Jatkavatko lapset päivähoidossa, jos jään työttömäksi? Mielipiteitä, kiitos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "typy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"typy"

Vieras
Meidän lapset (alle 3 v) ovat 3 pv viikossa hoidossa pph:lla. Teemme molemmat miehen kanssa 4-päiväistä viikkoa. Nyt saatan jäädä työttömäksi. Aiomme pitää hoitopaikan eli maksaa siitä, koska ne ovat niin kiven alla.

Nyt painin sen kanssa, että onko tosi laiskaa ja itsekästä viedä lapset hoitoon 1-3 päivänä viikossa ja itse hakea töitä ja tehdä rästiin jääneitä kotihommia? Onko jotenkin hyvä, että lapset pysyisivät läheisinä pph:n kanssa eikä tulisi pitkää taukoa? Vai pitäiskö mun vaan olla lasten kanssa, kun kerran saan ja kirjoittaa työhakemuksia miehen ollessa kotona? Pieni ongelmahan ovat sitten mahdolliset työhaastattelut. Voinko sitten yhtäkkiä paiskata lapset muutamaksi tunniksi hoitoon?

Ennen varsinaista päätöstä kannattaa soittaa kunnan päivähoitotoimistoon ja kysyä että montako lasta siellä on jonossa ilman paikkaa. Jos ei ketään ole hoitopaikkaa vailla, niin on ok jatkaa ja maksaa omaa tuttua paikkaa. Jos jonossa lapsia, niin olisi varmaan reilua ottaa omat lapset kotiin ja antaa paikka jollekin sitä tarvitsevalle. Täällä meillä ainakin tuo jono olisi piiiiitkä...

Ei ole itsekästä. Ihan hyvin voi pari päivää viikossa olla silti hoidossa. Ei siit työnhausta tule mitään jos lapset pyörii siinä kotosalla vaik mies oliskin kotona. Siihen työnhakuun tarvii oikeasti aikaa ja rauhaa.

Oudolta tuntuis viedä lapset toisen kotiin hoitoon jos itse olisin kotona, mutta tää on vaan mun mielipide. Kyllähän työhakemuksia ehtii kirjoittamaan esim. lasten päiväuniaikaan ja työhaastattelun aikaan voi pyytää mummia/kummia/ystävää/naapuria katsomaan lapsia tai sitten mies kotiin töistä siksi ajaksi jos ei ole ketään joka lapsia katsoisi.

Lähinnä kaipaan kommentteja siihen, onko siitä lapsille mitään hyötyä, että ei tule katkoa hoidossa käyntiin? Suurimman osan päivistä ovat nytkin kotona, ja toki hoitopäivät olis lyhyempiä, jos en käy töissä.

Kotona hakemusten kirjoittaminen ei tosiaan onnistu, mutta viimeksi kun hain vanhempainvapaalta töihin, totesin, että hyvä konsti on napata läppäri kainaloon, jättää perhe kotiin ja suunnata kirjastoon tai kahvilaan.

Lapset ovat niin pieniä, että pelkkään virikehoitoon en jättäisi. Mutta jos työllistymisesi muutaman kuukauden sisään on todennäköistä ja niitä haastattelujakin tulee todennäköisesti olemaan, niin en ottaisi pois hoidosta. Noin pienille hoitopaikan vaihtokin on stressitilanne.

Niin no, sen kun tietäis että työttömyys kestää 2vk.. nimimerkillä 9kuukautta lomautettuna 1 kuukauden sijasta!! Siinä kolmen neljän kuukauden kohdalla alkaa olla jo niin iso kynnys ottaa ne mukulat pois hoidosta, kun kyllähän sen työpaikan pitää ihan just löytyä. Sit onkin mennyt jo puol vuotta vuos ja piltit on edelleen turhaan hoidossa!

Riippuu siitä kuinka kauan työttömyys todennäköisesti kestää. Esim. jos olet sairaanhoitaja pääkaupunki seudulla, saat uuden paikan päivissä, mutta jos oletkin jokin media-alan edustja Kotkassa voi työttömyys kestää paaljon pidempään.

Itse ehkä yrittäisin tuossa tilanteessa saada paikan päiväkodista, riippuen tietenkin myös mahdollisen tulevan työn luonteesta yms. Keskustelisin todennäköisesti myös pph kanssa onko hänelle ok että lapsi on hoidossa vain satunnaisesti.

Meillä on tosiaan silleen orpo tilanne, että tässä 100 kilsan säteellä toi pph on meidän vanhempien lisäks lapsille se läheisin hoitaja. Mummot kyllä mielellään tulevat hoitamaan, mutta ei sen varaan voi kaikkea laskea.

ihan hyvin voit pitää lapset hoidossa,vaikka itse jäisitkin työttömäksi,ei ole mitään laiskuutta.Jos kerran lapset ovat jo päivähoidossa,miksi ihmeessä ne pitäisi repiä sieltä pois?! Ovat jo tottuneet siihen päivä-ohjelmaan,ja muutenkin hei sanoo muut mitä sanoo,mutta kyllä se uuden työn hakukin on sulle mutkatomampaa ja mukavempaa kun lapset ei ole koko ajan siinä "jaloissa" Mitähän nää kauhistelijat miettii siitä kun sanon ihan suoraan,mun lapsi meni päiväkotiin 2 vuotiaana ja oli siellä siis ihan eskariin asti ja koko tänä aikana minä olin kotona-yksin,olin työtön,enkä todellakaan koe tarvetta sitä puolustella

apu: Tsemppiä. Sepä se, kun ei voi koskaan tietää. Tähän mennessä oon ollut elämässäni 1 kk työttömänä, mutta kerta se on ensimmäinenkin, kun käy hankalaksi :( Enkä ole hoitoalalla, jolta tosiaan täällä pk-seudulla aina löytyisi pätkää. En kuitenkaan voi jäädä moneksi kuukaudeksi vain etsimään töitä, koska mun koulutuksella 3 kk alkaa olla se raja, minkä jälkeen on tosi hankala työllistyä. Eli sit pitäs alkaa taas opiskella.

pit: Tietysti pitää jutella myös pph:n kanssa, että miten se vaikuttaisi hänen työhönsä/palkkaansa, jos hoitopäiviä olisi vielä vähemmän.

Sekin tässä vähän ahdistaa, että lapset vasta syyskuussa aloittivat hoidossa ja sattuneista syistä totutteluun meni aikaa. Ovat vasta alkaneet mennä mielellään hoitoon. Ahdistaisi mahdollisesti aloittaa se sama rumba uudelleen.

Meillä vähän samanlainen tilanne. Itse olen ollut pienten (1 v) kaksosten kanssa kotona ja esikoinen 3,5 v on ollut hoidossa. Nyt mies on jäänyt työttömäksi. Vähennettiin ja lyhennettiin esikoisen hoitopäiviä, mutta koko ajan on mielessä, ottaisko kokonaan kotiin. Poika on kuitenkin niin sosiaalinen ja tykkää kavereiden kanssa olla ja on muutenkin sen tyyppinen että kaikki muutokset on vähän tavallista hankalampia ja varmaan hyötyis tutusta hoitorytmistä. Me vanhemmat ei sinänsä tarvita sitä, että yks lapsi olis tässä poissa jaloista muutamana aamupäivänä viikossa, mutta ajattelisin, että olis pojalle kiva päästä ikäiseensä seuraan sillon tällön. Meillä ei tässä muuten oikein tuttuja kauheasti ole, eikä pienellä paikkakunnalla mitään kerhojakaan.

Eli ei mulla mitään vastausta ole tähän kysymykseen,
itsekin samoja mietin. :D

Jos ja kun ei enää ole mahdollisuutta hoitosopimuksen keskeyttämiseen (niin että samaan paikkaan saa palata takaisin heti halutessaan) en todellakaan olisi valmis hoitopaikasta luopumaan tilapäisen työttömyyden ajaksi.

Ottaisin hoitopäivät minimiin ja olisin valmis aloittamaan työt heti kun sellaista löytyy.

Ylläolevalle: Tsemppiä teillekin pohdintoihin :)

Tää pätkätyöläisyys on niin pepusta. Nyt jos aloittaa uudessa hommassa, niin menettää taas oikeuden osittaiseen hoitovapaaseen ja vuosilomiin. Yhdistä tässä nyt sitten työtä ja perhettä :(

En ottaisi pois hoidosta. Jos saatkin töitä nopealla varoitusajalla, saavatko lapset paikan samasta hoidosta? Vai joutuvatko mahdollisesti vaihtamaan johonkin paikkaan pikaisesti, jonka jälkeen haette vakituista hoitopaikkaa muualta...

Riippuu ihan siitä, millä ajanjaksolla todennäköisesti työllistyt. Eihän sitä ikinä tiedä, miten nopeasti töitä löytyy, mutta jos on todennäköistä, että piankin, niin ei mitään järkeä ottaa lapsia pois hoidosta.

Minusta ihan järkevää pitää hoitopaikka. Näin pääset keskittymään myös työnhakuun ja pääset tarvittaessa haastatteluihinkin. Työnaloittaminen käy helposti kun lapsilla jo hoito järjestyksessä ja tuttu hoitopaikka.

[QUOTE="Piu";27608744]Ennen varsinaista päätöstä kannattaa soittaa kunnan päivähoitotoimistoon ja kysyä että montako lasta siellä on jonossa ilman paikkaa. Jos ei ketään ole hoitopaikkaa vailla, niin on ok jatkaa ja maksaa omaa tuttua paikkaa. Jos jonossa lapsia, niin olisi varmaan reilua ottaa omat lapset kotiin ja antaa paikka jollekin sitä tarvitsevalle. Täällä meillä ainakin tuo jono olisi piiiiitkä...[/QUOTE]

Ei ole yksittäisen velvollisuus lahjoittaa omaa hoitopaikkaansa seuraavana jonossa olevalle työttömäksi jäädessään vaan on kunnan VELVOLLISUUS järjestää jokaiselle tarvittavallehoitopaikka. On paskapuhetta, että ap luopumalla paikastaan antaisi hoitopaikan sitä tarvotsevalle. Päinvastoin. Kunta lakkauttaisi yhden hoitopaikan lisää tapeettomana.

Yhteistyössä