Jessus että mua vituttaa, että sukulaiset ja muut ei voi kunnioittaa sitä, mitä vanhemmat sanoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Meillä on erittäin huonosti syövä, reilu 1v lapsi, jonka annoskoot ovat hyvällä tuurilla muutama lusikallinen, välillä ei senkään vertaa. Tämän vuoksi lapsi ei saa herkkuja (keksit, tms. kyläpaikoissa) pariakaan tuntia ennen ruokailua. Jos lapselle jotain antaa, edes sen yhden keksin tai sokeripalan (!) tuo lapsi kiukuttelee koko loppupäivän, on todella kiukkuinen ja ärtynyt, kitisee ja vinkuu vain, eikä syö enää mitään kunnon ruokaa. Eli samaa kitinää jatkuu myös koko yö, kun kitisee nälkäänsä, muttei suostu syömään. Ainoa, mikä enää kelpaisi, on ne herkut.
Asiasta on sanottu joka kerta, kun ko. sukulaisten kanssa ollaan tekemisissä, mutta ei, heitä ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä me vanhemmat sanomme asiaan. Sanovat vain, että "ei se nyt parista keksistä ole kiinni, kyllä se ruokaa syö". Ja kun keksien määrä ei ole edes se pari, vaan niitä syötetään ihan niin paljon kuin lapseen uppoaa. Ja kelpaahan ne, miksi ei makea kelpaisi?

On suunnattoman ärsyttävää, ettei vanhempien sanomisia voida sen vertaa kuunnella ja arvostaa, että ihan todella jätettäisiin ne keksit syöttämättä.

Jollain muulla samanlaista? Ideoita, miten tuon saa loppumaan?

meillä on sama juttu;isovanhemmat jatkuvasti herkkuja työntäs,nyt kyll jo rauhoittuneet onneksi mutta sit toinen mummo!se syöttäs tytön vaikka ähkyyn herkuista jos antas!=/ja ei usko vaikka miten kieltäs paremminkin jo muakin haukkuu tyhmäks nipoks ku valitan että älä anna sinne enää suklaata yms=Opikkasen vaan hermot aina sen kaa riekaleina....??

[QUOTE="aapee";22616184]Jatkan vielä,

näitä herkkuja siis syötetään, kun me vanhemmat emme ole asiaa näkemässä, salassa meiltä siis.[/QUOTE]

No mistäs sitten tiedät, että syötetään? 1v. varmaan kertoo.

ai ni ja mä otan tytöltä pois ne harkut jos nään et taas antaa ja siitäkös mummo valittaa!=Omut valittakoon,mä oon sille sanonu ja jos ei usko ni oma on ongelmansa

Joo,meillä anoppi tunki 4kk:n ikäisen vauvan suuhun lusikallisen täytekakkua. Karjaisin että mitä helvettiä hän kuvittelee tekevänsä,niin hymyili vaan ja sanoi että "kerta kiellon päälle" ja tökkäsi toisen lusikallisen perään.

Meillä ei ole haluttu antaa herkkuja tytölle vielä (tyttö nyt jo melkein 2v) mutta veljelläni käydessämme veljen vaimo tuputtaa aina keksiä yms myös tytölle ja tietää kyllä ettei herkkuja ole annettu (muutakun nyt nämä muutama keksi siellä veljellä) on siis alottanut tän nyt tässä syksyn mittaan kun vaimon mielestä tyttö on jo sen verran iso että voi hyvin sillon tällön saada keksiä,pullaa tms... Mutta kun minä olen erimieltä asiasta ja en halua lapseni herkkuja mutustavan, hermostuin tälle veljen vaimolle (ehkä vähän liikaakiin :) ) ja huusin ihan suoraan että "on se nyt ju***auta kumma kun et usko,ettei tytölle niitä herkkuja tarvi antaa ( ja tyttö ei niitä osaa pyytää/ kaivata) ja jos sä et sitä ymmärrä me ei enään tulla kylään" jotain tuon tapasta ja sit meni täti hiljaseks hetkeks ja pyysi anteeks joten mä suosittelen selvästi suoraan sanomista vaikka vähän ilkeemminkin, mutta josko niin tulis selväksi! Muutenkin mua ärsyttää kans miksi juurikin herkkuja täytyy tuputtaa tuollai kaikille, jos joku ei halua niitä jostain syystä annettavan/syötävän on jotenkin kummallinen, niinku siitä olis jotain haittaa jos lastaan ei heti syötä sokerihumalaan lapsen täytettyä 6kk +

Alkuperäinen kirjoittaja ärr;22616199:
meillä on sama juttu;isovanhemmat jatkuvasti herkkuja työntäs,nyt kyll jo rauhoittuneet onneksi mutta sit toinen mummo!se syöttäs tytön vaikka ähkyyn herkuista jos antas!=/ja ei usko vaikka miten kieltäs paremminkin jo muakin haukkuu tyhmäks nipoks ku valitan että älä anna sinne enää suklaata yms=Opikkasen vaan hermot aina sen kaa riekaleina....??

Joojoo, näin meilläkin, ja juuri tuo, että musta on sen takia tehty anopin ja tämän tyttären (miehen siskon) toimesta täysi idiootti.

[QUOTE="vieras";22616209]No mistäs sitten tiedät, että syötetään? 1v. varmaan kertoo.[/QUOTE]

No nämä syöttäjät toki muistavat mainita asian moneen kertaan, jälkeenpäin.

[QUOTE="aapee";22616184]Jatkan vielä,

näitä herkkuja siis syötetään, kun me vanhemmat emme ole asiaa näkemässä, salassa meiltä siis.[/QUOTE]

Ikävä tilanne. Ei varmaan kannata lasta sinne viedä ilman vanhempiaan. HOidatte lapsen itse ja kun alkaa syödä paremmin, niin uudestaan hoitoon?

Meillä ei ole haluttu antaa herkkuja tytölle vielä (tyttö nyt jo melkein 2v) mutta veljelläni käydessämme veljen vaimo tuputtaa aina keksiä yms myös tytölle ja tietää kyllä ettei herkkuja ole annettu (muutakun nyt nämä muutama keksi siellä veljellä) on siis alottanut tän nyt tässä syksyn mittaan kun vaimon mielestä tyttö on jo sen verran iso että voi hyvin sillon tällön saada keksiä,pullaa tms... Mutta kun minä olen erimieltä asiasta ja en halua lapseni herkkuja mutustavan, hermostuin tälle veljen vaimolle (ehkä vähän liikaakiin :) ) ja huusin ihan suoraan että "on se nyt ju***auta kumma kun et usko,ettei tytölle niitä herkkuja tarvi antaa ( ja tyttö ei niitä osaa pyytää/ kaivata) ja jos sä et sitä ymmärrä me ei enään tulla kylään" jotain tuon tapasta ja sit meni täti hiljaseks hetkeks ja pyysi anteeks joten mä suosittelen selvästi suoraan sanomista vaikka vähän ilkeemminkin, mutta josko niin tulis selväksi! Muutenkin mua ärsyttää kans miksi juurikin herkkuja täytyy tuputtaa tuollai kaikille, jos joku ei halua niitä jostain syystä annettavan/syötävän on jotenkin kummallinen, niinku siitä olis jotain haittaa jos lastaan ei heti syötä sokerihumalaan lapsen täytettyä 6kk +

Meilläkin YRITETTY pitää herkut pois lapsen ruokavaliosta, kyllä se niitä oppii sitten aikanaan syömään, ja pyytää, kun tietää mitä tahtoo. Ollaan kyllä annettu ihan itsekin se keksi, kun on ollut juhlia, yms. mutta ruokailun jälkeen, ja yksi, ei koko hemmetin pakettia.

No veljes vaimo on ihan oikeassa, kyllä 2v voi jo keksin tai pari ihan hyvin maistaa. Ihan typerää periaattesta vaan ottaa kanta "minusta lapsi ei saa makeaa maistaa ja piste."

No mistä tiedät sitten, että lapsi on niitä herkkuja syönyt, ap? Miksi lapsi on tällaisessa paikassa ilman vanhempaansa?

On kyllä näissä paikoissa meidän (vanhempiensa) kanssa, mutta nämä ottavat lapsen syliin, ja lähtevät leikkimään/keittämään kahvia/tms. mitä sitten keksivätkin, tai lapsi itse menee tutkimaan taloa, myös keittiötä, jne. Eli ihan silloin syötetään, kun meillä silmä välttää. Tai jos vain jompi kumpi vanhemmista on paikalla, ja vaikka vessassa käymässä, tms.
Ja ei, lapsi ei ole noissa paikoissa ollut kertaakaan hoidossa, eikä muuten mene, tasan niin kauan kun ongelma jatkuu.

No veljes vaimo on ihan oikeassa, kyllä 2v voi jo keksin tai pari ihan hyvin maistaa. Ihan typerää periaattesta vaan ottaa kanta "minusta lapsi ei saa makeaa maistaa ja piste."

Sun mielestä ehkä, mutta ei mun mielestä siinä ole mitään pahaa jos mä en ole halunnut lapselleni antaa herkkuja, se oppii niitä kyllä syömään myöhemminkin ja kun tyttö ei ole koskaan ollut kiinnostunut niistä, sille kelpaa ruisleivän pala tai karjalanpiirakka tai sämpylä tai maissinaksu, rusina tms... vaikka pöytä notkuis kaikkea muutakin herkkua, joten miksi mä antaisin sille herkkuja,kun se ei niitä tarvitse!

[QUOTE="aapee";22616327]Eli ihan silloin syötetään, kun meillä silmä välttää. [/QUOTE]

Hah haa, joo, toki se hetki kun äiti käy kusella, on tupattu vauva täyteen keksiä...

Meillä löytyi "todistusaineistoa" naamasta ja paidasta kun pikkuiselle oli syötetty suklaata yms. Otti kyllä pattiin kun joskus vein hoitoon vähäksi aikaa anopille ja mainitsin jo tullessa että ei antaisi mitään herkkuja (joko ei ollut silloin vielä oppinut niille tai oli ruokailu hetken päästä)

Pah, anoppi kehtasi vielä kieltää kun kysyin vaikka mukulalla oli suupielet suklaassa...

Sitten ei aina tiennyt että mitä se vaikka yöllä itkee? onko minun syöttämäni ruoka aiheuttanut mahavaivoja vai mummo syöttänyt jotain mitä ei ole vielä maistellutkaan.

Tuollaiset mummot ja muut joutaisivat saada nähdä lasta vasta kouluiässä!! Lapsi tietäisi mikä on sallittua jne... eikä se herkku laita koko päiväjärjestystä uusiksi.. Prkl että alkoi ahistamaan kun muistelee miten puupää joku osasi olla aikoinaan... Oho taisi olla herkkä paikka :)

[QUOTE="vieras";22616365]Hah haa, joo, toki se hetki kun äiti käy kusella, on tupattu vauva täyteen keksiä...[/QUOTE]

joo, ei ehkä sillä aikaa, mutta kun tuota jatkuu ja jatkuu, äiti on käymassä vaikka vessassa, sillä aikaa pari keksiä, äiti istuu olohuoneessa, (vahtii vaikka muita lapsia, puhuu jonkun kanssa, tms.) ja taas tällä välillä muutama keksi lapselle...

[QUOTE="minä";22616165]Meillä on erittäin huonosti syövä, reilu 1v lapsi,

Ja kun keksien määrä ei ole edes se pari, vaan niitä syötetään ihan niin paljon kuin lapseen uppoaa. [/QUOTE]

No kerro, montako keksiä uppoaa vuoden ikäiseen huonosti syövään lapseen sinä piukkuhetkenä kun äiti selkänsä sekunniksi kääntää tai käy vessassa?

suosittelen kyllä, että ei tehtäs niin hirveetä numeroa ns herkkujen syönnistä...sillä se minkä lapsi näkee juuri olevan se kielletty kamaluus vanhempien mielestä, niin siitähän tulee entistä kiinnostavampi. Minusta nämä karkkipäivä käytännötkin tekevät siitä karkin syönnistä ihan liian hienon jutun ja sitten sitä odotetaan kun kuuta nousevaa ja vedetään isompana herkkua navat täyteen... Tiedän sitten perheitä, joissa näitä ns. pahoja herkkuja on ollut kaapissa ja ihan saatavilla lähes milloin vaan, mutta lapset eivät ole karkkia tai muita herkkuja innostuneet syömään...syövät niitä huomattavasti vähemmän kuin näissä perheissä joissa mässätään vaan tiettynä päivänä tai juhlan kunniaksi.

ja mitä tulee ap:n perheeseen, teillä taitaa olla tuossa ruokailussa kyse ihan valtataistelusta...eli lapsi hallitsee teidän perhettä syömättömyydellään kun olette tehneet siitä ongelman. Ja mitä enemmän kiinnitätte huomiota siihen lapsen syömiseen negatiivissävyisesti tuputtamalla sitä vähemmän hän syö. Ruokailun tulisi olla kiva ja rento yhdessäolon hetki, eikä pitäisi niin tuijottaa sitä määrää minkä lapsi syö..

Sun mielestä ehkä, mutta ei mun mielestä siinä ole mitään pahaa jos mä en ole halunnut lapselleni antaa herkkuja, se oppii niitä kyllä syömään myöhemminkin ja kun tyttö ei ole koskaan ollut kiinnostunut niistä, sille kelpaa ruisleivän pala tai karjalanpiirakka tai sämpylä tai maissinaksu, rusina tms... vaikka pöytä notkuis kaikkea muutakin herkkua, joten miksi mä antaisin sille herkkuja,kun se ei niitä tarvitse!

Tossa tyylissä käy vaan ihan toisinpäin kuin toivot.. eli kun lapsi pääsee lopulta makeaan käsiksi, syö sitä paljon vaan siitä syystä, että sitä on saatavilla. Viim. kouluiässä. Kiellettyyn hedelmään kun pääsee käsiksi, kaikki tietää kuinka siinä käy.

Yhteistyössä