Jättäisittekö lapset isovanhemmille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelen

Vieras
Poikamme oli mieheni vanhemmilla hoidossa n. 2-vuotiaana niin että lähdimme baariin ja lapsi jäi nukkumaan isovanhemmille jossa siis itsekin olimme yötä. No mummi ja ukki oli sitten kutsuneet kaveripariskuntansa viettämään iltaa, he tulivat jo meidän aikaan sinne ja alkoi kaljan kittaaminen. Anoppi vielä kehtasi sanoa että juo vaan saunakaljan, ei muuta mutta kas kummaa kun tulimme takaisin, oli hän hieman humalassa. Lapsi oli onneks nukkunut koko ajan tapansa mukaan mutta silti, kehtaavat juoda kun poju harvoja kertoja jää heidän vahdittavakseen?! Sen jälkeen ei olla tarvittu heiltä lapsenvahti apua ja asiasta ei ääneen olla puhuttu, mies ei ymmärrä miksen halua jättää lasta anoppilaan hoitoon. Mitenköhän pitäs toimia? Meillä ei oo hyvää tukiverkkoa ympärillä, oma isäni on kolmivuorotöissä ja äidilläni on paha sairaus joten he pystyvät ottamaan lapsia melko harvoin. Harmittaa vaan kun ois kiva että lapsi pystyis olemaan molemmissa paikoissa yötä..

Saattaisin jättää, mutta ensin kävisin keskustelun miehen kanssa ja sen jälkeen isovanhempien kanssa ja tekisin kummallekin selväksi sen, että jos lapsi tulee kylään niin kaljaa (tai muutakaan alkoholipitoista) ei oteta.

[QUOTE="xyz";23192810]Saattaisin jättää, mutta ensin kävisin keskustelun miehen kanssa ja sen jälkeen isovanhempien kanssa ja tekisin kummallekin selväksi sen, että jos lapsi tulee kylään niin kaljaa (tai muutakaan alkoholipitoista) ei oteta.[/QUOTE]

Eiköhän tuo nyt ol puhumattakin selvä, mun lapsi ei moiseen paikkaan menisi ilman minua ja jos minun aikana joku alkais juomaan humaltuakseen, poistuisin lapsen kanssa.

kiva kun jotkut on samaa mieltä. en oikein ymmärrä miks ei mies tajua että en voi todellakaan jättää lastani paikkaan jossa juodaan. tuntuu ettei asiaa voi ees ottaa puheeksi kun mies hermostuu. en tiedä käyttäytyisinkö itse samoin jos kyse olisi omista vanhemmistani. musta toi on vaan niin paha jos juodaan samalla kun ollaan lapsen vahtina.

Miksi teidän piti päästä baarissa käymään samana päivänä kun isovanhemmille tuli vieraita? Olisitte siirtäneet oman baari reissunne seuraavaan viikonloppuun, tuskin joka kerta juovat kun lapsi on heillä hoidossa.

Jo se lapsi nukkuu, eikä ne isovanhemmat ole ihan päissään, niin ei toi musta mikään hirveän paha homma ole. :) Kyllä minä uskaltaisin jättää. Ei kaikista tule mitään sekopäitä, vaikka muutaman ottavatkin. Jos jotain sattuu, niin eiköhän tosi humalainenkin osaa 112 numeroon soittaa tarvittaessa, enkä siis tietenkään oleta, että he nyt olisi tosi humalassa, mutta sanon siis vain sanoakseni, että ei tarvi noin kovin tarvitse stressata. Eivät he nyt edes välttämättä aina juo. :)

[QUOTE="vieras";23192853]Miksi teidän piti päästä baarissa käymään samana päivänä kun isovanhemmille tuli vieraita? Olisitte siirtäneet oman baari reissunne seuraavaan viikonloppuun, tuskin joka kerta juovat kun lapsi on heillä hoidossa.[/QUOTE]

No mehän ei siis tiedetty että sinne on ketään ees tulossa. Sepä se. Anoppilassa anoppi tissuttelee joka kerta kun mennään sinne, viimeks taas kyseli koska lapsi voisi mennä sinne yksikseen yöksi. Juu, varmaan päästäisin.. en sitten kommentoinut siihen mitenkään. asia kyllä hiertää paljon minun ja miehen välejä. ja varmaan meidän kaikkien mutta eipä siitä puhuta ääneen.

lisätäkseni edelliseen että päätettiin silti lähteä koska anoppi sanoi että juo vaan sen yhden. no tokihan se ois pitänyt ymmärtää ettei se siihen jää.

kiva kun jotkut on samaa mieltä. en oikein ymmärrä miks ei mies tajua että en voi todellakaan jättää lastani paikkaan jossa juodaan. tuntuu ettei asiaa voi ees ottaa puheeksi kun mies hermostuu. en tiedä käyttäytyisinkö itse samoin jos kyse olisi omista vanhemmistani. musta toi on vaan niin paha jos juodaan samalla kun ollaan lapsen vahtina.

Se että minä olen itse katsellut ikäni tuollaista viikonloppurellestämistä, tekee sen että mun lasten ei tarvi katsella. He ovat kerran nähneet humalaisen ihmisen, tätini tuli humalassa käymään, ei viipynyt kauaa. Siksi ymmärtää hyvinkin tuota ettei halua lasten kohdalle tuollaista.

Minusta jotkut vanhemmat ovat ehkä pikkaisen tiukkoja nykyään tämän alkoholin kanssa. En missään nimessä suosi jatkuvaa ja runsasta alkoholinkäyttöä lasten seurassa, mutta omasta nuoruudesta ei ainakaan ole jäänyt traumoja tuon asian suhteen, vaikka omat vanhempani välillä ottivatkin. Muistan hyvin, kun vanhemmilla oli ystäviä kylässä, eikä varmasti yksikään ollut ajokunnossa, mutta oloni ei ikinä ollut turvaton. Minusta oli ihan luonnollista, että nämä ovat näitä aikuisten juttuja, enkä minä ollut yhtään sen vähemmän tärkeä. Ei kaikista ihmisistä tule täysin aivottomia, vaikka alkoa nauttivatkin. Kannattaa kuitenkin katsoa vähän, että kenelle ne lapset jättää hoitoon. Pelkkä absoltismi ei todellakaan tee ihmisestä välttämättä parempaa hoitajaa. :)

Minusta jotkut vanhemmat ovat ehkä pikkaisen tiukkoja nykyään tämän alkoholin kanssa. En missään nimessä suosi jatkuvaa ja runsasta alkoholinkäyttöä lasten seurassa, mutta omasta nuoruudesta ei ainakaan ole jäänyt traumoja tuon asian suhteen, vaikka omat vanhempani välillä ottivatkin. Muistan hyvin, kun vanhemmilla oli ystäviä kylässä, eikä varmasti yksikään ollut ajokunnossa, mutta oloni ei ikinä ollut turvaton. Minusta oli ihan luonnollista, että nämä ovat näitä aikuisten juttuja, enkä minä ollut yhtään sen vähemmän tärkeä. Ei kaikista ihmisistä tule täysin aivottomia, vaikka alkoa nauttivatkin. Kannattaa kuitenkin katsoa vähän, että kenelle ne lapset jättää hoitoon. Pelkkä absoltismi ei todellakaan tee ihmisestä välttämättä parempaa hoitajaa... :)

Minullekkin melkein samalla tavalla käynyt. Lähdimme avomieheni kanssa pitkästä aikaa viihteen puolelle, alle 1v lapsi meni anopilleni hoitoon. Olin anoppini lähellä kaverini luona, kun yhtäkkiä anoppini soittaa ja pyytää oven tulla alhaalta avaamaan. No sieltähä se rakas anoppi pienessä humalassa tuli, ja väitti ettei yhtään ole ottanut. Kysyin että kuka lapsen kanssa on kotona niin hän vastaa että hänen tyttönsä tuli juuri kotia, ja päätti sitten itse saman tien häipyä paikalta. Olin kyllä raivoissani kun sain selville, että hän on siellä ryyppälyt kun oli vielä yksin lapsen kanssa siellä. Lapsi vielä heräsi kerran yössä maidolle, ja tätähän ei avomieheni sisko tiennyt, kun kaikki ohjeet anopille sanottiin. Seuraavana päivänä saimmekin tytöltä valitukset kuulla kuinka hän ei ole saanut yöllä nukkua kun lapsi heräsi monta kertaa yössä itkemään. Ja kaiken kukkuraksi hän vielä käski meidän antaa hänelle lapsenvahti palkkaa, kun joutui yön valvomaan. Joita ei kumminkaan annettu. Vielä seuraavan päivänä anoppi, tyttö ja hänen poikakaveri tuli rahoja vinkumaan, ja haukut tietenkin saimme kun tähän ei suostuttu, eikä kuulema enää koskaan aio lasta hoitaa. Sitä ei kyllä ole koskaan edes pyydetty.

Sen yöreissu jälkeen meni muuten useampi kuukausi että lapsi edes kävi paria tuntia hoidossa.

Niin, kyllä lapset voi vähän humalaisia, siististi käyttäytyviä nähdä, mut mun mielestä kun on lapsia paikalla täytyy porukassa olla yksi ns. ajokunnossa oleva aikuinen. Eli yhden tai pitkin iltaa voi pari ottaa, mutta ei enempää, koska mitä tahansa voi sattua. Meillä on vähän sama tilanne, anoppi, töissä käyvä ihminen, on pari kertaa juhlapyhinä vetänyt törkeet kännit ja sammunut lastenlastensa nähden. Jälkeenpäin on ollut kuin ei mitään ois tapahtunut. en haluais jättää lapsia enää hänen luokseen. Et mielestäni liioittele asiaa, asiasta pitää appivanhempin kanssa käydä vakava keskustelu ja heidän sitouduttava olemaan selvinpäin.

niin, miten tuommoisesta asiasta vois sitten sanoa hienovaraisesti anopille? kun en ole sitä tyyppiä joka räväyttää sanoa mitään, vaikka asia on noin vakava niin en vaan osaa sanoa ikinä mistään tuommoisesta.

[QUOTE="aapee";23193653]niin, miten tuommoisesta asiasta vois sitten sanoa hienovaraisesti anopille? kun en ole sitä tyyppiä joka räväyttää sanoa mitään, vaikka asia on noin vakava niin en vaan osaa sanoa ikinä mistään tuommoisesta.[/QUOTE]

Mä sanoisin että lapset ja viina eivät kuulu samaan vierailuun.

joo no meillä oli VAUVA miehen äidillä isänsä kanssa yhtenä iltana, ja isä oli lähtenyt moikkamaan vanhoja kavereita muutamiksi tunneiksi ja kun palasi oli anoppi ollut kännissä. siis kännissä hoitanu meiän vauvaa, helvetti että pistää vihaks tollanen, miks ihmeessä pitää juoda jos sulla on LAPSI hoidettavanasi?? en kyllä enää sille naiselle lastani anna, kun ei näköjään pysty juomatta olemaan. ja todella loukkasi mua henkilökohtaisesti, että luotan ihmiseen sen verran ttä raaskin antaa vauvani hoitoon ja menee tekemään noin.

[QUOTE="jep";23193783]joo no meillä oli VAUVA miehen äidillä isänsä kanssa yhtenä iltana, ja isä oli lähtenyt moikkamaan vanhoja kavereita muutamiksi tunneiksi ja kun palasi oli anoppi ollut kännissä. siis kännissä hoitanu meiän vauvaa, helvetti että pistää vihaks tollanen, miks ihmeessä pitää juoda jos sulla on LAPSI hoidettavanasi?? en kyllä enää sille naiselle lastani anna, kun ei näköjään pysty juomatta olemaan. ja todella loukkasi mua henkilökohtaisesti, että luotan ihmiseen sen verran ttä raaskin antaa vauvani hoitoon ja menee tekemään noin.[/QUOTE]

Voi luoja :( Kauheeta! En kyllä tosiaankaan ymmärrä tuommosta. Ja just tuo että ensin luottaa ihmiseen ja sitte se ihminen tyrii tuolla tavalla!!!

No mä keskustelisin asiasta anopin kanssa ihan ensimmäiseks. Tosin oliko se anoppi ihan oikeesti kännissä? entä appiukko? On niin vaikea sanoa mitään asiaan kun en oo toisen kunnosta selvillä. Mut jos mun lapset olis hoidossa josain nii kyllä hoitaja voi muutaman juoda, muttei sitte mielellää kovi paljon enempiä..

No mä keskustelisin asiasta anopin kanssa ihan ensimmäiseks. Tosin oliko se anoppi ihan oikeesti kännissä? entä appiukko? On niin vaikea sanoa mitään asiaan kun en oo toisen kunnosta selvillä. Mut jos mun lapset olis hoidossa josain nii kyllä hoitaja voi muutaman juoda, muttei sitte mielellää kovi paljon enempiä..

Munmielestä ei ole mun asiani keskustella anopin kanssa anopin juomatavoista. Mies voisi sen tehdä jos tarpeelliseksi näkisi.
Enkä tosiaan antaisi lapsiani hoitoon paikkaan jossa hoitajat ovat humalassa, edes vähän. Saunakalja tai lasi viiniä ruoan kanssa ok mutta ei sen enempää.
Ja tosiaan, meillä mies saisi selittää omille vanhemmilleen miksei lapsi menisi sinne hoitoon. Piste.

Meillä ei kyllä tällaista ongelmaa ole.

hmmmm..... mun mielestä jos lapsi menee mummulaan hoitoon harvoin voi mummu ja pappa sen kerran olla ottamatta. jos otetaan lapsen nähden niin tahdon itse olla paikalla jotta voin viedä lapsen pois jos talnne alkaa muuttumaan. varsinkin tuo että lapsen vanhemille tuntemattomat isovanhempien kaverit tulevat istumaan iltaa mummulaan ei tunnu kivalta koska itse en tiedä kuina nämä henkilöt käyttäytyvät.

itse voinkaljaa ottaa lasten nähden samoin mieheni ja kaverini koska he eivät ala esim riehumaan yms. mutta tuntemattomista kun ei voi koskaan olla varma. jos ei sitä yhtä iltaa voi ilman olla niin ehkei sitä lastakaan niin ikävä ole.

onneksi meillä ei tuota ongelmaa ole. oman puolen pappa syö lääkkeitä alkoholismiin ja mummulla ei pakottavaa tarvetta ole ottaa ja miehen muolen mummu ei ikinä jois jos lapsi siellä kylässä. ei se uskalla kunnolla nukkuakaan jos joku lapsenlapsista siellä on