jatkuva migreeni ja verenpaine!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työkyvytön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työkyvytön

Vieras
Sairastuin marraskuussa kilpirauhasen vajaatoimintaan... Kilpirauhaslääkityksen aloitettuani on aina perustarkastuksessa ollut verenpaineissa alapaineet koholla 80-94, tuon lisäksi kärsin melkein jatkuvasta migreenistä tai siksi minä sen nyt oivalsin mistä olen melkein puolivuotta kärsinyt enemmänkin.

"Kipu" on puristava tunne ohimoilla ja otsalla, se ei satu mutta puristaa häiritsevästi! Lisäksi tuona aikana tuntuu näkökin jotenkin huononevan ja silmätkin välillä ehkä vähän arat. Joskus pakottaa leukoja, tai on kasvosärkyä. Nuo tuntemukset tuntuu vaihtelevan... Välillä saattaa toista kulmakarvaa "kiristää" ja vatsakin saattaa mennä yhtäkkiä ihan sekasin. Muistihäiriöitä ja näköhäiriöitä... Puutumista ym... On vilholtaa takaraivossa ja päälaella, korvan päällä... Hartiat jumissa tai hieman kipeät.. Naamaa kuumottaa, varsinkin aamuisin ja päivisin.

Nämä tuntemukset rullaa aikalailla hormoonien mukaan, mulla on kaikenlisäksi estrogeenin puute... Alavatsa ultrattiin, eikä munasarjoista löytynyt mitään häikkää, kilpirauhanen ultrattiin eikä siitäkään löytynyt mitään ihmeellistä, ei ilmeisesti edes tulehduksesta jälkiä? Ainut mikä auttaa tähän melkein jatkuvaan "migreeniin" on ollut kilpirauhaslääkkeen nosto, mutta mitäs sitten kun arvot ei enää annakkaan periksi nostaa annosta? Tämä migreeni kun palaa aina takaisin sitten kuukautisten alettua viimeistään...

Lääkärit pitää mua jo ihan luulosairaana ja nuo puristavat tunteet on laitettu mielenterveyden piikkiin! Kukaan ei ota kuuleviin korviinsa sitä että haluaisin päästä jo jonnekin jatkotutkimuksiin... Elämäntilanne on ihan hyvä, enkä koe olevani niin ahdistunut tai häiriintynyt että tämä kaikki olisi korvien välistä kiinni. Mä vaan haluaisin tuntea itseni taas terveeksi, tämä jatkuva olotila invalidisoi kyllä melkein täysin! En uskalla haaveillakaan että selviäisin töissä...

Nyt ajattelin sitten soittaa jos saisin verenpainemittarin kotiin, että alkaisin seurata verenpainetta. Eikös verenpainelääkkeet auta myös migreeniin??

Onko muilla ollut vastaavaa? Mikä on auttanut??

Mulla auttoi tuohon tilanteeseen kandesartaani 8 mg. Auttoi verenpaineeseen ja migreeniin. Välillä annos oli 16 mg + beetasalpaaja, kun olin pulleampi, mutta painon laskettua olen palannut tähän 8 mg:aan.

joo... mulla on muutama kilo ylipainoa, onneksi se on nyt alkanut vähän jo tippua... Tämä puristava tunne on kyllä välillä tosi pelottavaa, saa pelätä että jos onkin päässä jotain vikaa tai jotain vakavampaa...

JA välillä tosiaan huomaan että hierojalla käynti helpottaa ja laukasee tilanteen, mutta joskus sekin tuntuu olevan jotenkin täyttä tuskaa että alkaa ihan oksettaa eikä laukaise mitään... :/

Katsoppa areenasta, eilen oli ylen aamu tv:ssä fiksun olonen erikoislääkäri puhumassa migreenistä.

Toki voihan tuo tietty olla myös kasvojen kolmoishermon särkyä oireillen kasvainta

Tuo kuvailemasi puristava kipu ohimoilla + kasvosäryt ovat sitä mistä minä olen kärsinyt jo ties kuinka pitkään. Pahimmillaan on ollut ihan järkyttävä paineen tunne päässä, mutta suurimmaksi osaksi juuri tuota ohimoiden alueen ärsyttävää puristamista ja kasvokipuja. Oma diagnoosini on krooninen jännityspäänsärky + purentaongelmat. Ja tuohon jännityspäänsärkyyn liittyi aina välillä migreeniäkin. Noin vuoden sairastamisen jälkeen aloitin syömään Triptyliä krooniseen kipuun, ja sain siitä paljon apua. Ja paljon lisäapua olen jo saanut purentakiskosta, jonka sain pari viikkoa sitten.

Tiettyjä estolääkkeitä on migreeniin, jotka laskevat myös verenpainetta, mm. Hypoloc niminen, jota minulla kokeiltiin. Kehottaisin käymään asian tiimoilta kunnon neurologilla. Pidä kunnon migreenipäiväkirjaa ja seuraa myös kuukautiskierron ja migreenipäivien yhteyttä.

Katsoppa areenasta, eilen oli ylen aamu tv:ssä fiksun olonen erikoislääkäri puhumassa migreenistä.

Toki voihan tuo tietty olla myös kasvojen kolmoishermon särkyä oireillen kasvainta

No ei ole kasvaimia. Höps.

Korkea verenpaine itsessään aiheuttaa jatkuvaa päänsärkyä. Minäkin suosittelen hierojaa, ja lisäksi kahvakuulajumppaa ja verenpainetta kohottavien ruoka-aineiden välttämistä. Jos ei edelleenkään auta, verenpainelääkitys. Se kuitenkin kannattaa pitää viimeisenä vaihtoehtona. Lisäksi suosittelen näöntarkastusta optikolla ja purennan tarkistusta hammaslääkärillä. Purentakisko auttaa mikäli päänsärky aiheutuu yöllisestä hampaiden narskuttelusta tai yhteen puremisesta.

Mulla parani verenpaineet ja migreenit pian kilpparilääkityksen aloittamisen jälkeen, ei tarvinnut edes lääkärin määräämiä beetasalpaajia, jotka muuten olisivat vain pahentaneet kilpirauhasongelmaa

Minäpä kerron, kuinka saina avun. Olen lapsesta saakka kärsinyt päänsärystä: ohimolla ja silmän ympärillä kova kipu tosi usein. Olen jo liki eläkeikää, ja päänsärkiyä alkoi olla 3-4 päivää viikossa ja joka viikonloppuisin. Estolääkkeenä oli yli kymmenen vuotta Emconcor - ei mitään apua!. Ynnä kaikki mahdolliset särkylääkkeet. Muutama vuosi sitten eräs ihana terveyskeskuslääkäri totesi, että tottakai päänsärkyysi löytyy apu! Vaihdettiin verenpainelääke. Atacand-lääke kohdistuu verisuoniin eikä vain sydämen toimintaan kuten Emconcor. Ja päänsärkyni loppui siihen lähes täysin. Toki nykyisinkin joskus ilmenee, mmutta se on tosi vähistä entiseen verrattuna. Pyydäpä sinäkin kokeeksi vaihtamaan eri tyyppiseen verenpainelääkkeeseen.

Yhteistyössä