Jeesailkaas vähäsen,ulkomailta suomeen muutto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomeensuomeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suomeensuomeen

Vieras
Olen muuttamassa nyt vajaan vuoden ulkomailla olon jälkeen takaisin suomeen.
Tähän on muutam kuuakausi,tarkka päivämäärää tai kuukautta ei ole vielä tiedossa mutta on päätetty palata.

Mistähän lähden likkeelle,näitä asunto/ytöpaikka asioita on huono täältäkäsin hoitaa.Veli asuu helsingissä ja helsinkiin siis muutetaan koska siellä on tämä ainoa suomen kontakti/sukulainen eli veli (sekä muutama ystävä)

Mehä olemme lapsen kanssa käytännössä asunnottomia,veljen yksiössä voidaan olla jonkin aikaa muta ei loputtomiin.

Jota voisin hakea töitä niin päivähoitopaikka olisi edellytys,mutta enenkun haen hoitopaikkaa niin pitäisi kaiketi olla asunto jonka läheisyydestä (jäkimatkan päästä) haen sitä hoipaikkaa..päiväkotipaikan edellytyksenä työ?
Voinko saada hoitopaikan jos ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi ja kun tarkoitukseni on päästä "edes johonkin työhön" jotta päästään edes alkuun.
Minulla ei ole myöskään ole ollut viimeiseen 6kk tuloja siinäkohtaa ku tulmme eli voinko saada työttömyyskorvausta samantien?Elämme tällähetkellä säästöilläni sekä lapsilisällä.

Voimmeko saada pikana kaupungin asunnon koska olemme asunnottomia?Ihan
sama mistä on kunhan on suht pieni ja halpa..kaikki tämä vaan siksi aikaa kunnes pääsemme takaisin ns jaloillemme.Säästöjän on tuossakohtaa vielä senverran että saan esim 1.kk vuokran maksettua jne eli ei tulla ihan tyjjin taskuin.
Voinko periaatteessa tehdä mitään asioita etukäteen,työpaikkaa nyt ei saa ilman että naamaa näyttää ja asunnonkin suhteen pitäsi olla papereita kirjottelemassa jne.
Työkkiin voiisn ilmottautua etukäteen kaiketi?eivät kai karensia lykkää kun en ole työssäkään ollut tai siis jäänyt työtömäksi irtisanouduttuani "aikoja sitten"..vai laitavatko karenssin silti :O

Voinko haketua esim sosiaalipäivystykseen jos olemme ns kadulla kun tulemme?

Maa jossa asumme on tällähetkellä "pohjalla" vaikka eu-maa onkin,täällä ei ole töitä edes omille..vuokrasopimus nykyiseen asuntoon täällä päättyy viim. kesällä kun turistikausi alkaa.eli sillon on pakko viimeistään palata.
Plusmerkkistä tapahtumaa ei tililläni ole ollut aikoihin,paitsi tietysti lapsilisä.

Jos kellään on antaa vinkkejä tms niin olisin kiitollinen!!

Suosittelisin lämpimästi miettimään muuttamista johonkin muuhun kaupunkiin kuin Helsinkiin, jos olette vailla asuntoa. Täällä on käsittääkseni ihan katastrofaalinen tilanne. Helsinkiläiset saavat kaupungin asunnon ennen sinua. Todennäköisesti ohjataan vaan vapaille markkinoille etsimään kämppää.
Samaten päivähoitotilanne täällä on vähintäänkin no katastrofaalinen.

Onko lapsella suomalainen henkilötunnus olemassa? Oli tai ei, niin aloita tekemällä muuttoilmoitus, koska jos ette ole kirjoilla Suomessa, niin mikään sossu tai kela tai kaupunki ei ota kantaa teidän asioihin ettekä pääse asuntojonoon tai voi hakea päiväkotipaikkaa.

No haet nyt ensin sitä asuntoa. Kyllä joku taho sen sulle "lupaa" vaikka nimi ei vielä olisikaan papersssa.Allekirjoitat sopparin sit kun tuut tai veljes tekee sen valtakirjalla-. Sitten voit hakea hoitopaikkaa. Ja ilmoittaudu sinen työkkäriin vaikka heti.

Olen helsingistä kotoisin ja siis käsittääkseni myös helsinkiläinen vaikka ulkomailla nyt asunkin.
Toki voina sunnon otaa myös vapailta markkinoilta siksi aika että pääsen alkuun (työ yms) ..mutta mitäs kun en mitään näistä asioista voi saada ennenkun olen siellä :o
Ja missä järjestykssä sinä lähtisit purkamaan vyyhtiä?

Ja siis lapsi syntynyt suomessa,olemme olleet vaja vuoden ulkomailla siinävaiheessa kun tulemme takaisin.
Tietysti teen muuttoilmoitukset ja maahan muuttoilmoituksen jne..
En vain itse osannut järkeillä että mistä lähteä liikkeelle

Et sä enää mikään hesalainen ole os oot asunut vajaan vuoden ulkomailla. VAi oletko muka kirjoilal siellä, maksat sinen veroja jne?

Ja usko nyt , kyllä sä sitä kämppää voit hakea vaikka siellä asutkin. Ihan varmasti onnistuu nimen laittaminen paperiin sitten kun olet täällä.

Olen itse muuttanut ulkomailta Suomeen pari kertaa. Toisella kertaa oli asunto yms. valimiina, mutta toisella kertaa ei. Ja nyt olen taas muuttamassa ulkomaille ihan pian. :) Mutta tässä muutamia asioita, joita olen oppinut matkan varrella.

Muuttoilmoitusta et voi tehdä ennen kuin oikeasti tiedät milloin muutat Suomeen.

Voit hakea asuntoa Suomesta vaikka heti, mutta kaupungin asuntoa et välttämättä saa ennen kuin olet täällä tai tiedät milloin olet tulossa. Me haimme kaupungin vuokra-asuntoa heti Suomeen muutettuamme - ja pelotteluista huolimatta saimme sen melkein heti, koska olimme käytännössä kodittomia.

Voit myös alkaa etsimään työpaikkaa Suomesta viimeistään silloin kun tiedät milloin olet tulossa takaisin. Nykyisin ei ole niin outoa, että hakija on ulkomailla sillä hetkellä. Luulisin, että myös pävähoitopaikka löytyy kun saat työpaikan. Kannattaa myös siitä hakea heti kun voit.

Et voi myöskään ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos et asu virallisesti Suomessa. Työkkäriin voit (ja kannttaa) ilmoittautua heti kun palaat Suomeen.

Myös muita sos.turvaetuuksia voit hakea heti kun palaat Suomeen, mutta et niin kauan kun et virallisesti asu Suomessa.

Joitain asioita voi järjestellä jo etukäteen, mutta kaikkea ei voi. Asiat saat kuitenkin aika nopeasti sitten Suomessa hoidettua kun tulet takaisin ja teet muuttoilmoituksen.

Yhteistyössä