jätätkö lapsen nukkumaan autoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuu

Vieras
kaveri jättää lapsen autoon nukkumaan turvaistuimeen jos nukahtaa automatkalla. kyseessä 5kk ikänen vauva. jättää oven auki ja käy välillä katsomassa. onko väärin??

eikös autossa kuumuus nouse vaikka ovi olisikin auki? ja jostain muistan lukeneeni että lasta ei saisi nukuttaa turvaistuimessa, tukehtumisvaara on suuri.

tekis mieli sanoo jotain, mut kaverillani lyhyt pinna ja suuttuu herkästi kun sanoo jotain.....

Mökillä olen jättänyt - siten, että ovi on auki, ja istun itse metrin päässä.
Muualla en.
*muoks* En tosin vauvaa, vaan taaperon. Vauva on helppo nostaa autosta pois, taapero herää heti.

Tuksehtumis vaara? No enpä usko.
Jos tosiaan on ovet auki, niin ei sielä sen kuumempa ola kun ulkonakaan, teoriassa voi käydä vaikka pieni veto. Jätän lapset siis autoon nukkumaan.

Kyllä mäkin joskus olen kyllä autossa antanut lapsieni nukkua :saint: Mutta katson kyllä,ettei auto ole suorassa auringonpaisteessa tai jos muutenkin kuuma,jätän virrat päälle jolloin ilmastointi pelaa.Ja en muista,että olenko ihan noin pienenä ketään jättänyt autoon,mutta isompana esim.reissuilla nukkuvat mielellään autossa.Miten se autossa tukehtumisvaara on suurempi?

Onhan siinä joku tukehtumisvaara (taannoin oli joku juttu jostain tutkimuksesta, mutta enpä muista missä ja milloin :whistle: ) kun pää retkahtaa rinnalle.

Mutta jätän kyllä itsekin. Mutta itsestäänselvää pitäisi olla että auto jätetään varjoon ja käydään katsomassa lasta vähän väliä, eikä jätetä pitkäksi aikaa sinne. Yleensä me ollaan jätetty auto käyntiin ja ilmastointi päälle esim. mummolan pihalla jos ei ole kunnon varjoa.

Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Kyllä mäkin joskus olen kyllä autossa antanut lapsieni nukkua :saint: Mutta katson kyllä,ettei auto ole suorassa auringonpaisteessa tai jos muutenkin kuuma,jätän virrat päälle jolloin ilmastointi pelaa.Ja en muista,että olenko ihan noin pienenä ketään jättänyt autoon,mutta isompana esim.reissuilla nukkuvat mielellään autossa.Miten se autossa tukehtumisvaara on suurempi?

Onko lapset sellaisissa vöissä, että eivät saa niitä itse auki. Meinaan otti silmään tuo, että jätät virrat päälle. Jos saa itse vyön auki, niin voi mennä vääntämään avaimesta...

ikkunat auki ja itkuhälärin kans oon jättäny jos auton on saanu varjoon. Talvella nukku paljonki autos ku oli sit sen verran viileempi.
Tuskin turvaistuimes nyt tuhehtumisvaaraa on, meidän tirppa nukkuu rattaissaki sellases lysys ja hyvin on henki kulkenu

Kyllä jätän joskus, ja just kaikki ikkunat auki...ja kodin ulko-ovi auki niin näen ja kuulen.

Ja joskus käyn kaupasta hakemassa maitoa yms. muuta pikaisesti niin lapset nukkuvat autossa sen aikaa, ikkunat avoinna. Sillä kaksosia ei ihan pikkujuttujen takia viitsi ottaa aina mukaan autosta.

Mökin pihalle ollaan jätetty ovi ja ikkuna auki sekä itkuhäly varmistuksena.
Itse istuskellaan silloin ulkona.
Ei kylläkään vauvaa, sillä kaukalo on helppo ottaa mukaan, mutta sitten kun on ollut turvaistuinikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kuu:
?

ja jostain muistan lukeneeni että lasta ei saisi nukuttaa turvaistuimessa, tukehtumisvaara on suuri.

Se tukehtumisvaara liittyy turvaKAUKALOON, jos pieni vauva on huonossa asennossa leuka rintaa vasten. Mutta aika teoreettinen mahdollisuus sekin.

Itse jätän nukkumaan niin että pysäköin varjoon ja jätän ovia autosta auki, touhuilemme siinä pihalla sen aikaa kun joku nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:

Onko lapset sellaisissa vöissä, että eivät saa niitä itse auki. Meinaan otti silmään tuo, että jätät virrat päälle. Jos saa itse vyön auki, niin voi mennä vääntämään avaimesta...

Joo ovat siis nukkuneet n.vuoden ikäisinä eli ihan turvaistuimissa eli eivät saa vöitä auki.Ja meillä kyllä saa napista avaimen irti,vaikka olisi virrat päällä.Olisi aika kamala,jos lapsi saisi käyntiin auton... :o

Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Joskus jätin ja ukkoni samalla. Yksin en ikinä! Vauvana en jättänyt vaunuissa kaupan tai kerrostalonkaan pihaan.
En mäkään jättäis, se on ihan eri asia kun oma ok-talon piha. No lähikaupassa, mistä assaltanäkee autoon ja jokainen kaupankäyttäjä tuntee toisensa jätän autoon nukkumaan tuon 2,5 vuotiaankin, jos se sattu nukkumaan kun kauppaan menen.Mutta vaunuissa kaupan ulkopuolele en tod. jättäis, saahan ne vaunut kauppaan mukaan!

Vanhemmat jättivät minut ja pikkuveljen pihassa autoon lueskelemaan Aku Ankan taskukirjoja. Alle kouluikäisiä oltiin. Pikkuveli - olisko ollut 2-3v - veti käsijarrun pois päältä. Auto lähti vierimään päin puuta. Onneksi tuli vain peltivaurioita, mutta olipa opetus sekin.

Yhteistyössä