Muista hämärästi ajan, jolloin minä ihmettelin samaa: rseuisissa vaatteissa lontostavia koululaisia ja lapsia.
Ja sitten oma kultamussu kasvoi, tuli just kouluikäiseksi. Vaatteet meni hajalle ihan hetkessä. Puoli tuntia ulkona, ja polvet ja takin olkapäät hajalla. Oli repinyt itsensä leikkipuiston aitaan tai käynyt tutkimassa päiväkodin alapohjaa :headwall:
Kengät hajosi viikossa, ei mitään merkitystä sillä, mitä merkkiä osti ja paljonko maksoi. Kesässä meni kenkiä sitä tahtia, etten millään ennättänyt ostaa perässä uutta..
Toka-kolmasluokkalaisena hän kävi kesällä majanrakennusleiriä täällä pääkaupunkiseudulla,. Minä oli töissä, lapsi kulki matkat julkisilla. Arvatkaapa minkä näköinen hän oli kun päivän rymyisi metsässä majan rakennuspuuhissa !! Aivan järkyttävän laikainen

päästä varpaisiin.
Muuttui siinä sitten omakin käsitys siitä, että vika ei ole lapsen kodissa eli siinä, ettei vanhemmat huolehdi, vaan siinä, että ainakin pojat, rauhallisetkin pojat, onnistuu rymyämään niin hurjasti, että vaatteet menee rikki hetkessä.
Mutta sitten tulee se mutta. Toisaalta nimittäin ymmärrän ap:ta.
Mieheni viikonloppulapset, tytöt!!, on vaatettu just semmokseksi, kuin remontti tai kesämökkipuhasteluun menisivät. Nuoremman vaatteet on isonsiskon vanhoja, risoja, kulahtaneita, liian isoja. Kengät on todella surkean näköiset. Hiukset roikkuu kampaamattomana, laittamattomana, pipot on samaa luokkaa kuin kassi-almalla, en tiedä mistä äitinsä ne on löytänyt, kellään muulla lapsella en ole semmosia nähnyt. Puhtaita he ovat, oikein narisevat puhtauttaan. Mutta risoja, huonokuntoisia, liian isoja, huolittelemattomia, mikä tekee heistä rääsyläisen näköisen. Ja lapset pukevat tasan sen, mitä äiti kaapista eteen laittaa, itse eivät saa valit sitä ehjää mielipaitaa... Apu ei kelpaa, rahasta ei olle kyse vaan enemmänkin ettei asia ole tärkeä. ??
Ja minulla kyllä nuorin on päiväkodissa paikatuissa tai ns. huonoissa vaatteissa ! AINA ei voi vaate olla uusi, joskus se kuluu on on sen näköinenkin!
Syys ja kevätkeleille en todellakaan viitsi laittaa parasta piha-asukokonaisuutta päälle .
Katokaa yksityiskohtia rääsylapsissa: kengät, lapaset, pipot. Hiukset, onko ne kammattu edes aamulla tai edes yritetty laittaa kiinni..
Mutta kaikilla ei tosiaan ole mielenkiintoa, voimavaroja, aikaa, rahaa, kykyä huolehtia.
Vika ei ole lapsen. Lapsi on vanhempiensa armoilla. Näin opetin omalleni kun hän kasvoi isommaksi ja vaatteet taas säilyi ehjänä, ja luokalla oli poika, joka
haisi
Siitä juteltiin aika paljon, lapsen osasta, perheistä, omasta suhtautumisesta.
:heart: