Jees jees hieno neuvolantäti... sijainen siis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumalatonläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Piti ihan neuvola kortti käydä hakemassa ja katsoa mun tilannetta tässä raskaudessa... itelläni pituutta 163cm ja lähtöpaino 52 kg, eli lyhyehkö ja hoikka oon aina ollut. Mulla on täälä viikoilla 18+1 tullu painoa jo 5 ja puoli kiloa!! :D ja nyt viikoilla 41 paino on vaihellu 70-71kg välillä :D Että.... Ja mulla on ollu 6 vai 7 eri neuvolatätiä ja jokainen on vaan hymyillen sanonut että ihan normaalia, varsinkin kun olen hoikka ja eka raskaus. et ihan normaaliin ryhmään kuulun. vaikka oppi-kirjoissakin lukee että suotava painon-nousu äidillä olisi se 11-15kg tai jotain sinne päin. Ainut mistä on puhuttu neuvolassa on ollut suolan käyttö jos/kun turvottaa, että sitä vähempi ja vettä enempi :)

Tajusko porukka täälä nyt ollenkaa, että ap on normaalipainon alarajoilla, ja olisi vielä normaalipainoinen, vaikka painaisi 70kg ja EI OLISI RASKAANA!
Eli 10-15 kg.n painonnousu raskaus aikana ei tekisi hänestä edes vielä lihavaa, kun siitä laskee vauvan painon yms. pois?
Todella outo täti pahempi se olisi, jos painoi ei olisi noussut ollenkaan. Jos neuvolassa tuolaisia ohjeita annetaan niin onko ihme, että imetys ei monella onnistu?

Sanoitko sä tädille mitään? Voihan sitä väittää vastaan tai kysyä ainakin, että onko tuo oikeasti sinusta liian suuri painonnousu.
Siis on kai mullakin tuon verran tullut noilla viikoilla.
Jos on sama täti vielä ens käynnillä niin ota toki puheeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoitko sä tädille mitään? Voihan sitä väittää vastaan tai kysyä ainakin, että onko tuo oikeasti sinusta liian suuri painonnousu.
Siis on kai mullakin tuon verran tullut noilla viikoilla.
Jos on sama täti vielä ens käynnillä niin ota toki puheeksi.

Sanoin hänelle, että oman neuvolatätini mielestä painonnousu on ollut normaalia eikä minun tarvitse alkaa millekkään erikoisruokavaliolle "laihduttaakseni". Hän vastasi että viikkoihin ja painooni nähden on painoa tullut liikaa. Jonka jälkeen pakkasin tavarani ja ilmoitin tulevani kun omatäti palannut lomalta.

En näe mitään syytä kuunnella noin outoja neuvoja tässä vaiheessa. Vai pitäisikö mun pitää koko raskauden ajan paino samassa kuin ennen raskautta?
Ilmeisesti hänen mielestään.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Vain! Sama juttu kun ap:lla, eli pituus 174cm ja lähtöpaino oli 53.5kg. Eli ei taida haitata :D

Sulla oli lähes samat mitat kuin mulla ennen esikoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Vain! Sama juttu kun ap:lla, eli pituus 174cm ja lähtöpaino oli 53.5kg. Eli ei taida haitata :D

Sulla oli lähes samat mitat kuin mulla ennen esikoista.

Eli luikku! :D Ihan vakavissaan, mua ei tosiaan haittaa vaikka vähän kiloja jäiski. Mut kyllä mä välillä ite oon ollu kauhuissani noista tulleista kiloista tai siis missä tahdissa niitä tulee. Mulla on neuvolassa suhtauduttu taas toisinpäin ja hoettu, ettei haitta mitään kun niin laiha ollu ennen raskautta. :)

mullakin on mielenkiintoisia kokemuksia neuvolatädin sijaisista. Olin viikoilla 25-30 ja liikunta oli vähentynyt aika minimiin tajuttoman väsymyksen, supistelujen ja joidenkin ihme kipujen (liitoskipuja sitten varmaan, kun joka askel sattui tuonne nivusiin) takia. Kävin päivittäin vain noin 20-30 min. kävelylenkillä. Neuvolatäti sitten kysyttyään tuosta liikunnan määrästä sanoi että sellanen puolen tunnin juoksulenkki olisi hyvä tehdä muutaman kerran viikkoon. Siis minulle, joka en edes ennen raskautta koskaan juoksua harrastanut, vaan liikuin muulla tavoin. Mutta siis juoksuharrastus olisi pitänyt aloittaa ja se tuntui olevan neuvolatädin takia ainoa hyväksyttävä liikuntamuoto. Sinänsä pidän tosi hyvänä, että kannustavat liikuntaan, ja potkivat meitä vähän persuksille, mutta...

Ja tuosta painonnousuasiasta. Se ei edes kerro yhtään mitään paljonko niitä kiloja tulee... itse olin ennen raskautta normaalin ja alipainon rajalla ja raskaus kerryttikin niitä kiloja sitten 16. Nyt tytön ollessa kahdeksankuinen mulla on edelleen paino kolme kiloa alkutilannetta miinuksella, pahimmillaan miinuskiloja oli kuusi... Ja minullekin eräs toinen sijainen (miks nää muuten on aina sijaisia??!!) vähän varovasti raskauden loppuvaiheessa syömisiä toppuutteli. Voih, olisimpa syönyt kunnolla vararavintoa niin en nyt näyttäisi luukasalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jumalatonläski:
Pituutta siis 168 ja paino 56-58. Nyt rv 19 ja painoa tullut 2kg. Sanoi, että kannattaa alkaa seuraamaan mitä suuhun laittaa, että kiloista on sitten vaikea päästä..

Siis halooo????

Helvetti mitä aaseja tuolla on.
Pakkasin samantien kamat laukkuun ja sanoin, että tulen kun oikea täti palannut lomalta.

Olen siis aina elänyt terveellisesti ja syönyt myös niin.
Ja koska suvussamme on kohonnut diabetesriski seuraan myös tarkkaan minkä verran makeaa syön jne..

Mutta hienoa. Lisää tuollaisia akkoja sinne.

Rupesi naurattamaan kun "näin" miten heitit kamat kassiin ja häippäisit. :D
Ihan oikein teit kyllä!
Näitä juttuja lukee ja kuulee niin paljon. Useimmat vain kihisee tai itkee hiljaa mielessään. Ehkä tuollaisen palautteen jälkeen joutuu miettimään seuraavan kerran mitä sanoo.

Ja todellakin olet ennenminkin laiha, eli ei millään tavalla asiallista käytöstä. Pikemminkin olisi ehkä pitänyt varmistaa että syöt tarpeeksi ja saat tarpeeksi vitamiineja tms.

*odottaa kauhun sekaisella mielenkiinnolla neuvolakäyntejä jos onnistun tulemaan raskaaksi*
Itse olen läpikäynyt vaikean syömishäiriön ja mulle on hyvin riskialtista tulla sanomaan painosta mitään. Saati sitten jos vielä olen raskaana. :D

nämä nyt on näitä tätejä. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mulla on ylipainoa ja koko raskaudessa paino nousi 1,5kg, jotka kaikki tuli kahden neuvolakäynnin välillä joskus viikolla 30. Tästä sit kamala haloo, kun paino oli noussut kuukaudessa 1,5kg, vaikka ei siihen mennessä ollut noussut grammaakaan. Menin kotiin ja unohdin koko jutun. Tuossa samassa painossa menin sit 10 vkoa myöhemmin synnyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Jumalatonläski:
Pituutta siis 168 ja paino 56-58. Nyt rv 19 ja painoa tullut 2kg. Sanoi, että kannattaa alkaa seuraamaan mitä suuhun laittaa, että kiloista on sitten vaikea päästä..

Siis halooo????

Helvetti mitä aaseja tuolla on.
Pakkasin samantien kamat laukkuun ja sanoin, että tulen kun oikea täti palannut lomalta.

Olen siis aina elänyt terveellisesti ja syönyt myös niin.
Ja koska suvussamme on kohonnut diabetesriski seuraan myös tarkkaan minkä verran makeaa syön jne..

Mutta hienoa. Lisää tuollaisia akkoja sinne.

J

Rupesi naurattamaan kun "näin" miten heitit kamat kassiin ja häippäisit. :D
Ihan oikein teit kyllä!
Näitä juttuja lukee ja kuulee niin paljon. Useimmat vain kihisee tai itkee hiljaa mielessään. Ehkä tuollaisen palautteen jälkeen joutuu miettimään seuraavan kerran mitä sanoo.

Ja todellakin olet ennenminkin laiha, eli ei millään tavalla asiallista käytöstä. Pikemminkin olisi ehkä pitänyt varmistaa että syöt tarpeeksi ja saat tarpeeksi vitamiineja tms.

*odottaa kauhun sekaisella mielenkiinnolla neuvolakäyntejä jos onnistun tulemaan raskaaksi*
Itse olen läpikäynyt vaikean syömishäiriön ja mulle on hyvin riskialtista tulla sanomaan painosta mitään. Saati sitten jos vielä olen raskaana. :D

Juu, siis jos olisi neuvonut yleisesti ruokajutuissa. Ei olisi ollut mitään. Mutta en jää kuuntelemaan mitän höpönlöpön juttuja suunnilleen laiduttamisesta raskausaikana näillä kiloilla. Jos tuon vertaa ei ymmärrä niin ei mun mielestä sillä naisella ole välttämättä tieto/taito kohdallaan muissakaan asioissa.

Tsemppiä sulle raskautumiseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Taitaa paino olla monelle naiselle aika arka paikka :whistle:

Ehkä helpommalla olis päässyt näitten kilareitten sijasta olis vaan sanonut että "kiitos, syön terveellisesti ja painokin on ok"..

Hänelle en siis vetänyt mitään kilareita, eikä paino ole mulle mitenkään arka asia.

Totesin vaan ystävällisesti että palaan omantätini palattua. En mä jää huvin vuoksi kuuntelemaan jotain laihdutusneuvoja jne.. mikä pointti siinä on? =)
Ja kerroin hänelle kyllä nätisti, että asiat silla saralla ovat ok. Mutta hän totesi painoa tulleen liikaa. :)

Huh, onneksi mulla on ihanempi neuvolatäti! :D Neljäs raskaus menossa, viikoilla 33 ja painoa tullut JO 17kg! Ja joo, se on ihan hirveän paljon! Joka raskaudessa mulla noussut paino 15-20kg, ja KAIKKI aina lähteny pois synnytyksen jälkeen reilussa puolessa vuodessa. Normaalisti olen normaalipainoinen, (pituus 168 ja paino n. 60kg). Eka raskaudessa sain huutia painosta ja stressasin ja pelkäsin neuvolaan menoa, oli eri neuvola kuin nyt.

Mutta nyt ihana neuvolan täti sanoo mulle aina että elä sinä huoli, sun kroppa käyttäytyy noin raskudessa, tarvii ylimääräistä jaksaakseen raskauden ja imetyksen ja kun ne lähtee pois niin ei välitetä siitä. :) Ja joka kerta noussut yli puoli kiloa/ viikko.

Eli on eroja näköjään tädeissä! Ap, meitä mahtuu moneen junaan, jätä omaan arvoonsa se täti ja kun itse tiedät että se oli turhaa niin se oli ja meni! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ----:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:laugh: tais ap ottaa vähä itteensä. ei sitä alkuraskaudessa oo hyvä että kiloja tulaa vyörymällä

Viikkoja siis 19 ja 2 kg tullut lisää ;)

mut jos ne 2 kg oli tullut tosi lyhyessä aikaa??

Sinä olla vähä yksi kertanen?

En vaan onhan se ihmettelyn aihe jos ne kaksi kiloa ois tullut vaikka 2 viikossa.. mutta ap jo kertoi että niin ei ole..

:o

Voi vi*** näitä mammoja. Ota se vesimeloni sieltä nenästä ja ala käyttäytymään niin kuin aikuiset ihmistet!!! Ei sitä terkkaa kuule kiinnosta henkilökohtaisesti pätkääkään sun painosi, kunhan kertoo sen mitä työssään pitääkin. SUN LAPSEN sekä sun itsesi parasta se kuule ajattelee.

Taisi osua aika arkaan paikkaan, kun noin kilahdit, onko sulla jotain patoutumia painon suhteen???

Kun mulla alko raskauden puolesvälis nousta paino reilusti yli neuvolan käyrien,niin terkka otti käyrälapun käteensä ja kysyi multa,että piirtääkö hän vielä tätä käyrää vai laittaako roskiin koko lapun.Sanoin,että laita roskiin vaan,se heitti eikä sen koommin kommentoinut painoa.Ja kaikki meni hyvin ja painoki lähti nopeasti synnytyksen jälkeen :D

Yhteistyössä