Joillekin ihmisille tuntuu tulevan ikuisena yllätyksenä, että ne ostokset siellä kaupassa täytyy myös pakata!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä pakkaan ostokset kun olen ne maksanut ja ne ovat mun omaisuutta maksamisen jälkeen. Eikä mua haittaa vaikka mun edellä olisi useampikin munlainen joka pakkaa vasta maksamisen jälkeen. Ei mulla kiire mihinkään ole.

Enemmän mulla menisi aikaa jos juoksisin pakkaamisen, maksamisen välillä.

Olen ihan samaa mieltä, ärsyttävää kun seisoa tollotetaan siinä kassalla ja odotellaan, että maksetaan ensin. MIKSI? Helpompi KAIKILLE jos pakkaa vauhdilla ja koittaa saada pakattua ennen kun seuraavat tavarat on jo tulossa.

HALOO, ne kassat siellä pitää kiirettä, ellette ole huomannut?
Tavaraa lapataan tiuhaan tahtiin ja seuraavan tavarat heti perään ja vauhdilla, SIKSI ne pitää pakatakin vauhdilla!

Niin. Se on raskasta, kun sen niin ottaa. Sääliksi käy.
Itse tulen iloiseksi, jos se mummo saa kertoa kaihistaan jollekin. Myös se, että ihmiset eivät ole panostaneet arjessaan supertehokkaaseen ajankäytön hallitsemiseen, miettimällä seuraavaa liikettään kassajonossa, on minusta vain ilahduttavaa. Avaan takin, jutustelen lasten kanssa, hymyilen mummolle jonossa ja ei ärsytä ajan kuluminen. Näin se on.

Se kassaneiti voi olla sille vanhukselle ainoa ihmiskontakti koko äivänä. Ja monelle yksi niistä harvoista, jos ei ainoa. Mitä sillä on väliä, jos sen vuoksi minun pitää odottaa peräti kaksiminuuttia. Harvoin menee niin kauankaan.

Lapsen kanssa samalla odotellaan kiltisti vuoroa ja opetellaan jonottamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23233610:
Prismassa ja sittarissa toimii!! Ja se toinen pakkauslinja ei paljon lämmitä, kun edellisellä on niin helvetisti niitä ostoksia, että hihnaa ei voi pistää pyörimäään ettei sen kerttu-kotiäidin viilit mene rikki! Ja mitäs sitten kun siihen yhden megaostajan jälkeen tulee niin toinen megaostaja joka ei kykene pakkaamaan, mihis sen kolmannen ostokset menee, häh?

Jos megaostokset ärsyttää ja haluat suoriutua kauppareissusta nopeasti, pikku vinkki: Älä mene sinne MEGAmarkettiin! Lähikaupasta selviät taatusti nopeammin. Jos taas valikoiman tms. vuoksi on pakko sinne cittariin tai prismaan ängetä, jokainen osannee varautua jonoihin.

Ja juu, kassalla on sen verran älliä, ettei ne kolmannen ostokset mene yhtään mihinkään ennen kuin edelliset ovat suoritutuneet kassalta pois.

Kaikille parempi, että kiltisti odottelen siinä kassan vieressä, rahapussini kanssa. Sattuipa kerran, kun tein isompaa ostosta marketissa ja ajatteln olla huomaavainen ja pakata ne ostokset vauhdilla ja kuinka kävi. Unohduin pakkaamaan niitä tavaroita kai liian pitkään, kun kassa neiti huomautti, että voisin maksaa ostokset :(

Enpä huomannut, ttä milloin oli saanut valmiiksi nakeltua minun ostokseni, kun siinä takana tulevan asiakkaan kanssa kävivät läpi omia juorujaan. Päätin kyllä, etten varmasti enää ikinä niin tee, kun vieläpä itsekseen menin sanomaan jotta "Ai nämä pitikin vielä maksaa". En todellakaan keventänyt tunnelmaa, vaan kassaneiti ja asiakas vilkuilivat toisiaan ja mulkoilivat minua.

Pakkaaminen ei hermostuta yhtään. Itsekin pakkaan aina vasta maksamisen jälkeen, koska on parivuotias muksu ostoskärryissä ja olisi hankala liikkua kärryn kanssa edes takas. Enemmän mua hermostuttaa harjoittelijakassat, jotka eivät löydä viivakoodeja, soittelevat osastoille, kysyvät neuvoa naapurikassalta...

Kaikille parempi, että kiltisti odottelen siinä kassan vieressä, rahapussini kanssa. Sattuipa kerran, kun tein isompaa ostosta marketissa ja ajatteln olla huomaavainen ja pakata ne ostokset vauhdilla ja kuinka kävi. Unohduin pakkaamaan niitä tavaroita kai liian pitkään, kun kassa neiti huomautti, että voisin maksaa ostokset :(

Enpä huomannut, ttä milloin oli saanut valmiiksi nakeltua minun ostokseni, kun siinä takana tulevan asiakkaan kanssa kävivät läpi omia juorujaan. Päätin kyllä, etten varmasti enää ikinä niin tee, kun vieläpä itsekseen menin sanomaan jotta "Ai nämä pitikin vielä maksaa". En todellakaan keventänyt tunnelmaa, vaan kassaneiti ja asiakas vilkuilivat toisiaan ja mulkoilivat minua.
Ihan arkipäivää kassoille, älä nyt oikeasti viitsi tuollaista jäädä itkemään.

Mulla ei ole kaupasta niin kiire pois ettenkö joutaisi rauhassa pakkaamaan tavaroitani. Toinen hihna on sitä varten, johon menee toisen ihmisen ostokset. Maksan ostokseni ensin rauhassa ja sitten pakkaan tavarani rauhassa.
Mua lähinnä huvittaa/ärsyttää ihmiset jotka juoksevat heti kiireellä pakkaamaan kamojaan ja sitten loikkivat takaisin kun pitää ostokset maksaa, sehän siinä kassalla hidastaa kun edestakaisin juostaa kassan ja pakkausosaston väliä.

Meidän Prismassa ei ole kortinlukijoita ollenkaan. Mä yleensä jätän maksukortin, etukortin ja ajokortin siihen kassalle ja lähden pakkaamaan ostoksia samalla. Kyllä se nopeuttaa sitä prosessia, totta kai, kassa huikkaa mulle summan ja mä meen kirjoittaan nimeni vasta sitten, kun kortti on laitteessa käytetty. Se tympii tosin, kun seuraava asiakas yleensä aina on jo tunkenut kärrynsä kassalle ja joudun sitten siitä huomauttamaan, kun ei edes tajua väistää. Kyllä mäkin vähän ihmettelen sitä, että jos on kaksi aikuista kaupassa, niin edes sitä ei tajuta tehdä, että se toinen menisi pakkaamaan ostokset sillä välin, kun toinen seisoo kassalla.

[QUOTE="JEES";23236730]HALOO, ne kassat siellä pitää kiirettä, ellette ole huomannut?
Tavaraa lapataan tiuhaan tahtiin ja seuraavan tavarat heti perään ja vauhdilla, SIKSI ne pitää pakatakin vauhdilla![/QUOTE]

eikö ole totta?

[QUOTE="Mamma italiana";23233926]suomalaiset ovar rauhallista kansaa. paljon vapaa-aikaa eikà kauhee kiire mihinkààn. onko siinà jotain pahaa?[/QUOTE]

Niinhän sitä luulis, mutta kyllä ihmsillä tuntuu Suomessa aina olevan kamala kiire, ja se näkyy juuri esim. kaupoissa ja liikenteessä.

Vielä näköjään aihe puhuttaa:D. Sen verran vielä omaa kommenttia, että kassat, liikennevalot, liikenneruuhkat, jonotukset saa ihmiset jostain syystä todella hermostuneiksi. Ihan niinkuin muutaman minuutin odotteluilla olisi suurempaakin merkitystä. Mutta sillä ei ole. Kysymys on vain ja ainoastaan ihmisten kärsivällisyydestä, ja tuota kärsivällisyyttä on monen hyvä kasvattaa. Hyviä treenipaikkoja ovat siis juuri ruuhkaiset kassat. Hermoilijat: seuraavan kerran kassajonossa ajatelkaa, että seison tässä nyt 10 - 15 min, ajatellen muita asioita, unohtaen täysin missä seisotte. Ottakaa tuo aika omien asioiden ajattelemiseen, ja älkää ajatelko tuhlaavanne omia kallisarvoisia sekunteja odottamiseen, vaan saatte lisäaikaa pelkästään omille ajatuksillenne. Asenne ratkaisee aina;)

se nyt vaan on niin, että
suurin osa ihmisistä on näitä "omaan napaan tuijottajia" eli ei ajatella kuin itseä
kassajonossa on ihan sama kenellä on kiire kun minulla ei ole niin muutkin saavat siksi odotella ne minuutit, jotka tuplaantuu joka asiakkaan kohdalla joka ajattelee näin! jospa olet jonossa vasta se seitsemäs ja sulla on edessä ne omaan napaan tuijottajav jotka kaikki ajattelee etti ole mikään kiire kunhan tässä kulutan aikaa ja makselen kun jaksan ja pakkaan niin hitaasti kun pystyn kun MULLA ei ole mikään kiire ja vaihdan vielä hiukan kuulumisia kassaneidin kanssakin kun olis ihan vaan kiva jutustella jos vaikka löytyisi uusi facebook-kaverikin tässä samalla, siinä onkin tämä seitsemäs jonottaja sitten jo kymmeniä minuutteja siinä kassa jonossa, pakasteet sulaneena jne.
mutta hyvä ettei SINULLA ole koskaan kiire ;)

[QUOTE="vieras";23236929]Mulla ei ole kaupasta niin kiire pois ettenkö joutaisi rauhassa pakkaamaan tavaroitani. Toinen hihna on sitä varten, johon menee toisen ihmisen ostokset. Maksan ostokseni ensin rauhassa ja sitten pakkaan tavarani rauhassa.
Mua lähinnä huvittaa/ärsyttää ihmiset jotka juoksevat heti kiireellä pakkaamaan kamojaan ja sitten loikkivat takaisin kun pitää ostokset maksaa, sehän siinä kassalla hidastaa kun edestakaisin juostaa kassan ja pakkausosaston väliä.[/QUOTE]

Sun logiikka on aivan käsittämätön. Väitätkö sä ihan pokkana, että jos sun puoleinen laari on niin täynnä, että kassa ei voi enää pitää hihnaa pyörimässä ja saa käännettyä sitä jakajaa toiselle puolelle kun tavarat ovat edessä, että seuraava asiakas saa ostoksensa nopeammin, kuin jos sä olisit pakannut ostoksiasi jo etukäteen sen verran, että hihnan voi pitää pyörimässä ja jakajan saa toiselle puolelle kun siinä ei ole tavaroita edessä?

Kyllä, minä voin tulla vaikka viisi tuntia aikaisemmin kauppaan, mutta se ei poista sitä ongelmaa, että se joka tulee sinun perässäsi, ja se kassahenkilö, joka joutuu sinun hidasteluasi katsomaan, ovat joka tapauksessa uhreja.

Sinulla ei ole kiire, sinä olet oikeutettu tekemään kaiken omassa tahdissasi, sinä määräät tahdin, muiden sietäköön sopeutua sinun tavoillesi.

Kysyn ihan vakavissani: mitä HAITTAA siitä sinulle olisi, jos aloittaisit ostosten pakkaamisen saman tien? Käsittääkseni joudut joka tapauksessa ostokset pakkaamaan, kaiken järjen mukaan joudut tekemään sen vain nopeammalla tilannenopeudella, kun et ole helpottanut omaa taakkaasi etukäteen.

[QUOTE="JEES";23237067]se nyt vaan on niin, että
suurin osa ihmisistä on näitä "omaan napaan tuijottajia" eli ei ajatella kuin itseä
kassajonossa on ihan sama kenellä on kiire kun minulla ei ole niin muutkin saavat siksi odotella ne minuutit, jotka tuplaantuu joka asiakkaan kohdalla joka ajattelee näin! jospa olet jonossa vasta se seitsemäs ja sulla on edessä ne omaan napaan tuijottajav jotka kaikki ajattelee etti ole mikään kiire kunhan tässä kulutan aikaa ja makselen kun jaksan ja pakkaan niin hitaasti kun pystyn kun MULLA ei ole mikään kiire ja vaihdan vielä hiukan kuulumisia kassaneidin kanssakin kun olis ihan vaan kiva jutustella jos vaikka löytyisi uusi facebook-kaverikin tässä samalla, siinä onkin tämä seitsemäs jonottaja sitten jo kymmeniä minuutteja siinä kassa jonossa, pakasteet sulaneena jne.
mutta hyvä ettei SINULLA ole koskaan kiire ;)[/QUOTE]

Nohei, voi sitä ihan normaaliin tahtiin toimia kassalla, ettei tarvitse vitkutella tai kiirehtiä.
Se normaali tahti pitää kyllä riittää ja kelvata jokaiselle. Johan siitä saa kauheasti lisästressiä elämäänsä, jos kaupassakin pitää stressata sekunneista, ja vetää kädet täristen ostoksia kassiin ettei vaan aiheuta lisäodotussekunteja kenellekään. En minäkään vitkuttelun kannalla ole, taas tässäkin asiassa ääripäät ovat huonoja vaihtoehtoja. Toisella omaan tahtiin pakkaaminen kestää 30 sekuntia kauemmin kun toisella, mutta siihen ei kukaan kuole.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23237082:
Kysyn ihan vakavissani: mitä HAITTAA siitä sinulle olisi, jos aloittaisit ostosten pakkaamisen saman tien? Käsittääkseni joudut joka tapauksessa ostokset pakkaamaan, kaiken järjen mukaan joudut tekemään sen vain nopeammalla tilannenopeudella, kun et ole helpottanut omaa taakkaasi etukäteen.
Ei niin mitään haittaa. Murhaavia katseita tosin, kun joutuu ensin kehottamaan edessä olevaa perhettä väistymään ja sitten väistymään uudestaan, kun palaan takaisin kassalle maksamaan. En yleensä osta sellaisia megasatseja, että siitä olisi mun takanani tulevallekaan mitään haittaa, koska onhan se mun edellä jonossa ollut jo mennyt menojaan ja takana tulevan ostokset mahtuvat siihen hänen paikalleen.

Mutta yksi ihan käytännön asia kyllä on ja se on se, että mulla on yleensä ostoskärryissä/korissa päällimmäisenä sellaiset tavarat, joiden pitää kassissakin olla päällimmäisenä. Vikana tulee siis kassalta maidot yms painavat ostokset, joiden paikka on ostoskassissa alimmaisena eikä suinkaan ruukkuyrttien tai maitorahkapurkin päällä.

Niin, ja se nyt vaan on niin, että jos on pitkät jonot niin joutuu odottamaan. Se, onko se odotusaika viisi, vai seitsemän minuuttia, ei vaikuta kenenkään elämään mitenkään. Ainoastaan kärsimättömät ihmiset ottavat tuosta itselleen lisästressiä. Jos on niin kärsimätön, niin kannattaa todellakin suosia pieniä kauppoja. Ihmset käyttäytyvät eri tavoilla, eikä sitä mikään tai kukaan pysyty muuttamaan. Sen asian kanssa on joko opittava elämään, tai sitten tehdä sellaisia valintoja, ettei joudu tuon tilanteen eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23237120:
Mutta yksi ihan käytännön asia kyllä on ja se on se, että mulla on yleensä ostoskärryissä/korissa päällimmäisenä sellaiset tavarat, joiden pitää kassissakin olla päällimmäisenä. Vikana tulee siis kassalta maidot yms painavat ostokset, joiden paikka on ostoskassissa alimmaisena eikä suinkaan ruukkuyrttien tai maitorahkapurkin päällä.

Et kykene laittamaan tuotteita hihnalle pakkausjärjestyksessä (maidot ensin, salaatit lopuksi) syystä että...?

[QUOTE="kuku";23237165]hmmm....meneekö ihan metsään jos veikkaan et ap on täältä e-suomesta??[/QUOTE]

Hienosti luettu! Kyllä, tikkurila on vantaalla ja vantaa on pk-seudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23237167:
Et kykene laittamaan tuotteita hihnalle pakkausjärjestyksessä (maidot ensin, salaatit lopuksi) syystä että...?
Jos ne maidot on pohjalla, niin ensin pitää nostaa hihnalle muut. Aikaa siihenkin menee, jos alan niitä ostoksia asetella oikeaan pakkausjärjestykseen ennenkuin ne vilahtavat kassaneidin ohi. Ja monet kassaneidit on sen verran nopeita, että basilikat sun muut meni jo, kun vasta nostelen maitoja hihnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23237120:
Ei niin mitään haittaa. Murhaavia katseita tosin, kun joutuu ensin kehottamaan edessä olevaa perhettä väistymään ja sitten väistymään uudestaan, kun palaan takaisin kassalle maksamaan. En yleensä osta sellaisia megasatseja, että siitä olisi mun takanani tulevallekaan mitään haittaa, koska onhan se mun edellä jonossa ollut jo mennyt menojaan ja takana tulevan ostokset mahtuvat siihen hänen paikalleen.

helpottaa kun kaupassa latoo ne kamat kärryyn niin että painavat tulee siihen työntoaisan päähän ja kevyet sinne toiseen päähän.. jugurttipurkit ym särkyvät voipi sitten laittaa vaikka siihen pikkulokerikkoon..
ei tuo kaupassakäynti oikeasti ole mitään kovin vaikeaa, ei se tavaroiden kerääminen, tavaroiden oikeassa järjestyksessä hihnalle latominen eikä se reipas ja ripeä pakkaaminen.
lompakon voi kaivaa vaikka valmiiksi siihen laukkuun päällimmäiseksi niin ei tarvitse kaivaa koko laukkua ympäri löytääkseen lompakon, ja uskaliaimmat voivat jättää sen lompakon kassaneidin silmien eteen siihen tasolle, tai ihan vain pelkät kortitkin. ne kassit voi kantaa sinne hihnan päätyyn, niitä kun ei tarvitse vetää lukijan edestä, hihkaisee vain montako kassia on.. se matka sinne hihnan toiseen päähän on muutaman metrin joten aikaa se ei vie kun sinne kävelee ja palaa maksamaan, edes lapsi ostoskärryissä ei hidasta touhua

Yhteistyössä