Jessus että mua vituttaa, että sukulaiset ja muut ei voi kunnioittaa sitä, mitä vanhemmat sanoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä";22616432]joo, ei ehkä sillä aikaa, mutta kun tuota jatkuu ja jatkuu, äiti on käymassä vaikka vessassa, sillä aikaa pari keksiä, äiti istuu olohuoneessa, (vahtii vaikka muita lapsia, puhuu jonkun kanssa, tms.) ja taas tällä välillä muutama keksi lapselle...[/QUOTE]

Hmm, kannattaako hankkia niin monta lasta ettei ehdi nuorimman keksinsyönnin perään katsoa? Jos siihenkään ei ehdi niin kuinka kerkeää esim. puistossa nähdä mihin se taapero katoaa? Ja olisko tähdellisempää katsoa sen pienimmän perään kuin niiden isompien?

Tai oikeesti: kun se tuntuu olevan sulle niin helvetin hankalaa niin ÄLÄ MENE, älä ihmeessä mene sinne!

suosittelen kyllä, että ei tehtäs niin hirveetä numeroa ns herkkujen syönnistä...sillä se minkä lapsi näkee juuri olevan se kielletty kamaluus vanhempien mielestä, niin siitähän tulee entistä kiinnostavampi. Minusta nämä karkkipäivä käytännötkin tekevät siitä karkin syönnistä ihan liian hienon jutun ja sitten sitä odotetaan kun kuuta nousevaa ja vedetään isompana herkkua navat täyteen... Tiedän sitten perheitä, joissa näitä ns. pahoja herkkuja on ollut kaapissa ja ihan saatavilla lähes milloin vaan, mutta lapset eivät ole karkkia tai muita herkkuja innostuneet syömään...syövät niitä huomattavasti vähemmän kuin näissä perheissä joissa mässätään vaan tiettynä päivänä tai juhlan kunniaksi.

ja mitä tulee ap:n perheeseen, teillä taitaa olla tuossa ruokailussa kyse ihan valtataistelusta...eli lapsi hallitsee teidän perhettä syömättömyydellään kun olette tehneet siitä ongelman. Ja mitä enemmän kiinnitätte huomiota siihen lapsen syömiseen negatiivissävyisesti tuputtamalla sitä vähemmän hän syö. Ruokailun tulisi olla kiva ja rento yhdessäolon hetki, eikä pitäisi niin tuijottaa sitä määrää minkä lapsi syö..

Meil on pojalla namipäivä ja valitsee useinmiten tikkarin tai vaikka puuhapete-askin. Jättää myös syömättä osan jos ei halua kaikkia syödä. Ei siis vedä napaa täyteen makeaa sinäpäivänä. Tyytyväinen vähään. Paremmin se hallitseen asian kun minä.

Tiedän sitten perheitä, joissa näitä ns. pahoja herkkuja on ollut kaapissa ja ihan saatavilla lähes milloin vaan, mutta lapset eivät ole karkkia tai muita herkkuja innostuneet syömään...syövät niitä huomattavasti vähemmän kuin näissä perheissä joissa mässätään vaan tiettynä päivänä tai juhlan kunniaksi.

Mä uskon tähän myös. Ihan kokemuksesta. On se kamala katsoa kun nämä "meillä-syödään-vain-karkkipäivänä-vähän"-kasvatetut lapset ryntää kutsuilla karkkikupin ääreen ja kauhoo kaksin käsin...

ja mitä tulee ap:n perheeseen, teillä taitaa olla tuossa ruokailussa kyse ihan valtataistelusta...eli lapsi hallitsee teidän perhettä syömättömyydellään kun olette tehneet siitä ongelman. Ja mitä enemmän kiinnitätte huomiota siihen lapsen syömiseen negatiivissävyisesti tuputtamalla sitä vähemmän hän syö. Ruokailun tulisi olla kiva ja rento yhdessäolon hetki, eikä pitäisi niin tuijottaa sitä määrää minkä lapsi syö..

Syömisessä ei ole ongelmaa. Lapselle ei todellakaan tuputeta, vaan siinä vaiheessa, kun lapsi on syönyt sen mitä syö, ruokailu on päättynyt. Välillä jää pöytään muiden vielä syödessä, välillä lähtee leikkimään. Kerroinko jossain ruokailutavoistamme, kun tuollaista aloit kirjoittaa? Kyllä, meillä ruokailu on kiva ja rento asia, jokainen syö sen mitä syö, ketään ei pakoteta tai tuputeta. Tuo lapsi nyt vain on pieniruokainen.

[QUOTE="vieras";22616232]Joo,meillä anoppi tunki 4kk:n ikäisen vauvan suuhun lusikallisen täytekakkua. Karjaisin että mitä helvettiä hän kuvittelee tekevänsä,niin hymyili vaan ja sanoi että "kerta kiellon päälle" ja tökkäsi toisen lusikallisen perään.[/QUOTE]

Apua:D

[QUOTE="vieras";22616474]Hmm, kannattaako hankkia niin monta lasta ettei ehdi nuorimman keksinsyönnin perään katsoa? Jos siihenkään ei ehdi niin kuinka kerkeää esim. puistossa nähdä mihin se taapero katoaa? Ja olisko tähdellisempää katsoa sen pienimmän perään kuin niiden isompien?

Tai oikeesti: kun se tuntuu olevan sulle niin helvetin hankalaa niin ÄLÄ MENE, älä ihmeessä mene sinne![/QUOTE]

Joo, no meillä on yksi lapsi. Että se siitä suuresta lapsimäärästä. Ja kyllä mä nyt jumalauta sitä puistossa ja muualla vahdin. Onkohan vähän eri asia olla kahdestaan puistossa lapsen kanssa, tai sukulaisissa, jossa yleensä vähintään 3 tai 4 aikuista ja ollaan sisällä? Kyttäätkö aina ja koko ajan herkeämättä lasta, silloinkin, kun se on jokun toisen aikuisen sylissä??

Tossa tyylissä käy vaan ihan toisinpäin kuin toivot.. eli kun lapsi pääsee lopulta makeaan käsiksi, syö sitä paljon vaan siitä syystä, että sitä on saatavilla. Viim. kouluiässä. Kiellettyyn hedelmään kun pääsee käsiksi, kaikki tietää kuinka siinä käy.

Se että jos lapsi ei ensimmäisinä vuosinaan saa napaansa täyteen herkkuja ei tarkota sitä että sen on pakko vetää nitä sitten myöhemmin, eihän se edes muista ensimmäisiä vuosiaan ja sitä mitä se on sillon saanut syödä ja mitä ei ja sitä paitsi mun ei ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut kieltää lasta ottamasta herkkuja kun ei se ole ollut kiinnostunut niistä, se syö sitä mitä lautaselle on laitettu ja jos haluaa liää on antanut lautasen ja oon laittanut siihen lisää sitä mitä olen halunnut, joten miten tästä se lapsi voi tietää että siltä "kielletään" syömästä sokeri herkkuja....

toi on just tota mikä menee älyttömyyden puolelle

ja lapsen kasvaessa vanhempien silmän välttäessä rohmuaa karkit, keksit ja muut herkut kuin ei olisi koskaan mitään saanut, koska ei ole tosiaan koskaan saanut

[QUOTE="aapee";22616581]Joo, no meillä on yksi lapsi. Että se siitä suuresta lapsimäärästä. Ja kyllä mä nyt jumalauta sitä puistossa ja muualla vahdin. Onkohan vähän eri asia olla kahdestaan puistossa lapsen kanssa, tai sukulaisissa, jossa yleensä vähintään 3 tai 4 aikuista ja ollaan sisällä? Kyttäätkö aina ja koko ajan herkeämättä lasta, silloinkin, kun se on jokun toisen aikuisen sylissä??[/QUOTE]

Siis sä sanot että lapses tupataan herkkuja täyteen kun keskityt vahtimaan muita lapsia -eikö niitä muita voi vahtia niiden omat huoltajat niin voit keskittyä pitämään pilttis erossa pahoista herkuista???

Ja JOS mulla olis tieto että sukulaiset tekee lapselleni jotain joka saa sappeni kiehumaan niin joo, kyllä kyttäisin koko ajan.

Se että jos lapsi ei ensimmäisinä vuosinaan saa napaansa täyteen herkkuja ei tarkota sitä että sen on pakko vetää nitä sitten myöhemmin, eihän se edes muista ensimmäisiä vuosiaan ja sitä mitä se on sillon saanut syödä ja mitä ei ja sitä paitsi mun ei ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut kieltää lasta ottamasta herkkuja kun ei se ole ollut kiinnostunut niistä, se syö sitä mitä lautaselle on laitettu ja jos haluaa liää on antanut lautasen ja oon laittanut siihen lisää sitä mitä olen halunnut, joten miten tästä se lapsi voi tietää että siltä "kielletään" syömästä sokeri herkkuja....

napaa täyteen ja muutama keksi silloin tällöin esim. KYLÄSSÄ on hieman eriasia ;)

ääripää nääs

Siis totta kai esim alle 6kk ikäiselle ei kuulu antaa muuta ku maitoa, mutta siinä kohtaa kun lapsi on jo kaikkiruokainen, niin ei terve lapsi ruuan viereen kuole nälkään! Ellei ole jokin erityispiirre, esim aspergerit on joskus tosi vaikea saada syömään yhtään mitään mitä eivät halua. Mutta olettaen että kyseessä "normaali" nirsi taapero, niin varmasti se ei kuole nälkään kun ruokaa on tarjolla.

Meillä lapset on ollu pieniruokaisia, mutta ovat saaneet kylässä mitä on tarjottu. Ihan siksi kun kylä on kylä ja koti on koti. Jos te ootte 6 iltaa viikossa kotona, ei se lapsi yhdessä illassa pilalle mee, korkeintaan äidin hermot (tiedän, anoppi voi olla tosi hermostuttava jos on eri mieltä lapsenhoidosta ku miniä), ja siinä kohtaa miehen tietty kuuluu mennä vaimonsa puolelle, mutta LAPSI ei mee pilalle sen takia, kyse on siinä kohtaa isovanhempien kunnioituksesta (tai kunnioittamattomuudesta) aikuisia lapsiaan kohtaan, mutta ei lapsen terveydestä (jollei siis estojen syynä esim diabetes tai allergia)

Karkkipäivää meillä ei ole, aan ovat 1-vuotiaasta asti saanu karkkia sillon kun sitä on, mutta välttämättä karkkia ei osteta vaikka sitä pyydettäis. Mutta koska karkkia saattaa saada joka päivä, se on "vain karkkia", eikä ne vedä itseään sokerihumalaan vaikka saisivat pussillisen per nokka. Oon huomannu, että moni karkkipäivään tottunu lapsi ottaa sitten kyseisenä päivänä "molemmille poskille".

[QUOTE="vieras";22616642]Siis sä sanot että lapses tupataan herkkuja täyteen kun keskityt vahtimaan muita lapsia -eikö niitä muita voi vahtia niiden omat huoltajat niin voit keskittyä pitämään pilttis erossa pahoista herkuista???

Ja JOS mulla olis tieto että sukulaiset tekee lapselleni jotain joka saa sappeni kiehumaan niin joo, kyllä kyttäisin koko ajan.[/QUOTE]

Joo, ESIMERKIKSI tuon nyt ähinnä kirjoitin.

[QUOTE="aapee";22616702]Joo, ESIMERKIKSI tuon nyt ähinnä kirjoitin.[/QUOTE]

Niin? Eli mikä on totuus? Oot liian laiska ja saamaton kattoakses lapses perään ja kieltämään tätä tuputtajaa?

[QUOTE="vieras";22616764]Niin? Eli mikä on totuus? Oot liian laiska ja saamaton kattoakses lapses perään ja kieltämään tätä tuputtajaa?[/QUOTE]

Siis mitä helvettiä?? Nyt mä oon laiska ja saamaton, kun sukulaiset syöttää lapselle kaikkea paskaa?? Vaikka sitten niinkin.

Joo, kyllä, minäkin välillä istun ja juttelen aikuisten kanssa, lapseni saa leikkiä (mahdollisesti muiden lasten kanssa). Ja ei, en kävele perässä, jos ihminen, jonka luona olen kylässä, lähtee keittiöön vaikka keittämään sitä kahvia.
Mun mielestä aikuisen ihmisen, sukulaisen, lapsen mummun tai tädin, tulee olla ihminen, johon voi sen verran luottaa, että se kunnioittaa lapsen vanhempia edes sen verran, että ei syötä sille jotain, mitä vanhemmat kieltää, oli se sitten ihan mitä tahansa.

[QUOTE="vieras";22616232]Joo,meillä anoppi tunki 4kk:n ikäisen vauvan suuhun lusikallisen täytekakkua. Karjaisin että mitä helvettiä hän kuvittelee tekevänsä,niin hymyili vaan ja sanoi että "kerta kiellon päälle" ja tökkäsi toisen lusikallisen perään.[/QUOTE]

Ihana :laugh:

Pari vuotiaasta ny jo hitusen tajuaa, että voi jo jotain herkkuja jossain kylässä saada. Mutta tuollaisen reilun vuoden ikäisen kohdalla asiat on vielä hitusen toisin, eihän se ole kuin vaista pienen hetken saanut syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe ilman rajoitteita.

Tuossakohti, kun lapsi ei syö ja sama kaava toistuu että itkee yötkin sitten nälkää kun ei syö muuta kuin herkkuja, vois hieman jo ne ah niin mielellään hemmottelevat isovanhemmatkin hitusen miettiä. Edes niin että tarjovat ensin tietyn määrän ruokaa, mikä pitää syödä (vaikka sitten se viis lusikallista jotain kunnon ruokaa) ennen kuin saa ne herkut. Ja jos se herkuttelu on aina todellisuutta, niin siirtää ne vierailut lähemmäs iltaa, niin ettei kotona tarvitsisi yrittää muuta syöttää kuin iltapalan, sitten iltatoimet ja nukkumaan. Tai vaihtoehtoisesti tehdä muutamaksi kuukaudeksi päätös että sukulaiset tulevat kyläilemään teillä, kun ei se teidän linjanne ruokapolitiikassa suju kyläillessä.

Toki päätös on vanhemmilla. Ja niin pitääkin olla. Mutta tämäkin voisi toimia (yksi tuttu toteutti joskus reilulle vuosikkaalleen): antaa sitä herkkua useamman pv:n aina kun lapsi pyytää, tai mitä nyt aina tahtookin. Lopuksi lapsella (söi tosin suht normaaleja annoksia) oli niin huono olo että ei sen jälkeen (sinä aikana kun vielä näin ko. lasta) syönyt ensisijaisesti niitä herkkuja. Pyysi itse kunnon ruokaa tilalle. Sairaanakin saattoi pyytää kaupasta ihan kunnon ruokia kun sai itse valita mitä haluaa syödä, kun tarkoitus oli että syö edes jotain. Ja niitä herkkujakin voi valita sieltä terveellisemmästä päästä, periaatteena vain että tarjolla pelkkää makeaa, "suolaiset" on sitten kunnon ruokaa.

Tota, että vapaasti pienestä asti herkkuja saavat lapset ei ahmi niitä napaansa täyteen aina kun niitä on tarjolla...?
Mun mummo asui meidän omakotitalon yläkerrassa mun ikävuodet 0-7 ja aivan naapurissa sen jälkeen 2 vuotta ja olin todella läski lapsi (ja herkkuaddikti nyt aikuisena). Mummolla katsokaas oli oikein karkkilaatikko täynnä herkkuja joka päivä odottamassa mua. Olin kotihoidossa esikouluun asti joten mulla oli mainiosti aikaa vetää näitä nameja päivät pitkät.

Ja miksikö mun vanhemmat e kieltäneet häntä antamasta niitä? Isä oli paljon reissuhommissa ja äidille mummo (isänäiti) teki henkistä väkivaltaa 16 vuotta, eikä asuminen saman katon alla helpottanut asiaa. Kielletty oli, mutta hyökkäys mummon puolelta oli aina tosi asia, sieltä ei tullut mitään nättiä tekstiä.
Mun mummo ei ollut mikään pullantuoksuinen mamma, vaan alkoholisti ja ketjupolttaja sekä luonteeltaan todella ikävä ihminen, minkä toki tajusin vasta aikuisena, vaikka mummo oli kuollut jo kun olin 10. Toki se lapselle oli tosi nasta mummeli, siltähän sai aina karkkia!
"Hassuintahan" jutussa oli että kun mummo joutui sairaalaan ollessani 9-vuotias, laihduin tosi rajusti, kun ei ollutkaan enää sitä mummon laatikkoa tarjolla...

Joten mun lapsi (2v 10kk) ei saa karkkia vielä hetkeen, keksiä ja kakkua on saanut tän vuoden aikana siellä synttäreillä, eikä aina syö niitä edes loppuun, näykkäsee ja lähtee leikkimään... Ja päiväkodissa on kielletty makeat välipalat, kuten vanukkaat ja pannarit, jotka tuntuu ihan käsittämättömiltä alle 3-vuotiaiden ryhmässä, suurin osa niistä on alle 2-vuotiaita kuitenkin! Onko se jogurtti esim. niin perkeleesti kalliimpaa ettei sitä vois sitten vaikka antaa kaikille... Eikä muuten meidän lapsi ole moksiskaan kun vieressä oleva lapsi saa sen pannarin tai vanukkaan ja itselle laitetaan juuri leipää tai jogurttia. Näin on hoitajat kertoneet, vaikka yrittävät aina puhua että no joko sille sais antaan jotain muuta...

Ja jotkut sukulaisetkaan ei todella tätä ymmärrä, joka kerta siitä tarvii huomauttaa. Ja suusta on otettu sukulaisen väenvängällä antama karkki, lapsi on ymmärtänyt paremmin kuin se närkästynyt sukulainen. Näin on näppylät. Olen puhunut =)

Tässä(kin) asiassa molemmat ääripäät on mun mielestä ihan yhtä huonoja. Kaikki tietysti haluavat oman lapsen parasta, enkä mä nyt sitä sano, että kenenkään toimintatavat olisi väärin. Meillä ei ollut lapsena karkkipäivää, ja saatettiin kaupassa joskus pyytää äitiltä, että jos saatais "jotain pientä". Joskus se kävi ja joskus taas ei. Koskaan me ei intetty vastaan, eikä saatu mitään itkupotkuraivaria karkkihyllyllä. Karkki ei ollut meille mikään juttu mitä ootettiin kuin kuuta nousevaa, vaan lähinnä mukava herkuttelu hetki arjen keskellä. Sukujuhlissa ja synttäreillä saatiin ottaa mitä mielittiin ja monesti se oli se palakakkua ja yks pulla, ehkä keksi vielä päälle. Kaikki oltiin ja ollaan edelleen ihan terveen painosia.

Pointti on ehkä se, että karkista tai muusta herkusta ei pitäis tehdä mitään numeroa. Eikä se ole mikään aikuisen vallan käyttö väline. Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun äiti sukujuhlissa syö kakkua, pullaa, keksiä, mitä nyt tarjolla onkin ja lapsi saa vaan sen yhen keksin? Hieno ajatushan se on, että lapselle ei opeteta herkuttelua, mutta siinäkin olis sit se aikuisen esimerkki tarpeen. Ehkä se toimii vielä kaksi vuotiaana, mutta jossain vaiheessa se lapsi alkaa sitä miettimään, että miksi sä saat mut mä en... ja mä ainakaan keksis yhtään hyvää syytä, miksi lapsi ei saisi herkutella juhlissa siinä missä aikuinenkin. Tietenkään ei kukaan voi siellä juhlissa vetää sitä keksipakettia, ei aikuinenkaan.

Onhan se kaunis ajatus, kaikkihan me halutaan välttää omien vanhempien ja isovanhempien virheitä, mutta siinäkin on se iso riski mennä metsään, toiseen suuntaan vaan...

Välillä ainakin itestä tuntuu, kun on ton esikoisen kasvua ja siinä sivussa kasvatusvinkkejä, seurannu, että lapsen elämästä pyritään mahdollisimman aikasin karsimaan kaikki kiva. Päiväkodissa työskennellessäni useamman vuoden ja useammassa eri päikyssä, just ne pannari välipalat oli kiva katkasu kaikkien arkeen ja me työntekijätkin saatettiin istua yhdessä lasten kanssa pannaripöytään. =)

Liika on tietysti aina liikaa, mut mun mielestä koko elämän suola on se aika ajoin itsensä ja muiden hemmottelu. Tietenkään elämä ei voi olla yhtä juhlaa, mutta kun sitä omaa nutturaa välillä vähän löysää ja tekee arjesta joskus hiukan erikoisempaa, niin sitten sitä tavallista arkea jaksaa taas vähän paremmin.

Tossa tyylissä käy vaan ihan toisinpäin kuin toivot.. eli kun lapsi pääsee lopulta makeaan käsiksi, syö sitä paljon vaan siitä syystä, että sitä on saatavilla. Viim. kouluiässä. Kiellettyyn hedelmään kun pääsee käsiksi, kaikki tietää kuinka siinä käy.

Minä ja mun sisarukset ei kukaan syöty mitään "herkkuja" (pullaa, karkkia, keksiä, jäätelöä) ennen kun täytettiin 3 vuotta. Ja KUKAAN meistä ei välitä makeasta, minäkään en esim. juhlissa edes maista mitään täytekakkuja tai keksejä. En ole eläissäni ostanut keksipakettia kotiin koska se on mielestäni älytöntä, ne on pahoja.

Lapsen makutottumukset syntyy tosi pienenä, jos oppii pitämään makeasta, sitä haluaa myöhemminkin. Jos ei totu makeaan, ei se jälkeenpäinkään ala houkuttaa minään "kiellettynä hedelmänä", koska ihan se sallittu hedelmä tai vaikka marjat riittää kyllä mun suulle makeaksi herkuksi, vaikka enemmän pidänkin suolaisista. Esimerkiksi irtokarkit on mun suuhun ällöttävän imeliä.

Eli kerropa nyt vielä mitä minä ja mun sisarukset on menetetty kun äiti ei oo tupannu meitä täyteen sokeria ja lisäaineita?

[QUOTE="Juuli";22619736]Minä ja mun sisarukset ei kukaan syöty mitään "herkkuja" (pullaa, karkkia, keksiä, jäätelöä) ennen kun täytettiin 3 vuotta. Ja KUKAAN meistä ei välitä makeasta, minäkään en esim. juhlissa edes maista mitään täytekakkuja tai keksejä. En ole eläissäni ostanut keksipakettia kotiin koska se on mielestäni älytöntä, ne on pahoja.

Lapsen makutottumukset syntyy tosi pienenä, jos oppii pitämään makeasta, sitä haluaa myöhemminkin. Jos ei totu makeaan, ei se jälkeenpäinkään ala houkuttaa minään "kiellettynä hedelmänä", koska ihan se sallittu hedelmä tai vaikka marjat riittää kyllä mun suulle makeaksi herkuksi, vaikka enemmän pidänkin suolaisista. Esimerkiksi irtokarkit on mun suuhun ällöttävän imeliä.

Eli kerropa nyt vielä mitä minä ja mun sisarukset on menetetty kun äiti ei oo tupannu meitä täyteen sokeria ja lisäaineita?[/QUOTE]

Jatkan vielä sen verran että me ei myöskään ole kyläpaikoissa tai muualla "ahmittu niin paljon kun kerkiää" millään makeilla, koska ei niistä kukaan välitetä. Lisäksi meille kyllä opetettiin käyttäytymissääntöjä sen verran ettei vedetty kyllä ahmimalla kyläpaikassa mitään muutakaan, mieluisempaa. Ja nyt kun oma lapseni on nelivuotias niin saa kyllä syödä kylässä ihan niin paljon makeaa kun haluaa, mutta ei yleensä halua, maistaa yhden tai pari kun muutkin lapset syö ja useimmiten jättää lautasen reunalle. Kun ei ole totuttanut itseään sokerille niin ei se ole edes hyvää. Makeaksi riittää muukin kun karkki.

Kyllä tuollainen vanhemmilta salaa syöttäminen on törkeää käytöstä, on se lapsi sitten minkäikäinen tahansa. Mutta erityisen ajattelematonta tuo on lastakin kohtaan, kun toinen on vielä ihan pieni ja huonoruokainen.

En minäkään ymmärrä mitään herkuttomuus linjaa lapsille tai tosiaan sitä, että aikuiset äppää kaikkea naamaan mutta lapsi ei tarvi ikinä mitään hyvää kun ei haluta "opettaa pahoille tavoille". Minusta on ihan ok, jos joku vaikka vähän kyseenalaistaakin tuota herkuttomuuslinjaa, mutta salaa ei saa silti syöttää. Tietysti kaikki ei aina välttämättä tiedä, että esim. yksi keksi kahvipöydässä on toisille iso asia, ja siinä tapauksessa asiasta meuhkaaminen on todella typerää (tätäkin joskus näkee). Vauvoille ja tuollaisille 1-vuotiaille taaperoille minkään syöttäminen ilman vanhemman lupaa on kyllä vähän kyseenalaista.

Meillä kokeiltiin sitä, että lapseni oli 2v ikäisenä isovanhemmilla hoidossa kun palasin työelämään (heidän pyynnöstään), ja aika pian aloin ihmetellä miksei lapsi enää suostu syömään kotona normaalia ruisleipää eikä esim. tavallista jugurttia, ruokapöydässä sai ihan hulluja raivareita.
Kurkkaus isovanhempien jääkaappiin paljasti totuuden: lapsi sai vanukkaita jugurtin sijasta, vaaleaa höttöleipää ruualla... Olin vieläpä vienyt lapselle omat jugurtit, ostanut juustoa, kinkkua, leipää, hedelmiä yms. perusruokaa, mutta siellä ne oli koskemattomina.
Lisäksi veljeni kertoi, että välipalaksi antavat pullaa, kuivakakkua, keksiä ja kaakaota, niinkuin meillekin lapsuudessani.
Jälkiruokaa sai vaikkei olisi normaaliruokaan koskenutkaan. Ja isovanhempien mielestä "eihän lasta voi kieltääkään kun sen mieli tekee"

Eli viitenä päivänä viikossa pelkkää sokeria. Ja ihan sen takia että ruokailuista selviää helpommalla ja että lapsi syö edes jotain.
Lyhyeen loppui sekin kokeilu, ja tietysti isovanhemmat suuttuivat kun vein lapseni päiväkotiin eivätkä he saaneet häntä hoitaa. Muuten ei hoidossa valittamista, mutta mielestäni terveellinen ruoka on tuon ikäiselle niin tärkeä asia etten halunnut hänen oppivan sokerihiireksi.

Yhteistyössä