Jeesus bännätty joulujuhlista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Pah";27645623]Eikös kyse juuri ollut, että Jesse pudotettiin jo pois? Mainitsin, että samalla perusteella tontut ja joulupukit pitäisi poistaa myös.[/QUOTE]

Onko teille jesse, pukki ja tontut ihan sama asia? Minä kun luulin, että nämä kristilliset uskomukset ja jeesus on jotain arvokkaampaa kuin pukit, keijukaiset ja pääsiäispuput?! ;)

[QUOTE="vieras";27645592]Ja mistä tiedät, että enemmistö haluaa uskonnolliset joulujuhlat?[/QUOTE]

No olisko siitä, että enemmistö suomalaisista kuuluu ev.lut. kirkkoon?

[QUOTE="vieras";27645629]Minä en arvosta ateisteja, jotka viettävät joulua ja vetoavat siihen, että sen takia sitä muka viettävät kun on pakanoiden juhla. Kun kaikki tietää, että se on hevonkukkua että kukaan tänä päivänä on alkanut viettää joulua sen takia, että se on pakanoiden juhla.[/QUOTE]

Minäpä luulen, että aika moni viettää joulua ihan lahjojen antamisen ja toisten muistamisen takia, piristystä keskelle talvea, pientä juhlaa pimeyteen! Ei niinkään muistellen jotain jeesusta virsejä veisaten!

Onko teille jesse, pukki ja tontut ihan sama asia? Minä kun luulin, että nämä kristilliset uskomukset ja jeesus on jotain arvokkaampaa kuin pukit, keijukaiset ja pääsiäispuput?! ;)

No eikö juuri teistä ne ole verrattavissa? Eli millä perusteella sitten pukki voi sinne juhlaan jäädä, kun se on samanlainen satuhahmo ja lapset niistä satuhahmoista turmeltuu?

[QUOTE="vieras";27645592]Ja mistä tiedät, että enemmistö haluaa uskonnolliset joulujuhlat?[/QUOTE]

Tietenkin koulu/luokkakohtaista! Mutta sehän riittää, että jos yksi oppilaista ei halua niin sitten ei järjestetä!

Myönnän toki, että munan ottaminen korista on helpompaa kun sen sinne laitto.

[QUOTE="vieras";27645639]No olisko siitä, että enemmistö suomalaisista kuuluu ev.lut. kirkkoon?[/QUOTE]

Miten se liittyy siihen moniko haluaa joulujuhlan sisältävän jeesustelua?

[QUOTE="vieras";27645650]No eikö juuri teistä ne ole verrattavissa? Eli millä perusteella sitten pukki voi sinne juhlaan jäädä, kun se on samanlainen satuhahmo ja lapset niistä satuhahmoista turmeltuu?[/QUOTE]

Näinkö nämä kristillisiä juttuja juhliin vaativat ajattelevat?? Jesse on tärkeä satuhahmo?

[QUOTE="vieras";27645655]Miten se liittyy siihen moniko haluaa joulujuhlan sisältävän jeesustelua?[/QUOTE]

Jaa, en vaan tiedä... Vittu että osaa porukka olla tyhmää.

[QUOTE="vieras";27645701]Jaa, en vaan tiedä... Vittu että osaa porukka olla tyhmää.[/QUOTE]

Näköjään kun ei tajua, että valtaosa suomalaisista kuuluu tavan vuoksi kirkkoon.

Tämä on tätä ihmeen suomalaista systeemiä. Otetaan Jeesus j kristinusko pois koulusta, ettei vaan tänne muuttaneet muslimit loukkaannu tai ateistit.
Jos suomalaiset kristityt menevät muslmimaihin, niin tekevätkö he noin, ettei suomalaiset loukkaannu? Ei, vaan maassa maan tavalla ja suomalaiset pitävät turpansa kiinni Jeesuksestaan. Mutta suomalaiset vaan nuoleskelee muitten takapuolta, ettei tule paha mieli.

[QUOTE="vieras";27645707]Etkö osaa lukea? JOS teistä Jeesus on verrattavissa satuhahmoon, kuten joulupukkiin, niin miksette samalla vaadi joulupukkeja bänniin? Kun menee ne teidän pakanalapset sekaisin, kun puhutaan "palturia"...?[/QUOTE]

En ole pakana, mutta ymmärrän kyllä, että jesse ja pukki on monille kuitenkin ihan eri asia.

[QUOTE="vieras";27645790]Tämä on tätä ihmeen suomalaista systeemiä. Otetaan Jeesus j kristinusko pois koulusta, ettei vaan tänne muuttaneet muslimit loukkaannu tai ateistit.
Jos suomalaiset kristityt menevät muslmimaihin, niin tekevätkö he noin, ettei suomalaiset loukkaannu? Ei, vaan maassa maan tavalla ja suomalaiset pitävät turpansa kiinni Jeesuksestaan. Mutta suomalaiset vaan nuoleskelee muitten takapuolta, ettei tule paha mieli.[/QUOTE]

...mutta kun ei uskonnon harjoittaminen kuulu kouluun, varsinkin kun kyse tällaisesta yhdestä ja ainoasta pakkopullasta. Jos haluan kuulla jessestä, menen kirkkoon, en lasten kouluun.

En ole pakana, mutta ymmärrän kyllä, että jesse ja pukki on monille kuitenkin ihan eri asia.

No minä en. Jos kutsuvat Jeesusta satuhahmoksi ja pukkia satuhahmoksi, niin eikö se ole silloin sama asia?

Eli ihan turhaan vänkäätte edes, että Jeesus olisi satuhahmo. Tiedätte itsekin, ettei ole, sen takia niin pelkäätte että lapsenne hänestä kuulee.

Ja minä lopetan kirjoitteluni tähän, mulle on ihan sama miten te haluatte joulunne viettää.

[QUOTE="vieras";27645807]No minä en. Jos kutsuvat Jeesusta satuhahmoksi ja pukkia satuhahmoksi, niin eikö se ole silloin sama asia?

Eli ihan turhaan vänkäätte edes, että Jeesus olisi satuhahmo. Tiedätte itsekin, ettei ole, sen takia niin pelkäätte että lapsenne hänestä kuulee.

Ja minä lopetan kirjoitteluni tähän, mulle on ihan sama miten te haluatte joulunne viettää.[/QUOTE]

Kyllä minun lapseni tietävät, että jesse oli joku historiallinen heppu, profeetta, mutta eivät ymmärrä, miksi pitäisi jotain ylistysvirsejä hänelle laulaa. ;) Eli ei tarvitse pelätä mitään.

[QUOTE="vieras";27645790]Tämä on tätä ihmeen suomalaista systeemiä. Otetaan Jeesus j kristinusko pois koulusta, ettei vaan tänne muuttaneet muslimit loukkaannu tai ateistit.
Jos suomalaiset kristityt menevät muslmimaihin, niin tekevätkö he noin, ettei suomalaiset loukkaannu? Ei, vaan maassa maan tavalla ja suomalaiset pitävät turpansa kiinni Jeesuksestaan. Mutta suomalaiset vaan nuoleskelee muitten takapuolta, ettei tule paha mieli.[/QUOTE]

Suurin meteliä pitävä ryhmä on ihan kantasuomalaiset ateistit, jotka eivät käsitä, miksi suomalaisissa kouluissa opetetaan ev. lut. uskontoa. Monet maahanmuuttaja islaminuskoiset ovat ihan hiljaa ja hyväksyvät esim joulujuhlat. Mutta heitähän on kantasuomalaisen helpompi syyttää kuin toisia kantasuomalaisia.

Hyvä kirjoitus, kannatan lämpimästi tätä kohtaa
"Sen sijaan että siivotaan Jeesus joulujuhlasta, eivätkö koulut voisi viettää edes kevytversioina myös muslimien paaston jälkeistä Eid al-Adhaa ja Buddhan syntymäjuhlaa Vesakia? Hindujen Diwali on sekin kaikin puolin värikäs hauska juhla, josta lapset taatusti tykkäisivät."

Joulu on kylläkin Saturnalia-juhla. Siinä juhlitaan voittamatonta aurinkoa. Ja millaisin menoin..!

Voittamatonta aurinkoa keskellä kaamosta :D. Ei ole ihan natsannut tuo ajankohta näille pippaloille.

"Sen sijaan että siivotaan Jeesus joulujuhlasta, eivätkö koulut voisi viettää edes kevytversioina myös muslimien paaston jälkeistä Eid al-Adhaa ja Buddhan syntymäjuhlaa Vesakia? Hindujen Diwali on sekin kaikin puolin värikäs hauska juhla, josta lapset taatusti tykkäisivät."

Mä olen Datan kanssa ihan samaa mieltä. Säästetään meidän kristilliset perinteet, mutta tuodaan mukaan uusia, muiden kulttuurien perinteitä. Uskonnollisia tai pakanallisia, molemmat käy. Silloin suurin osa olisi tyytyväisiä (ateistit todennäköisesti ei vielä silloinkaan) eikä meidän tarvitsisi luopua omista perinteistämme muiden kulttuurien vuoksi.

Mä olen Datan kanssa ihan samaa mieltä. Säästetään meidän kristilliset perinteet, mutta tuodaan mukaan uusia, muiden kulttuurien perinteitä. Uskonnollisia tai pakanallisia, molemmat käy. Silloin suurin osa olisi tyytyväisiä (ateistit todennäköisesti ei vielä silloinkaan) eikä meidän tarvitsisi luopua omista perinteistämme muiden kulttuurien vuoksi.

Pakanallinen on myös uskonnollinen, ei vain sitä samaa jota itse tunnustat.

tämä kuulostaa hirmu kivalta kyllä, mutta vain tälläisessä uskonnot ovat vain kulttuuria-ajattelutavassa. moni uskovainen ottaa uskonsa ja jumalansa vakavasti, eikä epäjumalien juhlien viettäminen käy millään tavalla laatuun.

Yhteistyössä