jännittää....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiys lähestyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiys lähestyy

Vieras
Heips kaikille!
En kyl tiiä et mihin palstalle tää kuuluis, mutta kuitenki...Olen 20wee ja esikoista tässä kovasti odotellaan (rv38) ja suunniteltu sectio ois ens viikolla 9.3! Hieman täs on ehtiny aatella/pelätä, että miten sitä osaa sellaista pientä kääröä hoitaa yms...ku ei oo tullu oikeen tilaisuutta olla pienten kanssa=( Askarruttaa myös se sectio ja muu sairaalassa oloaika...Esim. mitä beibille päälle kun lähtee sairaalasta ja kaikkea muuta!
Toivottavasti joku osais kertoa/rohkaista nuorta tulevaa äitiä!

Itse odotan myös esiokoista ja nyt viikkoja 37. Alussa olin hyvin luottavaisin mielin kohtaamassa äitiyden ja uudet haasteet mutta nyt lasketun ajan lähestyessä on pieni epäilyksen poikanen alkanut hiipiä mieleen. Osaanko, jaksanko jne. Mutta uskonpa että tuo kuuluu asiaan. Siis onhan täysin normaalia että uuden tilanteen edessä alkaa jännittään ja jänistään. Tästä tilanteesta vain ei voi paeta :( No jos asiaa hieman miettii niin eipä tästä haluaiskaan mihinkään. Kyllä sitä vauvaa on jo niin kauan odotettu että mahtavaa se on kohta nähdä =)

En usko että kukaan esikoisen äiti on heti alusta asti tuntenut varmuutta ja osannut täysin kaiken äitiyteen yms. liityyvän. Jokaisen se on opeteltava. Mun täti oli lastentarhassa töissä ja kun sille syntyi joskus 30+ ikäisenä esikoinen niin se oli ihan paniikissa sen vauvan hoidon suhteen. Ei yhtään auttanut ne monet monituiset työvuodet lastenparissa.

Mutta jos tästä on muut selvinneet niin kyllä mekin =)

Mukavaa lueskeltavaa aiheesta ja hieman aiheen vierestäkin löytyy tuolta www.huvitutti.net sivuilta. Siellä on neuvoa arkeen ja juhlaan, aina raskausajasta ristiäisiin yms. itse oon hyväksi havainnut nuo sivut ja toivottavasti niistä on sullekin apua.

Hyviä vointeja :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2005 klo 17:51 äitiys lähestyy kirjoitti:
Heips kaikille!
En kyl tiiä et mihin palstalle tää kuuluis, mutta kuitenki...Olen 20wee ja esikoista tässä kovasti odotellaan (rv38) ja suunniteltu sectio ois ens viikolla 9.3! Hieman täs on ehtiny aatella/pelätä, että miten sitä osaa sellaista pientä kääröä hoitaa yms...ku ei oo tullu oikeen tilaisuutta olla pienten kanssa=( Askarruttaa myös se sectio ja muu sairaalassa oloaika...Esim. mitä beibille päälle kun lähtee sairaalasta ja kaikkea muuta!
Toivottavasti joku osais kertoa/rohkaista nuorta tulevaa äitiä!

Kyllähän se varmasti jännittää kun ensimmäistä lasta pääset pian synnyttämään..itsellä kokemusta alateitse syntyneestä ja sektiolla syntyneestä. Se kannattaa muistaa että sektiolla synnyttäminen ei tee sinusta yhtään huonompaa äitiä kuin alakautta synnyttänyt. Leikkausta ei tarvi pelätä..olet varmasti osaavissa käsissä sairaalassa. Itse olin aika kipeä leikkauksen jälkeisinä päivinä, haavaa aristi jne. Mutta kipulääkkeet ovat sitä varten niitä kannattaa rohkeasti pyytää..niistä on apua. Ne ensimmäiset päivät leikkauksen jälkeen oli aika tuskaisia, kipujen takia, tuntui ettei tuu mitään vauvanhoidosta. Omasta mies käytännössä asui siellä,autteli jne. Kyllä se vaan päivä päivältä olo kohentui..kun katsoi omaa pikkuista sai kummasti lisää voimia.. :) Sain kotiinkin viel reseptillä kipulääkkeitä..kyl se siit helppas pikkuhiljaa. Vauvalle ottaa mukaan body,puolipotkarit, sukat ja sit joku päällys asu esim.gollege ja housut tms. Ja jos pakkasta pitelee nii villapuku, kypärämyssy, lakki, käsineet ja toppapuku lisäks. Tsemppiä vaan sulle leikkaukseen..itsellä viel jokunen viikko ennenku saa vauvan kainaloon. :hug:

Kun sain ensimäisen lapseni olin 21v eikä minulla ollut mitään kokemusta vauvoista.
Sairaalassa oppii isäkin vaipanvaihdon ja kylvetyksen, joka muuten kannattaa jättää iskän tehtäväksi ;)

Kummasti sitä vain tietää miten omansa kanssa pitää olla ja jos epäilyttää, voi neuvolaan soittaa aina! Ovat tottuneet mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin.

sairaalasta lähtiessä kannattaa vauvalle varata potkupuku ja paita/pody tumput, sukat, aluslakki ja lämpimämpi lakki. Villavaatteet tai kevyt toppapuku ja toppapuku. äitiyspakkauksen vaatteet ovat vastasyntyneelle aivan liian isoja, itse ostin 60cm toppapuvun ja lainasin pienet villavaatteet..jotka nekin oli isoja.Myös kannattaa ottaa mukaan pieni tyyny tai taitella vaikka pyyhe turvaistuimen pohjalle ettei vauveli aivan huku sen uumeniin.

Oikein paljon onnea tulevalle!!

Yhteistyössä