Jäätävä vanhan ajan biisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 905
19 186
113
Mä oon tätä hoilannu viime aikoina. Immi Hellénin sanat, julkaistu 1930 jossain Suomen lasten runokirjassa tms.
Aikana jolloin ei ollu lasu-ilmoituksia ja psykologeja. Varoitus, sis.hengellistäkin sanomaa.

Jäi toiset aamulla nukkumaan,
kun otin konttini naulaltaan
ja kiiruhdin karjateille.
Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa,
ne seurasi torveni toitantaa,
ja metsä soitteli meille.

Mä tunnen polkuja paljonkin,
jo kesän karjaani paimensin,
en konsaan eksynyt vielä.
Mä tiedän ruohoiset syöttömaat
ja ahonrintamat marjakkaat
ja rannat siintävät siellä.

Kun eilen rauhassa karja söi
ja pikku vuonaset leikkiä löi,
ma poimin muuranta suosta,
niin susi syöksähti laumahan,
se sieppasi suuhunsa karitsan
ja aikoi tiehensä juosta.

Sen kanssa ma silloin taistelin,
sen kidasta pienoisen pelastin
ja annoin sen äidillensä.
Se susi kättäni haavoitti,
vaan olkoon se sille anteeksi,
se oli kai nälissänsä.

On armas sunnuntaiaamu tää,
se mielessä muistot herättää –
nyt toiset on kirkkotiellä.
Mä etsin kirjani kontistain,
sen äitivainaalta muistoks sain –
hän on jo tallella siellä.

Nyt metsä kirkkoni olla saa,
voi täälläi palvella Jumalaa,
mun urkuni kauniit, soikaa!
Mun kirkkoni katto on korkeella,
ja ystävä yksi on seurana,
joka muistavi paimenpoikaa.

Äiti kuollu, tenava pistetty lapsityövoiman merkeissä paimeneen ennen ku muut herää aamulla, tappelee suden kans.
Silti kiitollinen olo ja pitää metsässä omat kirkonmenot.

Ok, ehkä tuolle mäkin antaisin kriisiterapiaa, sit vähän keventäisin hommia ja maksaisin pientä tienestiä. Iskä (jos on kuvioissa) voisi hommata uuden muijan.
Mut nykyään tuommonen ois jo huostaanotettu, sitä pidettäisiin uskonnon aivopesemänä jne.

Mutta jollain lailla mulla on tunne että tuolla asenteella pärjättiin ennen vanhaan. Ja rakennettiin tää maa.

Viimeksi muokattu:

Koululauluista tuttu mummoväelle:cool:
Tuo laulaja on kyllä ihan kamala, mut menettelee. :D
Tuo biisi oli joskus 80-90-luvulla Valion mainoksessa, sitä vaan en oo löytäny. On sanottu yhdeksi parhaista Valion mainoksista.

Mä jo tuon otsikon näkiessä aattelin ensiks että Echo on laittana tänne jonkun sukkahousuhevi biisin...no ei ihan ollukkaan.:oops:

Jäätävä...?:cautious:

Mä jo tuon otsikon näkiessä aattelin ensiks että Echo on laittana tänne jonkun sukkahousuhevi biisin...no ei ihan ollukkaan.:oops:

Jäätävä...?:cautious:
Jäätävä=no se on jotain nykyslangia. :D
Tarkottaa hurjaa, kovaa, ehkä rankkaa, ankeaa.

Voi olla "jäätävän hyvä" jolloin se on älyttömän hyvä tms.

No sitte naminami-sukupolven biisejä joiden tahtiin alakouluikäiset joraa.
Joo...ei hauskanpito ole kiellettyä ja joskus pitää ajatukset saada pois äidin kuolemasta ja susista, mutta kumpi lapsiryhmä kestää pettymyksiä?

Aamu neljä eikä väsytä laita vielä yksi biisi soimaan Hei sä siellä miks sä jumitat tuuppa messiin tää on helppo tanssii (en mä osaa,boy) Kato mua tarkkaan Kädet nosta ne reippaasti ilmaan Pää käännä katse käsiesi suuntaan heiluta puolelta toiselle vaa kuka vaa kuka vaa tän ossaa Jalat rytmissä koukkuun ja ylös, älä niiaa niiku naapurin tytöt anna sun peppusi keinua vaan keinua vaan

Ja me keinutaan, keinutaan Eteen ja taa taa en haluu lopettaa-aa Keinutaan, keinutaan Mun lantio-ou pyörii niiku JLo ou pyörii niiku JLo ou pyörii niiku JLo pää olkapää peppu Keinutaan

Aamu seiska jengi nuokkuu pakko laittaa volat vielä kerran kaakkoon (Oh shit, oh shit) (Soita se biisi) Jos et vielä tiedä kuinka tanssitaan nii tässä uudestaan (Antti kerro niille) Kädet nosta ne reippaasti ilmaan Pää käännä katse käsiesi suuntaan heiluta puolelta toiselle vaan kuka vaan kuka vaan tän ossaa Jalat rytmissä koukkuun ja ylös, älä niiaa niiku naapurin tytöt anna sun peppusi keinua vaan, keinua vaan

Ja me keinutaan, keinutaan Eteen ja taa taa en haluu lopettaa-aa Keinutaan, keinutaan Mun lantio ou pyörii niiku JLo ou pyörii niiku JLo ou pyörii niiku JLo pää olkapää peppu Keinutaan (Jurek, rullaa sitä bassoo boi) (Let's go)

VilleGalle:

Sambaa vaakamambaa lambada nii kauan ku mut kampataan Tiskillä tankataan likoille jankataan mulle tanssiminen on hankalaa Bailataan Ana Tuden kaa sä et oo jorannu saman suden kaa Se on vikidi viimene VilleGalle sovitaan treffit illemmalle

Ja me keinutaan, keinutaan Eteen ja taa taa en haluu lopettaa-aa (Se pylly hylly) Keinutaan, keinutaan Mun lantio ou pyörii niiku JLo ou pyörii niiku JLo ou pyörii niiku JLo Tää on hyvä peppu (Sit mennää) Keinutaan Keinutaan Keinutaan

Mä oon tätä hoilannu viime aikoina. Immi Hellénin sanat, julkaistu 1930 jossain Suomen lasten runokirjassa tms.
Aikana jolloin ei ollu lasu-ilmoituksia ja psykologeja. Varoitus, sis.hengellistäkin sanomaa.

Jäi toiset aamulla nukkumaan,
kun otin konttini naulaltaan
ja kiiruhdin karjateille.
Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa,
ne seurasi torveni toitantaa,
ja metsä soitteli meille.

Mä tunnen polkuja paljonkin,
jo kesän karjaani paimensin,
en konsaan eksynyt vielä.
Mä tiedän ruohoiset syöttömaat
ja ahonrintamat marjakkaat
ja rannat siintävät siellä.

Kun eilen rauhassa karja söi
ja pikku vuonaset leikkiä löi,
ma poimin muuranta suosta,
niin susi syöksähti laumahan,
se sieppasi suuhunsa karitsan
ja aikoi tiehensä juosta.

Sen kanssa ma silloin taistelin,
sen kidasta pienoisen pelastin
ja annoin sen äidillensä.
Se susi kättäni haavoitti,
vaan olkoon se sille anteeksi,
se oli kai nälissänsä.

On armas sunnuntaiaamu tää,
se mielessä muistot herättää –
nyt toiset on kirkkotiellä.
Mä etsin kirjani kontistain,
sen äitivainaalta muistoks sain –
hän on jo tallella siellä.

Nyt metsä kirkkoni olla saa,
voi täälläi palvella Jumalaa,
mun urkuni kauniit, soikaa!
Mun kirkkoni katto on korkeella,
ja ystävä yksi on seurana,
joka muistavi paimenpoikaa.

Äiti kuollu, tenava pistetty lapsityövoiman merkeissä paimeneen ennen ku muut herää aamulla, tappelee suden kans.
Silti kiitollinen olo ja pitää metsässä omat kirkonmenot.

Ok, ehkä tuolle mäkin antaisin kriisiterapiaa, sit vähän keventäisin hommia ja maksaisin pientä tienestiä. Iskä (jos on kuvioissa) voisi hommata uuden muijan.
Mut nykyään tuommonen ois jo huostaanotettu, sitä pidettäisiin uskonnon aivopesemänä jne.

Mutta jollain lailla mulla on tunne että tuolla asenteella pärjättiin ennen vanhaan. Ja rakennettiin tää maa.

Värtinältä kuullostaa.

Shamaanin rohdot kerätty, ruoho, marjat ja muut rohdot suolta, silloin suden kanssa voi painia.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tahtoo kansakoulun laulukirjat takasin kouluihin. :cautious: Itse olen peruskoulun käynyt mut meillä oli niitä vanhoja kirjoja. Kannen sisäpuolella oli kierrätyksen tuloksena Villen, Liisan, Pekan ja Maijan nimmarit.

Niissä oli nätti kuvituskin.

Tahtoo kansakoulun laulukirjat takasin kouluihin. :cautious: Itse olen peruskoulun käynyt mut meillä oli niitä vanhoja kirjoja. Kannen sisäpuolella oli kierrätyksen tuloksena Villen, Liisan, Pekan ja Maijan nimmarit.

Niissä oli nätti kuvituskin.
Siukosen laulukirjoja löytyy heti 29 kpl divareista, eikä maksa paljon. Mauri Kunnas on koonnut niistä aika kivan paketin yksiin kansiin:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/koiramaen-laulukirja-9789511240631

Yhteistyössä