Jäänkö vai lähdenkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirkko-Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pirkko-Liisa

Vieras
Kerron tämän lyhyesti, että jaksatte lukea. Parikymmentä vuotta aviota takana, kolme lasta, hyvä talous, mies erittäin hyvässä hommassa, kohtuullinen virka minullakin (huonompi).
Mies jäi kiinni työkaverin taluttelusta (nuoremman). Hän väittää, että oli lyhyt juttu, vain suukkoja, ei seksiä, mutta jotain hyvää oli kehittymässä. (En kyllä usko tuota, ei tämän ikäiset enää vain pidä kädestä).
Syytä oli minussakin, olin kyllästynyt poissaoloihin, vastuun pakoilemiseen, huonoon seksiin ja jatkuvaan huutoon (myös lapsille). Uhkailin erollakin.
Ok. Pakkasin laukkuni, lähdin siltä seisomalta, sanoin että nyt menen, on sinun vuorosi vastata lapsista, lapset jäävät sinulle. Jos lopetat suhteen heti, ihan heti, vaikka soittamalla, voimme jatkaa keskustelua enkä lähde. Muuten tulee ero. Mies ei suostunut, joten lähdin. Aamulla mies soitti kännykkääni. Tule takaisin, yritetään vielä. Kysyin onko juttu lopetettu? Ei ollut, joten sanoin etten palaa ennenkuin on. Iltapäivällä mies soitti ja sanoi lopettaneensa suhteen. Siispä palasin kotiin.
Nyt seuraa ongelmani. Jatkoimme kuin ennenkin, mies oli hellä ja hurmaava, tietysti, hänen tehtävänsähän oli saada minut unohtamaan menneet. Viikon päästä kysyin häneltä, että jos minä nyt jättäisin hänet, menisikö hän takaisin suhteensa luo? Halusin testata kuinka paljon suhteessa oli tunnetta, eli olisiko siitä voinut tulla jotain vakavampaa.
Mies vastasi kauhukseni ""varmaan menisin koska se on velä niin lähellä"".
Tästä on nyt kulunut pari kuukautta enkä pääse tuosta yli. Se tulee mieleeni vähän väliä. Kannattaako jatkaa miehen kanssa jolla on toinen varalla. Silloinhan elää jatkuvassa epävarmuudessa. Vai meneekö tunne ohi mieheltä vähitellen. Voi p-kat tätä elämää!

Jatka suhdettasi, pientä suhteellisuuden tajua vaaditaan tähänkin. Elämässä voi tulla oikeastikin vaikeita asioita vastaan. Tuosta on aikaakin jo niin kauan. Mitätön juttu, unohda.

Ei saa kysyä jollei kestä vastausta.
Miehet vastaa ajattelematta sen kummemmin mitä siitä seuraa, todennäköisesti miehesi ajatteli sen hetkistä tilannetta. Eli jos nyt tulisi ero niin silloin menisi takaisin, lähellä olo saattaa tarkoittaa myös sitä että nainen on edelleen samassa työpaikassa. En usko että miehesi tarkoitti varalla pitämistä ja sitä että aikoo palata tähän ""vanhaan"" suhteeseen esim. vuoden päästä. Jos tämä asia sinua noin kovasti kalvaa, niin mikset kysy asiaa uudelleen?

Voimia sinulle kuitenkin aina kannattaa taistella jos on vain jotain tunteita jäljellä.

Uskoit, kun mies puhelimessa sanoi lopettaneensa suhteen??
Heh, tyhmempikin mies osaa sen verran juksata, joo soitin soitin ja haukuin pataluhaks niin juu kyllä.

Ja kannattaisi muistaa myös se syy miksi mies pyysi sinut takaisin; LAPSET. se ei jaksa niiden kanssa, eihän se pääsis koskaan edes rakastajalleen jos sä et huolehtis omalta osaltas huusholllista.

Olen pahoillani puolestasi, näyttää siltä että parisuhteenne on mennyttä. Tai jatkuu uusin ehdoin, ennalleen ei palaa varmaan. No, minä en ainakaan unohtais pettämistä, ja tiedän että sitä on aivan turha yrittää haudata. Miehen anteeksipyynnöt lykkää vain asiaa, ja siirtää taakan miehen päältä itselle, mutta kyllä se taas esiin sieltä tulee. Tuo taitaa sulle olla ensimmäinen kerta, en mäkään ennen tiennyt kuinka vakava asia pettäminen on, ennenkuin se omalle kohdalle sattui.

Sanon vaan että ei olis kannattanu noin pian uskoa ja mennä takaisin, eihän tuo ollu miehelle vielä rangaistus eikä mikään. Annapa sen ruikuttaa oikeasti viikko -pari lasten kanssa yksin. Muutenkin tekee varmaan loma sulle hyvää, ja muutamat tanssit niin löydät sinäkin mahdollisesti taluteltavaa, eikä tarvi niin katkera olla.

Olen kysynytkin ja vastaus oli ettei muista sanoneensa noin eikä ainakaan tarkoittaneensa ja että muistan väärin ja olen ihan vainoharhainen. Muutenkin juttu pienenee hänen puheissaan. Varmaan hän pian väittää ettei mitään ole ollutkaan.
Minä olen vähän tosikon sorttinen, mies on väljempi. Minä tarkoitan mitä sanon, mies venkoilee ja vetkuttelee.

Se lopetus oli mennyt niin, että mies oli tavannut vielä kerran
(ip-kahvit), vaikka minä pyysin vain soittamaan (""ei sellaista asiaa voi puhelimessa hoitaa"") ja selittänyt asian siinä. (""On ollut pitkään riitaa, harkittu eroakin, kerroin vaimolle tästä tapailusta, nyt on keskusteltu, päätetty jatkaa, tämän täytyy loppua""). Siis näin mies kertoi kun palasin. Hän oli samalla kysäissyt, miten naisella menee aviossaan, se oli vaivannut häntä kun hän ei tiennyt. Kumma kyllä nämä jutut hän kertoi avoimesti niinkuin kaverilleen.
Tulin takaisin koska olin tuttavien luona enkä voinut jäädä sinne. He tietävät asiasta, mies luulee ettei kukaan tiedä. He ovat tukeneet minua nyt. En voi kuitenkaan soitella heille koko aikaa. Mies ei edes ole kysynyt missä oikein olin.
Lapset varmasti olivat syynä, lisäksi työpaikalla kasvojen menetys ja tuttavien arvostelu.
Olen vielä niin vihainen ja hyväksi käytetty.

Yksi kysymys jäi minulle päälimmäiseksi: haluatko jatkaa avioliitoa miehesi kanssa teidän molempien vuoksi, vai pelkästään lasten vuoksi? Kun tämän asian saat selväksi itsellesi, niin sinun on helpompi katsoa omaa tilannettasi, ikään kuin ulkopuolisen silmin. Mutta se kipinä pitäisi olla jatkoa varten, muuten on vaikea sytyttää tulta.

Olen itse tilanteessa, jossa minulla on tärkeä, hyvin tärkeä ihminen avioni lisäksi. Sen päättäminen ja päättyminen oli niin vaikea pala, että totta kai se heijastui avioliittooni. Purin omaa asiaani ja omia tunteitani ja ahdistuksia terapeutin kanssa. Pitkällisen itsetutkiskelun jälkeen minulle vasta selvisi, mitä haluan itselleni loppuelämältä ja mitä en halua. Otti kovin kipeää asian selvittäminen.

En tiedä, osasinko edes sanoa sinulle mitään järkevää. Kostoa en suosittele, kosto ja kiristäminen ovat alhaisia keinoja. Sen sijaan ei ole haitaksi varmaan kummallekaan osapuolelle, että teette kenties uudet pelisäännöt elämäänne, myös sinun toiveittesi mukaan.
Sillä tapahtuiko mitään vei ei, ei ole loppujen lopuksi suurta merkitystä, koska tunnetasolla miehellesi tapahtui jotain ja sillä on suuri merkitys.

Yhteistyössä