Jätänkö mä ton lapsen ruuatta vai miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi että...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi että...

Vieras
Lapsi 10kk on aloittanut kauhean taistelun syömistä vastaan. Välipala ja iltapuuro jotenkuten menee mutta aamupuuro, lounas ja päivällinen ei! Olen tarjonnut ensin tavallista perunaruokaa ja sitten olen sortunut antamaan kiisseliä/hedelmäsosetta kun oikea ruoka ei maistu. teenkö väärin vai osaako tuon ikäinen ajatella että se on syötävä mitä tarjotaan ja jos ei syö niin seuraava ruoka on vasta silloin ja silloin?
Imetän vielä ja rintaa saa aina kun haluaa eli täysin syömättä ei kuitenkaan ole. Mutta riittääkö rintamaito tuon ikäiselle enää jos se on lähes ainoa ruoka jota suostuu päivän aikana syömään?

Joo ja on esikoinen :)

Kiitos jos joku vaivautuisi vastaamaan!

Älä annan jälkkäreitä korvaamaan. Kyllä maitokin sen nälän pitää loitolla seuraavaan ateriaan. Itse kylläkään en ton ikäiselle antais enää rintamaitoa aterioiden välissä.

Mulla on sama tappelu kylläkin jo 1,5 vuotiaan kanssa. Aamupuuro ja iltapala menee alas, mutta lounas ja päivällinen on yhtä taistelua.
Itse en ole antanut mitään korvaavia herkkuja sitten tilalle.

Harvassa on lapset, jotka ovat ruokapöydän ääressä nälkään nääntyneet. Annat ihan tavalliset sapuskat ja sillä siisti, kyllä lapsi nälkäisenä alkaa niitä pupeltamaan. Ja maidot jätät antamatta ainakin ruoka-aikojen lähestyessä. Mikäli taas ryhdyt kaikenlaisia herkkuja antamaan, niin lopputuloksena on nirso lapsi jolle ei tavallinen ruoka maistu koskaan.

Kuuluu ikään. Älä syötä herkkuja, jos lapsi ei kunnolla kunnon ruokaa syö. Kyllä hän jossakin vaiheessa syö kunnonkin ruokaa, kun todella on nälkä. Reilu vuosi sitten täällä taisteltiin samasta aiheesta. Minä voitin :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mut eikö 10kk tarvi vielä sen 4-5krt imetystä päivässä?

Niin... ja lapsi syö myös soseita 4-5 kertaa päivässä eikö? Eli määrät täsmäävät, kun antaa aterialla soseen ja ruokajuomaksi rintamaidon... Miksi pitäisi imettä vielä joskus muulloinkin?

Alkuperäinen kirjoittaja miu:
Mulla on sama tappelu kylläkin jo 1,5 vuotiaan kanssa. Aamupuuro ja iltapala menee alas, mutta lounas ja päivällinen on yhtä taistelua.

Miksi sen lapsen kanssa pitää taistella? Jos ei syö niin sitten syö seuraavalla ruoalla. Ja anna sitä ruokaa vähemmän kerrallaan, niin maistuu seuraavalla ruoalla uudestaan. Ruoka maistuu nälkäiselle lapselle muttei kylläiselle.

Mä olen niin julma äiti että noi lapset on alkuunsa syönyt perunaa, muita kasviksia, puuroa ja herkkuna vain ruusunmarjaa ja luumua, banaania. Persikkaa ym. vain puurossa (ja rintaruokintaa vajaan vuoden). Ruoan kanssa ei ole tarvinnut tapella (vasta uhmiksessa) mutta onhan nuo toki yksilöitä, ehkä nämä vaan on hyviä syömään. Tämän kolmannen kanssa sama resepti, katsotaan miten onnistuu.

Onko teillä hampaita tulossa? Meillä ainakin molemmat muksut on tehnyt "syömälakon" hampaiden tulon aikaan...

Mä oon ollut aina kamala äiti ja jättänyt sitten lapsen ruuatta jos vallan tappeluks on mennyt. Toki jonkin verran kiukuttelua maltan kuunnella ja syöttää "väkisin" vähän, eli en heti lopettanut "taistoa". Kyllä lapsi syö sitten kun on nälkä oikeasti. En ole antanut silloin kyllä jälkiruokaakaan enkä normaalia suurempaa maitoannosta. Muuten voi mennä kierteeks että lapsi täyttääkin mahansa maidolla.

Kuulostaapa tuo mun teksti vähän karulta...meillä tuo syöminen vaan ollut erityisen tärkeää kun keskoslapsia molemmat. Oon vaan huomannut että tuo ruuan väliin jättäminen auttaa, seuraavalla ruualla nälkä jo kahta kauheampi ja ruokaa menee helposti tuplat. Ja onhan meillä aikuisillakin päiviä jolloin ruoka ei maistu niin hyvin...

Ei ne kuole nälkään, eivät syö jos ei ole nälkä. Toisena päivänä syövät sitten tupla annoksen. Pääset paaaljon helpommalla, jos hyväksyt, että joskus koko päivä tai kaksikin ei maistu paljon mitään. Kunnes muuten terven oloinen ja paino ei ole reilusti miinuksilla (siis -2SD tai alle sen) anna vaan olla.

10kk ikäinen vielä ei manipuloi, mutta jos vanhemmat pitävät lapsen syömistä / syömättömyyttä kovin tärkenä, lapset hoksavat sen yllättävän aikaisin ja kiltit ja hyvätkin rupeavat alatietoisesti silla manipuloimaan. Ja he uskovatkin, että se on maailman tärkeintä, suostuvatko he syömään tai ei.

tarjoa ruokaa ne normaalit 5krt/päivä.. kyllä lapsi sillon syö jos on nälkä ja on syömättä jos ei maistu. Pääasia et ruokaa on tarjolla säänöllisin ajoin.
Meillä esikko pelleilli ihan mahottomasti ruoka-asioissa. Ei käytännössä syöny 7kk-11kk ikäisenä mitään, lähinnä maitoa ja aamu+iltapuurot jotenkuten. Soseita söi 1-5 lusikallista/ateria. Kuitenkin ihan terve ja kasvava lapsi. Hampaitten teko vaikutti alkuun paljonkin noihin ruokalakkoiluihin.
Vuoden ikäsenä kun siiryttiin tavan ruokaan, niin johan rupes maistumaan.

Ei kannata huolestua :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Ruoka maistuu nälkäiselle lapselle muttei kylläiselle.

Enpä olis ite paremmin osannut sanoa! Saman neuvon saat minultakin eli välitankkaukset pois (oli kyse sitten maidosta tai "herkuista") ja jos yksi ruokakerta jää väliin niin seuraavalla syödään sitten taatusti korvaava määrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja miu:

Miksi sen lapsen kanssa pitää taistella? Jos ei syö niin sitten syö seuraavalla ruoalla. Ja anna sitä ruokaa vähemmän kerrallaan, niin maistuu seuraavalla ruoalla uudestaan. Ruoka maistuu nälkäiselle lapselle muttei kylläiselle.

Pitipä ottaa kirjaimellisesti. En tarkoittanu että siinä hampaat irvessä väännetään ruokaa suuhun, vaan lähinnä henkistä taistelua. :) Syö mitä syö ja sitten seuraavalla aterialla lisää. Pikkulikka vaan tahtoo värkätä sen ruuan kanssa enemmän kuin syödä.

No itse sorruin myös tuohon, joskin maissi oli meidän lapsen herkku. Lisäsin siihen sit vielä rasvaa, että saisi kaloreita, ku oli niin laiha ja alikäyrillä :ashamed: (lääkäri neuvoi näin tekemään) Ei maistunut ruuat. Saattoi syödä koko päivänä puolikkaan pikkupurkin tai pari lusikkaa itsetekemää ruokaa koko PÄIVÄNÄ ja yhden pikkupurkin sit sain ujutettua tuota maissia ku siitä tykkäs. Ja lapsi oli liki vuotias. Rintamaitoa ruuilla sit lisäksi pari hörppyä... Mut sit yhtäkkiä reipas vuotiaana, otti lusikan itse käteen ja alkoi hissuksiin pistelemään ruokaa poskeen, kun aloitti päivähoidonkin.

Kiitos vastanneille!
Siis en mä anna "herkkuja" ruokien välillä vaan ruoka-ajoilla tarjoan tavallista ruokaa ja jos ei uppoa niin sitten esim. kiisseliä. Mutta pitää lopettaa tuokin ettei tosiaan tule nirsoksi!

Hampaita voi olla tulossa muttei ole ennen hampaidentuloon liittynyt tälläista.

Pikkasen epäilyttää että miten lapsi suhtautuu siihen jos en anna rintaa ruokien välillä vaikka pyytäisi..
Ruokavälit on meillä n. 2,5h, onko ihan ok?

Kiitos vastanneille!
Siis en mä anna "herkkuja" ruokien välillä vaan ruoka-ajoilla tarjoan tavallista ruokaa ja jos ei uppoa niin sitten esim. kiisseliä. Mutta pitää lopettaa tuokin ettei tosiaan tule nirsoksi!

Hampaita voi olla tulossa muttei ole ennen hampaidentuloon liittynyt tälläista.

Pikkasen epäilyttää että miten lapsi suhtautuu siihen jos en anna rintaa ruokien välillä vaikka pyytäisi..
Ruokavälit on meillä n. 2,5h, onko ihan ok?

Varmasti OK ja jossakin vaiheessa se rintaruokintakin on lopetettava.

Jos annat rintaa ruokien välillä niin lapsi täyttää mahansa vain maidolla.
Meillä imetys loppui lapsen päätöksestä 8kk iässä ja sen jälkeen on saanut maitopullot nukkumaan mennessä ja ruoalla ja hyvin on toiminut!

Lapsesi alkaa olemaan jo niin iso että vaikkei osaa vielä manipuloida niin osaa kyllä vetää herkkuja (kuten maito) navan täydeltä ja sitten ei ruoka maita.

Minäkin luulen, että vastaus on se, että lopetat rinnan antamisen ruokin välillä. Muistan itsekin, kun mietin, että lapselle tulee kauhea nälkä ja annoin rintaa tosi usein. Mutta sitten tuo syöminenkin alkoi takkuamaan. Se rintamaitohan kuitenkin täytyy vatsaa ja voi poistaa nälän tunnetta. Anna rintaa siis aina vain ruuan päätteeksi, ja seuraavan kerran vasta seuraavan ruuaan päätteeksi. Eiköhän se nälkä sieltä tule :)

Ei kyllä ole tarkoitus vielä imetystä lopettaa :(
Pitää vaan kokeilla tuota että antaa vain tavallista ruokaa ruoka-aikana ja päälle rintaa. Ei kiisseleitä eikä rintaa muulloin.

Ei kyllä ole tarkoitus vielä imetystä lopettaa :(
Pitää vaan kokeilla tuota että antaa vain tavallista ruokaa ruoka-aikana ja päälle rintaa. Ei kiisseleitä eikä rintaa muulloin.

Äläkä siis missään tapauksessa lopetakaan! Mutta tosiaan tuon ikäisellä rinnan saaminen "milloin haluaa" alkaa jo vaikuttaa siihen ruokahaluun sitten oikeina ruoka-aikoina :)

Yhteistyössä