Jauhan vielä näistä joulunajan auttamisjutuista(hyvä joulumieli yms)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täytyy vielä lisätä että on ikävä lukea tällaisia ketjuja, joissa kerrotaan ettei auteta enää muita muutaman väärinkäytöksen vuoksi. Ihan kuin se antaisi luvan olla rauhassa ns. itsekäs ja jättää auttamatta, ottamatta huomioon sitä että suuri osa avusta menee oikeasti sitä tarvitseville.

Mikää systeemi ei ole aukoton, silti voi aina osallistua kykynsä mukaan.

Kyllä mulla on halua auttaa sellaisia perheitä joissa on rahasta tiukkaa mutta henk koht en tee sitä auttamistyötä enää noiden keräysten kautta koska silloin en voi olla varma siitä mihin lahjat lopulta päättyy. Olen nyt kahtena viimeisimpänä vuonna etsiny itse ne kellä on tarvetta ja auttanu heitä suoraan. Silloin tiedän että apu menee todelliseen tarpeeseen eikä kellekään sellaiselle joka saa hyvä joulun ilman mun apuanikin.

Se spurgu oli kiertäny sen mukana ostokset ja kassalla näyttäny omat henkkarinsa. Kassan jälkee kaveri antoi 20e spurgulle ja meni itse kotiin viikonlopun ruokien kanssa

Tollaseen suostuu ehkä 0,01% ihmisistä eli jos typerä kaveris ei olis suostunut tuohon niin ei kukaan muu siihen olis lähtenyt, joten spurgu olisi 'joutunut' ostamaan itselleen ruokaa eikä viinaa. Kusipää kaveri sulla

Eilen tuli kaupassa mainos siitä joulukeräyksestä jonka kautta lapsiperheet saa sen 70euron arvoisen lahjakortin kauppaan. Mainoksessa miesääni sanoi:"auta vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevia lapsiperheitä saamaan joulu ja lahjoita plaaplaaplaa...". Eli siis siinä mainostettiin että kun lahjoitat rahaa sille systeemille niin se auttaa vaikeassa TALOUDELLISESSA tilanteessa olevia lapsiperheitä. Kuitenkin oon täälä palstalla saanu käsityksen että niitä lahjakortteja on jaettu muillekin kuin niille kellä ei oo rahaa. Miten se siis nyt sitte on?

sillä saa joulun ruuat. voi sitten miettiä niitä lahjoja lapsille.
siihen keräykseen laittasin rahaa mutta kun en oo nyt nähnyt niitä lippaita. Kyllä se eurokin auttaa jos lahjoitan. Roope ankan tapaan markassa on se miljoona :).

Ostin lahjan Lahja lapselle -keräykseen ja kyllä tuli ihan hiton hyvä mieli. Nyt joku pieni tyttö jossain saa just sen toivomansa leikkikitaran. Ihan sama, olisiko vanhemmilla ollut varaa siihen vai ei.

Me ei olla sos-toimen asiakkaita, mutta vuosi on ollut todella raskas- myös taloudellisesti. Alamäki alkoi, kun suurperhestä sairastui ½ vakavasti pitkäaikaissairauksiin :(
Ihanaa, että saatiin neuvolasta 70€- siinä taitaa olla meidän joulu. Lahjoja ei osteta- ei vaan ole rahaa, eikä voimia. Mukavaa joulunaikaa kaikille, toivottavasti meidän joulu on joulu vuonna 2012.

Kyllähän tuo on inhottavaa kun ns. valheella kerätään ihmisiltä rahaa. Miksi ei voi suoraan mainostaa, että kortilla on tarkoitus tuoda hyvää mieltä sitä tarvitseville? Eikä valehdella, että korteilla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
ollaako teidän mielest köyhiä ? ärsyttäähän se toki kun ei oo vara mihinkään mitä tahtois mut päivä kerrallaan.

mies 559.52€ työmarkkina tuki (ollut reilu vuoden työtön tosin ei omasta tahdostaan ei vain ole töitä saanut )

minä 380€ (kotihoidontuki nuorin laps on kotihoidos)

4 lasta eli laps lisät 515€

yhdestä lapsesta saadaan alin vammaistuki eli 85€ ja risat

vuokra 728€ (as-tuki 490€)

laskuja on puhelin, netti, auto vero ja vakuutus, sähkö.

kahta lasta kuljetamme itse päiväkodissa syyt koska yks laps menee ens vuonna eskariin eikä oo viel ollu kuin kotihoidossa. toinen laps siks ku sil on puheenkehitykses vaikeuksia. kolmannella on todettu kehitysvammaisdiagnoosi ja epilepsia ja on nyt eskaris mut saa sinne taksi kyydityksen. bensaan menee 30€ viikossa
ruokaa oon laskenut et menee n. 400€/kk
toimeentulotukea saadaan 526€ mutta tätäkään ei oo aina haettu kun ollaa laskettu ettei oo tarvis ja sit ne on kuiteski tehneet takautuvan päätöksen omin päin.
joulua ei tänä vuonna voida tehdä yhtään. koska miehelle pitää hankkia uudet lasit sillä 2v poika sai hänen lasinsa käsiinsä ja hajoitti ne :( tänää tuli tuomio et 345€ ja parin viikon pääst on lasit haettavis.
isältäni oon saanut apua aina kun tarvis.

Taloudellisesti vaikea tilanne joskus vähävaraisuuskin on melko suhteellisia käsityksiä niitä on vaikea mitata euro määrillä. Jos haluaa tietää kenellä apu menee on parempi etsiä itse ne joille haluaa lahjoittaa tai vähintään lahjoittaa taholle jonka tuntee ja tietää vievän avun perille. Valtakunnallisissa keräyksissä ongelma on aina että avun jakajiakin on niin paljon että tulkinnat saattaa vaihdella ja aina esim. lahjakortteja ei ole eniten siellä missä niitä eniten kaivataan kysyntä ja tarjonta ei kohtaan.

Turha hiekkalaatikko tappelu "miks toi, miks en minä" ei lisää kenenkää joulumieltä. Ja valittettavasti se ei ole niin että jos lahjoitus menee naapurille, se sama raha on pois joltakin jolle minä olisin summan halunnut lahjoitta. Nurina johtaa ennemmin siihen että varoja on entistä vähemmän jaettavana.

ollaako teidän mielest köyhiä ? ärsyttäähän se toki kun ei oo vara mihinkään mitä tahtois mut päivä kerrallaan.

mies 559.52€ työmarkkina tuki (ollut reilu vuoden työtön tosin ei omasta tahdostaan ei vain ole töitä saanut )

kahta lasta kuljetamme itse päiväkodissa syyt koska yks laps menee ens vuonna eskariin eikä oo viel ollu kuin kotihoidossa. toinen laps siks ku sil on puheenkehitykses vaikeuksia. kolmannella on todettu kehitysvammaisdiagnoosi ja epilepsia ja on nyt eskaris mut saa sinne taksi kyydityksen. bensaan menee 30€ viikossa
toimeentulotukea saadaan 526€ mutta tätäkään ei oo aina haettu kun ollaa laskettu ettei oo tarvis ja sit ne on kuiteski tehneet takautuvan päätöksen omin päin.
joulua ei tänä vuonna voida tehdä yhtään. koska miehelle pitää hankkia uudet lasit sillä 2v poika sai hänen lasinsa käsiinsä ja hajoitti ne :( tänää tuli tuomio et 345€ ja parin viikon pääst on lasit haettavis.

Mun mielestä ette todellakaan. :O Saatte kotona makaamalla käteen jotain 2500 euroa?? Ei mene oikein tässä yhteiskunnassa :(

Se on tarkoitettu VAIKEASSA elämäntilanteessa oleville. esim perheen sairauden, työttömyyden ym takia.
ja tätä lahjakortiia ei noin vaan saa sitä anoo jollekin perheelle joku muu, kuten neuvola, sossu, diakonia tmv

joo, ei meilläkään isot tulot, vähän isommat kuin teillä,mutta lapsia vaan 2.
en kyllä ymmärrä edes että miksi et hae töihin jos roudaatte lapsenne kuitenkin hoitoon, ilmaiseen ilmeisesti. eli eipä töissäkäynti teidän tilanteessa toisi lisää rahaa kun pitäisi maksaa itse asuminen ja lasten hoitomaksut.

Mutta toivottavasti lapsia ei tule lisää jos kaikenlaisia ongelmia on jo noiden kanssa.
teidän köyhyys on vähän kuin itse valittua. lapsia kannattaisi tehdä vähemmän niin mikä vaan työ toisi leipää pöytään. jos molemmat kävisivät töissä.

Tämä nyt menee hieman aiheen vierestä mutta... Viime vuonna itselläni oli vaikea (rahallinen)elämän tilanne. Diakonissa käynnin aikana kysyin että ottaisiko he lapsien käytettyjä vaatteita tai uusia villasukkia lahjoitukseen perheille jotka niitä tarvitseisi.. Vastaus oli että nykyvanhemmat eivät käytä villasukkia lapsillaan vaikka sukkien lahjoittajia olisi paljon. Käytetyt vaatteetkaan eivät kelvanneet... Mä olisin halunnut antaa pois omistani toisen avuksi, koska mäkin sain apua (eritavalla tosin mitä odotin mut tää apu jota mä sain olikin kaikkien meidän kannalta parempi)

Mä ainakin opin tästä et jos rahasta oikeesti on tiukkaa niin kyllä pitäisi käytetty tavarakin kelvata. Ja villasukat pitää kumminkin saappaissa varpaat lämpimänä vielä pakkasillakin...
Mä muistelen ainakin lämmöllä jouluisin (ja muulloinkin) kuinka ihanaa oli lapsena saada paketista mummon kutomat villasukat.

[QUOTE="vieras";25166378]Mun mielestä ette todellakaan. :O Saatte kotona makaamalla käteen jotain 2500 euroa?? Ei mene oikein tässä yhteiskunnassa :([/QUOTE]

olisin pitänyt kaikki lapseni kotihoidossa kouluun asti mutta sitä mahdollisuutta ei ole sallittu. kun kahdella lapsella kehitysvaikeuksia puheenkehityksessä :( ja sitten ahdistettiin laittamaan viel tuo 5v myös tarhaan. inhottaa viiä tyttö tarhaan ku joka aamu kauheaa tappelua. ei ole vieläkää saanu kavereit vaik tarha tädit on yrittäneet kaikkensa. likka on ollut tarhas 1.8.2011 asti

Tämä nyt menee hieman aiheen vierestä mutta... Viime vuonna itselläni oli vaikea (rahallinen)elämän tilanne. Diakonissa käynnin aikana kysyin että ottaisiko he lapsien käytettyjä vaatteita tai uusia villasukkia lahjoitukseen perheille jotka niitä tarvitseisi.. Vastaus oli että nykyvanhemmat eivät käytä villasukkia lapsillaan vaikka sukkien lahjoittajia olisi paljon. Käytetyt vaatteetkaan eivät kelvanneet... Mä olisin halunnut antaa pois omistani toisen avuksi, koska mäkin sain apua (eritavalla tosin mitä odotin mut tää apu jota mä sain olikin kaikkien meidän kannalta parempi)

Mä ainakin opin tästä et jos rahasta oikeesti on tiukkaa niin kyllä pitäisi käytetty tavarakin kelvata. Ja villasukat pitää kumminkin saappaissa varpaat lämpimänä vielä pakkasillakin...
Mä muistelen ainakin lämmöllä jouluisin (ja muulloinkin) kuinka ihanaa oli lapsena saada paketista mummon kutomat villasukat.

mulle ei taas oikeen muu kelpaa kuin käytetty :D kierrättäisin itsekin eteenpäin jos vain olisi. mutta kaikki kuluu omilla lapsilla loppuun asti.

En aikoina saanut itse kun olisin tarvinnut, jäin yksin neljän lapsen kanssa. Nuorimmalla oli pitkään jatkunut refluksi ja tarvitsi päiväkotiin avustajan, sen takia käytiin sosiaalipuolen kanssa palaveri. Sieltä kysyin jouluksi apua kun tiesin että eräs tuttu viinaanmenevä yh oli saanut. Ei tippunut apua ei. Yksi lahja per lapsi oli sinä vuonna, seuraavana vuonna muutettiinkin keskustaan halpaan kunnan vuokra-asuntoon, luovuttiin autosta ja harrastuksista.

Nyt muutamaa vuotta myöhemmin asiat ovat jo paremmin. Autan tänä jouluna erästä ihmistä johon tutustuin netin kautta ja tiedän että hän on lapsineen olemassa. Hän on myös "liian hyväosainen" saadakseen avustusta, eli kunnollinen ihminen jolla kriisi päällä, ei mikään sossun palvelema ongelmadeeku. Kerään hänen lapselleen vaatepaketin ja äidille kassillisen ruokaa.

Näihin joulupuihin ja hyvä mieli-juttuihin en laita pennin latia, se tuli nähtyä että kortit menee rikkaille tai itse omansa elämänsä sössineille joille viina maistuu sen sijaan että huolehtisivat lapsistaan.

En aikoina saanut itse kun olisin tarvinnut, jäin yksin neljän lapsen kanssa. Nuorimmalla oli pitkään jatkunut refluksi ja tarvitsi päiväkotiin avustajan, sen takia käytiin sosiaalipuolen kanssa palaveri. Sieltä kysyin jouluksi apua kun tiesin että eräs tuttu viinaanmenevä yh oli saanut. Ei tippunut apua ei. Yksi lahja per lapsi oli sinä vuonna, seuraavana vuonna muutettiinkin keskustaan halpaan kunnan vuokra-asuntoon, luovuttiin autosta ja harrastuksista.

Nyt muutamaa vuotta myöhemmin asiat ovat jo paremmin. Autan tänä jouluna erästä ihmistä johon tutustuin netin kautta ja tiedän että hän on lapsineen olemassa. Hän on myös "liian hyväosainen" saadakseen avustusta, eli kunnollinen ihminen jolla kriisi päällä, ei mikään sossun palvelema ongelmadeeku. Kerään hänen lapselleen vaatepaketin ja äidille kassillisen ruokaa.

Näihin joulupuihin ja hyvä mieli-juttuihin en laita pennin latia, se tuli nähtyä että kortit menee rikkaille tai itse omansa elämänsä sössineille joille viina maistuu sen sijaan että huolehtisivat lapsistaan.

äläpäs taas yleistä.
Tiedän useammnkin perheen missä EI VIINA maistu, mutta esim lapsilla tai vanhemmalla joku sairaus ja sen vuoksi saavat lahjakortin.
ja alkoholistinkin lapset tarvitsevat jouluna ruokaa. ajattelepas sitä että ilman sitä korttia se lapsi ei saisi YHTÄÄN ruokaa... Sillä kortila kun saa ostaa VAIN ELINTARVIKEITA

Yhteistyössä