Jack Russell terrieri lapsiperheeseen..? Ja muutenkin kysymyksiä, muista roduista jne..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljä jalkaa :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljä jalkaa :)

Vieras
Tiedän että Jack Russelit tulevat hyvin toimeen lasten kanssa, on omakohtaista kokemusta monesta eri koirasta jotka ovat tuota rotua, mutta aina pitää vähän varmistella muilta :) Ja eikös kyseisestä rodusta ole kaksi "versiota", niitä työkoiria ja sit ihan kotikoiria..? Työkoiraa emme haluaisi, koska minä enkä mieheni metsästä, mutta muuten saisi tietenkin liikuntaa ja metsässä juoksemista jne. Koiraa olemme halunneet jo pitkään ja tämä tuntuisi olevan sellainen rotu joka kolahtaisi :) Voi myös ehdotella muita rotuja! Haluaisimme että koira olisi suht pieni, tai keskikokoinen, turkki melko helposti hoidettavissa ja tietenkin että viihtyy lapsiperheessä.

Russelit ovat erittäin energisiä koiria, jotka terriereinä vaativat vankan peruskoulutuksen ja erittäin paljon liikuntaa. Siis todella kunnollista liikuntaa useita tunteja päivässä. Onko lapsiperheellä aikaa tarjota näitä koiralle? Olisiko kuitenkin jokin seurakoira ehkä parempi valinta? Sellainen, joka ei ole luonteeltaan niin itsenäinen ja itsepäinen, riistaviettinenkin kuin terrieri ja energiatasoltaan kymmenen duracell-pupun veroinen?

Miten olisi vaikka jokin pikkuinen seuraspanieli, esim. tiibetinspanieli tai cavalier king charlesin spanieli?

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Russelit ovat erittäin energisiä koiria, jotka terriereinä vaativat vankan peruskoulutuksen ja erittäin paljon liikuntaa. Siis todella kunnollista liikuntaa useita tunteja päivässä. Onko lapsiperheellä aikaa tarjota näitä koiralle? Olisiko kuitenkin jokin seurakoira ehkä parempi valinta? Sellainen, joka ei ole luonteeltaan niin itsenäinen ja itsepäinen, riistaviettinenkin kuin terrieri ja energiatasoltaan kymmenen duracell-pupun veroinen?

Miten olisi vaikka jokin pikkuinen seuraspanieli, esim. tiibetinspanieli tai cavalier king charlesin spanieli?

Meillä on terrieri lapsiperheessä (ei tosin russel mutta samantyyppinen). Ei ole koskaan kaivannut muuta kuin peruslenkityksen 3 kertaa päivässä, ei sen kanssa ole tarvinnut mitään tuntien lenkkejä tehdä. Eikä ole erityisen riistaviettinenkään (mökillä aina irti) eikä vastaa energiatasoltaan kymmentä duracell-pupua :saint:

mikään koira ei automaattisesti tule toimeen lasten kanssa. Koira pitää kouluttaa sekä totuttaa lapsiin ja myös ERITTÄIN tärkeää on opettaa niille lapsille miten koiran kanssa toimitaan.

lueppa täältä

http://www.jackrussellinterrieri.fi/kysym.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:

No meillä ei ole kuin yksi lapsi, joka on sekin jo leikki-ikäinen ja päästään kyllä ulos mellastamaan aina kuin tahtoo :) Ja nuo mainitsemasi rodut eivät sytytä mua, en tykkää semmoisista, en osaa edes nyt kuvailla miksi en tykkää, mutta en oikein vaan pidä koirien ulkonäöstä, ovat jotenkin liian röyhelöisiä mun makuun :D

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
terriereistä lempein on norwich, joten sellainen ehdottomasti lapsiperheeseen! russel voi olla vähän liian kova luu.

Meillä on ollut tuo rotu silloin kun olen ollut lapsi. Itse en ottaisi enää. Oli ainakin se yksilö todella vaikeasti koulutettavissa ja muutenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
terriereistä lempein on norwich, joten sellainen ehdottomasti lapsiperheeseen! russel voi olla vähän liian kova luu.

Meillä on ollut tuo rotu silloin kun olen ollut lapsi. Itse en ottaisi enää. Oli ainakin se yksilö todella vaikeasti koulutettavissa ja muutenkin..

jos tahdot sileäkarvaisen ja helppohoitoisen terrierin, tutustu myös brasilianterrieriin ja manchesterinterrieriin.

Meilläkin tuttavapiirissä on useita erirotuisia terriereitä, eivätkä ne ole keskenään vertailukelpoisia riistaviettisyytensä, energisyytensä tai koulutustarpeensa osalta. Cairnit ovat olleet ns. helppoja perusterriereitä, irlanninterrierit myös, mutta vaativat enemmän koulutusta ja paneutumista kuin cairnit. Russelit ovat todella olleet niitä duracell-pupuja ja alunperin lenkkikaveriksi hankittu koira onkin vaatinut useita kertoja viikossa koulutuskentillä, agilityä, kymmenien kilometrien juoksulenkkejä, tiukkaa kuria ja kaikenkaikkiaan valtavavasti enemmän panostusta kuin koiraa hankkiessa oli suunnitelmissa.

Ei paimenkoiriakaan voi kaikkia arvioida lapasmallin pk-collien perusteella, kyllä bordercollie ja vaikkapa sheltti painivat aivan eri luokassa ominaisuuksiltansa.

Russelia suosittelen perheeseen jolla on huumorintajua, halua lenkkeillä, mahdollisestu harrastaa vaikka agilitya, halua kouluttaa aina perustottelevaisuus. Oikeassa perheessä ihana koira ja vauhtia riittää! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Russelia suosittelen perheeseen jolla on huumorintajua, halua lenkkeillä, mahdollisestu harrastaa vaikka agilitya, halua kouluttaa aina perustottelevaisuus. Oikeassa perheessä ihana koira ja vauhtia riittää! :)

Heh, oikeastaan mitään terrieriä ei kannata ottaa huumorintajuttomaan perheeseen =)

Paljon aktiivisuutta vaativa rotu, tarttee muutakin kuin pihalla remuamista. Voi varata suoraan monta tuntia päivästä lenkkeilyyn, koulutukseen jne. muuten alkavat tuottaa helposti ongelmia. Että miettisin siltä pohjalta riittävätkö rahkeet.

Minulla on ollut hyvin aktiivinen ja liikkuva koira nuorena (e jack), ja kiitin onneani että koira oli jo vanha kun lapset syntyivät :) Ei millään olisi enää aikaa töitä ennen ja jälkeen käyttää kolmea tuntia koiran aktivoimiseen.

Pitää käydä näitä ihan kunnolla vielä läpi, mutta toi manchesterinterrieri vaikuttaa todella kiinnostavalta :) Vielä voi laittaa rotuehdotuksia, käyn niitä tässä kokoajan sitten läpi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Heh, oikeastaan mitään terrieriä ei kannata ottaa huumorintajuttomaan perheeseen =)

Mitään koiraa ei kannata ottaa huumorintajuttomaan perheeseen :D

Mitään koiraa ei kannata ottaa huumorintajuttomaan perheeseen :D

Niin totta!

Alkuperäinen kirjoittaja kuukeli:
Welsh corgi tai Lancashire heeler? Oletko sellaisia vaihtoehtoja katsellut?

Eikö corgeilla ole nykyään paljon terveysongelmia?

Eikö niillä ole aina ollut?

Itselläni ollut useita corgeja ja ei yhdelläkään ole ollut mitään terveysongelmia. Agilitya kisattu ja terveitä koiria aina olleet. :)

Lancashireä olenkin jo miettinyt :) Miellyttää silmää ja vaikuttaa muutenkin kivalta rodulta. Tosin en ole koskaan kyseisen rodun kanssa ollut tekemisissä, joten ei silleen ole kokemusta. Toi welsh corgi ei miellytä minua ulkonäöllisesti..

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Mä ottaisin meille staffin tai ranskanbulldoggin.

Bostonin terrieri on minun mielestä todella ihana koira, mieheni ei jostain syystä kyseisestä rodusta pidä, joten sitä koiraa ei ( ainakaan vielä ) meille ole tulossa. Nuo mainitsemasi rodut ovat minustakin aika ihania, mutta mieheni ei tahdo.. Ja koska ollaan yhdessä meille perheenjäsentä hankkimassa niin molempien mielipiteet vaikuttavat..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lancashireä olenkin jo miettinyt :) Miellyttää silmää ja vaikuttaa muutenkin kivalta rodulta. Tosin en ole koskaan kyseisen rodun kanssa ollut tekemisissä, joten ei silleen ole kokemusta. Toi welsh corgi ei miellytä minua ulkonäöllisesti..

Ei ole omakohtaista omistuskokemusta heeleristä, mutta muutamien tuttavuuksien perusteella voisin arvella, että sen kanssa ei ainakaan terrieriä helpommalla pääse kasvatusmielessä. Karjakoiran luonne on vähintään yhtä haastava kuin terrierin (mikä ei kaikilla terrieriroduilla edes ole kovin haastava...).

Yhteistyössä