kohdun poiston jälk: mistä ovulaatiolima poistuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietiskelijä

Vieras
Nolottaa jo kysyä, mutta kysynpä kuitenkin, kun kohdun poisto lienee edessä.

Jos kerran munasarjat säästetään ja hormoonitoiminta pysyy ennallaan, niin mitä kautta se ovulaatiolima sitten poistuu?

Itselläni on ovulaatioaikana nimenomaan kovasti kipuja ja varsinkin silloin kun on limatulppa kohdusta poistumassa, niin kohtuun käy kipeää.

Kiitokset kauniit vastaajille!

Uskoisin että tarkoitat "ovulaatiolimalla" ovulaation aikaan ilmenevää sitkeämpää valkovuotoa. Ko vuoto tulee kohdusta tai emättimen seinistä, ei munasarjoista.

Kaikki, mitä munasarjoista tulee, häviää elimistöön eli tavallaan "maatuu". Muutenhan streiloitujenkin vatsa turpoaisi, kun munanjohtimet on katkaistu/tukittu mutta munasarjat toimivat.

Nyt olen aivan ihmeissäni. Minulta on munanjohtimet katkaistu kokonaan. Ennen sitä tiesin aina, milloin on ovulaatioaika, vaikka minulla ei ollut kipuja, sillä kirkasta limaa erittyi sen verran "klönttinä", ettei sitä voinut olla huomaamatta.

Munanjohtimien katkaisun jälkeen 6 vuotta sitten alkoivat ovulaatiokivut, jotka kestävät noin 3 päivää ja silloinkin tulee vähän limaista vuotoa ja kohdussa tuntuu se kipu.

Olen aiemmin ajatellut, että se lima lähtee munasarjoista kohtuun ja kohdun kautta poistuu, mutta nyt en tajua enää miten se sinne menisi, kun piuhat on poikki.

Sanoit, ettei se lima tule munasarjoista, niin mistä se lima saa alkunsa ja miten se kohtuun päätyy naisilla, joilla kohtu on?

Miten se päätyy kohtuun naisilla, joilla on piuhat poikki?

Entä sitten naisilla, joilla ei ole kohtua, siis heillä lima tulee emättimen seinämistä ulos, mutta mistä se sinne emättimen seinämiin päätyy?

Tietämätön vielä olen vähän aikaa... Kiitos kärsivällisyydestä!!!

Se lima on kohdunsuulla oleva sitkeä limatulppa, joka estää siittiöiden pääsyn kohtuun. Ovulaation aikana(munasolun kypsyessä ja irrotessa) tuo tulppa muuttuu juoksevaksi, jotta ne vintiöt pääsevät jatkamaan matkaansa. Ei se ole koskaan missään muualla ollutkaan, se muodostuu siinä paikoillaan. Luojan ihmeitä ja hormonien vaikutusta.

Limalla ja ovulaatiokivuilla ei ole keskenään muuta tekemistä, kuin että ne molemmat ovat yhtä aikaa munasolun irtoamisen kanssa. Ovulaatiokipu on sen munan irtoamisesta johtuvaa. Kohtusi voi hieman kouristella samaan tapaan kuin synnytyksessä hormonien vaikutuksesta. Kenkkua, mutta vaaratonta.

Naisilla, joilla ei ole kohtua, ei tuota limatulppaa luonollisesti myöskään tule. Ja kuten edellä kerrottiin jo, kaikki "maatuu" elimistössämme, joka ei ole tarpeen.
Munanjohtimien katkaisu ei vaikuta noihin asioihin mitenkään. Se tarkoittaa vain sitä, että munasolu eoi pääse laskeutumaan kohtuun saakka, kun sen tie on poikki. Hormoneilla on ihan oma reittinsä elimistössä.

Valkoinen mönjä on emättimen limakalvolta kotoisin. Senkin täytyy pysyä kosteana ja luonto hoitaa asiaa limakalvoja suojaavalla "hoitovoiteella" eli kostealla eritteellä. Se on välttämätöntä, jotta paikat pysyvät kunnossa.

Juu, munasolut häipyvät omia aikojaan pois, kun piuhat on katkaistu.

Kannattaa ehkä tutustua ihmisen biologiaan kirjallisuuden kautta. Helpottaa kovasti elämistä, kun tietää, miten meidät on tehty toimimaan. Se on mielenkiintoista, aivan kuten tuo psyykenkin toiminta! Minä olen ikäni ollut kiinnostunut ihmisestä kaikkinen karvoineen ja päineen. Siinä karisee ennakkoluulot ja uskomukset, pystyy suhtautumaan asioihin luonnollisemmin ja hyväksymään kaikennäköistä erilaisuuttakin. Ikinä ei tule liian viisaaksi, opittavaa riittää koko elämäksi.

Kiitos MM, eli jos kohtuni poistetaan, pääsen myös näistä 3 pv:n kouristelukivuista ovulaatio-aikana, eikö niin?

Kiitos vieläkin
Vaikka tästä on aikaa 20vuotta niin vastaan tähän, jos joku muukin törmää tähän Googlen avulla. Et pääse kivuista eroon kohdunpoistolla. Ovulaatiokipu ei johdu kohdun supistelusta vaan munarakkulan puhkeamisesta ja mikäli munasarjat jätetään, tapahtuu ovulaatio myös kohdunpoiston jälkeenkin ja tuo muna rakkulan puhkeaminen.

Yhteistyössä