Jatkuvat kuukautiset ja kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nenny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nenny

Vieras
Olen nyt tässä pian 3kk kärsinyt vatsakivuista ja jatkuvista kuukautista. Oireet alkoivat 24.11, jolloin olin kolarissa. Ranne murtui, mitään muuta minulle ei tullut. Samaisena iltana alkoi aivan älytön vuoto, sitä kesti pari päivää ja sitten se loppui ja olin aivan normaali olo. Parin vkon päästä tuli taas samanlainen älytön vuoto ja vuosi vain yhden illan. Kohta alkoi aivan järkyttävät kivut alavatsassa. Kävin lääkärissä, ei tutkinut mitenkään. Virtsanäyte ja tulehdusarvo otettiin. Tulehdusarvo taisi olla jotain 56 ja virtsanäytteessä oli jotkut arvot hieman koholla. Lääkäri määräsi kuitenkin virtsatulehduslääkityksen. Vaiva parani ja olin pari vkoa aivan terve taas. Sitten tammikuussa alkoi tämä jatkuva vuoto, kokoajan vuotaa ihan vähän, niin, että ei välttämättä edes pikkuhousuihin asti tule. Välillä on ollut niitä älyttömiä vuotoja muutaman tunnin ajan ja menneet taas sitten ohi. Yhdyntä ollut aivan normaalia, mutta viime kerralla tuli hirveesti verta sen aikana. Nekin hommat siis nyt tauolla.

Mistähän moinen voi johtua?

Olen sitäkin miettinyt, että olisiko joku hormonihäiriö, koska se kolari oli todella kaoottinen tilanne ja mies makasi sairaalassa yli vkon yms. Stressasin aivan älyttömästi.

Joten nyt jotain vinkkejä ja kokemuksia, rupee jo pelottamaan :(

Pillereitä en käytä, seurustellut vakituisesti 3 vuotta ja ehkäisy kunnossa, joten ei mikään sukupuolitauti voi olla.

Olen 20 vuotias ja menkat alkaneet joskus 14 vuotiaana, olleen aina hieman epäsäännölliset, mutta ihannemenkat kuitenkin, ilman kipuja ja älyttömiä vuotoja, viime marraskuuhun asti.

Ajattelin tilata ajan gynelle tai lääkärille, mutta en ole vielä saanut aikaseksi, kun minä tyhmä vain odotan ja ajattelen, että eiköhän se pian ohi mee..

Mene lääkäriin mitä pikimmiten ja kerro vaivoistasi! Tilasi voi johtaa esim. anemiaan ja on muutenkin tärkeä selvittää mistä on kyse.

Vaikea sanoa mikä vaivasi aiheuttaa. Itselläni oli 14-vuotiaana outoja pitkiä ja runsaita vuotoja (kuukaudenkin putkeen joskus!). Tiedän miten hirveää tuo on. Itse en mennyt tuolloin lääkäriin, mutta jälkikäteen harmittaa, turhaan kärsin, vaivaan on varmasti apua.

Tsemppiä!

Olisin varmasti mennyt jo aikaisemmin lääkäriin ja gynelle, mutta en ole koskaan käynyt gynellä, kun ei mtn vaivoja ole ollut. Gynelle meno jännittää ihan superpaljon ja toisaalta taas sekin pelottaa, jos sieltä jotain löytyy :(

Eikö sinua stressaa enemmän se, ettet tiedä mikä sinua vaivaa kuin se, että tietäisit mistä vuoto johtuu. Ehdoton gynekologilla käynti on ainut oikea tapa selvittää mikä on vialla. Lue artikkeli eka kerta gynellä ja varaa aika. Vielä lisäksi, vain 2% ihmisen etukäteen pelkäämistä ja murehtimista asioista toteutuu. Eli ihmiset aivan turhaan rakentavat itselleen ylimääräisiä pelkotiloja ja sitä kautta stressaantuvat. Soita ja varaa aika heti aamulla itsesi ja mahdollisten tulevien lastesi vuoksi.

Mene gynekologille. Mieluummin pian. Vakuutusyhtiöltä et ehkä enää saa korvauksia, vaikka mahdollinen vioittuminen olisi kolarissa tullut. Aina kannattaa kokeilla.

Sisäelimiin voi äkkinäisessä pysäyksessä tulla erilaisia repeämiä.

Toivottavasti et ole menossa terveyskeskukseen yleislääkärille??? Jos hammastasi särkee et suinkaan mene tk-lääkärille vaan hammaslääkäriin. Älä tyydy särkylääkkeisiin ja Bepanthen-voiteeseen, koska niillä vaivasi ei parane!!! Onnea tutkimuksiin.

Kävin nyt sitten yksityisellä lääkärillä Mehiläisessä. Gynelläki olin, mitään poikkeavaa ei löytynyt, ilmeisesti vain isot elämänmuutokset sekottaneet hormonit. Huomenna verikokeisiin ja kilpirauhaskokeeseen, sitten selviää taas lisää.

Ja tosiaan, turhaan pelkäsin tota gyne-käyntiä. Se oli aivan superhelppo ja nopea toimenpide. Meni ehkä 50sekuntia koko toimenpiteeseen.

Yhteistyössä