Joko ne kiinteät pitäisi sitten aloittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva

Vieras
Vauva on kohta puolin 5kk, kasvanut hyvin, herää kerran yössä syömään, täysimetyksellä ja maito on riittänyt. Niin ja allerginen on, muttei ihan kaikki allergisoiva ole vielä selvillä. Viimeksi neuvolassa kysyin terkan mielipidettä kiinteistä, niin hoputti aloittamaan pikimmiten. Ei mitenkään perustellu aloitusta. Olin alunperin ajatellut aloitella 6kk iässä, mut paljon on puhuttu siitä, että allergisilla olisi syytä aloittaa aiemmin ja imetys pahentaa allergioita. Nyt en sit tiedä mitä teen. Mikähän olis parasta?

5kk on hyvä ikä aloittaa. Kihta ne kuitenkin on aloitettava. Siitä vain maistelemaan maissia ja päärynää vaikka ensiksi :) Kuitenkin siinä menee se kuukausi kaksi että alkaa antaan tuhdinmpaa annosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mielestä ei oo mitään syytä aloittaa ennen 6 kk ikää, jos vauva kasvaa hyvin rintamaidollakin.

Tosi hyvin on kasvanut. Pituuskäyrä tasainen ja painoa reilusti yli oman tarpeen. :)

No, mä jatkaisin siinä tapauksessa vielä täysimetyksellä kuukauden päivät :)

Mäkin imettäisin lähemmäs 6kk jos kasvun suhteen ei ole ongelmia. Allergioiden suhteen kiinteiden aloituksella ei ole merkitystä, vauva saa sun maidosta proteiineja ja siedättyy sitä kautta jos vaan käytät ruokaa rajoituksetta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mielestä ei oo mitään syytä aloittaa ennen 6 kk ikää, jos vauva kasvaa hyvin rintamaidollakin.

peesi - meidän tyttö myös allerginen, enkä tosiaankaan pitänyt mitään kiirettä soseitten aloituksen kanssa (oli hyvin kasvanut rintamaidolla)

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Mäkin imettäisin lähemmäs 6kk jos kasvun suhteen ei ole ongelmia. Allergioiden suhteen kiinteiden aloituksella ei ole merkitystä, vauva saa sun maidosta proteiineja ja siedättyy sitä kautta jos vaan käytät ruokaa rajoituksetta.

No, jotain on kyllä vähän pakko rajoitella, kun ei viitsi huudattaa pientä. Eikä sitä itsekään kyllä jaksa pitkään valvoa yötä päivää. Se vaan mietityttää, että millaisia oireita voi katsoa läpi sormien?

Kyllä ne suositukset tutkimuksiin perustuu, ja viimeisin suositushan on 6kk. Toki jos vauvan tila sitä vaatii, kannattaa aloittaa aiemmin (esim. keskoset jne) mutta jos vauva kasvaa hyvin niin miksi suotta rasittaa suolistoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:

No, jotain on kyllä vähän pakko rajoitella, kun ei viitsi huudattaa pientä. Eikä sitä itsekään kyllä jaksa pitkään valvoa yötä päivää. Se vaan mietityttää, että millaisia oireita voi katsoa läpi sormien?

Edistyneemmän lastenlääkärit suosii siedätyshoitoa, mutta tästä on hyvä aina jutella ensin allergialääkärin kanssa. Sehän riippuu oireiden laadusta ja vahvuudesta. Jos tiedät jo oireita aiheuttavia ruokia, niin älä nyt tietenkään niitä syötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Siedätyshän tarkoittaa ns oikeasti alle ½ TL määrää, kun jotain sen allergiaohjelman laatijaa haastateltiin..

Oho.. minä luulin, että vauvalle syötetään ihan oikean kokoinen annos, jos siitä ei tuu pahoja oireita ts. anafylaksiaa.

Löytyykö tuota haastattelua netistä?