Jeesus bännätty joulujuhlista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.........

Vieras
"Kun perinteisestä joululaulusta pyyhitään Jeesus-sana pois, ei kaikki ole ihan kohdallaan

On taas aika vuodesta, jolloin kouluissa valmistellaan kiireellä joulujuhlia. Ja tehdään perheitä puhuttavia valintoja.

Kuopukseni käy helsinkiläistä peruskoulua, jossa joulujuhla on päätetty riisua kokonaan itse joulun sankarista Jeesuksesta. Lasten tonttutanssit ja lumiukkoesitykset ovat olleet mainioita, mutta kun perinteisestä joululaulusta pyyhitään Jeesus-sana pois, ei kaikki ole ihan kohdallaan..."

Kun perinteisestä joululaulusta pyyhitään Jeesus-sana pois, ei kaikki ole ihan kohdallaan – Suomenkuvalehti.fi

Voi helvetti millaista menoa!

Mitä se Jeesus pakanajuhlassa edes tekeekään? Jouluhan on alunperin pakanajuhla, se kannattaa muistaa. Ja toisekseen mitä uskonto tekee kouluissa, joissa opetetaan tietoa?

Kyllä se Jeesus on ainakin viimeiset 50 vuotta (varmaan kauemminkin) ollut mukana suomalaisessa perinteisessä joulussa, jos ei muualla, niin joululaulujen sanoissa ja seimikuvaelmissa. Minä olen ateisti, mutta silti mielestäni se Jeesus-ukkeli ja enkelit kuuluvat perinteiseen joulunviettoon. Typerää pilata kauniit jouluperinteet.

Mitä se Jeesus pakanajuhlassa edes tekeekään? Jouluhan on alunperin pakanajuhla, se kannattaa muistaa. Ja toisekseen mitä uskonto tekee kouluissa, joissa opetetaan tietoa?

Ööö, no vaikka lisää ymmärrystä eri uskonnoista, kulttuureista ja historiasta? Tai vaikkapa (hui kauheaa) edistää hyväksymistä, ymmärtämistä ja/tai suvaitsevaisuutta?

Tieto uskonnoista on yhtä arvokasta kuin mikä muu tahansa tieto. Asioiden kokemuksellinen oppiminen on varsin tehokasta.

[QUOTE="Sanna";27644809]Kyllä se Jeesus on ainakin viimeiset 50 vuotta (varmaan kauemminkin) ollut mukana suomalaisessa perinteisessä joulussa, jos ei muualla, niin joululaulujen sanoissa ja seimikuvaelmissa. Minä olen ateisti, mutta silti mielestäni se Jeesus-ukkeli ja enkelit kuuluvat perinteiseen joulunviettoon. Typerää pilata kauniit jouluperinteet.[/QUOTE]

Asiat muuttuu. Ei kaiken tarvitse aina olla samanlailla. Uskonto ja koulu ei kuulu yhteen. Minä en ole ateisti ja ajattelen kuitenkin näin.

Ööö, no vaikka lisää ymmärrystä eri uskonnoista, kulttuureista ja historiasta? Tai vaikkapa (hui kauheaa) edistää hyväksymistä, ymmärtämistä ja/tai suvaitsevaisuutta?

Tieto uskonnoista on yhtä arvokasta kuin mikä muu tahansa tieto. Asioiden kokemuksellinen oppiminen on varsin tehokasta.

Minusta uskonto ei edistä yhtään suvaitsevaisuutta, aika paljon tehdään pahaa uskonnon varjolla. Tottakai pitää opettaa maailman uskonnot, myös se mitä kaikkea pahaa uskonnolla saadaan aikaan, kun halutaan. Tai ymmärtämättömyyttään. Mutta siihen ei tarvitse vuosikausien uskonnonopetusta vaan riittää, että uskontotiede on yksi osa muuta ainetta. Se voi olla osa elämänkatsomustietoa, nivoutua historiaan (esim. mitä uskonto on saanut aikojen saatossa aikaan) jne. Kouluissa ei saisi olla tunnustuksellista uskontoa, mutta sitähän se valitettavan usein on. Jo lähtökohta, että valitaan luterilainen uskonto on tunnuksellinen lähtökohta.

Mitäs jos tänä jouluna kouluissa valitaankin jonkin toisen uskonnon joulu joulujuhlan aiheeksi, silloin voi olla ettei juhlita lainkaan. Jos uskonnonopetus olisi niin avartavaa, luulisi suomalaisten tajuavan, ettei luterilaisuus ole ainoa uskonto maailmassa...

Mun lasten koulussa ei vietetä joulujuhlaa ollenkaan, että silleen. Viettävät sen sijaan nyt itsenäisyyspäiväjuhlaa. Bannattu on...joulu ja jeesus, totaalisesti.

JESUS: YOU´RE BANNED !!!

[QUOTE="Sanna";27644809]Kyllä se Jeesus on ainakin viimeiset 50 vuotta (varmaan kauemminkin) ollut mukana suomalaisessa perinteisessä joulussa, jos ei muualla, niin joululaulujen sanoissa ja seimikuvaelmissa. Minä olen ateisti, mutta silti mielestäni se Jeesus-ukkeli ja enkelit kuuluvat perinteiseen joulunviettoon. Typerää pilata kauniit jouluperinteet.[/QUOTE]

Jos nyt kuitenkin noin 1000 vuotta, vähintään...

[QUOTE="muuan";27645148]Jos nyt kuitenkin noin 1000 vuotta, vähintään...[/QUOTE]

Ei mitään käsitystä kristinuskon historiasta Suomessa? 1000 vuotta sitten suomalaisilla ei ollut mitään käsitystä kristinuskosta, ensimmäinen ristiretkikin oli vasta edessäpäin.

Otsikosta tuli mielikuva, jossa Jeesus seisoo koulun ovella ja punaniskaportsari estää häntä pääsemästä sisään. "Sori Jeppe, sulla on porttikielto". Lapset tuijottavat sisällä nenät kiinni ikkunassa ja Jeesus kävelee pois pää painuksissa :(

En kyllä ymmärrä miksi joulujuhlassa saa sitten olla tontut ja joulupukit? Eikös koulussa opetetakaan tietoa NIIDEN osalta? "Ei meil Jessee oo MUT NÄÄ TONTUT JA JOULUPUKIT ON KYL OLEMASSA!"

Eiköhän samointein lopeteta joulu ja juhlitaan vaan uutta vuotta. Ja jos joku nitisee siitä, että ei joulua juhlittu aikasemminkaan Jessen takia, niin tiedoksi vain, että kyseessä on tosiaan alkuperin pakanallinen juhla jolla ei muutenkaan ole mitään todellisuuden perää.

Mut hei, ehkä kymmenen vuoden päästä voidaan sitten ylistää allahia koulun joulujuhlassa, sehän vähemmistöille sopii :)

Suomessa (ja muuallakin) alkaa unohtumaan mitä se demokratia nyt oikeesti tarkoittikaan.

[QUOTE="Pah";27645469]En kyllä ymmärrä miksi joulujuhlassa saa sitten olla tontut ja joulupukit? Eikös koulussa opetetakaan tietoa NIIDEN osalta? "Ei meil Jessee oo MUT NÄÄ TONTUT JA JOULUPUKIT ON KYL OLEMASSA!"

Eiköhän samointein lopeteta joulu ja juhlitaan vaan uutta vuotta. Ja jos joku nitisee siitä, että ei joulua juhlittu aikasemminkaan Jessen takia, niin tiedoksi vain, että kyseessä on tosiaan alkuperin pakanallinen juhla jolla ei muutenkaan ole mitään todellisuuden perää.

Mut hei, ehkä kymmenen vuoden päästä voidaan sitten ylistää allahia koulun joulujuhlassa, sehän vähemmistöille sopii :)

Suomessa (ja muuallakin) alkaa unohtumaan mitä se demokratia nyt oikeesti tarkoittikaan.[/QUOTE]

No kerropa omin sanoin mitä se demokratia tässä tapauksessa tarkoittaa.

[QUOTE="Pah";27645469]En kyllä ymmärrä miksi joulujuhlassa saa sitten olla tontut ja joulupukit? Eikös koulussa opetetakaan tietoa NIIDEN osalta? "Ei meil Jessee oo MUT NÄÄ TONTUT JA JOULUPUKIT ON KYL OLEMASSA!"

Suomessa (ja muuallakin) alkaa unohtumaan mitä se demokratia nyt oikeesti tarkoittikaan.[/QUOTE]

Miksi ei joulupukkia ja tonttuja saisi olla? Samanlainen satuhahmohan se jesse on, kun noi pukit ja tontut?

No kun se on ollut joulujuhlissa iät ja ajat mukana! Ymmärrättekö, en tunne yhtään ihmistä, jotka muistelis että kouluaikoina oli pakanalliset joulumenot Suomessa. :laugh:

Ja jos oikeasti ette usko yhtikäs mihinkään, niin ette viettäis joulua. Minä en arvosta ateisteja, jotka viettävät joulua ja vetoavat siihen, että sen takia sitä muka viettävät kun on pakanoiden juhla. Kun kaikki tietää, että se on hevonkukkua että kukaan tänä päivänä on alkanut viettää joulua sen takia, että se on pakanoiden juhla.

Yhteistyössä