Jokailtainen uneenitku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maria69
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maria69

Uusi jäsen
25.08.2006
26
0
1
Tyttö on viisi kuukautta ja päivärytmi alkaa jo tasoittua eli herää klo 9 ja kaksilla kolmilla päikkäreillä mennään ja nukkumaan 20-21. Mutta se nukahtaminen on jokailtainen ongelma. Eli ilman itkua ei tule uni koskaan. Nukutan lapsen vierellä, joskus mutta en aina tissillä. Tuntuu kauhealta että lapsi "itkee itsensä uneen"... Voisko olla että iltaunille mennään liian myöhään ja lapsi on yliväsynyt? Vai onko tällainen "univirren veisuu" normaalia?

Moikka Maria69!

Tutulta kuulostaa. Meillä oli pojalla tuossa iässä ihan samanlaista ja tuntui, että mun pinnaa alkoi kiristämään kovastikin. Oli huoli siitäkin, etten osaa huomata milloin on unen aika ja mistä se ilta itku alkaa. Välillä oli tosi kovaa se itku, oikein yltyi huutoon. Ilta menikin siinä, että me isukin kanssa kanneltiin lasta (joskus jopa tunti tolkulla) ennenkuin nukahti.

Mietittiin johtuuko hampaista. Lääkärissä käytiin, mutta kaikki oli kunnossa (korvatulehdushan oireilee niin, että kipu korvassa alkaa, kun lapsen laittaa makuulleen. Paine kerääntyy silloin ja lapsi itkee tai ei suostu nukkumaan. Lääkäri sanoi, että se on ainakin yksi varma merkki, jos tälläistä esiintyy. Ja yleensä silloin ei nuku öitäkään, vaan heräilee vähänväliä itkuun). Poika nukkui kuitenkin yöt hyvin, kun viimein nukahtamaan sai.

Mutta olisiko se vaan siitä johtuvaa, että vauva hahmottaa ympäristönsä jo paremmin ja on nähnyt niin paljon uutta ja ihmeellistä, että se rauhoittuminen vie oman aikansa. Ja jos on opittu kääntymään tmv. niin nekin vaikuttaa uniin/unen tuloon. Selitimpäs hankalasti :p

Mutta meillä tuota vaihetta kesti reilut 2kk ja sitten vasta alkoi rauhalliset ja ihanat nukkumaan menot. Nykyään (10kk) nukahtaa melkein heti, kun sänkyyn laittaa. Hetken silittelen ja hyräilen tuttua unilaulua ja poika nukkuu.

Minä koin sen ajan tosi stressaavana, kun illat oli vaikeita. Se reilut 2kk tuntui pitkältä ajalta.

Mutta voimia sinulle/teille :hug:

Kyllä se aikaa myöten helpottaa!

Meillä myös on unta vastaan tappeleva poika. Se oli juuri noihin aikoihin pahimmillaan. Sitä huudettiin vaan naama punasena niin kauan,että nukahti. Meillä parhaiten nukahtaa omaan sänkyynsä mahalleen. Sylissä ei toivoakaan unista...

Sama uni-itku on täälläkin. Tyttö 3kk. Päivällä itkee ja illalla itkee myös, kun pitäs alkaa nukkumaan. Illalla on hiukan helpompaa alkaa nukkumaan, mutta itkettää kuitenkin. Välillä oli parempana, mutta nyt tämä viikko ollut sellasta itkua taas, että oksat pois :headwall:

Vaatii kyllä voimia olla itkevän lapsen kanssa. Varsinkin, kun tavallaan koko ajan yksin sen joutuu huoltamaan. Isällä ei hermot kestä tytön itkua :ashamed:

Jospa se pian helpottaa meillä kaikilla!!

Meillä ollut myös samanlaista alusta asti... tyttö nyt 4 kk.
Meillä lisäksi 3,5 v tyttö ja joskus iltaisin on oikeesti niin pirun kiire että on vaan pakko antaa huutaa. Ei ole mikään hätä, on syönyt ja vaippa vaihdettu ja kaikki ok. Tyttö on selvästi tosi väsynyt ja jos me häntä aletaan kantelemaan niin unille käynti vaan pitkittyy. Kun nukahtaa vihdoin (n. 15 minuutissa) niin nukkuu kyllä tosi hyvin jonkun 6 tuntia putkeen. Sitten syö ja jatkaa kiltisti unia aamuun asti.
Mä oon vaan tullut siihen tulokseen että hän ei vaan yksinkertaisesti osaa nukahtaa ilman huutoa. Jospa se joskus helpottaa.... Jaksamista vaan kaikille muille iltahuutajien äideille ja isille!

Täällä myös samaa vikaa.
Aina yöunille mentäessä alkaa kamala itku ja kitinä.
En tiedä mistä se johtuu, mutta jonkin aikaa poika 3kk itkee ja kitisee, kunnes saa unesta kiinni.
Olen myös aina iltaisin joutunut heijaamaan poikaa sylissäni ja tarjoamaan vielä pulloakin.
Meillä nukutaan yleensä 20-21 tuonne aamu 5-7väliin.
Eli ihan kunnon unia poika nukkuu. =)

Luulen että olisikohan meidän pojulle kohta tulossa hampaita, kun se kuolaa myös ihan älyttömästi.

Yhteistyössä