Joku joka osaa laskea lämmönjohtavuuksia....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tiesin ettei Palsta petä koskaan :D

Ainakin oikeaa tulosta sain kaivettua laskusta kun otti käyttöön lämmön siirtyminen seinämässä -kaavaa :D Tiedä sit onko edes oikea kaava millä pyörityellä, mut mennään tällä :D

En tiedä mitä seinämän läpi siirtymisen kaavaa pyörittelet, mutta ainakin tosta se tulee kätevästi minkä tohon laitoin.

Ja ihan yleisesti: jos tuntuu että joku juttu takkuaa, niin joskus auttaa kun ajattelee sen päinvastoin, eli nyt johtumisen sijasta resistanssina :)

[QUOTE="Vieras";23617544]En tiedä mitä seinämän läpi siirtymisen kaavaa pyörittelet, mutta ainakin tosta se tulee kätevästi minkä tohon laitoin.

Ja ihan yleisesti: jos tuntuu että joku juttu takkuaa, niin joskus auttaa kun ajattelee sen päinvastoin, eli nyt johtumisen sijasta resistanssina :)[/QUOTE]

No ainakin noita ainekerroksen paksuuksia jaettiin lämmönjohtavuuksilla ko kaavassa :)

Äh, mä en oo ees mikään hyvä mekaniikassa, pitäs vaan koittaa hakata päätään seinään niin kauan että tajuais ees jotain.

Mekaniikka on ihan tyhmää, en edes tiedä miten laskin tämän, yleensä pyrin välttelemään koko mekaniikkaa parhaani mukaan :D Se nyt vaan tuli silmille etusivulta. Mulla on ehkä tylsä päivä.

[QUOTE="Vieras";23617528]Siis vastus on ihan yleisesti myös resistanssi, ja niitä on erilaisia. Terminen resistanssi kuvaa nyt sitä lämmönvastusta. Kyseessä on siis sama asia, arvon Helekutti :) On ihan hyödyllistä tuntea termistöä vähän laajemminkin, vaikka sitten olisikin jo valmis dippa ;) Koitin laittaa ihan jopa Wikipedia -linkin tähän, mutta se jäi spämmifiltteriin.[/QUOTE]

Ei ole, ei. Resistanssi pelkiltään on hyvin yksiselitteisesti sähköopin termi. Fysiikassa ei passaa pelleillä vaan on oltava täsmällinen, moni symboli tarkoittaa samaa asiaa. Täsmällisyyttä, hyvät ihmiset.

[QUOTE="Vieras";23617645]Mekaniikka on ihan tyhmää, en edes tiedä miten laskin tämän, yleensä pyrin välttelemään koko mekaniikkaa parhaani mukaan :D Se nyt vaan tuli silmille etusivulta. Mulla on ehkä tylsä päivä.[/QUOTE]

No onneks oli tylsää että mä sain ton laskettua :D

Meillä on kyllä aivan mahtava opettaja mekaniikassa, tekee koko asian paljon mielenkiintoisemmaksi :)

[QUOTE="Helekutti";23617674]Ei ole, ei. Resistanssi pelkiltään on hyvin yksiselitteisesti sähköopin termi. Fysiikassa ei passaa pelleillä vaan on oltava täsmällinen, moni symboli tarkoittaa samaa asiaa. Täsmällisyyttä, hyvät ihmiset.[/QUOTE]

Älä viitsi :) Terminen resistanssi on tasan ja nimenomaan lämpöresistanssi eli lämmönvastus. Turha tämmösestä on vääntää.

No onneks oli tylsää että mä sain ton laskettua :D

Meillä on kyllä aivan mahtava opettaja mekaniikassa, tekee koko asian paljon mielenkiintoisemmaksi :)

Sillä on yllättävänkin suuri merkitys kyllä. Kun en niin hirveästi ole perehtynyt mekaniikan sovelluksiin käytännössä, niin joskus laskut tuntuvat vähän utopistisilta kun ei ymmärrä mitä se käytännössä tarkoittaa, jos taas opettaja osaa antaa hyvät esimerkit käytännön sovelluksista niin asia on kyllä huomattavasti mielenkiintoisempi :)

[QUOTE="Vieras";23617693]Älä viitsi :) Terminen resistanssi on tasan ja nimenomaan lämpöresistanssi eli lämmönvastus. Turha tämmösestä on vääntää.[/QUOTE]

Hyvin simppeliä. Laita googleen sana resistanssi. Tuleeko YHTÄÄN lämpöopin termistä resistanssia vastaan? Ei tule, ei.

Yhteistyössä