Järkihän tässä loppuu.. Vauvan uni-asioita.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eivaan jaksas enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eivaan jaksas enää

Vieras
Mitäs sanotte tästä.
Tyttö 10kk ilta- ja yöhulinat ihan hulluja.

Tyttö nukahtaa edelleen tissille. Nukkuu 30min. kun herää ähisemään,eikä muu auta kuin tissi. Enkä mä rehellisesti muuta vaihtoehtoo ees aattele tai kokeile,tissillä hiljenee. Jos saan tytön uneen uudelleen nukkumaan menee 10min.-1h kun äninä alkaa uudestaan. Luovutan ja otan tytön olkkariin. En vaan jaksa juosta 30min. välein makkarissa!! Tätä showta on kestäny nyt semmosen 3-4kk,sama toistuu joka prkl ilta ja mä olen ihan täynnä!!
Aamulla herätään väsyneenä 8-9 maisssa.Päiväunet tyttö nukkuu kuin enkeli,käy unilleen 11-12 maissa ja nukkuu 2h,vaikka 3h jos vaan annan nukkua. Toiset unet 30min. tyttö nukkuu 16-17 maissa. Meillä on ihan sama rutiini ja kuviot päivän touhuissa ollu ihan vauvasta asti..
Yöunille tyttö käy 21 ja luulis nukuttavan jo tuohon aikaan ja nukkuvan sitten sikeästi,mutta ei!! Tasan 30min. ja äninä alkaa. Miehen jalka paskana ja kepit vielä ja leikkauskin kai edessä,niin mä hoidan tyttöä yötä päivää yksin.

Yöhän jatkuu sitten äninän merkeissä,tyttö etsii tissiä änisten 30min.-2h välein. Ei välttis syö,kunhan lupsuttaa. Mä en pääse edes veskiin yöllä kun tyttö havahtuu hereille kun lähden sängystä tai siirrän omaansa. Viimeyönäkin oli pakko ottaa tyttö mukaan veskiin klo 04:45. Mies ei tajua mistään mitään yöllä kun nukkuu niin sikeästi. Mä olen ihan todella uupunut. Olis niin luxusta istua aivot off-asennossa sohvan nurkassa illalla muutama tunti,kun lapsi nukkuu,mutta vissiin se on ihan liikaa pyydetty. Päivällä kyllä vaikka 3h menee ja ois omaa aikaa,ihan ok mutta kun ilta ois paaaaljon tärkeämpi ja saada tyttö nukkumaan yöuniaan rauhallisesti omassa sängyssään. Mitä voin tehdä?
Aika menny niin nopeasti ettei jotenkin ole tajunnu muuttaa asioiden kulkua,esim. just tuo nukkuminen omassa sängyssä jne. olisi kai sekin ollut valittavissa aiemmin,jo ihan vauvana. Mutta ekat viikot tyttöä piti syöttää 3h välein,niin se oli jotenkin helpompaa kun hän vieressä nukkui ja vieressä nukkuminen vaan jäi ns. päälle...Tytön kasvua ja touhuja on ihana kattoa,mutten pysty nauttimaan ajasta hänen kanssaan,kun koko ajan stressaa ja joka paikkaan koskee. Iltaa ja yötä odotan kauhulla ja paniikissa.
Iltaisinkin kun tyttö nukkuu enemmän kuin 30min. "odotan" että koska äninä alkaa ja joskus ihan säikähdän kun se alkaa..
Suihkussa ehdin juuri ja juuri käydä..Mies kun ei voi varata toiseen jalkaan ja keppejä tarvii,niin ei paljon pystyt auttamaan tytön kanssa.
Olin yhteydessä jo MLL:n vanhempainnettiin näistä asioista,mutta unikoulujahan sieltäkin tuputetaan,niinkuin neuvolasta. Ei todellakaan riitä kärsivällisyys ja pinna mihinkään pirun tassutteluihin enää tässä tilanteessaja huutoa en jaksa kuunnella yhtään,en sitten yhtään. Hermot menee samantien. En tiedä mitä tehdä ja miten. Annanko tytön valvoa illalla meidän kanssa suosiolla vaikka sitten 23-24 asti,huudatanko omassa sängyssään ihan kylmästi,nukutanko 30min. välein,jätetäänkö päikkärit pois,vai mitä helvettiä teen?! En jaksa enää!

Tiedät varmaan, että johtuu siitä, että vauva tottunut nukahtamaan maidon maku suussa ja ainoa tapa on lopettaa yöimetys "keinolla millä hyvänsä". Enpä tiedä muita keinoja kuin unikoulut. Unikoulut tehoaa muutamassa yössä - sen jälkeen lapset nukkuu yöt läpeensä, joten kannattaa venyä sen verran. Meillä ei taputtelut ym lempeät keinot tehonneet vaan piti huudattaa ensin 1min sitten 2 min jne. Eli käytiin laittamassa maate, eikä jääty keskustelemaan. Neuvolasta saat lisätietoa, mutta jos et jaksa enää imetysrumbaa, sinulla ei ole paljon vaihtoehtoja.

Unikoulu ja yösyöttöjen lopetus. Tissille nukutus pois, annat huutaa sylissä, jos ei muuten onnistu nukahtaminen. Ei sulla oo vaihtoehtoja. Ekat pari yötä rankkoja, mut sit helpottaa. Kyllä sä muutaman pahan yön jaksat kun tiedät et sit saat nukkua yöt läpeensä tai yhdellä herätyksellä. Nyt vaan päätät että muutaman yön jaksat unikoulua, niin sit helpottaa. Tsemppiä.

Saisitko lasta vaikka edes mummolaan tai jonnekkin tuttuun paikkaan yöksi,että saisit yhden - pari yötä nukuttua kunnolla. Se auttaa kummasti jaksamaan. Silloin ehkä jaksaisit toteuttaa noita unikoulu-neuvoja. Ja tuo "tissittely" on kyllä semmoinen juttu,että kun Se on siinä lähellä niin sen kaipuu on suuri.

Mitä muksu syö iltapalaksi? Jos iltapala on tukevahko ja muutenkin iltahommat ok, niin sit se yötissi on oikeasti vain tutin korvike. Sit ei auta kuin lopettaa tissillänukutuspalvelu. Niin tympeää kuin se väsyneenä vaan onkin.

Mä tiedän sun väsymyksen, meillä nukkui esikoinen vain kantoliinassa, liikkeessä ja silloinkaan ei kolmea tuntia pidempään..

No onko sulla ap muuta vaihtoehtoa kun jatkaa tota tai opettaa muutama yö ja kestää se itku? Vauva ei osaa nukkua ilman tissiä ja nukahtaa. Ei se opetus oo sitä että jätät yksin parkumaan sänkyynsä. Muitakin keinoja on.

meillä kans piti lopettaa yöimetys kun vaan luputteli tutin korvikkeena. Sattu miehen pitkä viikonloppu-vapaa, ja se heräili sen kolme yötä ja kun ei maitoa tippunu ni helpotti. Eli joku muu pariks yöks niihin yöherätyksiin, ettei maito tuoksu.

juu,tiedän että unikoulu ainut vaihtoehto..tiedän sekin että tottumuksesta johtuu. Tiedän senkin etten jaksa keskittyä ja hermot ei kestä. En siis usko itseeni. Jos saisin yhdedn yön nukkua yksin ja olla yhden päivän yksin,olisi varmasti ihan eri meininki ruveta unikouluihin..Odotanko nyt sitten että mies voi pitää unikoulun,kunhan koipi toimii,mä voin nukkua vaikka sohvalla tai hotellissa,olisiko isin pitämänä helpompaa kun maito ei tuoksu. Tietystikään en jaksais enää yhtään odotella. Oon kai vissiin oottanu että vauva itse oppii pois näistä kun aikaakin menny niin paljon.. Hohhoijaa. Naapurin akkakin paiskoo patteriaan heti kun vauva itkee,niin alkaa v*tuttaa sekin kaiken huudon lisäksi.

Sylissä huudatusko paras vaihtoehto nyt?

Tyttö syö ihan puurot illalla.
Niih,mummokin joku ihan ihme hermoheikko..tai toivottavasti vitsillä aina sanoo kun esim. eilenkin tyttö alko päivällä siellä väsymystään ilmaista itkuilla,niin äitini huudahti "apua!! Älä nyt rupee huutamaan!" Ja toisen puolen mummo ei osaa edes vaippaa vaihtaa niin sinne en vie. Eikä se koskaan tarjoudu tyttöä ottamaan yöksi vaikka hälle aina hulina-öistä valitan. Sanoo vaan että "ei taida malttaa nukkua kun on niin paljon uutta ja ihmeellistä tässä maailmassa" jne..

Jos vaan millään jaksat, lopeta yötissittely nyt heti. Ja hoitasin ihan itse koko nukutuksen. Pidät sylissä vaan kun huutaa. Kyllä se siihen nukahtaa. Sit siirrät sänkyyn.
Ajattelet vaan, että ei tätä kestä kun pari yötä.

Jos et saa ketään hoitamaan yötä tai kahta, että saat itse levättyä ja voimia pitää unikoulu, ei liene muuta vaihtoehtoa kuin sinnitellä siihen asti, että mies on kunnossa ja voi koulun pitää.

Nukahtaako vauva tuolloin illalla kuitenkin ihan helpolla? Vai onko kovastikin väsynyt jo nukkumaan mennessä? Todennäköisesti herääminen on ihan totuttu tapa, mutta meillä ainakin poju heräilee paljon enemmän, jos on selkeästi yliväsynyt nukkumaan käydessä. Nukkuu juurikin sen puoli tuntia tai tunnin, ja sitten alkaa heräileminen...

Tuosta iltasyömisestä. Me stressattiin (turhaan!!) sitä, josko vauvalla onkin yöllä nälkä. Trust me, se ei ole syy! Tässä on hyvin selkeä syy: tottumus tissillä nukahtamiseen. :)
Ja korvatulpat ja kuulokkeet on tosiaan keksitty. Unikoulu on itselle kamalaa, mutta palkinto sen väärti.

Iskä pitämään unikoulua, ei siinä jalkaa tarvita. Ottakaa laita pois pinnasängystä. Mies voi istua tuolissa vieressä ja laskea lapsen maate minuutin välein tms. Meillä toimi niin, että lapsi aika pian väsyi sen verran, ettei niin hanakasti hypännyt ylös ja sitten pidettiin kättä jalkojen ja lantion päällä napakasti muttei liian kovasti, ettei ala tapella vastasn, niin kitisi siinä sitten itsensä uneen. Sitten kun lapsi nukkui, niin työnnettiin avoin laita seinää vasten, ettei putoa. Pitää kyllä ihan hyvän aikaa malttaa odottaa, että on syvässä unessa ennen kuin siirtää.

Kun ei isä teillä ole nukutuksiin niin osallistunut, niin lapsi voi olla niin hämmästynyt siitä, että käy helpostikin. Tai sitten ihan kauhuissaan, mutta sitten ehkä karjuu sitäkin nopeammin itsensä tainnoksiin.

Meillä kohta 6kk tyttö, mutta ihan just täysi samanlaista on ollut jonkun aikaa. Nyt tosin hieman parantuneet nuo illan puolentunnin välein heräilyt, kun olen ollut viikon maidottomalla dieetillä. Hällä on siis maitoallergia ja jokunen viikko sitten hoidettiin pois korvatulehdus. Ootko varma, ettei korvissa ole tulehdus? Tosiaan ennen mitään unikouluja pitää varmistaa ettei ole mistään tämmöisistä kyse!

Aivan kuin minä olisin kirjoittanut aloituksen! Väsyttää! Viime yönä päätin että aloitan vanhan ajan huudatuaunikoulun, herätköön koko talo, vauva alkoi vielä puremaan kun hammasta tekee

Meillä oli samankaltaista pojan kanssa ja hyvää vauhtia kehittymässä siihen että nukutaan tissi suussa, niinpä pistettiin asialle stoppi ja pidettiin tämmönen lempeä unikoulu. Eikä tarvinu kuin pari päivää niin hoksas jätkä alkaa nukahtamaan ihan itsekseen ja äiti/isi tulee heti, jos hätä tulee. :)

http://paula-perhe-elamaa.blogspot.fi/2010/08/tracy-hogg.html kyseisen unikoulun ohjeet.

Alkuperäinen, olet muuten sinnitellyt jo pitkään, sillä itsekin aloitettiin 6 kk iässä unikoulut. Hyvin on palvelu pelannut, mutta nyt on aika ajatella itseäsi. <3

Imetä kun menee nukkuun. Laita omaan sänkyyn.
Mene itse myös nukkuun kun vauvakin menee. Et ole sit aamulla väsynyt. Älä valvo turhaan.
Laita tutti suuhun kun herää, huom tutti.

Peesailen, unikoulu on ainoa vaihtoehto. Mihin se mies unikoulussa koipeaan tarvii? Vauva pinnikseen teidän sängyn viereen, mies yltää kyllä tassuttelemaan ilman että seistä tarvii. Tai sitten kokeilette siirtää vauvan tylysti omaan huoneeseen, meillä oli toinen lapsista niin herkkäuninen että vieressä ei nukkunut 45 minsaa pidempää pätkää, heräsi joka kerta kun joku yskähti tai käänsi kylkeä. Siirrettiin toiseen huoneeseen, ja alkoi nukkua 2 yössä täydet yöt. Vieläkin jaksan hämmästellä tätä, vaikka tapahtuneesta on jo 6 vuotta aikaa ;)

Meillä ihan samanlaista samanikäisen pojan kanssa. En ehdi tehdä iltaisin mitään kun vauvaa pitää jatkuvasti olla nukuttamassa. Ja tuo öisin vessaan mukaan otto on myös meidän elämästä.. Itsekkin keräilen vielä voimia pitää unikoulu.. Tsemppiä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28339955:
Imetä kun menee nukkuun. Laita omaan sänkyyn.
Mene itse myös nukkuun kun vauvakin menee. Et ole sit aamulla väsynyt. Älä valvo turhaan.
Laita tutti suuhun kun herää, huom tutti.

Höpö höpö. Jos vauva heräilee vieressä koko yön, aamulla väsyttää aivan yhtä paljon oli sinne sänkyyn mennyt pyörimään 2h aikaisemmin tai 2h myöhemmin.

Yhteistyössä