Janina Fry: rintojen ennaltaehkäisevä poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Rintojen ennaltaehkäisevä poisto- ja korjausleikkaus rintasyövän ja geenivirheen takia – Janina Fry: ”En halunnut kokea äitini kohtaloa”
Pian sen jälkeen, kun äiti menehtyi rintasyöpään, Janina Fryn rinnassa havaittiin syövän alku. Siitä alkoi prosessi, jonka tuloksena Janina päätyi äärimmäiseen ratkaisuun.

Töölön sairaalassa Janina Fryn, 45, ei tarvitse etsiä opasteita plastiikkakirurgian osastolle. Hänet on operoitu täällä kolmesti vuoden sisään.
Ensimmäinen, rinnasta löytyneen kalkkikertymän poisto ja rintojen pienennysleikkaus, tehtiin marraskuussa 2017. Kalkkikertymän ytimestä löytyi pieni syöpäkasvain ja lisäksi Janinalla todettiin rinta- ja munasarjasyövälle altistava geenivirhe BRCA2.
– Tuloksen kuultuani olin shokissa. En voinut uskoa sitä todeksi.

Geenivirheeseen reagoitiin ennaltaehkäisevällä rintojenpoistolla ja korjausleikkauksella: toinen tehtiin tammikuun lopussa, toinen lokakuussa. Sen jäljiltä arvet ovat vielä tuoreet.

– Syöpä tuntuu omalla kohdalla vieläkin epätodelliselta. Minulla on ollut suojelusenkeli matkassa.

Janina oli jo äitinsä vierellä nähnyt, mihin liian myöhään havaittu rintasyöpä voisi raaimmillaan johtaa.

– Äidin viimeiset ajat olivat suoraan sanottuna groteski kokemus. Sen nähtyäni oli helppo valita kaikkein järeimmät keinot sairauden torjumiseksi.
– Lupaan tehdä kaikkeni pysyäkseni kunnossa ja läsnä lapsiani varten.

Toipumisensa keskellä Janina on miettinyt paljon äitiään.
– Olen kantanut syyllisyyttä äidin kärsimyksestä, mutta samalla yritän järkeillä, että jokaisen on myös itse kannettava vastuu terveydestään. Siksi minä nyt pistän syövälle kampoihin leikkauksillani.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/i...kaiseva-poisto-ja-korjausleikkaus-rintasyovan

Varsin järkevä toimenpide noilla geeneillä. Nähdäkseni ainut järkevä toimenpide. Eiköhän ne uudet tissit sitten saada silareista. Voisin kuvitella, että melkoinen helpotus Janinalle päästä niistä valtavista selänkiduttajista eroon.

Varsin järkevä toimenpide noilla geeneillä. Nähdäkseni ainut järkevä toimenpide. Eiköhän ne uudet tissit sitten saada silareista. Voisin kuvitella, että melkoinen helpotus Janinalle päästä niistä valtavista selänkiduttajista eroon.
Totta. Monikaan ei ajattele, millainen kuormitus rinnat on selälle/hartioille.

Hyvä, että Janina on asettanut terveytensä edelle. Hän on hankkinut elantonsa mallina kroppaansa esittelemällä, joten rintojen poisto on voinut olla suuri suru henkisesti.

Totta. Monikaan ei ajattele, millainen kuormitus rinnat on selälle/hartioille.

Hyvä, että Janina on asettanut terveytensä edelle. Hän on hankkinut elantonsa mallina kroppaansa esittelemällä, joten rintojen poisto on voinut olla suuri suru henkisesti.

On se rintojen poisto varmasti useammalle naiselle aika kova paikka. Onneksi nykykirurgialla tilanteen saa korjattua.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Ihana tolkun ihminen Janina on. Ja vielä loistava esimerkki.

Juuri näin haastattelun kolmekymppisestä naisesta, joka yritti käyttää kaikki mahdolliset keinot säilyttääkseen tissinsä, vaikka siis rintasyöpä oltiin jo diagnosoitu. Mulle riittäisi edes pienikin epäilys, että olisi kohonnut riski rintasyöpään niin jo saisivat rinnat lähteä. Tissit kivat, mutta elämä kivampi.

• Tykkää
Reactions: VesperV
Pitää muistaa, että vapaaehtoisella rinnan poistolla on yleensä suuri ero syövän takia poistettuun rintaan. Vapaa ehtoisessa "rinnan poistossa" yleensä vaihdetaan vain sisus ja rinta täytetään haluttuun kokoon. Lopputuloksena on täysin aidonnäköinen rinta, josta ei paljaanakaan sivullinen tiedä onko se "poistettu". Mielestän tässä tapauksessa nimitys "rinnan poisto" on täysin harhauttava.

Pitää muistaa, että vapaaehtoisella rinnan poistolla on yleensä suuri ero syövän takia poistettuun rintaan. Vapaa ehtoisessa "rinnan poistossa" yleensä vaihdetaan vain sisus ja rinta täytetään haluttuun kokoon. Lopputuloksena on täysin aidonnäköinen rinta, josta ei paljaanakaan sivullinen tiedä onko se "poistettu". Mielestän tässä tapauksessa nimitys "rinnan poisto" on täysin harhauttava.

Poistetaanhan sieltä kaikki rintakudos ja tilalle laitetaan silikoni. Ei se aidolle kyllä näytä. Näissä rinnanpoistoissa on toki etuna se, että nänni säästyy ja ehkä siitäsyystä muistuttaa enemmän alkuperäistä.

Yhteistyössä