Tunnetko huonoa omaatuntoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Mistä asioista sinulla on huono omatunto lasten suhteen? Tuli vaan mieleen tuosta ketjusta, missä mietitään miksi lapset voivat huonosti.

Mä tunnen huonoa omaatuntoa siitä, etten jaksa touhuta lapsen kanssa riittävästi. Tunnen myös huonoa omaatuntoa siitä, että rähjään lapselle välillä ihan turhasta, ja yleensä siksi, kun itse olen väsynyt tai turhautunut johonkin.

Et ole varmasti. Itse tunnen myös samasta syystä huonoa omaatuntoa. En rähjää enkä hermostu juuri koskaan lapselleni, mutta tykkään tehdä paljon kotitöitä. Mietin aina että nyt vaan laitan nämä pyykit pesuun ja tyhjennän astianpesukoneen sitten leikin lapsen kanssa, mutta kohta huomaan että vielä tuo ja tuo jne. Illalla aina vannon että huomenna sitten leikitään enemmän mutta taas kotityöt odottaa.

Et ole varmasti. Itse tunnen myös samasta syystä huonoa omaatuntoa. En rähjää enkä hermostu juuri koskaan lapselleni, mutta tykkään tehdä paljon kotitöitä. Mietin aina että nyt vaan laitan nämä pyykit pesuun ja tyhjennän astianpesukoneen sitten leikin lapsen kanssa, mutta kohta huomaan että vielä tuo ja tuo jne. Illalla aina vannon että huomenna sitten leikitään enemmän mutta taas kotityöt odottaa.

Kuulostaa niin tutulta :( Joo joo, mä tulen kohta! Jonkun ajan päästä lapsi tulee kysymään, että joko sun kohta on mennyt... :ashamed:. Mä olen huomannut itsessäni jo sellaisenkin piirteen, että en uskalla luvata lapselle juuri mitään. En voi esim. sanoa, että huomenna lähdetään uimaan, ihan varmasti mennään. Kun sitten voikin taas olla niin paljon kaikkea "hommaa" tai on vaan muuten pahalla tuulella tai... tai.... Selityksiä riittää.

Tunnen jatkuvasti huonoa omaatuntoa juuri siitä, että en ehdi viettää lasten kanssa niin paljon aikaa kuin haluaisin. Mutta lupaukseni kyllä pidän eli jos jotain lupaan niin se pitää.

En pitkiin, pitkiin aikoihin mistään. Ja syy on se, että jo kauan sitten annoin itselleni anteeksi sen, etten ole äitinäkään täydellinen. Mutta muistan ne vuodet, kun kuopus oli tarhassa, esikoinen koulussa ja mulla aikaisin työvuoro alkoi jo klo 7, joten lapsen kanssa piti lähteä pimeyteen lumihankeen kahlaamaan jo klo 6, niin silloin tunsin voimattomuutta, riittämättömyyttä ja huonoa omaatuntoa. Eikä tilannetta tippaakaan parantanut se huono omatunto, jota sitten tunsi työnantajan suhteen, kun lapsi olikin sairaana. Ne vuodet oli aikaa, jolloin musta tuntui, etten pysty tekemään juuri mitään oikein ja hyvin.

Yhteistyössä