Johtaja ja lastenhoitaja tuomittiin sakkoihin !!

24.05.2007
360
0
16
Johtaja ja lastenhoitaja tuomittiin sakkoihin
6.7.2007 09:07

Espoolaisessa päiväkodissa sattuneesta hoitolapsen kuolemasta on langennut päiväkodin johtajalle ja yhdelle lastenhoitajalle sakkoja.

Toisen syytettynä olleen lastenhoitajan ja päiväkodin ylläpitäjän syytteet kuolemantuottamuksesta hylättiin.

2-vuotias poika kuoli päiväkodissa Espoossa vuonna 2005 jäätyään puristuksiin romahtaneen telinekasan alle.

Poika jäi ulkovaraston seinustalle jätettyjen puutelineen osien alle huhtikuussa 2005. Osista oli pitänyt koota leikkiteline, mutta ne olikin jätetty seinälle lojumaan kuukausiksi.

Onnettomuuden tapahtuessa päiväkodissa oli 14 lasta, joista neljä alle kolmivuotiaita. Heitä vahti kaksi hoitajaa, joista vain toisella oli muodollinen pätevyys lastentarhanopettajaksi.

Poliisikuulusteluissa sekä hoitajat että johtaja kertoivat tienneensä puukasan vaaralliseksi. Lapsia oli kielletty leikkimästä kasan luona.

Vaahteramäen päiväkoti joutui lopettamaan toimintansa, kun useat vanhemmat vetivät lapsensa pois onnettomuuden jälkeen. Omistaja ja johtaja ovat saaneet lääninhallitukselta huomautuksen laiminlyönneistä.

IS

ETTÄ NÄIN!

No kyllä siitä nyt sietää sakkoja saadakin vähintään. Jos tiedettiin että telinekasa on vaarallinen ja lapsia kiellettiin leikkimästä siinä (ihan kuin 2v. niin tarkkaan ymmärtäisi tuollaisen kiellon). Miksi niitä osi ei roudattu pois? Miksi ne piti olla seinää vasten pystössä? Eikö niitä olisi voinut vaikka laittaa maahan latalleen niin ei olisi ollut ainakaan vaaraa päälle rymähtämisestä.

Ihan selkeä turvallisuuden laiminlyönti! Siinä ne romotti kuukausia leikkien haittona. Jos siinä ei saanut leikkiä niin hoitajien tehtävä olisi ollut vahtia normaalia huolellisemmin.

jaa-a, kunnallisessa päiväkodissa työskennelleenä päällimmäisenä ajatuksena on ne päivät, jolloin joku/jotkut työporukasta olivat sairaana, eikä sijaisia saanut palkata säästösyistä ja vajaalla porukalla yritettiin arkea pyörittää... nii-in, jos jotain olisi sattunut, niin itsekö sitä olisi syytteen saanut? Ja johtaja? Kun eipä nuo kaupungin herrat ole mihinkään (tietenkään) mustaa valkoisella kirjoittanut, että sijaisia ei palkata saa...

Tilannehan tietenkin on vähän eri ja tavallaan ei kuitenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Mischa:
Pelkkiin sakkoihin? :/ Mielestäni vankeustuomio olisi pitänyt olla.

Eiköhän ne ole saaneet ihan elinikäisen rangasituksen joka ei koskaan unohdu. Mitä tässä tilanteessa se vankila auttaisi. Ne kun on muutenkin täynnä.

Mua häiritsee eniten se, että siellä oli laittoman vähän hoitajia paikalla. Jokaista neljää alle 3-vuotiasta kohden tarvitaan hoitaja, yli 3-vuotiaita saa olla seitsemän per hoitaja. Hoitajia olisi pitänyt olla paikalla kolme.

Jaa a, vaikea sanoa, mutta päiväkodin johtajan vastuullako tuommoiset asiat on? Täällä kunnallisessa päiväkodissa ainakin mun käsittääkseni kunnan tekninen toimi huolehtii remonteista ja jos jättävät telineensä pihalle, niin päiväkodin johtajanko ne pitää kantaa pois :o ! Että mun mielestä vastuussa nimenomaan on päiväkodin ylläpitäjä, ei henkilökunta voi ominluvin palkata porukkaa telineitä pois kuljettamaan |O

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mischa:
Pelkkiin sakkoihin? :/ Mielestäni vankeustuomio olisi pitänyt olla.

Eiköhän ne ole saaneet ihan elinikäisen rangasituksen joka ei koskaan unohdu. Mitä tässä tilanteessa se vankila auttaisi. Ne kun on muutenkin täynnä.

Mä olen samaa mieltä,varmaan se on loppuelämän mielessä ja siinä on rangaistusta ihan tarpeeksi!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jaa a, vaikea sanoa, mutta päiväkodin johtajan vastuullako tuommoiset asiat on? Täällä kunnallisessa päiväkodissa ainakin mun käsittääkseni kunnan tekninen toimi huolehtii remonteista ja jos jättävät telineensä pihalle, niin päiväkodin johtajanko ne pitää kantaa pois :o ! Että mun mielestä vastuussa nimenomaan on päiväkodin ylläpitäjä, ei henkilökunta voi ominluvin palkata porukkaa telineitä pois kuljettamaan |O

Päiväkodinjohtaja on vastuussa talostaan. Jos sitä ei kukaan muu mene siirtämään niin se johtajan on se tehtävä itse.

Mutta tämähän oli yksityinen päiväkoti joten miten lie hoitavat huollon.

Päiväkodinjohtaja on vastuussa talostaan. Jos sitä ei kukaan muu mene siirtämään niin se johtajan on se tehtävä itse.

Tämä onkin muuten mielenkiintoinen seikka...jos siis kunnallista puolta ajatellaan, että miten asia menis, jos olis joku juttu päiväkodin pihalla, eikä kunta välittäis lähettää tekniseltä puolelta ukkoja siirtämään sitä ja henkilökunta ei sais omin voimin siirrettyä...eli kuka maksaa laskun, jos päiväkodin johtaja päättää palkata jonkun siirtämään! No joo, turha saivartelua sinänsä, mutta ei ne asiat aina ole niin yksi selitteisiä, kun henkilökuntakaan ei voi aina toimia ilman rahottavan tahon lupaa :/

Tämä onkin muuten mielenkiintoinen seikka...jos siis kunnallista puolta ajatellaan, että miten asia menis, jos olis joku juttu päiväkodin pihalla, eikä kunta välittäis lähettää tekniseltä puolelta ukkoja siirtämään sitä ja henkilökunta ei sais omin voimin siirrettyä...eli kuka maksaa laskun, jos päiväkodin johtaja päättää palkata jonkun siirtämään! No joo, turha saivartelua sinänsä, mutta ei ne asiat aina ole niin yksi selitteisiä, kun henkilökuntakaan ei voi aina toimia ilman rahottavan tahon lupaa :/

Jos me töissä nähdään että joku juttu on vaarallinen ja voidaan se itse poistaa niin ei me siihen huoltomiestä odoteta. Jos aita on potkittu rikki ja se huomataan aamulla niin yritetään saada huoltomies kiinni. Jos mitään ei tapahdu niin pomo tai varajohtaja soittaa sitten huoltomiesten esimiehelle.

Vielä ei ole onneksi koskaan ollut mitään ylimääräistä päiväkotien pihoilla, tarkoitan lautakasoja ...

En tiedä onko johtajan vastuulla telineen roudaus pois,mutta ainakin on järjestää päivä niin että hoitajia riittää.Tässä ei oltu ollenkaan suunniteltu sitä miten hoitajat jaetaan.Yks hoitaja per 14 lasta on ihan liian vähän varsinkin kun on alle 3-vuotiaita osa.
Mutta ei voi ymmärtää että teline ollu siel vuodesta 2003 luulis että huoltomiehet olisivat tässä välissä kerenneet käydä hakea pois ne jos heitä pn pyydetty.

Yhteistyössä