Jälkiviisastele kymmenen vuotta nuoremmalle itsellesi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äetimmeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äetimmeinen

Uusi jäsen
10.07.2015
64
2
0
36
Voin aloittaa, kymmenen vuotta sitten olin lukion alussa.

1. Juttele lukiolaisille. Tutustu muihinkin kuin pariin kaveriksi. Tai anna muille lukiolaisille edes mahdollisuus tutustua itseesi. Turhaan pelkäät heitä - eivät he ole sen kummallisempia, vaikka näyttävätkin hienommilta ja ovat niin kovaäänisiä...

2. Usko olevasi kaunis juuri sellaisena kuin olet. Sillä olet, sinun ei tarvitse laihduttaa grammaakaan tai tehdä muutakaan radikaalia ulkonäöllesi. Nauti luonnollisesta kauneudestasi. Hymyile, se on paras kaunistus ja saa kasvosi loistamaan.

3. Älä roiku netissä tai pelaa typeriä pelejä tietokoneella. Sitä aikaa et kymmenen vuoden päästä muistele hyvällä, siitä ei jää mitään käteen.

4. Koeta päättää, mitä haluat opiskella lukion jälkeen. Jos aiot hakea lääketieteelliseen, niin jatka pingottamista. Keskity matematiikkaan ja luonnontieteisiin. Jos et aio hakea, mikä voisi olla parempi, niin kevennä tahtia. Mene suosiolla lukiosta ammattikouluun ja hanki itsellesi ammatti!

5. Ole suppeampi pikkusiskollesi, huomaa miten hän kaipaa seuraasi. Kehu ja kannusta häntä eteenpäin.

6. Vietä enemmän aikaa ukkisi kanssa. Kysele ja kirjoita ylös hänen muistojaan. Hän on vielä hyvässä kunnossa, hänestä ei tarvitse vielä paljoa huolehtia.

7. Käy kirkossa ja seurakunnan nuorten illoissa.

Kiitos, kiva idea tämä ketju!

1) Olet nyt uudessa työssä, mutta saat kyllä itsevarmuutta vielä. Asiat muuttuvat helpommiksi, vaikka siihen on juuri nyt vaikea uskoa. Käy kahdenkesken juttelemassa työkavereidesi kanssa pienistä arkisista asioista. Ei haittaa, vaikket suuremmissa porukoissa uskalla aina puhua.
2) Saat vielä lapsen. Se kestää aikaa ja tapahtuu eri tavalla kuin olisit ajatellut, mutta lopputulos on juuri oikea.
3) Sinussa on paljon vahvuutta. Tiedät siitä jo aavistuksen mutta et sitä, että se todella kantaa tulevien elämänvaiheiden yli.
4) Hyvä valinta tuo raidoitus hiuksissasi. Onneksi valitsit sen, olet kauniimpi kuin uskot.
5) Jatka vain sitä sauvakävelyä mutta aika pian voisit heittää sauvat nurkkaan ja aloitella juoksuaskelia.
6) Miesvalinta on oikea, jatka samaan malliin. :)

10 vuotta sitten olin 22v, työelämässä ja asuin avoliitossa ensimmäisen poikaystäväni kanssa.

1. Älä tuhlaa rakkauttasi ihmiseen joka haluaa ainoastaan hallita ja kontrolloida.

2. Älä eroa ammattiliitosta vaikka pomo painostaa.

3. Tee vain sitä mistä ITSE tykkäät, älä yritä miellyttää muita.

4. Pidä kiinni ystävistäsi, tarvitset heitä eron jälkeen.

5. Ole oma, mahtava, iloinen itsesi.

Olen mooonet kerrat näitä ajatuksia tavaillut pääni sisällä, ja voivotellut 10 vuotta takaista itseäni, mutta se on mennyttä elämää, enkä sitä voi muuttaa. Voin korkeintaan yrittää valaa näitä jälkiviisauksa omien lasteni päähän, vaikka omat päätökset he sitten tekevätkin... toivottavasti kuitenkin paremmat, kuin mitä itse tein. :) Nuo ap:n luettelemat jälkiviisaudet oli kyllä hyviä. Voin niihin samaistua jossakin suhteessa. Olen ainoastaan jonkin verran vanhempi, joten omina lukioaikoinani (joista on reippaasti yli 10 vuotta) ei hilluttu yhtä lailla netissä kuin nyt, sillä ei silloin ollut esim. mistään FB:stä tietoakaan...

Mulle riittää vain "luota itseesi". Itseluottamusta on eniten elämän aikana kaivattu. Kun en ole luottanut itseeni, vaan kuvitellut muiden tietävän paremmin - aina silloin olen mennyt metsään pahemman kerran.

10 vuotta sitten olin 16v, ammattikoulussa, asuin asuntolassa ja olin "kihloissa" ensimmäisen poikaystäväni kanssa.

1. Älä aloita tupakointia ja ylenpalttista juomista, vaikka kaverit kuinka haukkuvat nössöksi.

2. Jätä se väkivaltainen ja alkoholisoitunut narsistisika ASAP! Joudut muuten läpikäymään helvetin!

3. Älä anna itsesi paisua mastodontiksi. Lihoaminen on helppoa, laihtuminen ei.

10 vuotta sitten olin 22v, työelämässä ja asuin avoliitossa ensimmäisen poikaystäväni kanssa.

1. Älä tuhlaa rakkauttasi ihmiseen joka haluaa ainoastaan hallita ja kontrolloida.

2. Älä eroa ammattiliitosta vaikka pomo painostaa.

3. Tee vain sitä mistä ITSE tykkäät, älä yritä miellyttää muita.

4. Pidä kiinni ystävistäsi, tarvitset heitä eron jälkeen.

5. Ole oma, mahtava, iloinen itsesi.

Voi hitsi, toi vois olla mun vastaus, ilman tota ammattiliittoa! Lapsia en kadu, vaikkakin olisi ollut viisaampaa katsoa tarkemmin kenen kanssa niitä tekee. Ei ois tarvinnut ihan sen ensimmäisen vauvakuumeisen kanssa alkaa lisääntymään. Nuoruus on seikkailu suunnaaton... Mutta joo, just tosiaan kymmenen vuotta olin sen pässin kanssa.

Rauhoitu tähän hetkeen ja nauti. Vielä saat kaiken mistä olet aina haaveillut. Ne 2 lasta ja erinomaisen miehenkin ehdit vielä saamaan, ei tarvetta paniikille.

Älä älä älä ala taas polttamaan kun kerran jo lopetit. Terveytesi haikkenee siitä huomattavasti.

Jatka liikuntaa aina.

10v sitten olin 18-vuotias nuori äiti ja lukiossa.

Haluaisin vain sanoa, että pärjäisit myös kaksoistutkinnossa vaikka epäilet sitä. Säästäisit tulevaisuudessa muutaman vuoden opiskeluista.

Olet nyt tarpeeksi hoikka, älä kyttää kaloreita - niitä kerkeää laskemaan ihan tarpeeksi myöhemminkin.

Usko itseesi - älä anna turhien pelkojen estellä. Ja tutustu ihmisiin.

Olin 28, aika lailla samanlainen kuin nytkin. Lähtenyt uudestaan opiskelemaan. Sanoisin:
- Vastusta pomon hulluja ehdotuksia, älä alistu kaikkeen (olin hyväksikäytetty osa-aikatöissä)
-Valmistu mahdollisimman äkkiä, muuten et valmistu ikinä yliopistosta

1) Mene sinne yliopistoon. NYT!!! Äläkä murehdi rahasta, Suomessa ei kukaan ole kuollut nälkään katuojassa! Parempi köyhä nyt, kuin köyhä 10 vuoden päästä... kun sinulla on lapsia. :(

2) Hylkää jokainen kaverisuhde jossa sinua vähätellään. Olet fiksu ja kykenevä! Älä usko valheisiin! He vain haluavat alentaa sinua, 10 vuoden päästä he eivät ole edes enää kavereitasi.

Älä vertaile itseäsi muihin, olet samanarvoinen kun muutkin.
Sulla on 10 vuoden päästä paljon jälkiviisasteltavaa itsellesi. Kirjoita paperille lista näistä kaikista asioista niin ei pääse unohtumaan. Vaikka et niitä nyt pidäkään minään, mutta usko pois niissä riittää todella paljon jälkiviisasteltavaa. Miten ihminen voikin olla noin lapsellinen ja tyhmä vielä tuon ikäisenä. Tuollainen saa sitten lapsen.

Sulla on 10 vuoden päästä paljon jälkiviisasteltavaa itsellesi. Kirjoita paperille lista näistä kaikista asioista niin ei pääse unohtumaan. Vaikka et niitä nyt pidäkään minään, mutta usko pois niissä riittää todella paljon jälkiviisasteltavaa. Miten ihminen voikin olla noin lapsellinen ja tyhmä vielä tuon ikäisenä. Tuollainen saa sitten lapsen.

:D Ahaa. Valoa sinun päivään ja elämään.

:D Ahaa. Valoa sinun päivään ja elämään.

Tässä sulle muistin virkistämiseksi joitakin mitä kannattaa miettiä:
-Ei ole ok jättää menemättä töihin kun on vähän huono olo ja on nukkunut huonosti
-Ei ole ok ryypätä viimeiset rahat ja sitten vasta miettiä miten pääsee töihin
-Raskaaksi ei hankkiuduta kuukauden seurustelun jälkeen
-Jokaiseen kaksilahkeiseen ei tarvitse ihastua
-Älä kuvittele tietäväsi lasten kanssa elämisestä ennen kuin olet itse vanhempi
-Sä voit kestitä kaikki naapuruston lapset, mutta älä oleta kaikkien haluavan tehdä samoin tai edes pystyvän tekemään niin. Ei aikuisen tarvitse jättää syömättä sen takia, että saa ruokkia vierailevat lapset jotka voivat syödä omassa kodissaan.
-Netissä ei kannata kertoa itsestään niin paljon, että sut tunnistetaan.
-Kerro vain itsestäsi äläkä levittele nettiin myös läheistesi asioista, varsinkin jos sinut on tunnistettu.

Tässä sulle muistin virkistämiseksi joitakin mitä kannattaa miettiä:
-Ei ole ok jättää menemättä töihin kun on vähän huono olo ja on nukkunut huonosti
-Ei ole ok ryypätä viimeiset rahat ja sitten vasta miettiä miten pääsee töihin
-Raskaaksi ei hankkiuduta kuukauden seurustelun jälkeen
-Jokaiseen kaksilahkeiseen ei tarvitse ihastua
-Älä kuvittele tietäväsi lasten kanssa elämisestä ennen kuin olet itse vanhempi
-Sä voit kestitä kaikki naapuruston lapset, mutta älä oleta kaikkien haluavan tehdä samoin tai edes pystyvän tekemään niin. Ei aikuisen tarvitse jättää syömättä sen takia, että saa ruokkia vierailevat lapset jotka voivat syödä omassa kodissaan.
-Netissä ei kannata kertoa itsestään niin paljon, että sut tunnistetaan.
-Kerro vain itsestäsi äläkä levittele nettiin myös läheistesi asioista, varsinkin jos sinut on tunnistettu.

Kerron blogissani lähes kaikista asioistani ja perheemme elämästä hyvin avoimesti, enkä häpeä/pelkää sitä yhtään. Jos sinulla on ongelmaa asian kanssa, voit vaikka haastaa meidät kaikki palstailijat ja bloggarit oikeuteen niin saat oikeutta itsellesi.

Juhlin vaikka minuuttia ennen töihin menoa, jos niin haluan, enkä ole siitä tilivelvollinen kenellekään.

Rahani käytän myös siihen mihin tykkään ja jatkossakin tulen käyttämään rahaa myös alkoholiin.

Lapseni tulee kasvamaan erittäin hyvässä perheessä eikä mikään tai ketään sitä muuta.

Ole oma itsesi ja luota itseesi. Luota siihen, että osaat. Ole varovainen kertoessasi toiselle luottamuksellisia asioita. Älä osta lapsellesi tietokonetta omaan huoneeseen ja älä osta kaikkea mitä lapsesi pyytää. Älä päästä itseäsi lihomaan ha huolehdi kunnostasi, koska tulee aika jolloin selkä ja jalkakivut estävät liikkumisen. Sano läheisillesi rakastavasi heitä ja arvosta heitä, ennenkuin menetät heidät. Se aika tulee ennemmin tai myöhemmin...

Yhteistyössä