Johan oli törkeetä, mitähän voi tulla! (raaka kana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NaRikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NaRikka

Aktiivinen jäsen
01.05.2006
1 889
0
36
Olin kylässä, ja emännyys tarjosi kanakastiketta ja riisiä. Eipä muuten mitään, mutta kanat olivat raakoja!! Koko kastike ei edes ollut lämmintä ja seassa oli selvästi ihan veteliä läpikuultavia klönttejä raakaa kanaa. Huomautin asiasta, että taitaa nämä kanat olla vähän raakoja, mutta emäntä vaan sanoi, että eihän ole, syö pois vaan. Meinasi oikeen suuttua. Itse jätti kuitenkin kanansa lautasen reunalle. En sitten syönyt minäkään, kääräisin lautasliinaan, kun ei huomannut.. :ashamed: Mutta eikai sitä raakaa kanaa tarvii syödä edes kylässä! :x

rutto. tulee ihan mieleen mieheni iso-iso mummo jonka luona kävimme pari vuotta sitten ja hän tarjos jotain kinkku voileipiä jossa oli raa-an tuntuista lihaa ja sellainen vaalea läski raita...siinä meinas yökkö tulla...

Yöks... lapsena sukulaisissa oli kanssa raa-aksi jäänyttä kanaa, ja omat vanhemmat tuputti vaan syömään kaikessa hiljaisuudessa kohteliaisuussyistä. :whistle: *muistaa ikuisesti* :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on suomalaista kanaa, niin tuskin mitään, jos ulkolaista, niin salmonellan vaarahan siinä on.

Suomalaisesta kananlihastakin voi kyllä valitettavasti saada salmonellan. Suomalaisissa kananmunissa ei salmonellaa ole havaittu pitkiin aikoihin mutta lihassa kylläkin. ja tämä on ihan oikeata tietoa sitten muuten...

Alkuperäinen kirjoittaja Naakula:
Yöks... lapsena sukulaisissa oli kanssa raa-aksi jäänyttä kanaa, ja omat vanhemmat tuputti vaan syömään kaikessa hiljaisuudessa kohteliaisuussyistä. :whistle: *muistaa ikuisesti* :xmas:

Se ei ollut edes mitenkään raaáksi jäänyttä, vaan raakaa ihan kokonaan. :x Meinasi kyllä yrjä tulla. Ja varmaan silmät levis kun täti sanoi, et syö pois vaan.. Ainakin teevadin kokosiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Naakula:

Se ei ollut edes mitenkään raaáksi jäänyttä, vaan raakaa ihan kokonaan. :x Meinasi kyllä yrjä tulla. Ja varmaan silmät levis kun täti sanoi, et syö pois vaan.. Ainakin teevadin kokosiksi.

Hoh, melko erikoista, ois miullakin levähtäneet. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe:
Jos on suomalaista kanaa, niin tuskin mitään, jos ulkolaista, niin salmonellan vaarahan siinä on.

Suomalaisesta kananlihastakin voi kyllä valitettavasti saada salmonellan. Suomalaisissa kananmunissa ei salmonellaa ole havaittu pitkiin aikoihin mutta lihassa kylläkin. ja tämä on ihan oikeata tietoa sitten muuten...

Tarkoitatko sitä venäläisten havaintoa? Sehän oli ihan puppua. Enkä ole kuullut tarkistuseläinlääkäriystävältäni että Suomesta olisi viime aikoina löytynyt, siksi meillä on vähän eri säännöstely tuontilihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe:

Tarkoitatko sitä venäläisten havaintoa? Sehän oli ihan puppua. Enkä ole kuullut tarkistuseläinlääkäriystävältäni että Suomesta olisi viime aikoina löytynyt, siksi meillä on vähän eri säännöstely tuontilihalle.

En tarkoita sillä salmonellaa on olemassa monta eri bakteerikantaa ("versiota"). Venäläisten löytämä "lajike" on sellaista jota ei suomalaisesta kananlihasta ole ikinä löytynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vege:
Voi salmonella olla huomaamattakin.

Oikeesti? Mitä, jos mulla onkin se ihan huomaamatta ja joskus muutaman parin vuoden päästä raskaudun ja menee kesken sen takia?! Nyt olen jo ihan paniikissa.. :headwall: Pitääkö nyt mennä johonkin testeihin? Mistä mä edes tiedän, että oliko kotimaista vai minkä maalaista kanaa? En oikeen kehtaa soittaakaan, et anteeks, mut minkähän maalaista kanaa mulle syötit, ois hyvä tietää, et kuinka todennäköisesti minulla on salmonella.

Oireet
Salmonelloosin oireet vaihtelevat pahoinvoinnista vatsakramppeihin, ripuliin, kuumeeseen ja päänsärkyyn. Oireet kestävät muutaman päivän. Mikäli infektio on voimakas, voi kuume olla korkea ja sahaava sekä ripuliulosteissa voi olla verta. Osalle sairastuneista voi tartunnan seurauksena kehittyä myöhemmin reaktiivinen niveltulehdus. Kaikki tartunnan saaneet eivät saa oireita. Tartunnan saaneet ovat kuitenkin taudin kantajia, ja kantajuus voi kestää 2-4 viikosta jopa useisiin kuukausiin. Sellainen elintarviketyöntekijä, joka on oireeton taudin kantaja, on vaarallinen elintarviketyössä. Salmonella- tartunnalle herkimpiä ovat pikkulapset ja vanhukset.

Eli kuten tässä sanotaan, KAIKKI EIVÄT VÄLTTÄMÄTTÄ SAA OIREITA=voi siis olla myös oireettomana.

tiedän yhden joka söi raakaa kanaa ja siitä hänelle ruli jokin tauti että joutui pyörätuoliin... on ollut aika kauan jo pyörätuolissa ja vasta nyt pystyy vähän kävelemään.

Yhteistyössä