Joku joka tietää varainsiirtoverosta????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Moi.

Meillä oli puolisoni kanssa omistajuussuhde 51/100 ja 49/100. Molemmat olemme ensiasunnon ostajia. Kysyimme välittäjältämme, että onhan tämä nyt varmasti oikein, että meiltä ei mene varainsiirtoveroa ja minun osuuteni ensiasunnonostajana säilyy, -kuulemma oli oikein.

No, tänään välittäjä soitti ja kertoi että minun pitää maksaa varainsiirtovero, koska omistajuussuhteeni on alle puolet. Ensiasunnonoston hyöty säilyy siis minulla. Mutta nyt mä en ymmärrä että minkälainen omistajuussuhde olisi pitänyt tehdä että meidän ei tarvitsisi maksaa tuota varainsiirtoveroa lainkaan? Pelkästään vain puolisoni nimiin?

Entä jos joskus ostamme toisen asunnon, joutuuko mieheni maksamaan sitten varainsiirtoveron, jos on omistajuussuhteeltaan alle puolet?

Hitsit tää on vaikeeta... ja harmittaa hurjasti. Oltiin tietenkin tyhmiä kun ei tuosta kysytty asianajajalta tms asiasta tietävältä, mutta ärsyttää kun välittäjä vakuutti että näin kun teette niin ensiasunnonostajuusetu säilyy minulla eikä tarvitse maksaa varainsiirtoveroa.

Varainsiirtoverosta on siis vapautettu vain ensiasunnon ostaja ja ostaessaan vähintään 50%.

Nythän teitä ostajia on kaksi ja tällöin toinen maksaa varainsiirtoveron, toinen ei.

Toki teidän olisi kannattanut omistussuhde laittaa 50/50 ja käytää hyöty nyt. Koska et ns. ole ensiasunnon ostaja ostaessasi vain 49% joudut varainsiirtoveron maksamaan.

Miehesi maksaa sitten jatkossa, jos seuraavan asunnon yhdessä ostatte. Ellet sitten osta sitä kokonaan nimiisi

Jep, ensiasunnon verovapauden saa vain jos omistaa vähintään puolet kiinteistöstä/osakehuoneen omistajuuteen oikeuttavista osakkeista.

Olisitte välttyneet varainsiirtoverolta yksinkertaisesti omistamalla 50-50.

Alkuperäinen kirjoittaja se joka toiselle kuoppaa kaivaa...:
Jep, ensiasunnon verovapauden saa vain jos omistaa vähintään puolet kiinteistöstä/osakehuoneen omistajuuteen oikeuttavista osakkeista.

Olisitte välttyneet varainsiirtoverolta yksinkertaisesti omistamalla 50-50.

Näinkö on? Meillä omistussuhde on 50-50 ja varainsiirtovero joudutttiin maksamaan... Pitääpä tarkistella asiaa vielä että joutuuko tässä oikaisua tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Näinkö on? Meillä omistussuhde on 50-50 ja varainsiirtovero joudutttiin maksamaan... Pitääpä tarkistella asiaa vielä että joutuuko tässä oikaisua tekemään.
Pitää olla alle 40 v. Ja ei ole saanut aiemmin omistaa vähintään puolta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:

Jahas, oltiin 23vee ja 25vee eli eiköhän ikä ole ollut aika ok. Nyt kyllä aion soittaa verottajalle...

Jahas, oltiin 23vee ja 25vee eli eiköhän ikä ole ollut aika ok. Nyt kyllä aion soittaa verottajalle...
Ja olitte siis ensiasunnon ostajia? Eli että kumpikaan ei aiemmin ollut omistanut asuntoa tai vähintään puolta siitä. Edun saa siis vain yhden kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja tarkistan vielä:

Ja olitte siis ensiasunnon ostajia? Eli että kumpikaan ei aiemmin ollut omistanut asuntoa tai vähintään puolta siitä. Edun saa siis vain yhden kerran.

Juu ei oltu ehditty ennen tuota ikää omistaa asuntoa, ei edes puolta mistään asunnosta :)

Pitää olla alle 40 v.
Ja yli 18. Esikoinen joutui aikoinaan maksamaan ensiasunnostaan varainsiirtoveron, koska oli ostohetkellä 9 v. Minä, joka ostin asunnosta sen toisen puolikkaan, vältyin varainsiirtoverolta.

Yhteistyössä