jatkuva vessahätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuori nainen

Vieras
Mulla on sellainen ongelma, että koko ajan on tarve virtsata. Minulla oli alle puoli vuotta sitten virtsatietulehdus, jolloin tuntui hieman samalta; koko ajan oli tarve, mutta mitään ei tullut, ja sattui. Sain vaivaan antibiootit, ja tulehdus parani. En usko, että nämä kaksi liittyvät toisiinsa, kun tulehduksesta on niin kauan aikaa, mutta tämä on todella ikävää, kun joka yö herään 2-3 kertaa pissalle, ja tällä kertaa kun on hätä niin virtsaa todellakin tulee, vaikken olisi juonut. Tänäänkään en ole juonut mitään, mutta vessassa olen viimeisen neljän tunnin aikana käynyt viitisen kertaa, ja joka kerta rakko on ollut aivan täynnä ja sitten tyhjentynyt täysin. Virtsaamiskipuja oli noin viikko sitten todella paljon, sattui tosi paljon käydä vessassa, mutta nyt ne ovat vähentyneet ja tilalle tuli tällainen ongelma. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia/diagnoosia vaivaan?

Virtsatietulehdus voi uusia vaikka viikon kuluttua. Voihan sinulla olla se.

Olisin kyllä tosi huolissani, jos en joisi mitään, mutta silti tulisi virtsaa paljon. Kuivuminenhan siinä uhkaa. Munuaiset eivät tykkää kuivuudesta, eikä elimistö muutenkaan.

Taitaa olla tosiaan tulehdus, joten suosittelen käymään terveyskeskuksessa testauttamassa se.
Joskus pisstauleduksessa on enemmän oireita ja joskus vähemmän, mutta jos ne haittaavat oloa, niin mene ihmeessä testauttamaan se, ennenkuin tulehdus pääsee pahaksi.

Ja tulehdus voi tosiaan tulla uudelleen vaikka viikon kuluttua, tai vuoden, tai viden vuoden, tai kahden viikon jne...

Täysin selvät virtsatietulehduksen oireet. Aikoinaan olin tulehduskierteessä, koska nuorena en älynnyt hoitaa vaivaani kyllin tarkasti, vaan ihmettelin ja odottelin niinkuin sinä nyt. Tulehduskierrettä riitti kokonaiset 10 vuotta, ennenkuin se saatiin loppumáan kuukausia kestäneellä estohoidolla.

Tulehdus iskee päälle hyvin usein juuri kesällä. Älä harrasta kylvyssä istumista, hoida tarkasti hygienia eli pese vedellä vessakäynnin jälkeen ja käytä ilmavia puuvillapöksyjä, EI pikkuhousunsuojia ja tiukkoja housuja. Pidä hametta, se on ystäväsi nyt. Uinnin jälkeen vaihda heti puhtaat, kuivat housut jalkaan, märät uikkarit ovat bakteerihautomo.

Vaiva on herkästi uusiutuva ja tulee hoitaa joka kerta kunnolla, lääkekuureja ei pidä mennä itse lyhentelemään! Juo runsaasti, jotta virtsa laimenee ja huuhtoo tehokkaasti rakkoa ja sitä tietä tulehdusbakteereja pois.

Ja mene heti otattamaan näyte labraan. Pidättele pissaa sitä ennen niin pitkään kuin pystyt, jotta saadaan kunnon näyte. Mieluummin ravaa näytteissä turhaan aina kun oireita tulee, kuin venytät hoidon aloitusta.

Yhteistyössä