N
"nuori äiti"
Vieras
Olen kolmen lapsen 24-vuotias äiti. Ahdistaa, että poden jatkuvaa huonoa omaatuntoa kaikesta mitä teen tai jätän tekemättä. Meillä on pieni kahden kuukauden ikäinen vauva joka on vaativa persoona. Lähes aina valveilla ollessaan itkee eli tarvitsee huomioni. Poden huonoa omaatuntoa siitä,että hoidan vauvaa rutiininomaisesti ja väsyneesti, koska vauvaan ei tehoa lepertely eikä mikään muukaan. Koliikkivauva rasittaa kaikkia sisaruksiakin koska olen jatkuvasti väsynyt ja heitäkin ärsyttää vauvan itku. Poden huonoa omaatuntoa siitä, että vauvaa hoitaessa äyskin lapsille heidän normaalista leikkimisestäänkin, koska siitä muka lähtee liikaa meteliä. Vauva on niin herkkis että ei nukahda jos on mitään ääntä missään. Sitten hermotun ja karjun että nyt hiljaa. Jääkö lapsille traumoja siitä? Poden myös huonoa omaatuntoa siitä että siivoan. Koska voisin käyttää sen ajanlasten kanssa. Mutta päinvastoin jos luen heille kirjaa, ahdistaa että koti on sekaisin. Poden huonoa omaatuntoa siitä että istun nyt tässä koneella vaikka pitäisi laittaa pyykkiä. Poden huonoa omaatuntoa siitä etten ole tarpeeksi luova äiti enkä leikitä lapsia. Puhumattakaan siitä jos lapset ei ole jonain päivänä ulkona. Silloin on huono-äiti fiilis huipussaan. Huono omatunto tulee lähes kaikesta. MIKSI?!? Voiko se johtua huonosta itsetunnosta? Minulla minittäin teini-iässä oli vuosia olo, ettei minulla ole oikeutta nauraa, syödä, nauttia elämästä tai muutenkaan olla olemassa. Muistan kun nauroin jollekin asialle ja tajusin nauravani, lopetin sen pikaisesti.
Lapsien myötä tuo minulla ei ole oikeutta elää -olo hävisi koska olin jollekin tärkeä. Koin että elämälle tuli tarkoitus, vaikka lapset väsyttävätkin. Nyt huonoitsetunto on palannut ja aina peiliin katsoessa ajattelen, kuka tuo väsynyt meikitön vanhalta akalta näyttävä nahjus on? Minä. Sitten tulee olo, ettei minulla ole oikeutta nauttia elämästä, olen vain näitä lapsia varten. Siksi ehkä tuntuu että poden jatkuvaa huonoa omaatuntoa jos en anna heille sataprosenttista huomiotani kokoajan. Ja jos yhdelle annan, kaksi muuta jää vähemmälle. Ahdistava olo..
Lapsien myötä tuo minulla ei ole oikeutta elää -olo hävisi koska olin jollekin tärkeä. Koin että elämälle tuli tarkoitus, vaikka lapset väsyttävätkin. Nyt huonoitsetunto on palannut ja aina peiliin katsoessa ajattelen, kuka tuo väsynyt meikitön vanhalta akalta näyttävä nahjus on? Minä. Sitten tulee olo, ettei minulla ole oikeutta nauttia elämästä, olen vain näitä lapsia varten. Siksi ehkä tuntuu että poden jatkuvaa huonoa omaatuntoa jos en anna heille sataprosenttista huomiotani kokoajan. Ja jos yhdelle annan, kaksi muuta jää vähemmälle. Ahdistava olo..