Jack Russell terrieri lapsiperheeseen..? Ja muutenkin kysymyksiä, muista roduista jne..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljä jalkaa :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä asustaa russeli kaksilapsisessa perheessä. Ei ole ollut ongelmia. Koira on kasvanut lasten myötä ja lapset kasvatetaan elämään koiran kanssa. Voin suositella terrieriä myös lapsiperheeseeen. Meillä vilkkaat lapset tulevat mainiosti toimen vilkkaan koiran kanssa ja toisin päin.

Vähän on liioittelua, että koiraan pitäisi uhrata monta tuntia joka päivä. Perustottelevaisuuden pohja on meillä hankittu tokosta ja sitä pidetään yllä joka päivä arkisissa tilanteissa.

No mitenkäs sitten esim. cairnterrieri, vehnäterrieri, kerrynterrieri (onko nämä kaksi liian suuria jo?). Kavereiden irlanninterriereistä ainakin minä tykkään kovasti, ja sukulaisen borderterrierikin oli tosi mukava yksilö (tosin nekin ovat pääsääntöisesti käsittääkseni aika energisiä ). Entä skotti tai westie?

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
No mitenkäs sitten esim. cairnterrieri, vehnäterrieri, kerrynterrieri (onko nämä kaksi liian suuria jo?). Kavereiden irlanninterriereistä ainakin minä tykkään kovasti, ja sukulaisen borderterrierikin oli tosi mukava yksilö (tosin nekin ovat pääsääntöisesti käsittääkseni aika energisiä ). Entä skotti tai westie?

Nuo voivat olla ihan kivoja koiria, mutta ulkonäkö ei miellytä millään tavalla noissa, ainoastaan borderterrieri on hyvän näköinen noista ja jotain kokemusta vähän löytyykin. Tiedän että mies ei halua mainitsemiasi rotuja. Westiekin on semmoinen liian söpöstelykoira meille :D Tää on jo hankalaa :D Voitte ehdottaa kaikkia muitakin rotuja, ei tarvitse olla pelkästään terriereitä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Nuo voivat olla ihan kivoja koiria, mutta ulkonäkö ei miellytä millään tavalla noissa, ainoastaan borderterrieri on hyvän näköinen noista ja jotain kokemusta vähän löytyykin. Tiedän että mies ei halua mainitsemiasi rotuja. Westiekin on semmoinen liian söpöstelykoira meille :D Tää on jo hankalaa :D Voitte ehdottaa kaikkia muitakin rotuja, ei tarvitse olla pelkästään terriereitä!

Luulen, että tiedän, mitä ulkonäköä haet.
Itse olen vähän samoilla linjoilla eli sileäkarvainen ja sporttinen.
Itseäni miellyttävät ulkonäöllisesti myös pinseri (normaali ja jotkut kääpiöt), dobermanni ja uusi tulokas tsekkiläinen rottakoira on aika hauska. Englanninkääpiöterrieri on myös aika hauska tapaus.
Basenji, jotkut vinttikoirarodut.

Tai jos lyhyempikarvainen koira miellyttää silmää enemmän, miten olisi pinseri, tanskalais-ruotsalainen pihakoira, brasilianterrieri...

Snautserit ja pinserit ovat myös hyvin itsenäisiä ja itseäisiä rotuja ja vaativat tapakasvatuksen. Minun ensimmäinen oma koirani oli kääpiösnautseri, ja sain sen vastuulleni aivan liian nuorena. Vasta ollessani teini-ikäinen, oli minulla riittävästi auktoriteettia, ja koira alkoi kunnioittaa minua. Sitä ennen se pompotti koko perhettä aivan miten sattui ja senkin jälkeen jatkoi vanhempieni pompottamista, kun minä sain sen uskomaan, että olin arvojärjestyksessä sen ylä-, en alapuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Luulen, että tiedän, mitä ulkonäköä haet.
Itse olen vähän samoilla linjoilla eli sileäkarvainen ja sporttinen.
Itseäni miellyttävät ulkonäöllisesti myös pinseri (normaali ja jotkut kääpiöt), dobermanni ja uusi tulokas tsekkiläinen rottakoira on aika hauska. Englanninkääpiöterrieri on myös aika hauska tapaus.
Basenji, jotkut vinttikoirarodut.

Juu, just, eli sileä ja sporttinen koira, sinä sen osasit sanoa :) Mä myös tykkään todella paljon dobermannista, mutta sitä en perheeseeni ota, vaikka olisi kuinka suloinen ja ihana. Toi englannin kääpiöterrieri vaikuttaa hauskalta, pitää ottaa selvää siitä rodusta ihan kunnolla.. :)

Käy tsekkaamassa tuo pihakoira, tutustuin niiden rotuyhdistyksen sivuihin ja vaikuttaisi teidän kriteereihin sopivalta rodulta. http://www.pihakoirat.net/index.html

Nyt löyty nätti koira! Tää isketään korvan taakse ja kirjanmerkkeihin :) Hassu toi rodun nimi vaan koiralla :D

Toi englanninkääpiöterrieri muistuttaa paljon venäjän toy terrieriä, mutta on hieman isokokoisempi. Venäjän toy miellyttää kovasti mua, mutta on liian pieni..

Se on ns. minikokoinen manchesterinterrieri, nimikin on englanniksi Toy Manchester Terrier. Korvissa vaan on eroa, minillä ne ovat pystyt ja manssilla (Suomessa) alastaittuvat kolmiot. Se on sellainen kompaktin kokoinen, ihan hauska veijari.

Näyttäisi olevan ainakin yksi urospentu vailla kotia pentuvälityksessä :)

http://www.pihakoirat.net/pentulista.html

Ennenkun täst hötkyillään niin pitää vielä miehen kanssa jutella ihan kunnolla, vaikka mä nyt jo kerkesin rakastumaan :D

jos tahdot sileäkarvaisen ja helppohoitoisen terrierin, tutustu myös brasilianterrieriin ja manchesterinterrieriin.

Kaksi rotua joita en parhaalla tahdollakaan voi suositella lapsiperheeseen.

Russelit passaa lapsiperheeseen, mutta jos ottaa terrierin niin silloin olisi hyvä olla kokemusta koirista yleensäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
jos tahdot sileäkarvaisen ja helppohoitoisen terrierin, tutustu myös brasilianterrieriin ja manchesterinterrieriin.

Mikä on kokemuksesi näistä roduista, kun et voi suositella lapsiperheeseen...? Veikkaan että esimerkiksi manchesterinterrieristä suht vähäinen, jos noin sanot...

Meillä on Russeli. Vanhaherra täyttää kohta 10 vuotta. Huushollissa myös 4 lasta. Heppu tuli taloon, kun esikoinen oli 2v.
Ei mitään ongelmia. Nuorempana oli aika tirhakka, muttei mikään duracell pupu kuitenkaan! Meillä on iso aidattu piha, jossa koira on aina vapaana. Saa liikuntaa siis tuossa muodossa. Tyytyväinen ihana papparainen, lasten suosikki!

Mikä on kokemuksesi näistä roduista, kun et voi suositella lapsiperheeseen...? Veikkaan että esimerkiksi manchesterinterrieristä suht vähäinen, jos noin sanot...
Kaverilla on ollut brassi ja se on ollut meillä hoidossa. Jos koira on umpimielinen niin se ei mielestäni sovellu lapsiperheeseen. Rotumääritelmässäkin lukee että ystävällinen tuttuja kohtaan. Lapsiperheissä kun ruukaa käydä niitä ei-niin-tuttujakin.

Kaverilla on kaksi manchesterinterrieriä joten luulen tietäväni niistä jotain, plus että aikoinaan tunsin yhden kun kävimme yhdessä ulkoiluttamassa koiria.

Mutta voit toki olla eri mieltä.
[/quote]

Kaverilla on ollut brassi ja se on ollut meillä hoidossa. Jos koira on umpimielinen niin se ei mielestäni sovellu lapsiperheeseen. Rotumääritelmässäkin lukee että ystävällinen tuttuja kohtaan. Lapsiperheissä kun ruukaa käydä niitä ei-niin-tuttujakin.

Kaverilla on kaksi manchesterinterrieriä joten luulen tietäväni niistä jotain, plus että aikoinaan tunsin yhden kun kävimme yhdessä ulkoiluttamassa koiria.

Mutta voit toki olla eri mieltä.
[/quote]

Olen, todellakin. Brassi ei ole omakohtaisesti tuttu rotu, työkaverin tyttärellä on sellainen kolmen lapsen perheessä. Aivan ihana koira ja rakastaa lapsia.
Meillä on kahdeksanvuotias manssi ja tunnen kymmeniä lapsiperheitä, joissa sellainen on. Meillä myös laukkaa alvariinsa vieraita lapsia leikkimässä. Manchesterinterrieri on erinomainen lapsiperheen koira. Se, että rotu suhtautuu varautuneesti vieraisiin aikuisiin, ei todellakaan tarkoita sitä, että sama koskisi lapsia. Meillä käy paljonkin lapsia ja myös aikuisia "terapiassa" muiden koirien aiheuttamien traumojen vuoksi.

[QUOTE="Laura";30244304]Elikkä jack russel on mukava koira. Seurallinen ja energinen pikku veijari[/QUOTE]

Kyllä, ja ERITTÄIN uskollinen SUUREN egon omaava seuralainen. Oli taloudessa yli 15 vuotta. Lapset lähtivät maailmalle ja koira jäi ainoana "lapsena" ja eli lähes 16 vuotiaaksi.
Siis hyvin hoidettuna todella pitkäaikainen "perheenjäsen".

Jackrussell sopii mainiosti lapsiperheeseen kunhan totuttaa koiran jo pennusta asti olemaan lasten kanssa.

Meillä on kyseinen koira ja en voi muuta sanoa kuin, että parempaa rotua ei voi olla. Pysyy irti kotipihalla, tulee aina kutsuttaessa luokse ja on älyttömän nopea oppimaan. Koira on todella ihmisrakas ja tulee myös toimeen kaikkien koirien kanssa. Tämäkin on edellyttänyt sitä, että koira on pennusta asti ollut paljon tekemisissä eri koirien kanssa. Koira ei todellakaan ole mikään räksyttäjä, toisin kuin kaikki meille ensin kertoivat. Koiramme myös osaa olla yksin kotona työpäivän ajan eikä hauku. Tämä rotu vaatii koulutusta ja selkeät rajat. Suosittelen lämpimästi!

Yhteistyössä