Jämäruoka ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ajattelin että vois tänne kasata ideoita mitä kukakin tekee kaappiin jääneistä ruoan jämistä.

Ite tein tänään sovellettua makaronilaatikkoa. Eilen tein makaronimössöä mihin tuli makaronia, jauhelihaa, sipulia, ruokakermaa ja kananmunaa.
Nyt sitten pilkon tuonne mössön sekaan kesäkurpitsan, pari sipulia ja porkkanaa. Päälle kaadoin munamaidon ja juustoraasteen jämät.

Saa nähdä syökö kukaan. Yleensä lapset inhoaa noita mun sovelluksia.

Mun tavallisimmat ovat perunamuussin lopusta lihaperunasoselaatikkoa - ja teen tahallani tosi paljon perunamuussia. Perunamuussin lopusta voi tehdä myös perunavelliä tai vaikka perunarieskoja.

Kanapadan lopuista teen täytettyjä paprikoita (mun padassani siis kanaa, riisiä, fetajuustoa ja ananasta), täytettyjä paprikoita teen myös tortillatäytteiden lopuista. Päälle lisää juustoa.

Grillikanan tai jonkin muun kokonaisena paistetun/grillatun linnun luista saa aivan älyttömän hyvän kana/muu lintu liemen!
(Siis ei mitään luita joita ihmiset on jyrsineet vaan jos on leikattu lihat kanasta/muusta linnusta.)

Sekaan jotain juureksia, suolaa, pippuria sipulia ja valkosipulia. Siivilöidään lopuksi niin saadaan mukava liemi.

Kuinka sattuikin. Meillä oli tänään jämäruokapäivä. Ja oli ihan maittava pyttipannu. Siitä löytyi viikon varrella jääkaappiin kertynyttä sapuskaa. Lapset eivät tykänneet, mutta me aikuiset söimme hyvällä halulla. :)

Kuinka sattuikin. Meillä oli tänään jämäruokapäivä. Ja oli ihan maittava pyttipannu. Siitä löytyi viikon varrella jääkaappiin kertynyttä sapuskaa. Lapset eivät tykänneet, mutta me aikuiset söimme hyvällä halulla. :)

Tämä se meilläkin vikana. Aikuiset syö mutta lapset ei.. Aina ei vaan voi olla sitä lemppari ruokaa. Kolmasluokkalainen sai äsken kohtauksen että oon laittanu sipulia tuohon ruokaan. Kesäkurpitsat jäi turhan isoiksi ja luuli niitä sipuleiksi. Näki sipulin kuoret pöydällä kun tein ruokaa. Ei vaan menny jakeluun että eilisessäkin ruoassa oli sipulia ja siitä tykkäs.

viikonlopun vuokaa eli mitä milloinkin kaappiin on sattunut jäämään: keitettyjä perunoita, kastikkeen jämät, makaronia yms. kaikki sekaisin vuokaan ja uuniin. NAM!

Liiasta riisistä teen paistettua riisiä, ylimääräisistä perunoista pyttipannua tai perunasalaattia. Tomaattipohjainen jauhelihakastike sopii pizzaan tai lämpimiin leipiin, perunamuusista rieskoja, grillikanan loput lihat salaattiin tai tacoihin, ylimääräisestä makaronista salaatti, polled porkin jämät menevät vaikka mihin pizzasta salaattiin. Puurot amerikkalaisten pannukakkujen pohjaksi, lapsen hirssipuurot sopivat vohveleihin.

Kuivuneista pullista saa hyvää pullavanukasta. Esim. niin, että sekoitetaan vuokaan
-4 pullaa ohuiksi siivuiksi tai pieniksi kuutioiksi leikattuna
-1 kananmuna
-noin puoli litraa maitoa
-vaniljasokeria
ja laitetaan sen jälkeen uuniin 200 asteeseen puoleksi tunniksi.

Yhteistyössä