Jatkuvaa riitelyä siitä, voiko lapsi olla moottoripyörän kyydissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin no eihän lapsia oikeastaan pitäsi lainkaan päästää naisen kyytinkään silloin kun nainen ajaa autoa. Kuitenkin näin tehdään, koska elämää on hankalaa ja ikävää elää ilman riskejä. Kokemusta omaavalla, varoivaisella miesmoottoripyöräilijällä riski joutua onnettomuuteen ei ole juuri sen suurempi kuin autolla ajaessa.

Miksi musta tuntuu, että se on aina äiti joka päättää lapsiin liittyvissä asioissa? Yhtälailla se lapsi on isänsäkin lapsi. Moottoripyöräily on monelle tärkeä harrastus, tai oikeammin elämäntapa. Eikö ole aika luonnollista, että sen haluaa lapsensa kanssa jakaa? Joku käy lapsensa kanssa kalastamassa, toinen pelaamassa jalkapalloa. Samasta asiasta tässä on kyse.

Joo, mutta miehellä ja pojalla on paljon muutakin yhteistä tekemistä, niin miksi tehdä sellaista joka voi olla lapselle vaaraksi? Eikä mun mies ole mikään himomotoristi.

Toisekseen minusta on hyvä mennä sen vanhemman mielen mukaan, joka ajattelee enemmän lapsen parasta, oli se sitten isä tai äiti.

[QUOTE="vieras";26180173]Tällaisen löysin. Vissiin haettu poliisin sivuilta eli ei voi kuljettaa ilman erityisiä varusteita laillisesti.

"Lapsen kuljettaminen mopon tai moottoripyörän kyydissä ilman tarkoituksenmukaista istuinta ja jalkatukeja on kielletty. Pienelle lapselle tarkoituksenmukainen istuin on kiinteästi mopoon tai moottoripyörään asennettu istuin, johon lapsen saa kiinnitettyä siten, että lapsi ei esim. jarrutettaessa tai kallistettaessa putoa ajoneuvon kyydistä ja että lapsi ei ajon aikana pääse istuimessa heittelehtimään. Istuimessa on myös oltava jalkatuet ja jalkojen suojukset. Istuin ei myöskään saa haitata kuljettajan ajosuoritusta - eli yleensä istuin täytyy olla asennettuna kuljettajan taakse. Ajoneuvon kuljettajan on myös huolehdittava, että ajon aikana lapsella on myös tyypiltään hyväksytty suojakypärä."[/QUOTE]

Ketään ei milloinkaan saa kiinnittää mopoon tai moottoripyörään. Onnettomuuden sattuessa, jos lapsi on kiinnitetty moottoripyörään, hän saattaa joutua holtittomasti pyörivän ja ilmassa pomppoilevan pyörän ruhjomaksi. Tai jos pyörä suistuu vaikka jokeen, lapsi ei pääse irti istuimesta.

[QUOTE="a p";26181126][QUOTE="pop";26181072]

Siinäpä se, kun minä en voi aina tähän luottaa. Eikä mies ole mikään sunnutai-ajelija, autolla eikä mp:lla. Sen käsitys rauhallisesta ajosta ei ole oikeasti kovin rauhallista.[/QUOTE]

Miksi et voi siihen luottaa?

[QUOTE="a p";26181109]Joo, mutta miehellä ja pojalla on paljon muutakin yhteistä tekemistä, niin miksi tehdä sellaista joka voi olla lapselle vaaraksi? Eikä mun mies ole mikään himomotoristi.

Toisekseen minusta on hyvä mennä sen vanhemman mielen mukaan, joka ajattelee enemmän lapsen parasta, oli se sitten isä tai äiti.[/QUOTE]
Entäs jos lapsella olisi kunnon kypärä ja ajovarusteet? Ehkäpä jonkin sortin kompromissi olisi mahdollinen,eihän heti tarvitse lähteä pitkille ajoille.

[QUOTE="pera";26181111]Ketään ei milloinkaan saa kiinnittää mopoon tai moottoripyörään. Onnettomuuden sattuessa, jos lapsi on kiinnitetty moottoripyörään, hän saattaa joutua holtittomasti pyörivän ja ilmassa pomppoilevan pyörän ruhjomaksi. Tai jos pyörä suistuu vaikka jokeen, lapsi ei pääse irti istuimesta.[/QUOTE]

samaa mieltä, kuulostaa tosi hurjalta sitoa kyytiläinen pyörään kiinni

mun korviin järkevin kyyditystapa on sellainen, että kuskin vyötäisille laitetaan erityinen vyö jossa on hyvät kahvat joista kyytiläinen voi pitää kiinni, jalkojen on syytä ylettyä tapeille

samaa mieltä, kuulostaa tosi hurjalta sitoa kyytiläinen pyörään kiinni

mun korviin järkevin kyyditystapa on sellainen, että kuskin vyötäisille laitetaan erityinen vyö jossa on hyvät kahvat joista kyytiläinen voi pitää kiinni, jalkojen on syytä ylettyä tapeille

Aivan, tuollainen kahva on hyvä. Tässä esimerkissä on yksi lasta tukeva istuin moottoripyörään. Myyjän sivuilla sanotaan, että lasta ei kiinnitetä, eikä misään tapauksessa saa kiinnittää istuimeen. Aivan uskomaton tuo poliisin antama ohje, että lapsi pitäisi kiinnittää istuimeen.

Nyt voit kuljettaa lasta turvall

[QUOTE="mie";26181132][QUOTE="a p";26181126]

Miksi et voi siihen luottaa?[/QUOTE]

No se ei vaan aina tajua huolehtia lasten turvallisuudesta, on niin omissa ajatuksissaan välillä. Kun lapset on sen vahdinnassa, niin niille on sattunut kaikenlaista mitä mun aikana ei, vaikka vahdin niitä paljon useammin. Ei se siis tahallaan niille mitään tee.

Pera kiitos linkistä! Mies ei siis voi huolehtia siitäkään, että tarvittavat varusteet on kunnossa. Jos voisin täysin luottaa että hoitaa homman kunnolla, niin sit vrmaan olis ok.

7 v lapsi nukahtaisi moottoripyörän kyytiin...? Mun mielestä todella kaukaa haettu pelko.

Mutta joo. Mielestäni lapsi voi olla moottoripyörän kyydissä, asianmukaisin varustein.

Vastuuntunnottoman, lapsensa vaaraan asettavan, kaahaavan isän kyydissä lapsi ei sen sijaan olisi edes autossa. Siis mun lapsi ei ainakaan olisi. Eikä olisi vastuuntunnottoman isän kanssa edes kotona kahdestaan, jos isä on sellainen johon ei voi luottaa. Se oliskin kyllä sitten jo etäisä.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Minusta sinun ei kannata tuhlata aikaa miehen kanssa väittelyyn vaan sanot, että ei missään nimessä ja sillä selvä. Jos kuitenkin vie lasta moottoripyöräilemään, niin sitten alat pakkaamaan tavaroita.

Juu, no jossei mieheen luota niin siinä miehessähän se riski sitten on eikä tässä ole ensinkään kysymys moottoripyöräilystä.

En päästäisi miestä enkä ketään muutakaan johon en luottaisi edes kävelylle kaupungille tuon lapsen kanssa. Mutta sitten kyllä myös sanoisin tämän sille ihmiselle, enkä yrittäisi laittaa sitä moottroipyöräilyn piikkiin. Kissa pöydälle, tuosta kärsii jo lapsikin.

Ei hitto, mie olen pähkäillyt tuota luciferin 1v kyydissä -juttua, ja en mie vaan käsitä! Siis miten sen kokoinen, jolla jaloillakaan ei vielä montaakymmentä senttiä pituutta ole, pysyy siinä edessä, miten sellaisen niska kestää kypärää ja millainen kypärä yleensäkään ei olisi senkokoiselle liian suuri? :O Joo, mulla ei ole MITÄÄN käsitystä moottoripyöräilystä, en ole ikinä kokeillut ja siksipä kysynkin teiltä fiksummilta.

Ei hitto, mie olen pähkäillyt tuota luciferin 1v kyydissä -juttua, ja en mie vaan käsitä! Siis miten sen kokoinen, jolla jaloillakaan ei vielä montaakymmentä senttiä pituutta ole, pysyy siinä edessä, miten sellaisen niska kestää kypärää ja millainen kypärä yleensäkään ei olisi senkokoiselle liian suuri? :O Joo, mulla ei ole MITÄÄN käsitystä moottoripyöräilystä, en ole ikinä kokeillut ja siksipä kysynkin teiltä fiksummilta.

No tuo nyt kyllä kuulostaakin hurjalta, 1v on oikeasti vielä niin pieni et siitä pitäis pitää kiinni, ja eiks siinä tarvita 2 kättäkin? Mutta eikähän tuon nyt tajua kuka vaan vastuuntuntoinen vanhmepi/ihminen joka sen lapsen meinaa moottoripyörään laittaa?

Lucifer, mua ihan oikeasti kiinnostaa tuo kypäräasia :wave: Jos on olemassa pieneen päähän sopiva kevyt mutta turvallinen kypärämalli, sille olisi käyttöä meilläkin.

ostettiin helsingin reissulla, siitä on 5v niin en muista nyt sen liikkeen oikeaan nimeä mutta joku turvallisuus siinä muistaakseni oli, en edes tiedä onko enää olemassa. mutta tuo kypärä on tarkoitettu just lapsille ja ei ole niin painava. ollaan tykätty ja muksut myös.
ja tiedätkö muuten että moottoripyöriä on myös kolme renkaisina? niissä on paljon helpompi kuskata pientäkin kun ei tarvi laskea jalkoja maahan pysähtyessä..... kukaan ei tainnut ajatella että olen trikerin omistaja:saint:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kunnolla pitää yltää tapeille ja pystyä pitämään kuskista kiinni. Myytävänä on kuskille sellasta vyötä jossa on käsille lenkit. Kyydissä nukahtaminen ei ole mitenkään harvinaista, joten pieniä matkoja ja mielellään puheyhteys kypärästä kypärään. Silloin voi tarkkailla kyytiläisen vireyttä ja kertoa tulevista tapahtumistä. Kyykkypyörien räystäälle en ketään ottaisi istumaan, vaan penkillä pitää olla oikeasti tilaa istua.

[QUOTE="höh";26183257]Kunnolla pitää yltää tapeille ja pystyä pitämään kuskista kiinni. Myytävänä on kuskille sellasta vyötä jossa on käsille lenkit. Kyydissä nukahtaminen ei ole mitenkään harvinaista, joten pieniä matkoja ja mielellään puheyhteys kypärästä kypärään. Silloin voi tarkkailla kyytiläisen vireyttä ja kertoa tulevista tapahtumistä. Kyykkypyörien räystäälle en ketään ottaisi istumaan, vaan penkillä pitää olla oikeasti tilaa istua.[/QUOTE]

kyykyn räystäällä on tilaa kyllä hyvin, mukavuudesta ei ehkä voi puhua, eipähän nukahda niin helposti

tuo kypäräpuhelin on hyvä vinkki

ostettiin helsingin reissulla, siitä on 5v niin en muista nyt sen liikkeen oikeaan nimeä mutta joku turvallisuus siinä muistaakseni oli, en edes tiedä onko enää olemassa. mutta tuo kypärä on tarkoitettu just lapsille ja ei ole niin painava. ollaan tykätty ja muksut myös.
ja tiedätkö muuten että moottoripyöriä on myös kolme renkaisina? niissä on paljon helpompi kuskata pientäkin kun ei tarvi laskea jalkoja maahan pysähtyessä..... kukaan ei tainnut ajatella että olen trikerin omistaja:saint:

No mistäpäs hitosta kukaan tuntematon voisi tietää millainen pyörä sulla on, kun emme taida olla ajatustenlukijoita :saint:

Harmi ettet muista tarkemmin tuota kypärää, olis kiva saada omalle muksulle kevyempi kypärä.

Mutta edelleenkin minusta 1v edessä istumassa kuulostaa hurjalta, oli takana vaikka viis rengasta. Vai eikö trikerissä tarvita kahta kättä ohjaamiseen ja ajamiseen? En vaan edelleenkään ymmärrä, miten semmoinen sintti siinä pysyy, kun sen jalat ei yllä oikein mihinkään vielä. Mutta ehkä mä en vaan osaa ajatella :saint:

Yhteistyössä