Jokohan pitäis luovuttaa? -perunan anto vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahotonta säätämistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahotonta säätämistä

Vieras
On nyt jo reilu viikko maisteltu perunaa. Mutta ei vaan tunnu uppoavan. Alotettiin ihan että annoin lusikan kärjellisen ja sai sitä maistella. Oon tehny soseen veteen, rasvaksi maidotonta keijua. Oon kokeillu lisätä lämmityksen jälkeen rintamaitoakin sekaan ja rasvaakin lisätä, mutta ei uppoa. Tänään sain menemään 3 lusikallista (meillä käytössä ensi lusikka = 1ml/lusikallinen). Pyyhkii heti kielen ruokalapulla ja irvistelee ja nyt alkanut myös näytellä että aikoo oksentaa ja/tai tukehtua. Ei kuitenkaan kumpaakaan tee, onneksi. Sosetta meni kuitenkin alas jonkin verran. Tosin nyt sitten pullautteli taas vähän reilummin tuossa... annoin tissiä vähän jälkeen kokeilun. Eilen kokeiltiin antaa uutena luumusosetta (kahteen kuukauteen vatsa ei ole toiminut ilman peräruisketta) ja sitä olis menny enemmänkin kuin lusikallinen.
Epäilyinä on maitoallergia (jota ei oo voitu diagnosoida, koska altistus ei onnistunut) sekä myös vilja-allergia (saatu mahoton pullauttelu ja oksentelu loppumaan kun jätin kotimaiset viljat ruokavaliosta pois).

Mä pitäisin pari päivää taukoa ja kokeilisin sit uudestaan. Tai jos luumu maistuu niin kokeile vaikka jotain toistakin hedelmää. Tai esim. kesäkurpitsaa. Perunahan on tosi tärkkelyksistä, eli aikamoinen jysäri vatsassa. Keijun vaihtaisin kyllä oliiviöljyyn, sillä siinä keijussahan on suolaa ja lisäaineita.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli5:
laita muussin sekaan vähän makeaa sosetta ja vähennät vähitellen niin oppii syömään perunaa... meillä onnistu niin

Pitääpä kokeilla sekottaa tuota luumua huomenna muusiin, jos luumu tänään maistuu yhtä hyvin kuin eilen. Nää on siis ekat kiinteät, mitä vauva saanu, eilen otettiin siis luumu kehiin.

Ensi alkuun kannattaa se peruna hiertää siivilän läpi, että ei varmasti ole kokkareen kokkaretta joukossa. Aikoinaan sai ihan purkissa peruna-ruusunmarjasosetta, tuota sekoitusta voi kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja tulipa mieleen:
minkä ikäiselle voi antaa riisiä? Ja voiko antaa täysjyväriisiä?

Aasiassa riisi on eka kiinteä, 6-kuisena. Voit hyvin antaa täysjyväriisiä, jos saat sen keitettyä riittävän pehmeäksi. Riisipuuro on tietysti hyvää.

Riisihiutaleista saa keitettyä tosi pehmeän puuron ja ekoja maisteluita varten sen voi pyräyttää sauvasekoittimella ihan sileäksi.

Itse käytin riisihiutaleita niissä soseissa joita tein pakastimeen valmiiksi, ei mene vetiseksi niin kuin peruna.

Unohda peruna, kokeile sen sijaan bataattia, kesäkurpitsaa tai maissia. Varsinkin kun on jo ummetustaipumusta, niin peruna voi vaan pahentaa sitä. Lisäksi pidä se luumu mukana, anna vaikka joka kerta vähän luumuakin. Myös päärynä ja ruusunmarja ovat laksatiiveja, joten niitä hedelmistä ja marjoista seuraavana mukaan :)

Koska teillä on allergiaepäilyjä ja vatsavaivaa, niin aloita kiinteät tosi hitaalla tahdilla. Vähintään viikko yhtä uutta ruoka-ainetta kerrallaan, niin maha saa rauhassa tottua uusiin ruoka-aineisiin. Maitohappobakteereista voi olla hyötyä totutteluvaiheessa, ota ne käyttöön jos ei vielä ole.

Viljojen kanssa ei kannata kiirehtiä, ne kannattaa aloittaa riisillä ja tattarilla mahdollisimman myöhään.

Bataatti on makeampaa, tee siitä sopivan löysää vain. =) En suosittelis alkaa hedelmää sekoittamaan perunan kanssa, kun bataatillahan saa sen makeuden hyvin. En minä ainakaan laita mitään rasvaa vauvan ruokaan vielä,,,?

Nii justiinsa, ku tossa mietin, että uskaltasko sitä sitten ottaa tällä viikolla kolmannenkin kiinteän kokeiluun. Ei ehkä niinku oon aatelluki, että rauhassa edetään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Bataatti on makeampaa, tee siitä sopivan löysää vain. =) En suosittelis alkaa hedelmää sekoittamaan perunan kanssa, kun bataatillahan saa sen makeuden hyvin. En minä ainakaan laita mitään rasvaa vauvan ruokaan vielä,,,?

Minäkään en ole noihin soseisiin mitään rasvoja lisännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Jos on allergiavaivaa, niin peruna ei tosiaan ole paras aloitusruoka.

Eli joitain muita makuja ja hi-taas-ti hyvä tulee :)

Miksi ei ole?

Yllätyksekseni kuulin että aika moni saa allergiaoireita perunasta.
Tuttavapariskunnalla on neljä allergista lasta ja toisen kohdalla jo lääkäri sanoi että perunaa ei sitten missään nimessä anneta.
Allergiat ovat 2 ikävuoteen mennessä heillä hellittäneet, mutta perunaa on annettu vasta ihan viimeisenä.

Pitänee varmaan kokeilla vaihtaa bataattiin.
Mietityttää vaan, että onko perunasta "kieltäytyminen" kumminkin vaan protestointia tai ettei todellakaan tykkää. Tää tenava kun on semmonen tissitakiainen. Edes mun rintamaito ei mee pullosta. Nyt ottaa yhen kulauksen, sen ensimmäisen vanhingossa, vettä nokkamukista.
Kävi kyllä mielessä, että kokeilis sekottaa muusiin puolukkaa. On saanut puolukkaa sammaksen hoitoon/ehkäisyyn, että olis tuttu maku kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:

Onhan noissa purkkisoseissakin lisätty rasvaa esim. rypsiöljyä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietityttää vaan, että onko perunasta "kieltäytyminen" kumminkin vaan protestointia tai ettei todellakaan tykkää. Tää tenava kun on semmonen tissitakiainen. Edes mun rintamaito ei mee pullosta. Nyt ottaa yhen kulauksen, sen ensimmäisen vanhingossa, vettä nokkamukista.
Kävi kyllä mielessä, että kokeilis sekottaa muusiin puolukkaa. On saanut puolukkaa sammaksen hoitoon/ehkäisyyn, että olis tuttu maku kyllä.

Toisilla kestää totuttele kauemmin.

Uusi koostumus, makukin ja uusi syömätapa.

Meilläkin esikoisella kesti kauan- oppi ja tottui vasta yli vuoden ikäisenä, juniori ei ollut moksiskaan.

Lisäänpä vielä, että neuvolasta kehottivat aloittamaan kokeilut perunalla, "tuttu ja turvallinen".
Eivät kyllä ole sielä missään vaiheessa uskoneet maitoallergiaan ja nyt varmaan repivät pelihousunsa kun kerron "viljattomasta" elämästä =). Ohjeet jättää kyseiset ruoka-aineet pois, olen saanut lastenlääkäriltä, että en oo ominpäin mitään sorvaillu.

Alkuperäinen kirjoittaja lisään rasvaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:

Onhan noissa purkkisoseissakin lisätty rasvaa esim. rypsiöljyä tms.

En käytä purkkisoseita. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietityttää vaan, että onko perunasta "kieltäytyminen" kumminkin vaan protestointia tai ettei todellakaan tykkää.

Ei vauva osaa protestoida. Syöminen vaatii totuttelua ja opettelua, sekä lusikkaan että uusiin makuihin, isoja juttuja vauvalle molemmat. Minkä ikäinen vauva muuten on? Jos syöminen tökkii koko ajan ja kaikella ruualla, niin kannattaisi ehkä harkita vielä koko kiiinteiden aloitusta uudelleen. Parin viikon - kuukauden päästä vauva voi olla jo vamiimpi syömään ja koko homma sujuu helpommin.

Yhteistyössä