Jättiproppu nielussa! ällöä, uaaks!! :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jassu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jassu"

Vieras
Tänään kaivelin vähän noita nielurisoja, ja sieltä sitten näkyi semmonen valkonen pallero, siten kun painoin siitä vierestä tikulla, niin sieltä tuli semmonen puoli cm paksu ja 2cm pitkä valkonen proppu, ja perästä turskahti verta aika paljon. Sen jälkeen sain sen vierestä kaivettua toisen melkein yhtä ison, ja taas tuli verta tosi paljon! ny jälkeenpäin meni sitten kurkku tosi kipeäksi ja katsoin sinne niin se on ihan tulipunainen, vaikka en omasta mielestä sitä kovinkaan raiskannut.

hyi yäääk! ikinä ennen ei ole noin isoja proppuja sielä olla, onkohan ihan normaalia?

Mulla on kyllä kurkku tosi usein kipeänä, ja mietinkin että voiskohan se nyt johtua noista propuista?

Kamala itseinho iskee, kylmiä väreitä jo 6h tullu ja iljettää ajatuskin siitä että sielä ois lisää niitä, mutten uskalla enään sörkkiä.

No varmaan joskus jokaisella tulee esim, yskiessä, tai joskus muuten vaan suuhun semmonen valkonen tai kellertävä pikkunen klöntti, tosiaan siis yleensä sen kuuluis olla pikkunen. Ja ne haisee sika pahalle.
Ne siis on proppuja, ja ne kertyy tuonne nielurisoihin kun niissä on semmossia onteloita, ne on lukemani mukaan bakteereita ja ruuan tähteitä yms. Siitä voi johtua mm. paha haju hengityksessä.

Mulle tulee myös noita proppuja, mutta itselläni niin herkkä yökkäysrefleksi, että ei puhettakaan, että niitä voisi tökkiä irti. Joskus yökin niitä pois, kun alkavat irtoamaan, ja aiheuttavat yökkäysrefleksin. Minulla kyllä yleensä aina on jonkin aikaa kurkkukipeä, kun proppu irtoaa. Otan auringonhattu-uutetta tai jotain muuta desinfioifaa, että kurkku puhdistuu.

Proppuja tarvitaan mm. tiiliseinään poratessa.
proput240px.jpg

Tarkoittanet kuitenkin tonsillolithia, vapaasti suomennettuna tonsillakiviä.

Niitä voi itse yrittää poistaa painelemalla puhtailla sormilla/vanupuikolla nielurisoja.

Veikkaan, että nielusi on vain ärtynyt, onhan se iso juttu kun noinkin iso kappale vain yhtäkkiä poistuu sieltä. Klooriheksidiinisuuvesi voi auttaa, korvikkeena voi käyttää 0,9% keittosuolaliuosta.

Kyllähän tuollaisia isojakin kertymiä löytyy monilta:
[video=youtube;KdhpNzXUfK0]http://www.youtube.com/watch?v=KdhpNzXUfK0[/video]

Kyseinen lääkäri on kyllä hyvin ammattitaitoinen, mutta silti jättäisin vaihtoehdon antibiooteista varjoon.

Yhteistyössä