Järkyttävän huonohampaiset lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missikirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ratkaisevin tekijä on se, onko lapsi saanut kariestartunnan ja jos on, niin kuinka ärhäkkäänä. Jos tuota bakteeria ei lapsen suussa ole, niin reikiä ei tule vaikka hammashoito olisi ihan retuperällä. Ja jos vanhemmillakaan ei tartuntaa ole, niin lapsi todennäköisesti siltä välttyy myös. Jossain kunnissa tätä lapsilta testataankin.

Useimmat lapset taitaa kuitenkin valistuksesta huolimatta kariestartunnan saada. Kerrankos väärä lusikka eksyy lapsen suussa, varsinkin isommissa perheissä. Silloin hampaiden hoito nousee keskeiseen rooliin, eikä kyllä varmasti reiltä vältytä jos hampaat harjataan max kerran päivässä, ei syödä ksylitolia ja napostellaan karkkia.

Minkä ikäinen lapsi sinulla on missikirri? Jos on yli 2-vuotias, niin ei ole enää suurta pelkoa tartunnasta, ainakaan kovin ärhäkästä.

[QUOTE="Kukka";29682596]
Olen usein epäillyt, että hampaiden hoidolla on vähäisempi merkitys hampaiden kunnolle kuin väitetään. Itsellänikään ei ole koskaan paikattu hampaita, vaikka lapsena hampaidenhoito oli suurpiirteistä.[/QUOTE]

Mä uskon, että suurin merkitys on sillä mitä syö. Sokeri paitsi kerää sitä mähmää hampaan pintaan, myös kuluttaa ravinteita. Ja tietysti kaikki muuki vaikuttaa.
Kun syö kunnolla, oikeaa ruokaa ni on ihan eri tuntuma hampaissa päivän päätteeksi.

Ratkaisevin tekijä on se, onko lapsi saanut kariestartunnan ja jos on, niin kuinka ärhäkkäänä. Jos tuota bakteeria ei lapsen suussa ole, niin reikiä ei tule vaikka hammashoito olisi ihan retuperällä. Ja jos vanhemmillakaan ei tartuntaa ole, niin lapsi todennäköisesti siltä välttyy myös. Jossain kunnissa tätä lapsilta testataankin.

Useimmat lapset taitaa kuitenkin valistuksesta huolimatta kariestartunnan saada. Kerrankos väärä lusikka eksyy lapsen suussa, varsinkin isommissa perheissä. Silloin hampaiden hoito nousee keskeiseen rooliin, eikä kyllä varmasti reiltä vältytä jos hampaat harjataan max kerran päivässä, ei syödä ksylitolia ja napostellaan karkkia.

Minkä ikäinen lapsi sinulla on missikirri? Jos on yli 2-vuotias, niin ei ole enää suurta pelkoa tartunnasta, ainakaan kovin ärhäkästä.

Tää on vanhaa tietoa...

Nykyään niitä sylkitestejä ei enää juurikaan tehdä, koska hampaat voi reikiintyä, vaikka ei kariesta olisikaan. Näin sanoi meille hammaslääkäri, kun oli lapsella oli tarkastus ja sylkitestiä kyselin.

Siskoni lapselle muuten tehtiin sylkitesti, eikä ollut kariesbakteeria, mutta silti oli reikä hampaassa... Ja harjaavat hampaat 2 kertaa päivässä, eivätkä juuri herkuttele, eli ilmeisesti astmalääke aiheuttanut reikiintymisen.

Niin onhan se ikävää että vanhemmat aiheuttavat hallaa lastensa hampaille. Minua kuitenkin kiinnostaa tällä hetkellä vain tuon oman kullannupun suu, ja se että tarttuuko tuollainen huonohampaisuus hoitopaikassa???

Kuulostaakin niin idiootille kysellä tällaista, mutta kun siellä siis monilla on suu karmeassa kunnossa :$

Kariespöpö tarttuu sylkikontaktissa. Jos lapsi saadaan kolmevuotiaaksi asti ilman tartuntaa, niin riski tartuntaan pienenee oleellisesti. Eihän ne lapset samalla lusikalla syö eli en nyt olisi kauhean huolissani. Jatkatte vaan itse hyvää hampaidenhoitoa.

Onpa laiskoja vanhempia, kun ei lasten hampaiden pesusta huolehdita! :-/ Sehän kuuluu perushygieniaan niin kuin pyllyn pyyhkiminen tarpeiden teon jälkeen. Tai käsien pesu sen jälkeen. Vai onko nämäkin sitten retuperällä? Yök! Lapsen keltasista/ likaisista hampaista tulee aina mieleen, että yök pysyisi kaukana ja sääli huonoista vanhemmista, jotka on älykääpiöitä. Terveys lähtee suusta. Esim. sydän sairaille on ehdottoman tärkeää, että hampaat on kunnossa. Likaiset hampaat nostaa sydänkohtauksen riskiä!

Meillä 5v lapsella on hyvät hampaat, joskus aamulla saattaa jäädä pesemättä kiireen takia, mutta normaalisti 2 kertaa päivässä pestään. Ensin lapsi itse, sitten aikuinen. Sekä syö xylitolipastilleja ruokailujen jälkeen.

Omat hampaat pesen 2kertaa päivässä, sekä käytän hammaslankaa ja mussutan purkkaa. Ja saakeli silti hampaat ei ole kunnossa, viimeksi paikattiin KOLME reikää. :P Ihan normaalisti syödään ja ei mitään herkkuja joka päivä jne, mutta mulla vissiin on vaan tälläiset "ihanat" hampaat. Samoin värjääntyy tosi helposti, käyn tosin puhdistamassa hampaat silloin tällöin hammashoitajalla.

Näitkö siis reijät lasten hampaissa kun nauroivat???? Aika hyvä näkö.

Ehkä tarkoitettiin tuttipullokariesta, tai "tooth decay" mikä ikinä se suomeksi on. Olen tämmöistä nähnyt kyllä, etuhampaisiin tulee näkyvät ruskeat kuopat kun eletään sokerimehulla suoraan tuttipullosta. Jos ei siinäkään vaiheessa jätetä pulloa pois niin lopulta hampaat rusehtuu ja mätänee ihan konkreettisesti.

Meillä pesty lapsena hampaat vaan iltasin ja vaikka itse pesen nykyään aamuisinkin, niin lapsi ei yleensä pese, kun on kiire päiväkotiin. Ei ole reikiä eikä mustaa. Itselläni nyt varmasn 5 vuoden tauko oli kun en ollut käynyt hammaslääkärillä ja olin pessyt välillä vain aamuisin. Ei yhtä ainoaa reikää silti.

Viimestään kun kouluun menee, saa lapset aamuisinkin pestä hampaat ettei henki haise.

Tuskin siitä hyvästä hampaiden hoidosta mitään haittaakaan on. Kiireellä on turha selitellä. Ja te aikuiset jotka ette pese aamuisin hampaitanne, sori vaan, teidän henki haisee! Ajatelkaa edes kanssaihmisiänne.

Minä ajattelen että varsinkin raskausaikana sen sylkitestin tekeminen äidille herättää ajattelemaan sitä kariestartunnan välttämistä. Kyllä se pitkälle kuitenkin auttaa kun tartunnan välttää, hyvin epätodennäköistä on reikiintyminen jos tartuntaa ei ole.

Yllättävän välinpitämättömiä vanhemmat ovat etenkin kesäisin vesipullojen ja jätskien kanssa. Surutta juodaan samasta pullosta kuin lapsi, tai annetaan vauvankin maistaa omaa jäätelöä. Myös mehu janojuomana on todella tyhmä ja vaarallinen juttu, mutta silti sitä näkee. Mehu on kuitenkin täysin turhaa ruokavaliossa, herkkuhetkiin sen voi ottaa. Myös "mummon mehua" pidetään jotenkin terveellisenä, ei haittaa hampaille tai painolle.... Ja se napostelu... kaupassakin on pakko antaa lapselle hyllystä jotain syötävää kun se ei muuten pärjää.

Meillä pestiin pitkään hampaat vain iltaisin, nykyään olen tunnollinen sen suhteen että kahdesti päivässä pestään. Kun kariestartuntaa ei ole, ateriarytmi on säännöllinen (eli max. 6 happohyökkäystä päivässä!) eikä ole muita riskitekijöitä (mm. astmalääkitys), yhdelläkin pesulla pärjää. Mutta tietenkin lapselle on hyvä opettaa tavaksi pesu kahdesti päivässä.

:D Karies (toiselta nimeltään hammasmätä) on hampaiden sairaus, jossa hampaan kiilteeseen tulee reikä maitohapon syövyttämänä. Kariesta aiheuttaa mm. streptokokki-bakteeri, joka on se syljen välityksellä tarttuva juttu. Syljen koostumus ja hammaskudoksen laatu vaikuttavat myös reikiintymiseen. Hampaat eivät tunnista syökö ihminen suklaata vai porkkanaa - happohyökkäys iskee suuhun joka tapauksessa.