Jälkiehkäisypillerin teho?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Eli perjantai-iltana kävi niin, että kondomi meni rikki. Kello oli vähän ennen kymmentä, joten apteekkiin pääsin seuraavana aamuna heti yhdeksältä. Je-pillerin otin alle 12h tapahtuneesta. Minulla loppui juuri kuukautiset viime viikon lauantaina ja tämä siis tapahtui perjantaina. Laskin, että ovulaationi on nyt tämän viikon keskiviikkona tai siitä muutaman päivän heitolla eteenpäin. Olen paljon lukenut je-pillerin tehosta, ja siksi pelottaakin. Kuinka mahdollista olisi tulla raskaaksi ottaen huomioon kuukautiskiertoni ajankohdan?

Eli perjantai-iltana kävi niin, että kondomi meni rikki. Kello oli vähän ennen kymmentä, joten apteekkiin pääsin seuraavana aamuna heti yhdeksältä. Je-pillerin otin alle 12h tapahtuneesta. Minulla loppui juuri kuukautiset viime viikon lauantaina ja tämä siis tapahtui perjantaina. Laskin, että ovulaationi on nyt tämän viikon keskiviikkona tai siitä muutaman päivän heitolla eteenpäin. Olen paljon lukenut je-pillerin tehosta, ja siksi pelottaakin. Kuinka mahdollista olisi tulla raskaaksi ottaen huomioon kuukautiskiertoni ajankohdan?

Ei kukaan voi tietää. Yhdyntä on tapahtunut lähellä ovulaation aikaa, mutta olet ottanut pillerin 12 tunnin kuluessa.
Ennen pakkausselosteessa oli jotain summittaisia lukuja, mutta ne on sieltä poistettu. Joka tapauksessa aina 72 tuntiin asti jälkiehkäisy kannattaa ottaa. Jälkiehkäisy ei estä raskauden jatkumista, mutta jos hedelmöitynyt munasolu ei ole ehtinyt kiinnittyä kohtuun, niin jälkiehkäisy toimii.
On hyvin vaikea tehdä arvioita jälkiehkäisyn tehosta. Sehän tarkoittaisi, että naiset ovat yhdynnässä kiertonsa eri aikaan (kaikki eivät edes ole hedelmällisiä, eivätkä heidän partnerinsakaan) ja sitten kokeillaan, joku ottaa pillerin 4 tunnin kuluttua ja joku 70 tunnin kuluttua. Kuka nainen suostuisi tuollaiseen kokeeseen? Tavallaan jokainen, jolta ehkäisy on pettänyt on kokeessa mukana.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä