joopajoo, eräät asiat ne ei koskaan muutu (uusperheasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä viitsi heittäytä marttyriksi. Kertoo kyllä paljon kypsyydestäsi, että menet välittömästi uhrin asemaan ja liioittelet tilannetta niin, että syyllistät muita.

Etkö todella ymmärrä, että murrosikäiselle, joka ei asu äitinsä kanssa, on tärkeää tietää kuka hänen äitinsä on? Perustelet tilanteen sillä, että SINULLE on helpompi ja selkeämpi asema Facebookissa. Mitä jos oikeasti ajattelisit lasta?

Ja isä on tällaisessa tilanteessa ihan samalla viivalla kuin äiti. Äitejä ja isiä on ihmisellä vain yksi. Mutta älä ihmeessä edes usostu ajattelemaan asiaa ja vedä joku lapsellinen ls-ilmoituskin tähän. Sääliksi käy; sinua.

viittaus tuohon lastensuojelu-ilmoitukseen oli kyllä olevinaan huumoria...
Mutta sitä en käsitä että kun lapsi on tiennyt 17 vuotta kuka on hänen äitinsä, kuinka hän yhtäkkiä ei sitä tietäisikään enää jos hänellä on kaksi äitiä Facebookissa?

En usko alkuunkaan että hän on sitä mitenkään vakavasti ajatellut, kuten Hankey tuossa aiemmin sanoi, että monilla on useita äitejä ja isiä, ihan vitsinä.
Ainoa joka tämän otti kuolemanvakavasti oli hänen äitinsä ja minä taas reagoin hänen suuttumukseensa.
Olisihan hän voinut laittaa mulle viestin, koska mulle voi kirjoittaa kuka tahansa, ja sanoa mitä mieltä on asiasta, eikä ruveta kiukuttelemaan lapselleen.

[QUOTE="vieras";24100302]Tulee mieleen yks tuttu äiti, joka pakottaa lapsensa kutsumaan isäksi jokaista uutta ukkoaan.
oliskohan kaheksas "isä" jo lapsella menossa.

lapsella on vain yksi isä ja yksi äiti.[/QUOTE]

Mutta entä jos lapsi onkin toista mieltä? Meillä viisivuotiaana ilmoitti, että hän on minun lapsi ja minä olen hänen äitinsä. Nykyään kertoo, että hänellä on kaksi äitiä. Toinen on se oikea äiti ja minä olen se toinen. Etä-äiti on todella etä ja yhteydenpito lähes ei mitään. Lapsi ei kutsu minua äidiksi vaan nimeltä. Mut ei se muuta sitä, että minä olen arjessa sen lapsen emo. Lasta ei saa pakottaa ja painostaa, mutta mahdollisuuden saanee antaa. Facebookissa perheenjäseniksi käy serkut, veljet ja siskot. Ehkäpä aapee voisi lapsipuolensa kanssa sopia leikkimielisesti jonkun sopivan sukulaisuuden, kun lapsi kuuluu samaan perheeseen.

[QUOTE="harmi";24100985]Mullahan ei ollut tämän nuoren kuvia missään albumissani eikä hän myöskään ollut kaverilistallani ennestään, varmuuden vuoksi, tästä syystähän se ihmettely alkoikin, kuin yksi perheenjäsen oli kokoajan "piilossa". Siinä kun sitten selitteli että se johtuu nuoren biologisesta äidistä, niin aika moni oli todella epäuskoinen ja oli sitä mieltä että se on vain tekosyy, ja nyt kun ei enää piilotella, ei sekään sitten ole hyvä...äitipuoli on aina paha, teki niin tai näin, (ainakin tällä palstalla)[/QUOTE]

Siis mitä tarkoittaa ettei ole ollut kaverilistalla varmuuden vuoksi? Jos se loukkaa biologista äitiä (mitä pidän vähän outona) voi varmaan olettaa että äidiksi merkitseminen loukkaa varmasti? Kuulostaa oudolta touhulta.

[QUOTE="vieras";24101063]No kirjoitat vaikka pojan etunimen siihen niin, ettet hyväksy sitä ehdotusta joka siihen tulee ja hyväksyt muutokset, kuva ei tule näkyviin sillä keinoin mutta esim just se etunimi.[/QUOTE]

kiitos !

Alkuperäinen kirjoittaja tähtistä;24101103:
Siis mitä tarkoittaa ettei ole ollut kaverilistalla varmuuden vuoksi? Jos se loukkaa biologista äitiä (mitä pidän vähän outona) voi varmaan olettaa että äidiksi merkitseminen loukkaa varmasti? Kuulostaa oudolta touhulta.

Olen enimmäkseen välttänyt kaikkia tilanteita joissa mun äiti-puoleus ja asuminen nuoren kanssa tulisi esiin, olen ollut kuin en olisikaan, alkuaikoina bio-äiti oli hyvin tarkka kaikesta, mutta sitä nyt (turhaan) ajatteli että asiat olisi muuttuneet vuosien saatossa, mutta eipä ollut mikään muuttunut.
No ei se mitään, menen nyt muuttamaan sitä perheenjäsen listaa vieraan ohjeiden mukaisesti, niin saan asian pois päiväjärjestyksestä.

Kyllä mua nyt ainakin vähän v-tuttas sinä ainoana oikeana ÄITINÄ, jos äitiPUOLI pitäis (edea facebookissa) itseään ÄITINÄ. Mutta kukin tyylillään tietysti, ei tosta ehkä noin pahasti olis silti tarvinnut nokkiinsa ottaa, etä-äitin siis.

Kun menin muuttamaan noita perhetietoja, tulin ajatelleeksi että ehkä tämä oikea äiti onkin estänyt mut, ja siksi en näe häntä. Sitten mies kirjautui sisään facebookiin ja kävi ilmi että osuin oikeaan, kyllä äiti on siellä lapsensa perheenjäsenenä kuten ennenkin, eli nuori ei joutunut valitsemaan yhtikäs mitään.
Ja me taas emme bio-äidin kanssa enää aikoihin ole tekemisissä olleet keskenämme, ei facebookissa eikä muutenkaan niin ei tuo estäminen haittaa.
Hänet hyvin tuntien hän todennäköisesti on sinne poikansa sivulle jotain kommentoinut perhesuhteista, aika railakkaaseen sävyyn takuulla, mutta suotakoon se ilo hänelle!

[QUOTE="harmi";24101630]Kun menin muuttamaan noita perhetietoja, tulin ajatelleeksi että ehkä tämä oikea äiti onkin estänyt mut, ja siksi en näe häntä. Sitten mies kirjautui sisään facebookiin ja kävi ilmi että osuin oikeaan, kyllä äiti on siellä lapsensa perheenjäsenenä kuten ennenkin, eli nuori ei joutunut valitsemaan yhtikäs mitään.
Ja me taas emme bio-äidin kanssa enää aikoihin ole tekemisissä olleet keskenämme, ei facebookissa eikä muutenkaan niin ei tuo estäminen haittaa.
Hänet hyvin tuntien hän todennäköisesti on sinne poikansa sivulle jotain kommentoinut perhesuhteista, aika railakkaaseen sävyyn takuulla, mutta suotakoon se ilo hänelle![/QUOTE]

Melko turhaa vouhkaamista jokaiselta. Pakkoko noita on edes laittaa. Itse en edes kaveriksi änkeä jolloi lapsi halua itse pyytää ja kuten on pyytänyt. Enkä ole facebookissa lasten isän kaveri kunnei ole nähnyt sen tarpeelliseksi. Ei ole riitoja muttei ole kyllä tarvetta ollut yhteyttäkään pitää. Tarvittaes voi sit ottaa yhteyttä puhelimellakin.

Ei tulisi mieleenkään alkaa lapsille isäpuolena isäpyyntöjä laittaa. En edes omia sisaruksia tai vanhempia ollut laittamassa, mutta tuntuu naisväelle olevan tarpeen täyttää nekin tiedot.

Mut tuntuu toi herneet nenään ja piilottaminen olevan kyllä naisten tapa ensin pompotellen kaveripyyntöä kun vähän väliä tiputtaneet ensin itse kavereista. Varsinkin exät näyttäneet tekevän. Ja kuitenkin ottavat muilla viestimillä yhteyttä myöhemmin kunnei noteraa mitenkään facebook "välirikkoa".
Ja mikä ihme tarve niitä kavereitakaan on siivota vaikkei keskustelisi kuin harvoin. Vai onko tässäkin kyse siitä että friend sanalla on laajempi käsitys käsittäen tututkin kuin mitä suomennetulla kaveri sanalla. Ryhmillä voi kontrolloida kuitenkin mitä haluaa kenenkin näkevän.

Unohdin olennaisimman..

Eli onko se nyt niin vaikeata asianomaiselle viestiä heittää että hei ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä. Ei ollut vaihtoehtoa äitipuoli joten siksi valitsin äiti vaihtoehdon.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24100170:
Luultavasti. Ja mun mielestä myöskin selkeämpää. Lapsella on vain yksi äiti ja yksi isä. Jos vanhemmat eroavat ja isä menee uusiin naimisiin, on yksinkertaisempaa kutsua isän uutta vaimoa vain etunimellä. Nimittäin jos isä eroaa jälleen, niin mikä tästä äitipuolesta tai "äidistä" sitten tulee, kun isän kolmannesta vaimosta tuleekin myös äitipuoli tai "äiti? Ex-äitipuoli? Ex-äiti? Vai onko lapsella sitten äiti ykkönen, äiti kakkonen ja äiti kolmonen?

Joo, onhan nämä joskus hieman monimutkasia. Mulla oli äitipuoli ja hänellä oli lapsia, joita rupesin sitten sanomaan siskopuoliksi, että oli kaikki yksinkertaisempaa. No sitten he erosivat ja äitipuoli onkin mulle nykyään isän ex. Isän uusi nainen taas oli pelkästään isän naisystävä. Siskopuolet ovat edelleen siskopuolia, koska se on helpompaa kun selittää että ne on mun isän exän lapsia. :D

Mutta tärkeintä on kuitenkin se, että he kaikki ovat minulle rakkaita ja edelleen elämässäni :)

[QUOTE="joopajoo";24102389]Unohdin olennaisimman..

Eli onko se nyt niin vaikeata asianomaiselle viestiä heittää että hei ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä. Ei ollut vaihtoehtoa äitipuoli joten siksi valitsin äiti vaihtoehdon.[/QUOTE]

no onhan se aika vaikeaa kun häneen saisin yhteyttä vain lapsen kautta, hänhän on estänyt mut ja puhelinnumeroakaan mulla ei ole johon voisin tekstata...ja en halua pyytää lasta viestin välittäjäksi.

ja kai äiti on kysynyt lapseltaan miksi hitossa myös musta on tullut äiti, ja varmaan tämä on selittänytkin ettei ollut äitipuoli-vaihtoehtoa, vaan tuskin siitä selityksestä mitään hyötyä on ollut.

Mä kyllä ymmärrän etä-äitiä tässä. Enkä osaisi itseäni merkata toisen äidiksi jos en sitä olisi, jos hänellä siis olisi oikea äiti jossakin.

Esim meidän perheessä pikkusiskopuoleni (huom, ei puolisisko, vaan siskopuoli, eli ei verisukulaisuutta) tahtoi laittaa minut siskokseen fb:ssä ja totta kai suostuin. Hän oli 2v tullessaan elämääni. Hän ei muista aikaa ennen meitä. Ja hän arjessaan kutsuu kyllä isäpuoltaan "iskäksi", niin kuin hänen "siskonsa" ovat aina tehneet. Mutta kyllä hän tietää, ettei iskä ole se oikea isä, eikä todellakaan ole fb:ssä ole laittanut tätä isäpuoltaan isäksi, varsinkin kun bioisä on kaverilistalla myös.

Mielestäni ap olisi voinut laittaa itsensä tuon lapsipuolensa sisarukseksi :D Leikkimielinen tapa kertoa sukulaisuussuhteesta ;)

Minusta on tosi outoa, että facessa ei oo lapsipuoli/isäpuoli-vaihtoehtoa, kun jokatoisessa perheessä näin on!!! Meil mies ei uskaltanu ensin merkitä omaakaan lasta, koska ei tiennyt miten laittais sitten muut lapset. No ei laittanu mitenkään, ettei tosiaan verisukulaiset suutu, mut nyt hän ajattelee, että joku luulee, ettei muut lapset ole mitään. Hmm, hankalaa.

Meillä on ns omia ja yhteisiä lapsia mieheni kanssa. Kaikki lapset ovat meidän lapsia. Ei ole erikseen sun ja mun ja nää yhteiset. Perheemme on mielestäni maailman paras! :) Isommat lapsemme (ne jotka ei biologisesti ole molempien) Esittelen aina koko perheen omakseni ilman sen suurempia selityksiä. Ja olen merkannut isommat myös Facessa omakseni. Tästä tosin koskaan tullut mitään sanomista missään. Meillä mieheni kanssa on myös upeat ex-puolisot. Välit ovat hyvät ja kuuluvat lastensa ja meidän elämään. Kenenkään ei tarvitse olla mustasukkaisia kenellekkään.

[QUOTE="Mik";24102578]Meillä on ns omia ja yhteisiä lapsia mieheni kanssa. Kaikki lapset ovat meidän lapsia. Ei ole erikseen sun ja mun ja nää yhteiset. Perheemme on mielestäni maailman paras! :) Isommat lapsemme (ne jotka ei biologisesti ole molempien) Esittelen aina koko perheen omakseni ilman sen suurempia selityksiä. Ja olen merkannut isommat myös Facessa omakseni. Tästä tosin koskaan tullut mitään sanomista missään. Meillä mieheni kanssa on myös upeat ex-puolisot. Välit ovat hyvät ja kuuluvat lastensa ja meidän elämään. Kenenkään ei tarvitse olla mustasukkaisia kenellekkään.[/QUOTE]

Heh, tosi imelää, mut meilläki on näin. Vaikka myös teillä on ollut alkuhankaluutenne(väitän), niinkuin meilläkin!!! Ei ero kuiteskaan oo mikään ruusunpunainen juttu, mutta sen voi hoitaa tyylikkäästi. Meillä ei ex-mies haluu uutta puolisoa, asunut yksistään kahden vanhemman lapsen kanssa ja meillä lapset tietää, kuka on mitäkin. Joskus lapset sanoo miestäni isäkseen, vaikka me aina puhutaan isäpuolesta.