joku kyseli kodin jotain siivous vinnkejä tai jotain....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anniina

Vieras
Siis siivoaminen ja kodin kunnossapito on hyvinkin helppoa eli pyyhi aina pöydät ruokailun ynm jälkeen kun teet ruokaa pyyhi sen jälkeen hella ja tiskipöytä ettei lika tartu niihin, kerää isommat roskat pois heti, minä siivoan noin joka kolmas päivä eli imuroin ja pyyhin pinnat sitten pyyhin pölyt ja välillä otan matot pois teen perusteellisemman siivouksen ja väillä taas siivoan mattojen ollessa paikoillaan ja pyyhin kostealla vain vapaat tilat, vaatehuoneen siistin noin joka toinen kuukausi, sillä enhän asu siellä niin miksi sitä aina siivota..lelut ei edusta sekasortoa sillä nehän on lapsen työkaluja joiden avulla hän oppii elämään leikkien keskellä jos koti on yleis siisti niin levällään olevat lelut ei tee siitä epäsiistiä.. niin ja illalla voi lelut kerätä niihin varauttuihin laatikkoihin. Wc.n pesen joka päivä ei ole iso homma kun siihen syntyy rutiinit, sängyn petaan aina, lakanat vaihdan usein ainakin näin helteellä koska sitä yönaikana hikoilee..pyykit pesen heti kun kone on täynnä, näin niitä ei kerry hirveää kasaa, (tietty lajittelen) kun kodin perus asiat on kunnossa ei siivoamiseen enää kulu tunteja, sitten on niitä parempia siivouksia esimhellan putsaus, kaappien siivous ja saunan pesut jotka voi organosida aina tarpeen ja käytön mukaan ei muuta kuin Iloisia hekiä siivouksen pariinja mopit heilumaan ja hyvää musaa niin kaikki sujuu hienosti ei annata ottaa stressiä......siivouskin voi olla kivaa ja se työn jälki kun näkyy heti.

sen verran vielä lisään että kannattaa satsata laadukkaisiin siivousvälineisiin ja ostaa esim. liinoja riittävästi. helppoa ja nopeaa, käytön jälkeen pesuun, ammattikäyttöön tarkoitetut välineet kkestävät kotikäytössa vuosia.

mie pesen kun siltä tuntuu, mutta jos käyttää laudeliinoja aina niin sauna pysyy puhtaampana eli hiki ei valu lauteille vaan siihen liinaan ja on helpompi pestä se liina kuin laude tietty se miten paljon saunaa käyttää itse esim huuhtelen suihkulla pesuaine jäämät seinistä kun olen itseni pessyt eli aikas vaikea vastata kun pesen just silloin ku siltä tuntuu, välillä pesen vain pesuhuoneen sillä ei puu lauteille ole hyväksi niitä aina jynnssätä....

jep oikeat siivousvälineet ovat kyllä siivouksen A ja O ja mikrokuitu liinat ovat hyviä siivouksessa ja onneksi niit on erivärisiä ni on omat värit wc,lle,keittiöön, ynm paikkoihin ja sit pesukoeeseen ja taas on kuin uusia... ja kestäviäkin ovat..minuta yleisiivoukseen on paras aine tolu siit tulee niin ihana tuoksu sisälle..lattioissa käytän aitoa mänty tolua kun on parketti lattiat...ei liian märkä vaan kostea pyyhintä parketille.

Haluan kertoa miten meillä toimitaan... ei olla niin siivousintoisia... Hella ja tiskipöytä pyyhitään aina kun muistetaan ja viimeistään kun alkaa näyttää siltä, että lika on juminut kiinni. Yleisesti siivotaan silloin, kun on niin likaista, ettei enää kestä. Ehkäpä väärä tapa mutta ei ole intoa suurempaan. Imuroin ehkä kerran viikossa. Pyyhin pölyt kerran kuukaudessa. Matot vien ulos ehkä kerran (tai kaksi) vuodessa! Ja samalla teen perusteellisemman siivouksen eli kerran tai kaksi vuodessa. Yleensä siivoan mattojen ollessa paikoillaan ja pyyhin kostealla vain vapaat tilat eli tämän teen noin kerran kuukaudessa. Vaatehuoneen siistin viime viikolla ekan kerran pariin vuoteen! Vessan pesen ehkä kerran parissa viikossa tai sitten useammin jos on näkyvää likaa! Sängyt jää aina petaamatta, en jaksa eikä ole mitään hyötyä... ei sitä kukaan katso. Lakanat vaihdan kerran kuukaudessa tai useammin, jos on näkyvää likaa. Saunaa ei ole pesty ainakaan viiteen vuoteen... :D Lasten leluja on turha siivota pois, kun heti kun ne on siivottu niin tuo 2-vuotias levittelee ne kaikki takaisin pitkin taloa.

Siivoon just niinku ap.

Mulle on joskus joku sanonut että "ei jaksais noin paljon stressata siivouksesta". Moni siis olettaa että tuo on stressaavaa, vaikka ei todellakaan ole. Kun tietyt rutiinit syntyy ja ne iskostuu päähän, ei niitä edes ajattele, toimii vain :) Siivoaminen ei oo mulle ainakaan taakka.

Tosin tunnustan että nyt helteillä olen ollut niin paljon ulkona että ylläpitosiivouskin on jäänyt vähemmälle, siitä hyvästä saa sitten tehdä isompiakin siivouksia kuten tänään.

Mielestäni yleissiisteys lähtee siitä, että kodissa ei ole liikaa ylimääräistä roinaa ei siis liikaa huonekaluja, leluja eikä koriste-esineitä. Jokaiselle tavaralle on omat paikkansa ja vaatteita ei säilytellä hujanhajan ympäri lipastojen päällisiä ja tuolien selkänojia.

Itse imuroin kerran päivässä koko kodin, koska kaksi koiraa ja karvoja ja hiekkaa tulee. Mattoja ei ole lattioilla ollenkaan näistä koirasyistä. Pölyt pyyhin kerran viikossa, keittön tasot vaatii päivittäin huoltoa, samoin liesi. Vessan ja kylppärin pesu kerran viikossa, wc-istuin tarvittaessa useammin.
Vuodevaihteet vaihdan kerran kahdessa viikossa, tarvittaessa aikaisemmin.

Kyllä yleissiisteys vaatii päivittäistä kodinhoitoa, mutta stressiä siitä ei kannata ottaa!

Se kyllä auttaa että tavaroille on omat paikat ja riittävästi tilaa muutenkin. Tässä talossa ei likaisuus näykään niin helposti kuin vuokrakaksiossamme. Tai sitten olen addiktoitunut/tottunut siivoamaan.. tiedä sitten.
Meille pölähtää vieraita (sukulaisia tai kavereita) niin haluan pitää kotini siistinä, sängyt pedattuina :heart:

Kannataa investoida
Löysin itiksen sittarin suutarin vierestä pesurin joka pesee ilman raitoja ilman valumia ja huuhtelua.
Pesee ja kuivaa samanaikaisesti yhdellä vedolla ja kolmen vuoden takuu.
Hintakin oli sopiva 25€ sain vielä varren ja mikrokuituliinan kaupan päälle.
Markit :)

Yhteistyössä