Joensuu Karhunmäki, millaista aluetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silirimpsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silirimpsis

Vieras
Kertokaapa joensuulaiset millaista aluetta tuo uusi Karhunmäki on? Pitäisi muuttaa Joensuuhun miehen töiden perässä. Kaupunki on suht tuttu (sukulaisia siellä), mutta tuolla uudella alueella päin emme ole ajelleet ikinä. Siellä olisi yksi sinänsä meitä kiinnostava asunto myynnissä, mutta emme viitsisi turhaan ajella katsomaan jos ei vastaakaan toiveita. Muutamme Etelä-Suomesta keskisuuresta kaupungista.

Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta, lapsiperheiden suosimaa aluettahan tuo ymmärtääkseni on. Taitaa olla aika kaukana keskustasta, mitenkäs palvelut? Entä ympäristö muuten, onko puita, metsää vai ihan "hakattu matalaksi" rakentamisen tieltä? Kertokaa kaikenlaista mitä osaatte sanoa, kiitos.

Ihan kivaa aluetta, tosin on vähän hassusti Reijolan ja Hukanhaudan välissä, eli koulumatkat on pitkähköt. Kouluun siitä kai mennään Nepenmäen kouluun, josta on tulossa yhtenäiskoulu eli luokat 1-9 samaan ja sitä myöten Joensuun suurin koulu. Saa nähdä miten tuo suunnitelma sit toteutuu. Nepenkoulu on ainakin nykyään kyllä todella hyvä koulu. Palveluita ei karhunmäessä taida olla, Niinivaara/hukanhauta akselilla sit löytyy kirjastoa ja kauppaa.
Viihtyisää, toki talot on aika pieneillä tonteilla suhteessa joihinkin "vanhoihin" alueisiin, mutta on siellä jotain puustoakin ja puistoa välissä.Lapsiperheitä kai siellä on paljon, joten kavereita lapsille luulis löytyvän. Varmaan parhaasta päästä Joensuun alueista.

No näin maaseudulla asujan näkökulmasta mun mielestä ei ole sijainniltaan hyvä - tiivisti rakennettu, ei mitään rauhaa, mutta toisaalta etäällä kaikesta muusta (paitsi niistä naapureista).

Itse olen asustellut karhunmäessä nyt noin puolitoista vuotta. Alue kasvaa jatkuvasti ja on kasvanut jo puolentoista vuoden ajan paljon. Alueelle on suunniteltu ja kaavoitettu päiväkoti, koulu ja kauppa, mutta rakentamista ei ole vielä aloitettu. Täksi kesäksi on myös tulossa alueelle lampaita, joita lapsiperheiden on mukava käydä ihmettelemässä. Mielestäni sijainti 5-6km keskustasta on inhimillinen ja huomattavasti parempi kuin esimerkiksi Jyrinkylästä tai Marjalasta, jotka ovat vastaavanlaisia omakotialueita. Karhunmäki on ollut viimeisinä vuosina kaupungin tonttihaussa suosituin alue juuri sijaintinsa takia. Uskon asuntojen hintojen nousevan ainakin etukarhunmäessä sitä mukaa, kun rakentaminen siirtyy reijolaan päin. Naapurit ovat lähekkäin niin kuin kaikkialla lähellä keskustaa. Mielestäni tontit ovat kyllä hyvä kokoisia keskimäärin noin 1150 neliötä. Itse kaipaisin eniten kauppaa alueelle. Nyt lähimpään kauppaan on matkaa noin 3 kilometriä. Viime vuonna oli juttua lehdessä, että alueelle kaavoitetulle kaupalle oli käyty neuvotteluja mahdollisesta kauppiaasta, joka ei ollut ikävä kyllä s-ryhmältä vaan ilmeisesti k-ryhmältä, mutta eipä ole kaupasta kuulunut sen jälkeen mitään.?? Karhunmäen asuntojen hinnat ovat tällä hetkellä samaa luokkaa kuin 30-40 vuotta vanhemmilla taloilla, jotka sijaitsevat 3 kilometriä lähempää keskustaa. Itse ostimme tämän takia mieluummin uuden asunnon, jonka korjauksiin ei tarvitse vielä lähitulevaisuudessa uhrata aikaa ja rahaa. Yksi asia hieman häirihtee karhunmäessä. Ihmiset ovat mukavia, mutta jotenkin tuntuu että jokaisessa talossa asustaa täydellisiä perheitä, joissa vanhemmat ovat päivätöissä ajavat farmari audilla ja nukkumaan mennään kello 21.30 kunhan hampaat on pesty. HIH tälläinen mielikuva on tullut, vaikka sehän ei minua pitäisi oikeastaanhaitata. Mukavahan se on siellä sanoa tekevänsä paskahommia epäsäännöllisillä työajalla pienellä palkalla, kun jotenkin on saanut keploteltua lainan tuohon taloon. Tervetuloa vaan kyllä tänne vielä mahtuu!

Me asumme myös karhunmäessä ja tosi nuorta porukkaa täällä ja joka talossa lapsia. Minua ei naapurit haittaa, koska takapiha on mehtään päin ja eiköhän nuo piha-aidat kasva sivuille suojiksi. On mukava käydä laavulla makkaran paistossa kun matkaa ei tule kuin muutama sata metriä!Kaverini muutti niittylahteen alueelle jossa ei ole muuta asutusta aivan vieressä. Koirat ovat vapaina pihalla ja ei huolta, että jäisivät auton alle. Sanoi vaan, että ei ole oikein kaverit jaksaneet käydä kylässä kun asuvat korvessa ja talvella oli todella pimeää ja ankeaa. Kaverini on päivät kotona esikoisen kanssa ja sanoi, että olisi kiva,kun olisi lähellä joitain ihmisiä, joitten kanssa voisi käydä esimerkiksi vaunulenkillä. Harmittaa möllöttää päivät yksin korven keskellä. Jokaisen kannattaa miettiä minkälainen alue itselleen sopii.

Mikä talo viestiketjun aloittajaa kiinnostaa tällä hetkellä karhunmäessä?Minusta ehkä paras tällä hetkellä myynnissä olevista taloista sijaitsee omenaisenkujalla...Takapihalle paistaa ainakin aurinko ja piha on suuri. Nyt myyntiin tulee paljon taloja kun viime kesänä aloitetut talot alkavat olla valmiita.

Tietoa Karhunmäestä, muun muassa sen historiasta ja asukkaista, löytyy keväällä 2014 avatulta Karhunmäki-sivustolta!

http://karhunmaki.fi/

Tervetuloa asumaan tänne Karhunmäkeen!

Itse Karhunmäessä asuneena vuosian1984-1991 pidin aluetta "nuoruudessani" vanhojen ihmisten paikkana. Siellä kävi silloin kauppa-auto, kun vanhuksilla ei ollut autoja ym. Pitkät etäisyydet ja lähin kauppa oli silloin pieni kyläkauppa Toivanen(mahtava, nyt jo edes mennyt pariskunta). Kukkolassa tilan emäntä Ktri järjeti kyläjuhlia ja tapahtumia. Hevoset juoksiva laitumilla, kunten nykyisinkin. Muistot on mukavat.

Vähän kerrassaan asukkaat vaihtuivat nuorempiin ja naapuriin muutti samanikäisiä kavereita. Eti tuntunut enää niin yksinäiselle, vaikka meitä sisarruksia olikin useampi. Itse olin ikäni elänyt keskustan läheisyydessä kerrostaloalueella ja oli shokki muuttaa näin syrjään. Vaihtui koulut ja kaveripiiri melkein kokonaan. Kouluun ja harrastuksiin pitkä matka ja tuolloin ei kyyditty, itse piti kulkea tai jäädä kaupunkiin koulun jälkeen.

Hyvää: puhdas luonto, vesistöt lähellä, harvinaisia kavsveja ym. Rauhallinen asuinalue, vaikka nyt rakennettukin paljon. Parasta lyhyt etäisyys keskustasta, sitä arvosta eniten. Kohta aloitetaan karhunmäen koulun rakentaminen ja uskon, että palvelut tulevat vuosi vuodelta paremmaksi sillä alueella.

Vanhempani muuttivat Karhunmäestä vasta äskettäin takaisin kotikonnuillee eli vielä korvempaan paikkaan Itä-rajalle. eivät olisi muuttaneet muuten, mutta kaipaus sukulaisten luokse ja "juurille" oli heille aina tärkeää.

Itse asun nykyisin Niinivaaralla, rauhallisella omakotialueella ja lähellä keskustaa. Pidän tästä alueesta ja voisin kuvitella asuvani yhä karhunmäessä. eivät paljon eroa toisistaan. Takapihalta pääsee metsään. Urheilumahdollisuudet lähellä ym. ei voi paremmin olla. ;-)

Yhteistyössä