Jättivauva 6kk...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Meillä jättikokoinen poika 6kk. Neuvolatarkastuksessa nyt 10.2kg,72 cm. (syntymäpaino 3.8kg)! Tiesinhän minä että iso on, mutten arvannut että noin suuri on. Omat silmät niin tottuneet jo että tuo paino tuli yllätyksenä.
Terkkari ei sanonut oikein mitään, tyyliin naurahti että kasvanut on ainakin. Itse olen nyt vähän huolissani että olenko antanut syödä liikaa. En halua tieten tahtoen mitään jättiläistä kasvattaa kun kaikki ihmiset jo kokoa kauhistelleet (ensimmäinen reaktio kun vauvan nähnyt joku uusi ihminen, että onpas se iso).
Poika syönyt jo aika pitkään 5x vrk. Ei ole öisin syönyt 1kk jälk. Kertamäärät ovat sitten kai aika suuria? Syö pienen pilttipurkin/ateria ja maitoa vähän ajan päästä n.160-200ml. Korviketta ennen kiinteiden aloitusta n. 1200ml/vrk. Ikinä en tuputa ruokaa jos ei käytä, mutta olen antanut huidella menemään kun maistunut. Jos joku päivä syö niukemmin niin seuraavana päivänä ruokahalut valtavat.
Pitäisikö jotain muuttaa? Onko kellään muulla näin isoa vauvaa ollut, onko kasvu vähän tasoittunut iän myötä?

No ei todellakaan pidä vauvan ruokailua rajoittaa :O vauva syö sen mitä tarvitsee, ja pullea vauva on terve vauva. Meidän poika ei ole ihan vielä 6 kk:tta, mutta painaa nyt n. 8,5 kg ja pituutta melkein se 70 cm. Meillekkin aina sanotaan pojasta että onpas iso ja on ollut ainakin ruoka-aikaan kotona, ja voi jestas mitkä makkarat, mutta otan sen enemminkin kohteliaisuutena..

Itsekin olin vauvana oikein michelin-ukkeli, mutta se paino tasottui jo ala-asteella, siitä saakka oonkin sit ollut laiha kuin tikku 8)

Muita mittoja en nyt äkkiä muista, mutta yksi meidän pojista oli 9.7kg 4kk iässä. Ja vuoden ikäisenä taisi olla 13-14kg. Syntymäpaino oli tosin iso, yli 4.6kg.
Paino alkoi tasoittumaan, kun alkoi liikkumaan ja koskaan ei neuvolassa moitittu liian painavaksi.
Nyt on 15v ja hoikka poika. Lääkäri joskus sanoi, että saisi olla painoa enemmänkin. Hyvin tuo kuitenkin aina syö , aamupalat ym.

korvikevauvat ovat keskimäärin tissilapsia isompia. ei se mitään. luulisi neuvolan puuttuvan jos jotain haittaa olisi. voihan tuo painon tulo tasaantua kun alkaa liikkumaan.

Itsellä ei ole ollut jättivauvoja (tai no esikoinen oli syntyessään), mutta kaveripiirissä ainakin 3 todella isokokoista ollut. Noin 6kk iässä olleet reilu 10kg. Kaikki ovat 2 ikävuoteen mennessä tasoittuneet. 2 melkeinpä hoikiksi, 1 on edelleen vähän tukeva mutta on kyllä tosi pitkäkin.

*muoks* kaikki nämä 3 ovat olleet tissilapsia. Kiinteitä saaneet vaihtelevasti 4-5,5kk lähtien.

Eikö tuo nyt oo ihan normimitoissa. Vauvat on erikokoisia. Eikä kuulosta suurilta nuo ruokamäärät. Jos jotain muuttaisin niin niin antaisin vettä ruokajuomana ja sitten sitä
Maitoa. Kasvi-liha-soseiden määrää voi lisätäkkin, vähempi Niissä on energiaa kuin maidossa.

Meillä oli poika samanikäisenä 100g painavampi ja 0,5 senttiä pidempi.. Söi paljon ja usein ja samaa tekee edelleen..

Meille on aina toitotettu että "kohta se kasvu tasottuu" mutta, no, lapsi on käyttää nyt 122cm vaatteita (on alle 120cm pitkä kyllä vielä varmasti, 116cm ehkä?) ja painaa n. 25kg, on siis 4-vuotias.. Että ainakaan vielä se kasvu ei ole tasoittunut :D

Ootteko isoja te vanhemmat?

Me ollaan keskivertoa isompia ja miehen suvussa parimetrisiäkin ihmisiä niin ei ole ihmeellistä että meillä poika kasvaa noin kovasti.

[QUOTE="mamma";27943569]Kiitos asiallisista vastauksista! En rupea toista kyllä nälässä pitämään:) Aika näyttää millainen mies meidän "pikkuisesta" kasvaa...[/QUOTE]

*peukku*

Meillä oli poika samanikäisenä 100g painavampi ja 0,5 senttiä pidempi.. Söi paljon ja usein ja samaa tekee edelleen..

Meille on aina toitotettu että "kohta se kasvu tasottuu" mutta, no, lapsi on käyttää nyt 122cm vaatteita (on alle 120cm pitkä kyllä vielä varmasti, 116cm ehkä?) ja painaa n. 25kg, on siis 4-vuotias.. Että ainakaan vielä se kasvu ei ole tasoittunut :D

Ootteko isoja te vanhemmat?

Me ollaan keskivertoa isompia ja miehen suvussa parimetrisiäkin ihmisiä niin ei ole ihmeellistä että meillä poika kasvaa noin kovasti.

Sehän se onkin kun me vanhemmat ollaan ihan normaalikokoisia. Itse olen ollut aina hoikka ja lapsena suorastaan laiha. Tässä sen näkee mistä saakka niitä geenejä periytyy:) Ei kummankaan suvussa kovinkaan isoja ihmisiä liene...

Liikkuuko vielä eteenpäin? Kyllä se paino tasoittuu ku lähtee liikkeelle.

Meillä on molemmat ollut isoja vauvoja. Kuopuksen mitat 6kk: 10,050 ja 69,4cm. Ei ees oo mun mielestä mikään jätti, toki sellanen vauvanpullea. :) Esikoinen oli kanssa lähes yhtä iso vauva ja nyt on 17kg painava 3,5v eli ihan keskikäyrällä.

Ole ylpeä lapsestasi. Ei tuo minun mielestä kovin suurelta kuullosta. Meidän poika 5kk 9,5 kiloa ja 70cm. Hyvin kasvaa +1 käyrällä. Parempi liian iso ja syö. Kuin liian pieni. :)

Elä huoli, lapset kasvaa eritahtia ja ovat yksilöitä.
Mun 8vuotias käyttää samaa kengän kokoa kun mä ite , 38 :)
Vauva on vähävajaa 2kk ja painaa 6700g ja ihan normi 3600g syntyessään.
Isokokosia mutta nin on isäkin , vajaa 2metrinen

Liikkuuko vielä eteenpäin? Kyllä se paino tasoittuu ku lähtee liikkeelle.

Meillä on molemmat ollut isoja vauvoja. Kuopuksen mitat 6kk: 10,050 ja 69,4cm. Ei ees oo mun mielestä mikään jätti, toki sellanen vauvanpullea. :) Esikoinen oli kanssa lähes yhtä iso vauva ja nyt on 17kg painava 3,5v eli ihan keskikäyrällä.

Nyt alkanut pyörimällä edetä. Ei ryömi vielä, sitä odotellaan! Ihana pullero on! Ikävä noita makkaroita saattaa vielä tulla:)

Meillä esikoinen oli täysimetyksellä yli 10kg jo 5 kk iässä, vaikka syntymäpaino oli 3,8kg. Ekan kk aikana poika lihoi lähemmäs kaksi kiloa :D

Joo nyt on esiteini-ikäinen ja ihan normaali. Eikä ole ollut muutoin pyöreä kuin silloin vauvana, ei ollut siis erityisen iso enää taaperonakaan eli tasoittui ihan itsestään, kun lähti liikkeelle :)

Meidän 6kk vauva painaa 11925g ja pituutta 72cm. Tasaisesti kasvanut (oli yli 10-kiloinen jo 4kk ikäisenä) eikä tulis mieleenkään rajoittaa syömisiä tms.
Isoveljensä oli vauvana samanlainen mutta nykyään oikein sopusuhtainen 6v, kyllä se kasvu siitä tasoittuu.

[QUOTE="mamma";27943816]Nyt alkanut pyörimällä edetä. Ei ryömi vielä, sitä odotellaan! Ihana pullero on! Ikävä noita makkaroita saattaa vielä tulla:)[/QUOTE]

Rupes naurattamaan:) Pyörimällä etenee..:)

meill 4kk neuvolassa tytsy 7,2kg ja pitutta 65cm . olen laskenut että 1kk noin 1kg tähän mennessä. olettaisin siis että tytsy on 9-10kg 6kk iässä :) kyllä ne neuvolassa puuttuu asiaan jos tarvii puuttua

Yhteistyössä