Hae Anna.fi-sivustolta

jalkapohjasyylät

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä tiukassa, 05.04.2007.

1. tiukassa Vierailija

Ensimmäistä kertaa eläissäni olen syylien kanssa tekemisissä. Pojalla on kaksi syylää jalkapohjassa. Toinen pääsi aika pahaksi, kun en ymmärtänyt, mikä se on.

Nyt aamuin illoin liotetaan ja laitetaan syylägeeliä, mutta sitkeitä ovat.

Miten olette saaneet syylät pois?

2. syylä kyylä Vierailija

Mä olen huomannut myös lapsillani syyliä jalkapohjissa. Tosin ei olla tehty niille mitään, kun ei näytä häiritsevän ollenkaan. Eikös ne häviä itsestään?

3. tiukassa Vierailija

Eivät ne näytä katoavan itsestään ja kipeitäkin ovat.

4. ))iLMIs)) Vierailija

ilmastointi teipillä...:DTEHOKAS KEINO SYYLIEN NUJERTAMISEEN!!!..

5. myös meillä ... Vierailija

tytöllä oli joskus 10-vuotiaana molemmissa kantapäissä isohkot syylät. Jotka olivat tosi kipeitä, niin kipeitä että haittasi kävelykin. Tietysti koska käveltäessä/joustessa syylään kohdistui painetta. Syylät olivat sellaiset vähän kohollaan olevat, selväreunaiset, mustapilkkuiset.

Lääkäri kehoitti laittamaan syylien päälle ns. syylälaastaria. Leikkasin isosta laastarista juuri syylän kokoiset palat syylien päälle. Siinä ne saivat olla niin kauan kuin itsellään pysyivät ja aina kun lähtivät vähän irti niin uutta laastaria tilalle. Laastari piti leikata tarkkaan syylän kokoiseksi koska laastari vahingoittaa tervettä ihoakin ts. laastarin tarkoitushan on "polttaa" syylä pois. N. 2 viikon kuluttua koko syylä yhtäkkiä irtosi (uutta laastaria vaihdettaessa). Siis koko iso mollukka jäi laastariin kiinni ja kantapäihin jäi pienet kuopat joksikin aikaa. Suojasin "kuoppia" muutaman päivän ihan tavallisella laastarilla ettei sinne menisi likaa. Ei ole syylät uusineet tuon hoidon jälkeen ..

6. nunnukka Vierailija

Meillä on syylät käyty jäädyttämässä lääkärillä. Hän laittaa syylän ympärille geeliä suojaksi ja sen jälkeen hän pitää muutamia sekunteja monta sataa astetta (pakkasta ) kylmää metallipuikkoa suoraan syylän päällä. Nuo syylät lähtevät muutaman päivän sisällä pois eivätkä ole takaisin tulleet. Siis tehokas konsti. Itseltänikin otettiin sormesta pieni syylä eikä ole sen koommin näkynyt mokomaa.

7. Meillä otetaan syylä pois puristelemalla. Syylähän on tehnyt oman onkalonsa ja sen lähdettyä paikalle jää kuoppa. Puristelemalla ja painetta laittamalla + rapsuttamalla "köntti" lähtee pusertumaan ulospäin eikä terve iho ympärillä vahingoitu ollenkaan. Pientä askartelua vain vaatii lapsen jalan kimpussa, mutta saapa kerralla pois. Lapselle vaikka pillimehu ja sadunkerrontaa siinä samalla. Reikä kasvaa umpeen.

8. Nyt kinnostuin Vierailija

Kerro lisää! Onko kyseessä ihan tavallinen syylä vai ontelosyylä eli molluska? Kuinka usein syylää pitää puristella vai onko se ihan yhden illan juttu ? Miten hoidat jäljelle jäävää reikää siihen saakka kunnes se kasvaa umpeen?

9. n. 10 vuotta sitten Vierailija

Olin noin kymmenen ja molemmissa jalkapohjissani oli syyliä. Mikään muu ei auttanut, ei rasvat, eikä myöskään kaivaminen. Ne leikattiin pois ja sen jälkeen eivät enää palanneet. Toimenpide oli melko nopea.

10. july Vierailija

11. july Vierailija

12. pk-r Vierailija

Soodavesi auttoi esikoisen jo pahastikin levinneisiin syyliin, joihin oli käytetty jo monta tuubillista voidetta turhaan. Hän liotteli muutaman päivän välein jalkojaan vadissa, jossa oli vettä ja soodaa reilusti ja niin ne vain lähtivät.

13. Sanniina Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    2,5 vuotiaalla tyttärellämme tuli jalkapohjaan syylä, ja se oli kipeä, nähtävästi kenkä painoi. Käytiin kaksi kertaa lääkärillä kryo-hoidossa, kallistahan se oli mutta tyttö ei itkenyt lainkaan ja nyt syylä on onneksi poistunut

14. =oD Vierailija

Meillä eivät lapset itke muutenkaan rahanmenoa. Olisivat pohjattomia kaivoja. . .

15. helpottunut Vierailija

Itselläni syylät valtasivat jalkapohjat aikuisiällä. Verruxinia ( tms. apteekin geeli) käytin ilman mitään vaikutusta, helpotus löytyi tk- lääkäristä joka jäädytti syylät oliko nyt vedyllä vai typellä... Kuitenkin pari- kolme kertaa riitti, syylät ikäänkuin kuivuivat pois. Edesautoin rapsuttamalla kuivaa itsekin pois, vetelin syylän juuret tai "rihmat" ulos jalasta ja laitoin vertavuotaviin kohtiin tea tree -öljyä joka puolestaan kuivatti lisää ja desinfioi samalla. Laastari päälle ja menoksi... Eivät ole uusineet, onneksi...

16. jääde Vierailija

Meillä pojalla jalkapohjasyyliä ollut n.5v ajan. Toisen jalan koko päkiä ollut syylien peitossa ja pari pienempää sormissa. Ilmastointiteippi hoito ei onnistunut, lähinnä syylien laajalle levittymisen vuoksi. Polttamista tai jäädyttämistä ei lähdetty kokeileen koska lukumäärä oli tosi runsas.
    Jostain olin lukenut, että tavallisella teräksisellä jalkaraspilla syylien raaputus saunan yhteydessä voisi auttaa. Tätä syksyllä koulun alkamisen aikoihin alettiin kokeilemaan. Alle 10x raspattu niin paljon kun poika on antanut luvan, ettei ole sattunut tai tullut verta. Syksyn aikana poika täytti 12v ja lopetti minun kanssa saunomisen ja raspaus jäi. Nyt paripäivää sitten katsoin jalkapohjaa ja syylät olivat hävinneet kaikki, koko päkiä puhdas. Mieheni epäilee, että alkavan murrosiän hormoonitoiminnalla vaikutusta asiaa mutta itse en oikein osaa sanoa. Olen ollut tosi hämmästynyt ja poika tyytyväinen.

17. jumpsu Vierailija

Mulla oli itselläni syyliä koko ala-asteen ajan. Käytiin lääkärillä niitä poistattamassa, käytettiin apteekin syylänpoistoaineita, laastareita jne. Aina ne lähti pois, mutta tulivat takaisin, kunnes sitten suunnilleen yläasteelle siirtyessäni eli kai tullessani teiniksi ne hävisivät kokonaan. Pikkuveljelle kun tuli syyliä, ei äiti jaksanu niitä edes alkaa hoitamaan, kun ei olleet pahoja, ja nekin on hävinny itekseen. Mulle lääkäri sillon aikanaan sano (siis jostain syystä jääny mieleen..), ettei saa hautoa jalkoja yhtään enempää kengissä kuin on pakko. Siihen aikaan ei koulussa saanukaan pitää kenkiä sisällä, mutta nykysin monessa paikassa saa, eli kehota lastasi tunnin ajaksi potkaseen ne kengät jaloista pois siinä pöydän alla, jos siis on kouluikäinen. En tosin tiedä, onko tällä oikeasti mitään merkitystä, mutta ehkäseepä jalkasientäkin ;)

18. Valkoinen Lilja Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Osterivinokas kapselit tai jauhe voi myös joillain auttaa syyliin. N.teelusikallinen päivittäin jauhetta ruokaan sekoitettuna

19. syyläz Vierailija

Itse kokelin verruxinia, ilmastointiteippejä ja vaikka mitä laastareita, eivätkä lähteneet. Pirulaiset levisivät hullun lailla pottuvarpaasta kantapäähän. Löysin apteekista Wartner jäädytys ainetta. Näytti hyvin toimivan, mutta varpaan kohdalla ikävän tuntuinen kirpaisu kylmän vuoksi. Näytti toimivan! :) 2vko ja syylien tilalla oli pieni rakko joka suojattiin "painelaastarilla". Eivät ole palanneet. :)

20. helpottunut Vierailija

minulla on isohko syylä varpaassa ja käytin sitä voidetta eikä oikeein tuntunut toimivan ja meni usko kaikkiin apteekin mömmöihin ja aloin etsimään jotain muuta keinoa sitten luin että hieromalla lähtisi en uskonut mutta kun ole kärsivällisesti hieronut sitä niin se lähti irti ja jäi pelkkä monttu laitoin laastarin ettei mee pöpöjä (=

21. Tintti Vierailija

Minulla on ollut toisen jalkapohjan päkiässä iso syylä jo varmaan kymmenen vuotta. On kokeiltu syylälaastareita ynnä muita poppakonsteja, mutta eivät ole auttaneet. Nyt olen tyytynyt rapsuttelemaan syylää kosmetologin jalkarapsutusterällä aina kun se on liiaksi kasvanut. Mietinnässä on lääkärin syväjäädytyshoito, mutta pelkona on että jalka tulee niin kipeäksi että käveleminen ei enää onnistu. Syylä kun on juuri päkiän kohdalla niin, että esimerkiksi korkeakorkoisilla kengillä kävely on aika tuskaa, kun kaikki paino tulee syylän kohdalle. Täytyisi varmaan joku kerta kun käy lääkärillä muilla asioilla kysyä että saisiko syylän turvallisesti pois tuosta paikasta.

22. BURNO Vierailija

Sama täällä,lisäksi syylä isovarpaan alla.Ei voi enä kävellä! Kirjoittele mistä sait apua !

23. Kokeiltu on Vierailija

Lueskelin kaikkia syylänpoistovinkkejä mitä löysin, ja yhdistävä tekijä on happo: etikka, sitruuna, etikassa uitettu sipuli, salisyylihappo, aamusylki, soodavesi...
    Seitsemän vuotiaan jalasta lähti kivulias syylä parissa viikossa: Kun Verruxinilla oli saatu kova nahka pois syylän päältä, pantiin kolmena iltana pumpulipuikolla etikkaa ja ihoteippi päälle. Jalka alkoi kutiamaan kamalasti, joten etikkakäsittely lopetettiin, mutta reilun viikon päästä syylä irtosi. Jäljelle jäi vain iso monttu. Voi sitä riemua!

24. vee Vierailija

itselläni on kymmenen vuotta vanha iso syylä päkiässä, ja toisessa jalassa vähän pienempi ja tuoreempi, myös päkiäss.

olen nyt reilun viikon yrittänyt valkosipulilla sekä soodakylvyillä ja hionnalla. Aina iltaisin soodakylvyt ja muuna aikan laastarilla valkosilulinkynnenpala syylien päällä. syylä on pehmentynyt, ja ohentunut hionnan seurauksena mutta muuten ei kummassakaan jalassa mitään muutosta.

toivottavasti tehoaa! tähän asti olen vaan odotellut että aika ne hävittäisi, mutta ei tunnu itsekseen lähtevän. näitä keinoja on nyt niin monta mitä yritttää niin en meinannut osata päättää millä yritän.

miten kauan syylän pois saaminen on teillä kestänyt?

25. vinkkiä Vierailija

Aikani taistelin jalkis-syylien kanssa erilaisin mömmöin ja odotin niitä jopa itsestään katoavaksi mutta kun eivät kadonneet, varasin ajan ihan terkkariin jossa lääkäri otti jäädyttämällä ne pois. Suosittelen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri