Jehovan todistajista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
katsoin juuri Silminnäkijän dokumentin Jehovista, jotka ovat eronneet seurakunnasta. Onko oikeasti niin, että jos JT polttaa tupakkaa, on homoseksuaali, harrastaa esiaviollista seksiä niin hänet erotetaan srk:sta? Miksi he haluavat olla erossa tavan ihmisistä?

Koko ohjelman läpihän tuosta ulkopuolisten kanssa tekemisissä olosta puhuttiin/sivuttiin. Tyypillistä "lahkolle" jolla on pelko että joku kyseenalaistaa ryhmän toiminnan tai ideologian(huom,sisältäpäin!)

naapurissa asuu jt-perhe ja eivät he juurikaan kommunikoi naapurien kanssa. Tervehtivät kyllä ja keskustelevat säästä jne. Mutta lähempää kontaktia eivät tee. Katsoin ohjelmaa ja minua hämmästytti se, että jt:t suosivat kouluttamattomuutta???!! Siis mitä? Lapsiakaan ei siis kannusteta kouluttautumaan?

Jaa, on mennyt ohjelma sivu suun...täytyykin katsoa tuleeko uusintana jossain vaiheessa. Meillä myös jt-perhe naapurissa ja ovat kyllä ihan mukavia ja asiallisia, mutta tosiaan ei lähemmin olla tutustuttu. Olisikin mielenkiintoista tietää lisää heidän ajatusmaailmasta kun lapset leikkivät keskenään (ihme että saavat leikkiä meidän vääräuskoisten lasten kanssa :)....

Mä olen lapsena ollut jehovan todistaja-piireissä, koska äitini oli epävirallisesti jehovantodistaja. Kyllä siis ainakin äitini kävi kokouksissa ja tutki heidän kanssaan raamattua, vaikka heidän silmissään ei ollut jehovan todistaja, kun ei halunnut mennä kasteelle. Äitini oli erittäin ujo, eikä kestänyt sellaista huomiota mitä kastetilanteessa saa. Näin ainakin luulen, vaikka äitini kuolemasta on pitkä aika ja olin silloin pieni lapsi.

En ole kuullut, että suosittaisiin olemaan kouluttautumatta. Eiköhän se ole perhekohtaista.

Eiköhän sinne jehovan todistajiin lukeudu paljon ihan tavallista väkeä, vaikka aika tarkkoja tosiaan ovat tupakoimattomuudesta ja muista asioista. Mä en ainakaan lapsuudesta muista, että ne olis ollut mitään ikäviä friikkejä ne tyypit. Ja kyllä mun tuntemat jehovan todistaja-perheiden lapset leikkivät lasten kanssa, katsomatta uskoa. Ja myös aikuisilla on ihan kaikenlaisia kavereita. Jokainen vastaa omasta uskostaan.

Mutta yleisesti mun mielestä kaikki hihhulointi on vähän hullua hommaa. Mutta en mä kyllä ymmärrä tollasta uhriksi heittäytymistäkään mitä monet entiset todistajat tekee. Etenkään jos ei ole syntynyt jehovan todistajaksi, mikä on tavallaan mahdotonta koska juuri siksi heillä on aikuiskaste, jotta ihmisellä on mahdollisuus itse päättää silloin kun on siihen riittävän kypsä. Jos joku perhe hylkää lapsensa, koska lapsi ei halua todistajaksi, niin eiköhän silloin se ole kyseisen perheen ongelma ja ongelma on silloin sen äidin tai isän pääkopassa kun ei kestä hyväksyä lapsensa päätöstä. Ei siitä voi mun mielestä seurakuntaa syyttää.

[QUOTE="Helvi";22878736]Toi dokkari löytyy muuten Ylen Areenalta, että ei tarvitse odottaa uusintaa..[/QUOTE]

No niinpäs onkin, jotenkin en koskaan muista sieltä käydä katsomassa. Kiitos muistutuksesta!

Nehän juhlii kuolemaa ja elävät päinvastoin kuin kristityt ja se mitä me ollaan totuttu elämään Suomessa, ei tietenkään ne muslimit ja muut hippiäiset.

[QUOTE="hmmm";22878590]naapurissa asuu jt-perhe ja eivät he juurikaan kommunikoi naapurien kanssa. Tervehtivät kyllä ja keskustelevat säästä jne. Mutta lähempää kontaktia eivät tee. Katsoin ohjelmaa ja minua hämmästytti se, että jt:t suosivat kouluttamattomuutta???!! Siis mitä? Lapsiakaan ei siis kannusteta kouluttautumaan?[/QUOTE]
No toihan oli alunperin sitä, että ei kannattanut kouluttautua, koska maailmanlopun piti tulla niin pian. Tärkeämpää oli siis saada ihmisiä kääntymään jehovan todistajiksi ja siten pelastumaan ennen isoa pamausta.

Mutta yleisesti mun mielestä kaikki hihhulointi on vähän hullua hommaa. Mutta en mä kyllä ymmärrä tollasta uhriksi heittäytymistäkään mitä monet entiset todistajat tekee. Etenkään jos ei ole syntynyt jehovan todistajaksi, mikä on tavallaan mahdotonta koska juuri siksi heillä on aikuiskaste, jotta ihmisellä on mahdollisuus itse päättää silloin kun on siihen riittävän kypsä. Jos joku perhe hylkää lapsensa, koska lapsi ei halua todistajaksi, niin eiköhän silloin se ole kyseisen perheen ongelma ja ongelma on silloin sen äidin tai isän pääkopassa kun ei kestä hyväksyä lapsensa päätöstä. Ei siitä voi mun mielestä seurakuntaa syyttää.

Minusta kuitenkin lapset kasvatetaan jehoviksi eikä valinnanvapautta sinänsä ole, koska tosiaan seurakuntakin tukee tätä hylkäämisperiaatetta ts. ollaan tekemisissä vain välttämättömien asioiden suhteen jos esim. lapsi ei haluakkaan liittyä jehovan todistajiin.

Kukin tyylillään ja tavallaan tietenkin, jehovalaisuus ei ole mitenkään sieltä sallivimmasta päästä oleva uskonto.

Nehän juhlii kuolemaa ja elävät päinvastoin kuin kristityt ja se mitä me ollaan totuttu elämään Suomessa, ei tietenkään ne muslimit ja muut hippiäiset.

Ihan tavallisesti ne elää :D. Tää on ihan hauska ilmiö kun 'erilaisuus' pelottaa, tai siis se kun ei tunneta jotain asiaa.

Juhlii kuolemaa? Siis oletko sä kääntänyt sun päässäsi synttärien juhlimattomuuden ja hautajaisten pitämisen jotenkin kuoleman ylistämiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ystäväni on jt;22878819:
Minusta kuitenkin lapset kasvatetaan jehoviksi eikä valinnanvapautta sinänsä ole, koska tosiaan seurakuntakin tukee tätä hylkäämisperiaatetta ts. ollaan tekemisissä vain välttämättömien asioiden suhteen jos esim. lapsi ei haluakkaan liittyä jehovan todistajiin.

Kukin tyylillään ja tavallaan tietenkin, jehovalaisuus ei ole mitenkään sieltä sallivimmasta päästä oleva uskonto.

Mun äiti ainakin korosti mulle sitä, että kyse on mun omasta päätöksestä. Enkä usko että seurakuntakaan haluaa jäseniksi sellaisia, jotka eivät oikeasti usko siihen asiaan. Jehovan todistajissa kaikki on aika lailla sydämellään mukana siinä. Mutta totta kai lapselle opetetaan samaa uskoa mihin itse uskoo, sehän on selvä.

Mun mielestä kuitenkin on ihmisen oma vika, jos toimii jollain tietyllä tavalla eikä yhteisön. Jos joku käskisi mua hylkäämään lapseni ja mä sen tekisin, niin kyllä ensisijaisesti minussa olisi se vika. Korostan tässä kohtaa, etten ole koskaan kuullut että jt-piireissä kannustettaisiin hylkäämään ketään, en koskaan. Paitsi tälläisissä nettikeskusteluissa ja väitetyiltä entisiltä 'uhreilta'. Tunnen myös joitain entisiä jehovan todistajia, jotka eivät ole missään määrin katkeria kokemuksistaan jt-piireissä, mistähän se johtuu? Ja tiedän myös yhden tytön, jonka äiti on jt ja tyttö ei ole eikä äiti ole lastaan silti hylännyt.

Jehovat koulutetaan tiettyyn käyttäytymismalliin, esim. meitä "vääräuskoisia" kohtaan heidän täytyy olla sympaattisia ja luottamusta herättäviä, tietenkin vain sen takia että saavat lisää ihmisiä värvättyä uskontoonsa. Ja totta on, että jehovat eivät saa kouluttautua, koska maallista mammonaa ei saa havitella. Vaikka aika rahan perään he ovat, muuta tietenkin väittävät.
Tiedän useamman jt:n ja ihmisinä he ovat kylmiä, laskemoivia ja käyttävät lähimmäisiään hyväksi aina kun on mahdollista. Ei ne enään ihmisiä ole, aivopesun tuloksena koneita.

Ja jatkanpa vielä, että tiedän yhdenkin jehovan joka hylkäsi oman sisaruksensa koska tämä erosi jehovan todistajista. Tähän uskontoon liittyy niin paljon kaikkea kieroutunutta ja pahaa, että hyvää näistä ihmisistä en usko.

Jehovat koulutetaan tiettyyn käyttäytymismalliin, esim. meitä "vääräuskoisia" kohtaan heidän täytyy olla sympaattisia ja luottamusta herättäviä, tietenkin vain sen takia että saavat lisää ihmisiä värvättyä uskontoonsa. Ja totta on, että jehovat eivät saa kouluttautua, koska maallista mammonaa ei saa havitella. Vaikka aika rahan perään he ovat, muuta tietenkin väittävät.
Tiedän useamman jt:n ja ihmisinä he ovat kylmiä, laskemoivia ja käyttävät lähimmäisiään hyväksi aina kun on mahdollista. Ei ne enään ihmisiä ole, aivopesun tuloksena koneita.

Mä en tunne enää kovin montaa todistajaa, mutta ne ketkä tiedän ovat ihan normaalisti koulutettuja, nuorisotyöntekijää, sairaanhoitajaa ja kampaajaa..

Ja jatkanpa vielä, että tiedän yhdenkin jehovan joka hylkäsi oman sisaruksensa koska tämä erosi jehovan todistajista. Tähän uskontoon liittyy niin paljon kaikkea kieroutunutta ja pahaa, että hyvää näistä ihmisistä en usko.

Sä vaikutat aika ahdasmieliseltä muutenkin.
Säkö siis ajattelet, että kaikki jehovan todistajat ovat läpeensä pahoja?? Siellä ne vaan istuu kokouksissa ja pohtii pahaa muiden päänmenoksi niinkö? Vai millasta pahuutta siellä on? Kai sillä pahuudella on sitten joku päämääräkin?

Mä kun olen monet kerrat istunut siellä kokouksissa lapsena, niin kyllä ne ihmiset hyviin asioihin haluais uskoa ja yrittävät opettaa korkeaa moraalia.

Siihen mä uskon, että kaikissa lahkoissa saattaa olla narsisteja, jotka pyrkivät lahkossa ylöspäin jotta näkee miten uskon varjolla voi pyörittää ihmisiä, mutta siihen että kaikki siellä olisi pahoja narsisteja, niin siihen en usko sitten millään. Osa, varmaan suuri osa, on ihan hyviä tavallisia ihmisiä, jotka uskoo sydämellään siihen juttuun.

No eivät varmasti kaikki ole narsisteja tai missään nimessä pahaa haudo. Itselläni on muutama JT tuttava ja ovat ihan sydämellisiä ihmisiä. Ei mitään pahaa sanottavaa.

Mielestäni kaikissa uskonnoissa hyvää on pyrkimys hyvään, silloin kun sitä on ja JT:t mielestäni pyrkivät elämään elämäänsä toisia huomioiden. Se, kuinka tiukka moraali kenelläkin on on mielestäni jokaisen oma asia. Välillä tuntuu, ettei pieni moraalintarkistus tekisi pahaa ihan kaikille...

Mun äiti ainakin korosti mulle sitä, että kyse on mun omasta päätöksestä. Enkä usko että seurakuntakaan haluaa jäseniksi sellaisia, jotka eivät oikeasti usko siihen asiaan. Jehovan todistajissa kaikki on aika lailla sydämellään mukana siinä. Mutta totta kai lapselle opetetaan samaa uskoa mihin itse uskoo, sehän on selvä.

Mun mielestä kuitenkin on ihmisen oma vika, jos toimii jollain tietyllä tavalla eikä yhteisön. Jos joku käskisi mua hylkäämään lapseni ja mä sen tekisin, niin kyllä ensisijaisesti minussa olisi se vika. Korostan tässä kohtaa, etten ole koskaan kuullut että jt-piireissä kannustettaisiin hylkäämään ketään, en koskaan. Paitsi tälläisissä nettikeskusteluissa ja väitetyiltä entisiltä 'uhreilta'. Tunnen myös joitain entisiä jehovan todistajia, jotka eivät ole missään määrin katkeria kokemuksistaan jt-piireissä, mistähän se johtuu? Ja tiedän myös yhden tytön, jonka äiti on jt ja tyttö ei ole eikä äiti ole lastaan silti hylännyt.

luuletko tosiaan, että yhteisön ulkopuoliselle (sinulle) kerrotaan näistä asioista? sinä olet potentiaalinen kiinnostunut, ei sinulle kerrota eikä näytetä mitään epäilyttävää.

siksi olet vähän jäävi puhumaan asiantuntijana "uhreista" ja todistajista. ethän ole kumpikaan, etkä ikinä ole päässyt sisälle siihen hulluuteen.

kaikki mitä tuossa dokkarissa kerrottiin on täysin totta, eikä siinä aika edes riittänyt kaikkeen.

sinun subjektiiviset kokemuksesi muutamasta tutustasi ei mitenkään mitätöi dokkarin sanomaa. jokaisessa mätäuskonnossa on myös hyviä ihmisiä.

luuletko tosiaan, että yhteisön ulkopuoliselle (sinulle) kerrotaan näistä asioista? sinä olet potentiaalinen kiinnostunut, ei sinulle kerrota eikä näytetä mitään epäilyttävää.

siksi olet vähän jäävi puhumaan asiantuntijana "uhreista" ja todistajista. ethän ole kumpikaan, etkä ikinä ole päässyt sisälle siihen hulluuteen.

kaikki mitä tuossa dokkarissa kerrottiin on täysin totta, eikä siinä aika edes riittänyt kaikkeen.

sinun subjektiiviset kokemuksesi muutamasta tutustasi ei mitenkään mitätöi dokkarin sanomaa. jokaisessa mätäuskonnossa on myös hyviä ihmisiä.

No mulle tällä hetkellä läheisin ihminen, äitini sisko, oli tuossa uskossa virallisesti hyvin pitkään. Mä en jaksa uskoa, että hän peittelis multa mitään. Ja hän ei ole mistään katkera, tosin häntä ei erotettu eikä hän oikeastaan edes eronnut. Uskonto vaan jäi hänen mennessään naimisiin muslimi-miehen kanssa.

olen ollut usean vuoden ajan jehovantodistajaperheen kanssa tekemisissä, sekä tavallaan ystävystynyt samalla heidän kanssaan. alkoi työstä, ja syveni ystävyydeksi, ainakin minä kutsusisin sitä ystävyydeksi. näen tavallaan tässä ystävyydessä tiettyjä käännyttämisen piirteitä, kunnioitan heidän uskoaan, mutten ole muutanut omaa maailmankatsomustani heidän suuntaansa. ja tämän olen heille kertonut ja he tätä kunnioittavat. voihan olla että tämä ystävyys on sitä ns "valtakuntahymyä" jota he osoittavat kaikkille maallisille ihmisille, mene ja tiedä. perheen rouva on kertonut minulle paljon uskostaan ja heidän tavoistaan, joten en allekirjota tuota, ettei meille maallisille ole lupa asioista kertoa. tiedän mm. sen minkä mukaan ihmisiä käännytetään, ja miksi jotkut jätetään rauhaan (kuin myös minut jätettiin jossain vaiheessa). tiedän heidän mies/nais -asetelmastaan niin perhe-elämässä kuin seurakunnassakin. samanmoisia ovat ihmisinä kuin muutkin, näin olen ymmärtänyt. kouluttautumista ei arvosteta edelleenkään, koska se vie aikaa uskolta ja sen toteuttamiselta. sitä ei kyllä kielletäkään, mutta vapaaehtoista uskolle elämistä esim helsingissä heidän päämajassaan arvostetaan suuresti.

Minä tunnen kaksi aikuista Jehovan todistajaa, ja molempiin tutustuin yliopistossa. Että se siitä kouluttamattomuudesta... Tosin molemmat kyllä olivat historian laitoksella (toinen opiskelija ja toinen opettaja), joten ehkä se sitten on sallittua. :D Historianopiskelu ja mammonanhavittelu kun eivät oikein sovi tässä maassa yhteen...

[QUOTE="eee";22879448]Niin no eivätpä ole mitään kovin korkeakoulutettuja siis. Tukee päätelmää siitä, ettei kouluttautumista tueta...[/QUOTE]

suomessa kannustetaan hankkimaan ammattitutkinto. miestodistajia kannustetaan rakennusalalle, putkimieheksi, tai vastaavaan työhön. ovat silloin enemmän hyödyksi, kun rakennetaan talkootyöllä valtakunnansaleja.

ajatus on, että liika kouluttautuminen vie liikaa aikaa todistustyöltä, puhumattakaan siitä määrästä maailmallisia, keihin tutustuu kouluissa.
mitään ei suoraan kielletä, vaan annetaan ymmärtää ja paheksutaan. konventeissa on järjestäen "rohkaisevia" kokemuksia siitä, että lopetetaan turha koulu ja aletaan tienraivaajiksi. hallintoelimen vanhin vertasi yliopistoon menemistä itsensä ampumiseen päähän.

näitä asioita ei ulkopuoliset huomaa eikä niistä puhuta.

Valitettavasti minut on sotkettu tuohon uskontoon liiankin syvälle ( nämä tutut ovat perheenjäseniä!!) että jotakin osaan sanoa. Lisäksi täällä joku sanoi minua ahdasmieliseksi, no luulen että omatkin tuntemukset jehovista muuttuu jos joutuu samoja kokemaan. Jehova romahduttaa systemaattisella alistamisella puolisoni itsetunnon ja se pitäisi minun hyväksyä??
Sanotaan sitten, että olen ahdasmielinen, mutta oma kantani pitää.
Toki varmasti on myös hyviä jehovan todistajia olemassa jotka ovat vilpittömästi uskonnossaan mukana.

[QUOTE="hmmm";22878590]naapurissa asuu jt-perhe ja eivät he juurikaan kommunikoi naapurien kanssa. Tervehtivät kyllä ja keskustelevat säästä jne. Mutta lähempää kontaktia eivät tee. Katsoin ohjelmaa ja minua hämmästytti se, että jt:t suosivat kouluttamattomuutta???!! Siis mitä? Lapsiakaan ei siis kannusteta kouluttautumaan?[/QUOTE]

Kyllä saavat käydä kouluja jos haluavat.

Yhteistyössä