Joka ikinen joulun alus samat tappelut miehen kanssa - ei jaksais

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miehen mielestä mun pitää vissiin taikoa joulu meille jostain puun takaa. Sillä ei hermot riitä yhtään jos puhun tai teen jotain jouluun liittyvää. Ei siinä muuten mitään mut olettaa kuitenkin että kun sillä viimein aattoaamuna alkaa parin päivän vapaa niin täällä on talo siivottu, lahjat paketissa ja pakastin täynnä.

Mutta esim tänään kävin ostamassa viimeiset lahjat. Mies tivaa ja tivaa et paljonko sulla menee rahaa. Joo ei oo ylimääräistä mut jotain on noihin lahjoihinkin varattu. Mies hermona kun lahjojen haku kesti melkein päivän. Täältä on 70 km lähimpään kaupunkiin. Ja mulla on melkein puolet kuuden lapsen lahjoista ostamatta.
Seuraava valitus tulee olemaan kun yöllä pitää lahjat paketoida. En vaan ehdi ennenkuin mies tulee töistä kun lapset ei nuku juuri sitä ennen.
Ja sit jos leivon tai siivoan ja jostain syystä onkin pinna kireällä (kaikki ei aina mee niinku suunnittelee) mies vielä pahemmalla päällä et pitääkö sit tehä jos ei suju.

Itellä oikeasti todella paha mieli tuosta miehen käytöksestä. Kuitenkin haluan että lapsilla on sellainen joulu missä on pipareita ja lahjoja ym perinteistä.
Miehellä on töissä vuoden kiireisin aika. Joulu teettää niillä moninkertaisesti töitä normaaliin verrattuna. Ja mies on töissä aamusta iltaan. Eli toisaalta tajuan mut toisaalta miks pilata minunkin joulumieli?

Vähän samanlainen ongelma meilläkin. MIes ei ymmärrä auttaa, vaikka olen monesti pyytänyt. Hänellä myös töissä kiirus, kotona on kyllä aikaa istua tv:n ja tietokoneen ääressä. Sit vielä asumme hänen kotipaikkakunnalla, ja tietysti pitäs koti olla tiptop kun sukulaiset tulee kyläilemään. JA mun passata koko porukka ja mies istuskella rauhassa tarinoimassa sukulaistensa kanssa. Aaargh!
Aikasemmin olen saanut apua ennen joulua, mutta jostain syystä tämä joulu ainakin näyttää pahalta. On jopa petivaatteet puristellut kanssani.

Mä keskittyisin tossa tilanteessa tekemään joulun noille lapsille, en miehelle. Jättäisin siivoukset ja ruoanlaitot väliin, hommaisin lahjat vaan lapsille enkä todellakaan ainakaan miehen sukulaisille ja tekisin lasten kanssa kaikkea joulumieltä nostattavaa, rentoa ja kivaa vaikka se sinänsä varsinaisten jouluvalmistelujen (eli sen loputtoman puunaamisen ja kokkaamisen) kannalta olisikin ihan hyödytöntä. Leivottais pipareita vaikkei niistä tulisikaan semmoisia, että kehtaa tarjolle laittaa, jäädytettäis jäälyhtyjä, askarreltais koristeita kuuseen, harjoiteltais joululauluja...

Kaupasta hakisin jotain valmislaatikkoja sen verran että niillä nyt joulun yli pärjää. Pistäisin valot pois ja kynttilöitä palamaan, ettei sotku häiritsisi itseä.

Mies tehköön sitten sen "oikean" joulun, jos hänen asenne sinun vaivannäköäsi kohtaan on tuo. Toisaalta ei sinunkaan kannata marttyyrina raataa, jos sillä ei oikeastaan olekaan väliä kellekään muulle kuin itsellesi.

On kyllä kiva mies sulla:( Itse en tuollaista hyväksyisi. On minunkin ukko joskus yrittänyt tulla jouluostoksille naama norsun kitulla, mutta tein kyllä hyvin selväksi, että joulu ei järjesty itsestään, ja yksin sitä en laita kasaan. Hyvin meni perille, ja sen jälkeen on aina osallistunut jopa joulu siivoukseen, vaikkei häntä muuten juuri imurin varressa näe. Ja hyvillä mielellä puuhailee.
Toivottavasti löydät jonkun ratkaisun tuohon. On kyllä kuluttavaa jos pitää tehdä kaikki yksin, ja toisen asenne on vielä tuommoinen.

[QUOTE="vieras";22707816]Vähän samanlainen ongelma meilläkin. MIes ei ymmärrä auttaa, vaikka olen monesti pyytänyt. Hänellä myös töissä kiirus, kotona on kyllä aikaa istua tv:n ja tietokoneen ääressä. Sit vielä asumme hänen kotipaikkakunnalla, ja tietysti pitäs koti olla tiptop kun sukulaiset tulee kyläilemään. JA mun passata koko porukka ja mies istuskella rauhassa tarinoimassa sukulaistensa kanssa. Aaargh!
Aikasemmin olen saanut apua ennen joulua, mutta jostain syystä tämä joulu ainakin näyttää pahalta. On jopa petivaatteet puristellut kanssani.[/QUOTE]

Siis en minä edes odota mieheltä apua. Mut kun sille ei kärsi sanoa mitään mikään liittyy jouluun. Tänäänkin oli kotimatkalla tosi hyvä mieli kun sain lahjat hommattua mut nyt on taas tosi kurja mieli kun miehen mielestä noihin meni liikaa aikaa ja rahaa. Vaikka molemmat asiat toteutin ihan miten oltiin sovittu.

[QUOTE="Kenguru";22707858]On kyllä kiva mies sulla:( Itse en tuollaista hyväksyisi. On minunkin ukko joskus yrittänyt tulla jouluostoksille naama norsun kitulla, mutta tein kyllä hyvin selväksi, että joulu ei järjesty itsestään, ja yksin sitä en laita kasaan. Hyvin meni perille, ja sen jälkeen on aina osallistunut jopa joulu siivoukseen, vaikkei häntä muuten juuri imurin varressa näe. Ja hyvillä mielellä puuhailee.
Toivottavasti löydät jonkun ratkaisun tuohon. On kyllä kuluttavaa jos pitää tehdä kaikki yksin, ja toisen asenne on vielä tuommoinen.[/QUOTE]

Joo ei siinä mitään. Yksin teen muutenkin kaikki et ei ees hankalaa mulle. Mutta vois olla edes hengessä mukana eikä vaan moittia ja arvostella kun jotain teen.
esim joulukorttien väsäämisessä meni aika paljon aikaa ja joka kerran kun mies näki et niitä tein niin kuulu et tarviiko noitaki tehä. Sama itse tehdyn kalenterin kanssa.

[QUOTE="vieras";22707827]Mä keskittyisin tossa tilanteessa tekemään joulun noille lapsille, en miehelle. Jättäisin siivoukset ja ruoanlaitot väliin, hommaisin lahjat vaan lapsille enkä todellakaan ainakaan miehen sukulaisille ja tekisin lasten kanssa kaikkea joulumieltä nostattavaa, rentoa ja kivaa vaikka se sinänsä varsinaisten jouluvalmistelujen (eli sen loputtoman puunaamisen ja kokkaamisen) kannalta olisikin ihan hyödytöntä. Leivottais pipareita vaikkei niistä tulisikaan semmoisia, että kehtaa tarjolle laittaa, jäädytettäis jäälyhtyjä, askarreltais koristeita kuuseen, harjoiteltais joululauluja...

Kaupasta hakisin jotain valmislaatikkoja sen verran että niillä nyt joulun yli pärjää. Pistäisin valot pois ja kynttilöitä palamaan, ettei sotku häiritsisi itseä.

Mies tehköön sitten sen "oikean" joulun, jos hänen asenne sinun vaivannäköäsi kohtaan on tuo. Toisaalta ei sinunkaan kannata marttyyrina raataa, jos sillä ei oikeastaan olekaan väliä kellekään muulle kuin itsellesi.[/QUOTE]

Itseni ja lasten takia täällä siivotaan ja leivotaan sen verran kuin ehditään ja jaksetaan. Mut siltikin saan kuulla. Meillä suurimman aikaa melkoinen kaaos niin haluaisin itekkin et edes jouluna ois hetken siistiä (edes näkyvät paikat) . Ja kyl mies sit aattona on mukana tekemässä kaikkea mitä meillä aattoon kuuluu. Ei vaan jaksa noiden pitkien työpäivien päälle yhtään mitään kotiasioita. Mut ei vaan jaksais aina itekkään olla se joka nielee kaiken. Ja jos sanon takas niin saadaan sit tapella monta päivää.

Mun mielestä olisi hyvä hetki istua alas ja jutella asiasta, ihan ystävälliseen sävyyn. Kysyisit mieheltä että mitä hän oikeasti haluaa joululta. Haluaako että sinä otat rennommin etkä siivoa, vai haluaako siistin talon? Haluaako että säästät rahaa, vai että hankit lapsille lahjoja? Menettekö kaupan valmisruuilla, vai teetkö itse? Pakkohan aikuisen miehen on tajuta, että kaikkea ei voi saada. Jos tekee itse niin siihen vaan menee aikaa, vaivaa ja rahaa. Voisit myös huomauttaa että jatkuva arvostelu vie ilon kaikesta touhusta.

Ilmeisesti miehen mielestä olit liian pitkään pois kotoota, jos lahjojen hakuun menneestä ajastakin alkoi rutkuttaa?

Meillä mies osallistuu lahjojen hakuun ja ostoon siinä missä minäkin, samoin siivoamiseen ja ruokien laittoonkin. Ei tarvitse edes pyytää, vaan ihan oma-aloitteisesti osallistuu.

[QUOTE="Lissu";22707995]Mun mielestä olisi hyvä hetki istua alas ja jutella asiasta, ihan ystävälliseen sävyyn. Kysyisit mieheltä että mitä hän oikeasti haluaa joululta. Haluaako että sinä otat rennommin etkä siivoa, vai haluaako siistin talon? Haluaako että säästät rahaa, vai että hankit lapsille lahjoja? Menettekö kaupan valmisruuilla, vai teetkö itse? Pakkohan aikuisen miehen on tajuta, että kaikkea ei voi saada. Jos tekee itse niin siihen vaan menee aikaa, vaivaa ja rahaa. Voisit myös huomauttaa että jatkuva arvostelu vie ilon kaikesta touhusta.[/QUOTE]

Mies myöntää et täällä pitää siivota (oikeasti on kaaos eikä kukaan halua joulua tälläisessa viettää). Mutta se ei suju ilman et mulla palaa hermot sen sata kertaa kun saa isoja lapsia komentaa jatkuvasti samoista asioista jne. tai et saa ne ylipäänsä jotain tekemään.
Valmisruoilla aika pitkälle mennäänkin.
Lapsille kuulemma riittää yhdet paketit. Mun mielestä ei. Kun kuitenkin kohtuudella saa muutaman paketin enemmän. Lapset saa n kymmenkunta pakettia. Osassa on kirpparilta hankittuja kirjoja ja akuankkoja ja esim pesusienet ostin tänä jouluna kaikille.
Itellä vaan sit niin syyllinen olo kun en saa hoidettua kaikkea täydellisesti.

Ilmeisesti miehen mielestä olit liian pitkään pois kotoota, jos lahjojen hakuun menneestä ajastakin alkoi rutkuttaa?

Meillä mies osallistuu lahjojen hakuun ja ostoon siinä missä minäkin, samoin siivoamiseen ja ruokien laittoonkin. Ei tarvitse edes pyytää, vaan ihan oma-aloitteisesti osallistuu.

Joo niin olin. Miehellä oli töihin meno nyt illalla (edelleen töissä) . En ehtinyt tulla ennekuin lähti. Vanhin katto pienempiä hetken tässä. Mutta siis oon ostanu kuudelle lapselle ja miehelle lahjat kahdella kauppareissulla et mun mielestä ei kovin kohtuutonta aikaa kaupassa oo menny.
Tänään sit kävin mummolassa samalla reissulla. Tosin paketoin siellä tänään ostamat lahjat et jotain ees vähempänä.

En voisi elää noin.
Olla kotiorja, joka hiljaa tekee kaiken ja toinen tulee valmiiseen. Kyllä ne miesten työt on nähty. Kun laitetaan putkia maahan, niin 10 katsoo ja yksi istuu koneessa kaivamassa.

Jos on 6 lasta, niin totta helvetissä siinä saa mieskin raataa kotona niska limassa aamusta yömyöhään parin tunnin unilla eikä todellakaan odottaa valmista.

Ja sinä jonka mies istuu juttelemassa sukulaisilleen perse homeessa ja sinä raadat, no voihan... Tosin, pakko myöntää, että omalla miehellä on taipumusta samaan, yleensä hoitaa lapsiaan, laittaa ruokaa jne. mutta kun omat vanhemmat tulevat käymään esittää että hän on vain seuramies eikä edes lapsiaan huomaa. En tykkää että vanhempansa käyvät, koska ei ole normaali kuten yleensä.

[QUOTE="a p";22708068]Mies myöntää et täällä pitää siivota (oikeasti on kaaos eikä kukaan halua joulua tälläisessa viettää). Mutta se ei suju ilman et mulla palaa hermot sen sata kertaa kun saa isoja lapsia komentaa jatkuvasti samoista asioista jne. tai et saa ne ylipäänsä jotain tekemään.
Valmisruoilla aika pitkälle mennäänkin.
Lapsille kuulemma riittää yhdet paketit. Mun mielestä ei. Kun kuitenkin kohtuudella saa muutaman paketin enemmän. Lapset saa n kymmenkunta pakettia. Osassa on kirpparilta hankittuja kirjoja ja akuankkoja ja esim pesusienet ostin tänä jouluna kaikille.
Itellä vaan sit niin syyllinen olo kun en saa hoidettua kaikkea täydellisesti.[/QUOTE]

Kyllä kuule varmasti saat asiat hoidettua tosi hyvin kuitenkin. Harmi vaan tehdä se tuollaisessa ilmapiirissä. Järjestät kuitenkin lapsillesi kivan joulun, eikä lapset nyt muutenkaan arvioi asioita aikuisten lailla. Ja lapsien jouluhan on se mikä on tärkein. Kun vaan miehesi relaisi edes vähän lastenne ja sinun suhteen! Pyydä häneltä jouluahjaksi mukavaa ilmapiiriä kotiinne;)

[QUOTE="vieras";22707816]Vähän samanlainen ongelma meilläkin. MIes ei ymmärrä auttaa, vaikka olen monesti pyytänyt. Hänellä myös töissä kiirus, kotona on kyllä aikaa istua tv:n ja tietokoneen ääressä. Sit vielä asumme hänen kotipaikkakunnalla, ja tietysti pitäs koti olla tiptop kun sukulaiset tulee kyläilemään. JA mun passata koko porukka ja mies istuskella rauhassa tarinoimassa sukulaistensa kanssa. Aaargh!
Aikasemmin olen saanut apua ennen joulua, mutta jostain syystä tämä joulu ainakin näyttää pahalta. On jopa petivaatteet puristellut kanssani.[/QUOTE]

siis mitä tuossa on tehty :ashamed: en ymmärrä.

Tänä aamuna taas ehdittiin tapella. Osalla lapsista alkoi myöhemmin koulu ja hoputin heitä aloittamaan omien huoneiden siivoamista kun ovat koulun jälkeen menossa pikkujouluun. Samoin varoittelin jo niitä jotka pääsee aikaisemmin et joutuvat siivoamaan kun tulevat koulusta.
Mies sit mulle että mitä hermoilen. Mulla on illalla pakollinen meno joten pitää nyt päivän aikana saada mahd paljon tehtyä. Ja lupasin veljelle et meen joku päivä sinne lapsenvahdiksi että pääsevät jouluostoksille. Mies siitäkin mulle vihainen. Mutta meidän lapsista osa oli siellä koko viikonlopun tässä syksyllä (olitiin kahdestaan reissussa) ja tuo nuorimmainen oli yhden päivän siellä kun kävin ite jouluostoksilla. Niin ei oikein voi kieltäytyäkkään.

Ja se tässä naurettavinta että mulla ei ole hermot läheskään niin kireällä mitä monesti muulloin.. Ymmärtäsin tuon miehen valituksen paremmin jos oisin oikeasti hermona tän joulun takia.

[QUOTE="juu";22708105]En voisi elää noin.
Olla kotiorja, joka hiljaa tekee kaiken ja toinen tulee valmiiseen. Kyllä ne miesten työt on nähty. Kun laitetaan putkia maahan, niin 10 katsoo ja yksi istuu koneessa kaivamassa.

Jos on 6 lasta, niin totta helvetissä siinä saa mieskin raataa kotona niska limassa aamusta yömyöhään parin tunnin unilla eikä todellakaan odottaa valmista.

Ja sinä jonka mies istuu juttelemassa sukulaisilleen perse homeessa ja sinä raadat, no voihan... Tosin, pakko myöntää, että omalla miehellä on taipumusta samaan, yleensä hoitaa lapsiaan, laittaa ruokaa jne. mutta kun omat vanhemmat tulevat käymään esittää että hän on vain seuramies eikä edes lapsiaan huomaa. En tykkää että vanhempansa käyvät, koska ei ole normaali kuten yleensä.[/QUOTE]

Kyllä minä välillä suutun ja lyön hanskat tiskiin. Mutta tässä tilanteessa se on vaan minä itse ja lapset jotka siitä kärsii. Ja siis ihan mielellään tuota joulua oon nyt valmistellu. Mut omaa tahtia ja omalla tyylillä.
Ja tuosta miehen työstä. On tosi fyysistä ja tekee todella koko sen ajan mitä töissä on (oon ite ollu aikanaan mukana) .

kaksi asiaa:
kirjoita tästä aiheesta miehellesi kirje. Täällä on hyviä vinkkejä. Niin et tule hätäpäissäsi sanoneeksi mitään harkitsematonta. Kirjoita ystävällisesti. Laita loppuun toive, että miehesi kertoisi sinulle, että mitä mieltä hän on.

osta itsellesi joululahjaksi lopullinen ehkäisy, ellei jo ole.

[QUOTE="vieras";22715469]kaksi asiaa:
kirjoita tästä aiheesta miehellesi kirje. Täällä on hyviä vinkkejä. Niin et tule hätäpäissäsi sanoneeksi mitään harkitsematonta. Kirjoita ystävällisesti. Laita loppuun toive, että miehesi kertoisi sinulle, että mitä mieltä hän on.

osta itsellesi joululahjaksi lopullinen ehkäisy, ellei jo ole.[/QUOTE]

Joskus oon kirjeitäkin kirjottanu ja aika tehokkaita ne on ollu. Mut ne pitää tulla itestään ei sillä et minäpä nyt kirjotan tästä ja tästä.
Ja miten ehkäisy tähän asiaan liittyy?? Yhtä pahalla päällä se mies voi olla vaikka lapsia ois yks.

Yhteistyössä