Joko uskotte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
Brittitutkijat ovat löytäneet todisteita sille, että tarkkaavaisuushäiriö ADHD selittyisi geeniperimällä.

Tutkijat kävivät läpi lähes 1400 lapsen geenikartat ja havaitsivat samankaltaisuuksia ylivilkkaiden ADHD-lapsien DNA:ssa.

Tutkimusta johtanut psykiatrian professori Anita Thapar sanoo, että tulosten perusteella voidaan luotettavasti todeta ADHD:n olevan geneettinen sairaus.

ADHD-lasten aivot ovat Thaparin mukaan kehittyneet eri tavalla kuin muiden.
Maailman lapsista noin 3-5 prosenttia kärsii tarkkaavaisuushäiriö ADHD:stä.

Keskittymisvaikeuksien ja levottomuuden takia ADHD-lapsilla on usein vaikeaa koulussa.

ADHD:sta elää yhä sitkeitä myyttejä, joiden mukaan häiriö johtuisi esimerkiksi vanhempien kasvatusmenetelmistä tai liian sokeripitoisesta ruokavaliosta.

Verkkouutiset - Tutkijat löysivät näyttöä ADHD:n linkittymisestä geeneihin

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;22139787:
kuka ei oo uskonu tämmöstä?mä oon aina uskonu vaikka ei tutkimustuloksia oo ollukkaan,meillä kulkee todella vahvasti suvussa adhd..

Turhan moni ei usko... Yleensä henkilö, jolla ei suvussa ole adhd:ta syyttää kasvatusta ja seuraavaksi ruokavaliota.

Brittitutkijat ovat löytäneet todisteita sille, että tarkkaavaisuushäiriö ADHD selittyisi geeniperimällä.

Tutkijat kävivät läpi lähes 1400 lapsen geenikartat ja havaitsivat samankaltaisuuksia ylivilkkaiden ADHD-lapsien DNA:ssa.

Tutkimusta johtanut psykiatrian professori Anita Thapar sanoo, että tulosten perusteella voidaan luotettavasti todeta ADHD:n olevan geneettinen sairaus.

ADHD-lasten aivot ovat Thaparin mukaan kehittyneet eri tavalla kuin muiden.
Maailman lapsista noin 3-5 prosenttia kärsii tarkkaavaisuushäiriö ADHD:stä.

Keskittymisvaikeuksien ja levottomuuden takia ADHD-lapsilla on usein vaikeaa koulussa.

ADHD:sta elää yhä sitkeitä myyttejä, joiden mukaan häiriö johtuisi esimerkiksi vanhempien kasvatusmenetelmistä tai liian sokeripitoisesta ruokavaliosta.

Verkkouutiset - Tutkijat löysivät näyttöä ADHD:n linkittymisestä geeneihin

no tänhän nyt tosiaan on voinut huomata ihan ilman tutkimustakin... sama homma aspergerissä. Mulla esim tuttavaperhe jossa vanhemmilla varmaan molemmilla asperge, mutta ei dg, selkeästi näkyy ja heillä kaksi lasta joista toinen dg asperger ja toinen adhd.

mä en ole ikinä muuta tästä aiheesta tiennytkään kuin että ADHD on osittain perinnöllinen ja johtuu geeneistä. ADHD/ADD, asperger ym.- ihmisten aivot ovat eri tavalla "rakentuneet" kuin muilla.

Turhan moni ei usko... Yleensä henkilö, jolla ei suvussa ole adhd:ta syyttää kasvatusta ja seuraavaksi ruokavaliota.

se on kyllä totta,turhan moni on kyllä meillekkin kuittaillut että liikaa sokeria toi mun poika on vaan syönyt ja muita tämmöisiä älyttömyyksiä.mut mä oon päästäny aina jutut toisesta korvasta ulos...ja uskon omaan uskomukseeni :)

No mikä tämän jutun pointti? Ettei ADHDn kannata lisääntyä?

Että ADHD on geneettinen ominaisuus eikä kasvatus- tai ruokintavirhe.

Ja KUKAAN meistä ei voi satavarmasti ennustaa millaisia ominaisuuksia luonto/kulttuuri suosii seuraavien vuosisatojen kuluessa. Ehkä se on negatiivinen asia tai ehkä se kääntyy tavoiteltavaksi asiaksi, jolloin nykyisten ADHD-lasten tulevat jälkeläiset ovat geneettisesti muita paremmissa lähtökuopissa..

En ole ikinä uskonut, että ADHD johtuisi raskaudenaikaisesta tupakoinnista tai siitä, että lapselle on syötetty liikaa sokeria. Ihan älyttömiä väitteitä.
Mulla on itselläni ADHD ja yhdellä lapsistanikin se on diagnosoitu.
En ole ikinä polttanut raskausaikoina enkä käyttänyt alkoholia enkä mitään lääkkeitä, en juonut edes kahvia. Eikä äitinikään ole ikinä polttanut.
Raskaudet olivat ihan säännöllisiä eikä kukaan lapsista syntynyt edes ennen aikojaan.
Tosin, ruokavaliosta olen huomannut ADHD-lapsen kohdalla sen, että lisäainepitoisen ruoan syöminen kyllä pahentaa oireita. Natriumglutamaatti taitaa olla yksi pahimmista.

Niitä epäilyjä varmaan aiheuttaa kaikkein eniten se että noita diagnooseja tehdään liian löyhin perustein. Esim. mun lapsi olisi potentiaalinen väärän diagnoosin saaja kun se on syntynyt loppuvuodesta. Tutkimus on tosin tehty USAssa jossa kaiketi diagnosoidaan ja lääkitään porukkaa rahan ahneiden lääkäreiden ja lääketeollisuuden toimesta liiankin kanssa.

ADHD Could Be Misdiagnosed In Nearly 1 Million US Kids Say Researchers

Yhteistyössä