Järveen uimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pludaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pludaaja

Vieras
Tiedän, että tulee varmasti todella hölmöä kyssäriä, joten senkus ihmettelette, jos huvittaa... ;)

Oltiin hetki sitten mökillä aika pohjois Suomessa ja tuli mieleen, että voiko järveen mennä uimaan odotusaikana? Siis varmaan voi ainakin lämpöisempään veteen kun onhan sitä menty kautta aikojen... Tuli vain mieleen, että voiko se vesi olla liian kylmää joskus? Ei kai vauva saa jotain shokkia siitä, että menee kuumasta saunasta liian kylmään veteen? :D Ei kai, sillä varmasti sisäinen verenkierto turvaa lasta, mutta ajattelin nyt kysyä kumminkin... :) Käyttekö siis uimassa järvessä kun odotatte? Tiedän myös, että ihan loppuun asti voi varmaan uida mikäli ei tule jotain muuta estettä... Rv:ja on nyt itselläni vajaa 30.

Alkuperäinen kirjoittaja Pludaaja:
Tiedän, että tulee varmasti todella hölmöä kyssäriä, joten senkus ihmettelette, jos huvittaa... ;)

Oltiin hetki sitten mökillä aika pohjois Suomessa ja tuli mieleen, että voiko järveen mennä uimaan odotusaikana? Siis varmaan voi ainakin lämpöisempään veteen kun onhan sitä menty kautta aikojen... Tuli vain mieleen, että voiko se vesi olla liian kylmää joskus? Ei kai vauva saa jotain shokkia siitä, että menee kuumasta saunasta liian kylmään veteen? :D Ei kai, sillä varmasti sisäinen verenkierto turvaa lasta, mutta ajattelin nyt kysyä kumminkin... :) Käyttekö siis uimassa järvessä kun odotatte? Tiedän myös, että ihan loppuun asti voi varmaan uida mikäli ei tule jotain muuta estettä... Rv:ja on nyt itselläni vajaa 30.

En ole ainakaan koskaan kuullut, että uimisesta voisi olla jotain haittaa, tai saunomisesta, joten sinne vaan jos itsestä tuntuu hyvältä. Lähinnä silloin ei kai suositella uimista, jos kohdunkaula on aukeamassa, tai jos on ollut jotain tulehduksia tms.

uusimmassa kaksplussassa sanottiin, että jos ei ole ollut raskauden aikana ihmeempiä ongelmia (lähinnä kai kovia supistuksia), voi löytytellä kohtuudella ja käydä uimassa. Jos on entuudestaan esim. supisteluja ollut voi kylmä vesi aiheuttaa näitä lisää.

Vähän tähän liittyvä hauska kultturiero. Odottelen esikoista USAssa, jossa saunominen on ehdottoman kiellettyä raskausaikana. Hih, raskausvalmennuksessa kerroin varmasti meneväni saunaan kesän Suomen lomalla. Onneksi hoitaja oli varsin ymmärtäväinen ja totesi, että tuskimpa siitä mitään haittaa on, kunhan muistaa kunnon nesteytyksen. Annetaanko saunomisesta suomalaisissa neuvoloissa mitään ohjeita?

Suomessa saa kyllä saunoa, mutta kai se voi välillä vähän suppareita aiheuttaa. Taitaa just johtua ainakin osittain jostain nestehukasta. Ei sitä ole pidetty huolestuttavana. Sitä 3 s:n taktiikkaa tosin suositellaankin synnytyksen kännistykseen. ;) Sauna, Seksi, Siivous. Harvemmin tuo kyllä synnytystä saa aikaiseksi... Moni tuntuu kokeilleen laskettuna aikanakin ja aivan turhaan. :)

Uusimmassa Kaksplussassa olimyös mainita siitä,että jos kohdunsuu on avautunut,niin silloin ei kannata uida järvessä. Järvivedessä on niin paljon bakteereja,että se voi aiheuttaa huonolla tuurilla infektion.

Siis huoletta voi ilmeisesti mennä nyt odotusaikana kuumasta saunasta kylmään (?) järviveteen vaikkei ihan etelä Suomessa asukaan? Ainoa este siis on avautunut kohdunsuu... Onko näin?

Mulle sanottiin että jos kuumasta saunasta menee kylmään veteen niin saattaa aiheuttaa supistuksia, mutta ei sille uimiselle sen takia kyllä mitään kieltoa ole.

Peesaan edellisiä, jos ei kohdunsuulla ole muutoksia tai tiheitä supistuksia voi uida vkolle 36 asti. Sen jälkeen tilanne voi muuttua nopeastikin, joten ei kannattane ottaa sitä tulehdusriskiä. Itse olen uinut tänä kesänä kylmissä vesissä, minulle tulee veteen mennessä supistus, mutta ei sen jälkeen. Ja saunonut olen vähintään yhtä paljon ja pitkään kuin ennenkin, minusta löylyssä on tosi nautinnollista olla.

Yhteistyössä