Jatkuva hereillehavahtuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietoa?

Vieras
2,5 kk tyttömme yöunille laitto on muutenkin aina ollut tuntien nukuttamisen takana, mutta nyt kuvioon on tullut uusi ongelma - jatkuvat hereillehavahtumiset. Tyttö on omassa sängyssä ja näyttää olevan jo ihan sikeässä unessa, kun yhtäkkiä havahtuu ja alkaa tietysti kitistä tai parkua. Joudutaan nukuttamaan tyttö (sylissä useimmiten) monta monituista kertaa ennen kuin ei enää havahdukaan ja jää oikeasti nukkumaan. Tyttö siis ihan unessa ja yhtäkkiä nostaa päätään ja silmät aukeavat. Tyttö nukkuu yleensä vatsallaan, sillä muussa asennossa ei suostu nukkumaan.

Ovatko tällaiset havahtumiset ihan normaaleja? Menevätkö ohi?
Entä kun tyttö on juuri oppinut nousemaan kyynärasentoon päinmakuulla. Voiko tämä opittu asia tulla jo uniinkin?

kyllä se varmaan johonki kehitykseen liittyy tai sit onko ilmavaivoja, röyhtäytätkö kunnolla? Meillä tota heräilyongelmaa oli esikoisella joka nukkui selällään, tämä vatsalla nukkuja on nukkunu koko ajan rauhallisemmmin mut sekin herää joskus muutaman minuutin päästä sit röyhtyyn jos en oo saanu röyhtäytettyä ennen nukkumaan laittoa.

Monilla vauvoilla jatkuu yöheräilyt enemmän tai vähemmän ensimmäisen vuoden ajan. Vauvan unisyksli on sellainen että aina n. 50min välein uni tulee pinnalliseksi, ja silloin herkimmät vauvat heräävät, osa osaa jatkaa uniaan sentään itse. Vasta yli puolivuotiaalle voi alkaa soveltamaan jotakin unikoulua. Mutta tietty alusta asti kannattaa kiinnittää huomiota iltarutiineihin, ja vauvalle sopivaan nukkumaanmeno ajankohtaan. Jotkut vauvat tosiaan menee nukkumaan vasta klo22 jälkeen...

Selvennän vielä hieman aiempaa kirjoittamaani.

Eli ongelmana eivät ole yöheräämiset. Toki vauva heräilee öisin ja parin tunnin välein heräileekin. Tähän auttanee vain aika tai unikoulut sitten joskus tulevaisuudessa.

Ongelmana ovat siis jatkuvat havahtumiset ja säpsähdykset, kun vasta ollaan vaipumassa uneen. Vauva siis käytännössä heräilee 5-10 minuutin välein.

Jos siis aloitan nukuttamisen esim. klo 22, niin joskus klo 23 vaipuu ensimmäisen kerran uneen. Herää noin 10 minuutin kuluttua. Nukuttamisrumba alusta; heijataan, kannetaan, imetetään, keinutetaan sänkyä, niin että nukahtaa noin puolen tunnin - tunnin kuluttua heräämisestä. Herää taas noin 5-10 minuutin kuluttua. Nukuttamisrumba alusta - tällä kertaa kestää vähän vähemmän aikaa. Ja taas herää unesta 5-10 minuutin kuluessa ja taas homma alusta kunnes vihdoin jossain vaiheessa todella jää sänkyyn nukkumaan muutamaksi tunniksi.

Ymmärtänette miksi olen hieman epätoivoinen...

Juotko kahvia? Vaikka sanotaan, että kahvia voi imetyksen aikana juoda(jos imetät:)), niin itse kyllä huomasin tytön (nyt 3kk) nukkumisessa suuren eron. Join n. 2-3 kuppia päivässä ja unet oli juuri noita mitä kerroit, nukahteli, mutta heräili, eikä päivällä oikein nukuttu.. ajattelin sitten kuitenkin kokeilla kahvista vieroittamista itselleni..ja juon nyt kofeiinitonta;) ja vauva nukkuu kuin uppotukki:) voi olla et ne saattoi olla myös kahvista johtuneita massuvaivoja, tiedä häntä, mut nyt on elämä ollut ihanaa pari kuukautta..

Meillä oli tuota heräily ongelmaa ja nukkumisongelmaa, tissillä oli illat, kun heräsi vähän väliä ja sitten yötkin ja 5kk iässä asia vaan paheni, olin pahimmillani itse valveilla koko yön, kun lapsikaan ei osannut enää nukuhtaa. 2-4kk iässä heräili n. 3-4 kertaa illalla kun laitoin nukkumaan, juuri tuohon tapaan kun kerroit ja yöllä vietti sitten tissillä aikaa, n. 1-2 tunnin välein, 5kk eteenpäin vielä tiheämmin ja joskus tuli valvottua koko yö...tähän ei auttanut muu kuin unikoulu 8kk iässä. Olen pahoillani näin negatiivisesta kommentitsa, mutta tutulta kuulostaa, ja jos tilanne pahenee, niin ota vaan heti yhteyttä jonnekin esim. neuvolan kautta, itse sain avun ensi-ja turvakodista. Itse olin jo niin uupunut että en pystynyt/ osannut apua pyytää, neuvolasta patisti soittamaan sinne. Itse et ehkä ole uupunut vielä, eikä tuo iltaheräily vaikuta vielä omaan nukkumiseen jne. mutta tuo vaan kuulostaa niin tutulta. Toivottavasti tilanne helpottuu. Nyt meillä ei enää heräillä iltoja, eikä valvota öitä, neiti oppi nukkumaan ja on nyt 1v.3kk, iltaheräilyt ja yövalvomiset loppui silloin viikon sisällä. En tiedä miten tuon ikäisen kanssa voisi toimia, mutta kysy neuvolasta jos heillä olisi antaa sinulle vinkkiä. Tsemppiä!!!!

meillä mentiin siihen jo alle parikuisena että opeteltiin ns. itsekseen nukahtaminen kun oli sitä mahdotonta huutoa oli sit sylissä tai missä vain. Ei osannut oikein nukahtaa. Saattoi liikkuvaan syliin torkahtaa mut jos vain vaikka istahdit saatikka laskit sänkyyn ni sit saman tien hereille. Niinpä aloin järjestelmällisesti opettaa vauvaa nukahtamaan. iltarutiinit samaksi, vimppa syöttö hämärässä , röytäytys ja sänkyyn (vaikka oli hereillä). Sit sai siellä ähistellä rauhassa ja olin hiirenhiljaa samassa huoneessa mut näkymättömissä ja nostin takas syliin sit vasta kun itku yltyi, en siis pienestä kitinästä. Sit taas kovemman itkun rauhottelin sylissä tai aluksi uudella syötöllä (kun nukuttamisrumba oli pidempi) ja sama alusta. sylittelyä ym oli tietty aluksi aika monta kertaa mut aika nopeesti oppi sit jäämään sänkyyn. Meillä kun ei auttanu silittämiset eikä muut, huomasin että äidin läheisyys piti vain vauvan hereillä. Sänky kannattaa pitää myös "pesämaisena" ettei ole liian avara. Meil on molemmilla ollu jo kopassa ja sit pinniksessäkin reunoilla semmoset peittorullat ja lisäksi peiton taittelen niin että jalkopää on vatsan alla ja sit yläpään saan heitettyä selän päälle, reunat tiivistän kylkiin.

Yhteistyössä