Jälkivuodosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Margareetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Margareetta

Vieras
Synnytyksestä on nyt 5 viikkoa ja jälkivuoto on muuttunut punaisesta verisestä hyvin kellertäväksi. Alakerta on yhä kipeä, ja jokainen vessakäynti sattuu.

Onkohan tämä ihan normaalia? Tuli mieleen, että mitä jos onkin joku tulehdus, ja keltainen vuoto johtuu siitä. Ensisynnyttäjänä kun ei tästä jälkivuodosta tiedä oikeastaan mitään.

Millaista muilla on ollut? Kuinka kauan vuoto kesti kokonaisuudessaan? Onko jollain kokemuksia tulehduksista?

• Tykkää
Reactions: aniads
Mulla on nyt synnytyksestä reilut 9 viikkoa ja edelleen on kellertävää, hieman vihreään taittuvaa vuotoa. Lääkäri sanoi vielä viikko sitten, että on ok, vaikka väri olisikin vihertävä. Hmm. Musta se alkaa vaan haista taas samalle kuin nelisen viikkoa sitten, jolloin todettiin, että mun epparihaava on tulehtunut (piti mennä yksityiselle hankkimaan lääkkeet kun eivät terveysasemalla ottaneet todesta, olisi pitänyt päiväkausia odottaa lääkärille pääsyä). Tehtiinkö sulle episiotomia tai repesitkö? Meinaan vaan, että mulla oli just tossa samassa vaiheessa tosi kipeä se haavan kohta...mutta siis se oli jo aiemmin ollut paljon parempi ja sitten paheni, siksi huolestuin. Jos kivut ei oo olleet välillä lievemmät tai kokonaan poissa niin en huolestuisi välttämättä, koska se haavan paraneminen voi kestää tosi pitkään. Nyt kyllä tässä 9 viikon kuluttua synnytyksestä alkaa jo vähän huolettamaan kun haava on edelleen AUKI yläpäästä...

Minä olen niitä "onnekkaita" joilla on isot repeämät plus eppari.. Tikkejäkin kuulemma laitettiin 25.
Neljännellä viikolla (synnytyksen jälkeen) kivut oli melkein poissa, ja nyt ne alkoivat taas. Luulinkin, että johtuu tikkien sulamisesta, mutta nyt tuo vuoto alkoi epäilyttää. Se on sellaista aika "juoksevaa" (ts. ei limaista) ja haisee aika jännälle. Ei kauhean pahalle, mutta jännälle. Ensi viikolla olisi lääkärin jälkitarkastus - uskallankohan odottaa siihen asti, vai pitäisikö reagoida jo ennen.

Mieluummin turha lääkärireissu, kuin pahaksi äitynyt tulehdus alapäässä! En ainakaan itse uskaltaisi viikkoa odottaa (enää). Olen joutunut ambulanssilla sairaalaan 41,8 asteen kuumessa, kun en ottanut oireitani vakavasti, vaan ajattelin "vähän katsoa jos menisi ohi". Sittenpä oltiin viikko sairaalassa ja vielä kaksi viikkoa antibiootti- kuurilla. Alkuperäinen vaiva, pissatulehdus, olisi hoitunut muutaman päivän kuurilla. Odottelun takia oli sitten edennyt munuaisiin.

Eri vaiva ja eri tilanne, kuin sinulla. Mutta perusjuttu on se, että jos siellä tulehdusta on, niin viikossa ehtii pahentua aika tavalla. Suosittelen siis lääkäriä, toivottavasti on turha reissu ja kaikki olisi hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja Margareetta:
Synnytyksestä on nyt 5 viikkoa ja jälkivuoto on muuttunut punaisesta verisestä hyvin kellertäväksi. Alakerta on yhä kipeä, ja jokainen vessakäynti sattuu.

Onkohan tämä ihan normaalia? Tuli mieleen, että mitä jos onkin joku tulehdus, ja keltainen vuoto johtuu siitä. Ensisynnyttäjänä kun ei tästä jälkivuodosta tiedä oikeastaan mitään.

Millaista muilla on ollut? Kuinka kauan vuoto kesti kokonaisuudessaan? Onko jollain kokemuksia tulehduksista?

jälkivuodonhan kuuluukin loppua kohti muuttua kellertäväksi ja vetisemmäksi, ennen kuin kokonaan lakkaa. mutta siis jos sulla on muitakin oireita ja vuoto haisee pahalle niin sitten varmaan parasta kysyä lääkäriltä. itselläni tiputtelujälkivuoto kesti kaikkiaan 3kk.

Kokemuksesta voin kertoa, että jos alapää on synnytyksen jälkeen tulehtunut, sen tietää hajusta. Itselläni tulehtui epparihaava+repeämä viikon päästä synnytyksestä. Ensin tuli alavatsa kipeäksi ja heti sen jälkeen niin kamala haju (vuodossa), ettei siitä mitenkään voinut erehtyä. Koko vessa haisi... Kuumetta ei ollut.

• Tykkää
Kiitos!
Huomenna vauvan lääkärintarkastuksen yhteydessä aion neuvolassa avata suuni ja pyytää itsellenikin lääkekuuria. Saa luvan lastenlääkäri kirjoittaa reseptin. Yritin saada tavallista aikaa itselleni ja tarjosivat vasta ensi viikon lopulle "kun ei ole kuumetta eikä kivut ole sietämättömiä". Silloin kivut olisivat jatkuneet jo reilusti 2 viikkoa, mikä on minun mielestäni liikaa.
Surettaa, että mahtaakohan alapää palata lähellekkään entistä.. Kädellä kokeillessa tuntuu niin oudolta. Nämä oireet + hormonimyrsky niin vähemmästäkin masentaa ja itkettää.

Juu, vaadi ihmeessä sitä lääkekuuria jos siltä tuntuu, tai ainakin, että tarkistaisi tilanteen. Luulisi, että lastenlääkärikin voi tsekata haavan. Ei mullakaan kuumetta ollut, mutta silti oli sellainen tulehdus, ettei gynen mukaan suihkuttelulla enää paranisi. Ärsyttävää, kun eivät meinaa lääkärille päästää. Mä oon oppinut tässä syksyn aikana, että kannattaa luottaa omaan arviointikykyynsä, tai siis ainakin mä luotan nyt omaani kun oon 2 kertaa osunut arvioissani oikeaan, kun terveysasemalla on käsketty vain odotella.

Vauvan lääkärin pikaisen vilkaisun jälkeen pääsin suoraan terveysaseman akuuttilääkärin ajalle ja KEFEXIN-kuuri tuli! Eli olin oikeassa kun olin huolissani. Miltei hajuton, selkeästi kellertävä vuoto on tulehdusta. Ja sitä olikin kuulemma epparin lisäksi monessa muussakin haavassa.
Huh huh! Suihkettelut jatkuu, mutta nyt jo (aloitin kuurin to) vuoto on vähentynyt huomattavasti.
Eli jos kukaan epäilee: menkää lääkäriin! Odotin itse turhan pitkään.

• Tykkää

Yhteistyössä